Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 14:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Velkommen "tilbage" Cope! :wink:

Jeg må indrømme at jeg ikke rigtig bryder mig om idéen om et nyt forum. Psychedelia er nu en gang psychedelia og der skal være plads til alle, som der altid har været. Men, men, men, i har helt ret i at niveauet skal hæves på en eller anden måde. Det er bare hvordan. Admins og mods kan ikke bruge sin tid på at gennemgå samtlige emner eller indlæg. Det er kort sagt udelukket er jeg sikker på.

Man kunne evt. dreje forummet over i et mere spirituelt hjørne og dermed stille og roligt kede briderne ihjel. Men det vil tage sin tid og jeg er ikke sikker på hvor vidt det vil hjælpe. :lol:

Arh ja.. På den anden side så generer det mig heller ikke så meget, med alle de små ukonstruktive indlæg hist og pist. Det er bare at springe dem over. Og det er da bestemt stadig muligt at have en debat på et højere niveau herinde. Det kommer for det meste an på emnet synes jeg.

Ramblings.. Godnat

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Godt at se dig igen Cope :)

Ja der er lige lovlig mange tråde om de 2 substanser.

"In many shamanic societies, if you came to a medicine person complaining of being disheartened, dispirited, or depressed, they would ask one of four questions: When did you stop dancing? When did you stop singing? When did you stop being enchanted by stories? When did you stop finding comfort in the sweet territory of silence?"
-Gabrielle Roth

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: Påskeland
Entheo skrev:
Man kunne evt. dreje forummet over i et mere spirituelt hjørne og dermed stille og roligt kede briderne ihjel.

Psychedelia's formål er først og fremmest HR, dvs. information om skadesvirkninger ved stoffer og hvordan du kan undgå disse (skadesvirkningerne, ikke stofferne! :wink:).
Det er derfor naturligt, at mange unge skriver herinde for at få opklaret spørgsmål og myter om de mest tilgængelige "farlige stoffer" som f.ex. amf, kokain og ecstasy(piller).

Og det er også naturligt, at forummet indeholder en del (natur)videnskab, da denne nu engang er mest hjælpsom til at forstå de stoffer, der spørges mest til (amf, kokain, ecstasy(piller), research chems osv.).
Problemet ved de spirituelle teorier er, at de har ret svært ved forklare stoffer, virkningsmekanismer osv. på en fact-agtig måde (hvordan påvirker MDMA min kropstemperatur? hvor mange milligram ketamin er ca. threshold-dose for en normalvægtig person? hvorfor hjælper 5-HTP på "tømmermændene" efter MDMA? hvorfor er der krydstolerance mellem LSD og psilocybin? osv. osv.).

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i gryden
DeHades, undskyld hvis de lød som om det var dig jeg hakkede på. Det var ikke meningen, meningen med indlægget var mere at de folk der så ville føle sig truffet af indlægget, måske lige skulle overveje at det IKKE er forum for cola/amf/kiks inden de opretter flere tråde om det. Vi skal selvfølgelig have svar på det hele, men folk skal fandme også bruge den søgemaskine.

Men jo, det nemmeste vil være at have al info samlet på et sted. Er bare belastende at vi skal sænke niveauet for at få alle med, ligesom i folkeskolen.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i Psychedelianus
IC: Jeg forstår din problemstilling, og er til dels enig i dine udtalelser. Jeg synes dog ikke et eller flere nye fora er en god idé. Jeg tror det ville blive en forringelse af psy som forum. Er meningen med siden ikke at alt info om "stoffer" skulle være under ét tag?

Jeg synes dog helt sikkert at en hårdere linje ville være at foretrække. Der er UTROLIGT mange tråde (ja, specielt i syntetiske), om emner der næsten er oppe at vende flere gange om måneden. Mange flere end før i tiden. Så IMO kunne der godt strammes lidt mere op ifht nye brugere. Dog ikke at sige man ikke længere "skal have lov til at være ny".

Mht en løsning på "problemet", må jeg ærligt indrømme at være lidt på bar bund. Spørgsmålet er jo om det er noget der overhovedet skal løses, eller om det simpelthen bare er sådan tingene må være for tiden?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Infected Cope skrev:
Dels pga. en masse intern mudderkastning mellem "filosofiske/spirituelle/spørgende" og hvad jeg oplevede som "små-newtonianske videnskabs tilhængere".
og sidst men ikke mindst fordi der viste sig at være en stigende størrelse af medlemmere der viste sig at være faldet i Kokainen og Amfetamin gryden. Det er dem tråden handler om..
Jeg ved ikke om det er mig, men når jeg ser på sitet i dag er det som om denne side skulle skifte navn til Colamfelia.
Grunden til at jeg har et problem med at der er så mange tråde der omhandler "Amf" og "Cola" er at jeg førhen blev forelsket i tanken om at der altid var en god tråd om psykedeliske stoffer.. Og det holdt stik i en tid, indtil der væltede amf og Cola brød ind som nye medlemmer.

Jeg synes det er på tide enten at starte en side op kun om psykedelika eller en om Uppers.. Så kan folk jo vælge hvor de vil bruge tiden..

Jeg kan ikke helt se problemet, i forhold til den uhensigtsmæssige vægtning af feststofferne, som du mener finder sted. Det er vel et spørgsmål om hvorvidt siden skal være den eneste danske side, der formidler HR vedrørende alle stoffer, eller blot et hyggeforum for enige shamanister.
Jeg forstår godt hvad du mener, når du synes det er irriterende, at folk gennemhuller enhver spirituel forklaring, med videnskabelige facts. Ikke desto mindre er Psykedelisk Filosofi vel med her på siden med netop det formål, at man har et forum til diskusion af diverse spirituelle emner.

Jeg synes lidt for meget diskussionen omkring "kikseklappernes" berettigethed her på siden lugter af bedreværd og arrogance - ikke at jeg anklager nogen her i tråden, men ofte og generelt.
En slags psykedelisk-puritansk holdning, til ikke-psykedeliske stoffer, stikke også sit grimme fjæs frem engang imellem.

Citat:
Et regelsæt om hvilke tråde man svarer i og opretter ville være sundt, jeg syntes f.eks. der er for mange som poster oneliners eller bare svarer på en forespørgsel selvom den ligger langt over deres viden om emnet, dette sænker niveaet i mange tråde og burde have en form for konsekvenser; Et karma point system??

Et krav om at tilføje kilder/links på faktuelle påstande i et så stort omfang som muligt.

Et krav om at hvis man tilkendegiver sin mening om noget (politik/etik/HR) skal man så vidt muligt begrunde sin ytring. Hvis man ikke gør ligger man selv op til gevaldige bitchslaps fordi det simpelthen bliver for nemt at jorde en.

Med sådan nogle retningslinjer ville en åndsforladt amfetamintråd måske blive lidt mere spændende og lærerig at læse. Folk uden noget fornuftigt at sige ville måske være mere tilbøjelige til ikke at poste bare for at være med da det ville virke idiotisk set i forhold til normen, måske ville disse vente lidt til de havde dannet sig et større billede af de mange aspekter og oprigtigt følte at de kunne bidrage.

Jeg er enig i, at niveauet tit er for lavt, men i stedet for et nyt, hardcore regelsæt, kunne man sagtens regulere folks opførsel ved en konsekvent og lidt hårdere hånd fra moderatorenes side - ukonstruktive oneliners bliver slettet, og der bliver over en bred front opfordret til at underbygge sine diskussionsindlæg, eller lukke røven.

Karma-systemet lyder ellers ret lækkert... Men bør synet af en frugtbar debat pga. ens eget konstruktive indlæg ikke være præmie nok?

Titel:
Dedikeret medlem

Citat:
Karma-systemet lyder ellers ret lækkert... Men bør synet af en frugtbar debat pga. ens eget konstruktive indlæg ikke være præmie nok?

Jo, selv er jeg ret neutral i forhold til et karma system. Det vil jo til dels kunne bruges fornuftigt, men også få hype ligesom at skrive mange beskeder for at få rang.

Homo Superior: Du har været her siden 2004, derfor spørger jeg lige dig. Jeg synes efterhånden jeg har set en del af denne slags tråde med forslag til forbedringer. Bliver der gjort noget i denne retning? Nogensinde? Synes nemlig tit man hører folk requeste uden at der sker en skid.

Hvis der er nogle moderatorer der har en holdning til dette, kunne det da være rart at høre hvorvidt de synes at diverse forslag kunne være aktuelle, eller om de ikke ville røre det med en ildtang.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
En del af problemet ligger vel også i at både brugere og moderatorer er en smule dovne. Der er mange der vil psychedelia det bedre, men ingen tager for alvor sagen i egen hånd og gør en aktiv indsats. Hvis man mener nivauet er for lavt kunne man jo gøre det at man læste op på lektien og bidrog med bedre posts.. Det er bare ikke reglen, det virker nærmere som om at folk tænker "Dumme spørgsmål får dumme svar" og så er der alle medløberne der ser sit snit til at smide en ligeså dum kommentar og så kommer vi sgu ikke så langt i debatten.
Om man vil det eller ej vil der altid være nye som ikke ved så meget og det er jo til dels, dem forummet er lavet for at hjælpe, som zarathustra påpeger.

Hvis en ny bruger f.eks. stiller et allerede stillet spørgsmål, så lad da vær med at svar, nævn istedet søgemaskinen som en mulighed eller endnu bedre Xperts lille søgetweak til google som imo fungerer bedre.

Mht Karmasystemet, tænkte jeg mere på det som en motivation til at føre en venligere tone. Det formål der er vel intet galt med at hype? :wink:
Måske det i det her tilfælde hellere burde være et form for kvalitativt barometer, hvis pointsystem skulle bygges hvor velfunderede, on-topic og fyldestgørende en brugers posts var.. Men den slags finesser tror jeg er utopi, det virker som om boardet helst ikke må udbygges og skal forblive så minimalt som muligt, eller også er der simpelthen bare ikke motivation nok til det.

Titel:
Administrerende Direktør
Brugeravatar

Moderatorer og admins får konstant på puklen... enten er vi nogle nazisvin, som lukker trådene for hurtigt og strejfer folks ytringsfrihed når vi sletter indlæg, eller også er vi nogle blødhjertede good-for-nothings, der lader forummet køre i sænk.

Der har været mange forskellige tiltag gennem de sidste år her på sitet. Blandt andet har vi i en forsøgsperiode haft Fuck-forummet lukket fordi en gruppe af de ældre medlemmer mente at det fordrejede fokus fra boardets egentlige formål, hvilket resulterede i store protester - både fra nye og gamle brugere.

Det er en balancegang at holde skuden oven vande. Jeg synes at det er en fin idé at diskutere eventuelle forbedringer i en sådan tråd, men hvis I vil have at folkene bag siden skal reagere så må I komme frem til et konkret forslag og så rette henvendelse til en admin. Hermed opfordrer jeg ikke nogen til at spamme admins med alverdens små gode ideer til hvordan man kunne gøre dit og dat, men hvis en gruppe medlemmer har haft en god diskussion og er kommet frem til noget konkret så er det fint at rette henvendelse til en af de ældste logebrødre.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i den hemmelige hule
lad dog være med at være sådan nogen sure gamle mænd! det er da enormt fordomsfuldt at kalde to typer narkotika for urelevante bare fordi det ikke er jeres eget foretrukne? mest af alt er psychedelia.dk et HR forum, og jo bredere viden om forskellige rusmidler, desto mere HR.

hvis man ikke gider læse tråde om dit og dat, må man selv sørge for at undgå dem, for som der tidligere er blevet sagt vil diverse "dommere" for betydningen af visse emner kræve alt for store resourser og adminstrator-mandskab til at siden kunne fungere ordentligt.
det er jo også vigtigt at der ikke er nogen der skal afgøre hvilke emner der er, og ikke er, de "rigtige" at snakke om.

det er rart at det ikke altid er så formelt, at der er en hyggelig tone på boardet, og der skal nok blive plads til nye tråde. ja, det er irriterende hivs gamle post bliver åbnet i stor stil uden nogen yderligere relevans, men det er også det eneste man bør overveje at gøre noget ved. dette kunne som - jeg tror det var cubensis? - nævnte, fungere med en informerende norm/regelsæt post om dette, som man kunne få linket til i sådanne tilfælde... ligesom med forhandlerlinks, det hænder af og til pga nye medlemmer - men det læres jo hurtigt, og er ikke så stort et problem at der bør tages drastiske 'sikkerhedsforanstaltninger' og diverse ændringer af siden! det er hypet rimelig meget op i mine øjne... :roll:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Der har været en overflod af elendige tråde det sidste stykke tid, selv standarden i fuck er dalet, selvom man ikke skulle tro det var muligt. Den slags kommer desværre i bølger og jeg tror ikke det er noget vi kan gardere os fuldstændig imod, det er en del af Psychedelia. Men da rart at se at mange medlemmer er trætte af det efterhånden og ønsker en mere hård linie fra moderatornes side, der er ikke noget vi hellere vil muhahah! Der har også været mange tråde omhandlende amfetamin og kokain, og de fylder meget i Syntetiske, men emnerne reflekterer vel brugerne af sitet, og da der da er særlig grund til at tænke i HR-øjemed med netop disse stoffer, har de i mine øjne sin berettigelse på et HR-board.
Petter skrev:
Der var et tidligere forslag i en anden tråd om alle emner skulle læses af en admin først. Det synes jeg faktisk at vi burde få indført. Vi trænger til at få hævet niveauet gevaldigt herinde.

Jeg synes det er en dårlig ide, dels ville det kræve en fandens masse arbejde og tid, og så ville det åbne op for smagsdommeri og censur. Det burde være muligt at opdrage lidt på folk i stedet.

Petter skrev:
Og hvis vi kigger øverst på siden kan man også læse:
"Velkommen her til den psykedeliske verden.
Her vil du kunne finde information om brug og dyrkning af ethnobotaniske vækster og information om psykedeliske stoffer."
Hvor står stimulanser nævnt? Jeg synes vi burde lave Psychedelia til et psykedelisk forum igen. Så må dem der vil have oprigtig viden om deppresanter og stimulanser lave deres eget forum, i stedet for at ødelægge vores. Sorry to be the drug-nazi. Men vi kan ikke dække alle kategorier og gøre alle tilfredse samtidig.

Jeg tror nærmere overskriften trænger til en opdatering. :) Psychedelia's profil har jo ændret sig med tiden, men selvom jeg personligt godt kunne tænke mig et rent psykedelika-forum, finder jeg vores skadesreduktionsfunktion vigtigere, og det tror jeg også de fleste af de gamle medlemmer mener. Selvom hippierne foragter kexeklapperne og følelsen sikkert er gengældt, skal der være plads til alle. Så må folk være lidt selektive med hvad de læser, eller finde sig i at have spildt et par minutter på noget der ikke faldt i deres smag. Men ligesom vi har forbudt pillesnakken, bør der måske slåes ned på ligegyldige lamme-kommentarer generelt, som dem der praktiseres i Tiesto-tråden f.eks.

Cubensis skrev:
Jeg syntes et karmapoint system kunne være lækkert, frækt og endda motiverende for nogle. Et system hvor man som bruger ku' tildele en post et antal karmapoint på en +/- skala og de samlede point for en brugers posts ville tilsammen udgøre brugerens KARMA!

Ideen er god nok, jeg har dog aldrig set det fungere særlig godt på nogen af de andre forums hvor jeg har set det implementeret. Som man kender det fra karaktergivning i andre sammenhænge, så har folk det svært ved at være objektive, og mange andre ting end postens kvalitet kommer let til at spille ind. På drugsforum måtte systemet udbygges pga misbrug af den karakter, folk gav minus point i stride strømme til dem de ikke kunne lide osv., så folk skulle komme med en begrundelse også, og så en admin der skulle sidde og vurdere om denne begrundelse nu kunne godtages. Jeg er dog åben for ideen, og så vidt jeg husker har KK foreslået noget lign. engang, i hvertfald et system som gav minuspoint for at poste i fuck :lol:

@Cubensis
Jeg er helt nede med dine forslag til nogen skærpede retningslinjer, og har lavet et first draft herunder, de bliver nok ændret når én med formuleringsevner træder til ;) Jeg har tilføjet dem til bekendtgørelsen i syntetiske og tyvstjålet den til generelt.

Underbyg din påstand - Psychedelia forsøger at videreformidle ærlig information om stoffer, og dermed få ryddet ud i de myter og vandrehistorier der florerer i stofmiljøerne rundt omkring i Danmark, og som kontrast til statens misinformation. Derfor er det vigtigt at faktuelle påstånde så vidt muligt underbygges med links/henvisninger til el. uddrag af relevante artikler fra troværdige videnskabelige kilder (http://www.pubmed.gov er et godt sted at lede). "Jeg har hørt..." eller "Min pusher/ven/kanin sagde..." er ikke brugbare kilder.

Genopliv ikke døde emner uden en god grund - Tjek venligst emnets dato før du poster, og lad være med at genoplive gamle, døde emner, medmindre du har noget vigtig information som mangler i tråden, med andre ord, lad være med at genoplive emner for at skrive "Yeah that!" eller besvare 5 år gamle spørgsmål. Regn med at trådstarter nok har fået svar på sit spørgsmål igennem et af de andre besvarelser i tråden, eller på anden vis er kommet videre i sit liv i mellemtiden. Har man derimod lige fundet et argument der kan vende udfaldet af en tidligere diskussion, opdateret et spændende projekt, eller man er faldet over et guldkorn i arkiverne der skriger om eksponering endnu engang etc., er man mere end velkommen til det, men gør det med omtanke.

Begrund dit standpunkt - Hvis du har en mening om noget, så begrund den venligst. Vi vil meget gerne høre hvad du mener, men endnu mere hvorfor du mener det. Det gør debatten mere interessant for alle parter.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Lad dog være med at læse tråde om de stoffer hvis det pisser dig så meget af. Jeg synes ikke at psychedelia skal være et elitært forum for folk der bruger de "rigtige" stoffer, og det er simpelthen til at brække sig over at nogen tror man automatisk bliver mere intelligent af at tage psychedeliske stoffer... Vi er et forum for HR og hvis du ikke gider læse de dummeste posts (og ja, der er nogen af dem) så spring dem over. Der skal være plads til alle.

De fleste af jer var sgu ikke de genier, som i åbenbart er nu, da i startede herinde... Alle har skrevet nogen dumme ting, men vi får ikke gjort nogen klogere ved at skræmme dem væk herfra. Selvfølgelig skal det heller ikke være laveste fællesnævner, men det synes jeg generelt at moderatorer og erfarne brugere sørger godt for.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i gryden
Kunne et system med en, måske flere, pop-ups hver gang man opretter en ny tråd ikke praktiseres? Så kan vi måske undgå nogle af de ligegyldige topics, da processen i at oprette et nyt topic besværliggøres.
Og udover det skal vi allesammen selvfølgelig huske at vi er rollemodeller for de nye medlemmer. Og vi pålægger os selv en del af ansvaret, hver gang vi poster noget ligegyldigt lort.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Jim Fear::: I mine øjne er det naturligvis iorden at være grøn, endnu engang det ER et HR board.. Men nogle folk skriver stadig med hovedet under armen eller misbruger forummet af ren og skær kedsomhed (trådstarter) det er bl.a. dem der skal strammes op omkring.
Jeg syntes især det er slemt i fuck-forummet, altså blæste ideer og underlige tanker vel altid velkommen, men det er sgu begrænset hvor meget nogen får ud af at oprette et topic indeholdende én lille sætning som "fårk man jar blæst, hva med jer" / "Kraner er bare vild høje.. hehe høje!" altså... Det er jo sådan en form for chat.kommunikation folk udøver, fuck er stadig et forum, der er tid til at formulere noget mere.. Men det sker bare ikke.. Kan man ikke kræve at indlægget skal have MINDST 100 tegn eller noget...? og ja det er sikkert bare et fucked forum, men jeg syntes stadig det er synd, MEN jeg kan da bare lade være med at læse det... syns bare liiii, at det kan blive lidt træls.. Men så igen, lav noget andet cubensis!

En anden og mere relevant ting er at nogle kommer ind og har nogle meget simple, dog relevante spørgsmål. Det er også fint men det er da tilladt at man i det mindste bruger et PAR linjer på at uddybe hvor man står i forhold til problemstillingen...

Ok, det var et surt opstød.. Men værsogod!!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Mange tak.

Jeg sletter kun ting i fuckforummet hvis det går imod reglerne, ellers begynder folk at bitche... Jeg er personligt 100% ligeglad med forummet og læser der sjældent efterhånden.

Titel:
Stodder
Brugeravatar

Ville det ikke være muligt at lave en form for tutorial, som man skulle igennem, når man opretter sig som bruger?
Hvis man fik en kort gennemgang af regelsættet og en instruktion i hvordan man bruger søgefunktionen, ville det ikke kunne tage toppen af noobie indlæggene?

Blot en tanke

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]