Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 17:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Ja det kan godt virke som en underlig tråd at oprette - den beror sig dog på et ubesvaret spørgsmål som jeg har været optaget af i længere tid. Specielt efter at have læst alle salvia rapporter på psy samt en del andre på diverse engelske sites. Det der springer mig i øjnene er, at salvia er så individuel en oplevelse og at det derfor er utrolig svært at forklare oplevelsen. Salvia er åbenbart en individuel og personlig oplevelse kun for brugeren selv og ingen andre - en normalt ikke tilgængelig berigelse i form af guddommelig viden omhandlende det fænomen vi kalder "livet" - dog forenkles denne viden så ekstremt kraftigt så den menneskelige hjerne kan/burde kunne forstå den, hvilket i flere tilfælde alligevel slår fejl. Den menneskelige hjerne er simpel i dette henseende og ganske enkelt ikke skabt til at tænke i disse baner. Fremtidsminder og før- og efterlivs lærdomme og undervisning, er ikke normalt tilgængeligt for mennesket. Det er umiddelbart også logisk nok. Hvordan skulle vi kunne føre et normalt liv med en hverdag, venner og familie hvis vi samtidig kunne betræde andre verdener, leve andres liv osv.

Så mit spørgsmål må udforme sig således; "Hvordan kan nogen mennesker opnå en så fragmenteret oplevelse, mens andre har en sammenhængende og meningsfuld oplevelse på salvia?".
Jeg vil skrive pba. af to trip rapporter som kan findes her på boardet - først en triprapport hvor brugeren beretter om hans trip som værende en rejse på en båd, vedkommende sejler gennem amazonfloden og oplever sharmaner synge osv. Han erfare dog at han har røget for lidt salvia til at kunne rejse med gennem porten til de dødes rige. Den anden triprapport handler om en bruger som beskriver hans rus som en meget forvirrende oplevelse, bl.a. at han "vågner" op på sengen og føler sig delt op i flere stykker. Han henviser til at hans seng er en form for bænk som findes i diverse busskure. Hans tredelte "jeg" befinder sig på forskellige steder af bænken som også samtidig er hans seng. Gennemgående for trippet er, at det fremstod som meget svært forståeligt for pågældende bruger.

Med det i baghovedet undre det mig at forskellige mennesker kan have så forskellige oplevelser på salvia. I min udformning af spørgsmålet, har jeg medtaget alle givne faktorer, dvs. set and setting, forberelse op til oplevelsen, tidligere eller ingen erfaring med psykedeliske stoffer, humør og tanker før trippets begyndelse, evt. "tankerydning" og fokusering i form af meditation, hvad de forskellige individer/savia brugere har med i bagagen (psykiske laster, positive såvel som negative) osv.

Alligevel er der en tendens til at brugerne oplever vidt forskellige oplevelser. Dette er selvfølgelig forståeligt eftersom vi alle har forskellige tilgangsvinkler til stofferne. Min undren beror sig som sagt på hvorfor nogen kan opleve en helstøbt oplevelse med mening, sammenhæng og sommetider en kronologisk rækkefølge mens andre får en fragmenteret oplevelse, bestående af brudstykker uden nogen sammenlignelig mening eller immateriel konsistens. Skyldes det den menneskelige hjernes kompleksitet eller handler det om subjektivistiske tilværelsesopfattelser, baggrunde og menneskesyn? Den tyske idealistiske filosof Friedrich Hegel har udviklet det dialektiske system, omkring syntesens opståen - det vil i grove træk sige, at stykke brudstykker sammen til en helhed og derfra tolke oplevelsen på godt eller ondt. På den måde systematisere man oplevelsen - men hvorfor kan denne syntetisering forefindes hos nogle individer mens andre ikke oplever den?

Jeg har håber ikke jeg har gjort det alt for uforståeligt - jeg har lidt svært ved at formulere mit spørgsmål.

Min ven Jay og jeg har idag bestilt 3 g 5x fra nettet og det skulle gerne ankomme om en uges tid. Jeg har utrolig store forventninger til dette stof og samtidig siger jeg til mig selv at jeg ingen forventninger har. Det er paradoksalt men i mine øjne er tilgangsvinklen til et stof som salvia ekstremt vigtig. Jeg vil forholde relativistisk til stoffet og ikke positivistisk da det fraskære alt hvad der hedder etik, moral, værdi og mening. Resten ville tage for lang tid at forklare her, så jeg venter til jeg har prøvet salvia oplevelsen med at gå yderligere i detaljer.
Jeg er idag begyndt at udforme spørgsmål og formål med mit salvia trip. Det handler om et dybereliggende og meget personligt formål - det skal siges at meditation er en stor del af mit liv og at jeg søger balance og mening i min tilværelse. Jeg føler mig nu parat til at opleve andre bevidsthedsplaner og er meget fascineret at salviaens virkning.

Eksisterer der virkelig interkollektive bevidsthedsplaner forudsat vi mennesker blot ikke er beæret/udstyret med evnerne til at se dybere ind i tilværelsen mange lag?

Kan salviaen åbne op for erfaringsmæssig data fra tidligere liv?

Er salvia virkelig en rejsemåde gennem tid/rum kontinuet og derfor bidrager til muliggørelsen af at tilbagelægge enorme afstande som vi ellers ikke ville være i stand til?

Nogen kalder det sjælevandring, andre taler om sjælens "sølvtråd". Jeg er fast besluttet på at udforske denne mystiske og sagnsomspundne plante. Jeg gør det med ærefrygt, ængstelse og nysgerrighed. Jeg forventer alt og alligevel intet. Jeg føler mig 100% klar og alligevel ikke. Jeg forventer blot en oplevelse, resten er overladt til højere magter.

Håber i kan tolke mit spørgsmål og give lidt feedback.

S.

Tilføjelse: Mine dybeste tanker og medfølelse går til de mennesker som lider af psykiske lidelser. Vores tripverden er deres virkelighed.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
har ikke læst hele dit indlæg, men jeg tror ikke at oplevelsen er så individuel igen, nærmere så umulig at forklare og så ekstremt forvirrendem, at de forskellige brugere udtrykker sig utilstrækkeligt.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hey - kan du være lidt mere specifik eller uddybende?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tror at lige netop Salvia rusen afhænger meget af den pågældende persons sindstilstand, såvel som måden/mønstret vedkommende normalt tænker på, osv.

Kan se at du har tænkt dig at prøve det indenfor en nærmere fremtid, så derfor får du lige et lille råd herfra: Hav for Guds skyld styr på settings. Sørg for at der er ingen mennesker til stede som du ikke er helt afklaret med skal se dig være så fucked som man nu engang er på salvia divinorum, og sørg for at du heller ikke risikerer at der kommer nogen forbi, som ikke skal se dig. Er overbevist om at det var det der fuckede det op for mig, og så bliver det altså en grim oplevelse.

Titel:
Medlem

Alle psychedeliske oplevelser beskrives også forskelligt pga forskellige ordforåd, sammeligninger, forskellige referancerammer osv.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

topjohn skrev:
Alle psychedeliske oplevelser beskrives også forskelligt pga forskellige ordforåd, sammeligninger, forskellige referancerammer osv.

Jeg vil mene at der er tale om noget større afvigelser ved Salvia Divinorum end andre psykedelika.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Dejligt og tak for jeres svar! Det er brugbart for mig - jeg har haft en anden tråd igang for lidt siden ang. en pakke salvia jeg havde bestilt hjem. Har så lige fundet ud af at jeg kan hente min salvia på posthuset i morgen. Havde ellers forberedt det til på fredag - så nu er jeg i god tid, hvilket kun er positivt.

Hm lilleso kan du beskrive lidt mere om dit trip for mig, evt. hvordan dit trip blev ødelagt pga udvedkommende personer? Jeg har lavet 2 formål med mit salvia trip - dels at ryge alene første eller anden gang også at ryge med min ven. Har nogen af jer røget alene før?
Jeg kender mig selv fra svampe og dxm trips men er klar over at salvia er usammenligneligt - derfor vil jeg gerne høre om oplevelsen ikke blir forstyrret ved at der er en trip sitter tilstede?
Du må gerne fortælle så meget om dit trip som du kan huske og hvordan du efterarbejdede og tolkede det?
tak

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg skrev en triprapport i sin tid. Du kan finde den her:

http://psychedelia.dk/trips/trips.php?show=view&id=1082

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Mht. til set and setting, så er der styr på dey hele - har endda købt nyt sengebetræk bare for at kunne ligge godt under oplevelsen - det skal siges at jeg har planer om at ryge salvia mens jeg er nøgen. Det skyldes at jeg flere steder har læst eller fået at vide at tøj er yderst ubehageligt.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Thanx, læser den lige og vender tilbage. Imellem tiden kan du mon forklare mig hvorfor folk savler og får masser mundvand når de ryger salvia?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Illusion skrev:
Mht. til set and setting, så er der styr på dey hele - har endda købt nyt sengebetræk bare for at kunne ligge godt under oplevelsen - det skal siges at jeg har planer om at ryge salvia mens jeg er nøgen. Det skyldes at jeg flere steder har læst eller fået at vide at tøj er yderst ubehageligt.

Jeg ville nok vælge let påklædning fremfor at være helt nøgen. Behageligt træningstøj eller lignende. Mht. savl så savler man jo generelt når man ryger, om det så er hash, cigaretter eller w/e. Ved ikke lige hvorfor. Du har bare ikke kontrol nok over dig selv til at holde det inde i en salvia rus, så man kan sagtens sidde og savle på sig selv.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hm jeg synes du skriver en god og indsigtsfuld rapport, omhandlende dit liv fra celle til menneske. Det der undre mig er, at du beskriver din trang til at holde fast i konsensus reality i stedet for at give slip - hvordan kan det være?
Forstå mig ret, jeg har selv haft en enormt bad trip på hawaiianske, hvor jeg følte mit liv lå i en tynd snor og jeg klamrede mig bogstaveligt talt til den rest af virkelighed jeg havde tilbage - dog var min konklusion at jeg ville have fået et mindre bad trip hvis jeg havde givet helt slip.

Har du røget salvia siden og vil du gøre det igen under ordentlig setting?
Jeg har tænkt mig at ryge det herhjemme i lejligheden på min seng med kun stearinlys tændt. Ingen musik eller noget.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hm en ting mere. Kan du fortælle om selve overgangen fra virkelighed til trip? Blev alt mørkt og du vågnede op som celle eller nåede du at se virkeligheden forsvinde?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Dosis betyder en del. Mange oplever generelt relativt milde ting, når de ryger 1x blade - og ikke alle får et decideret gennembrud. Med ekstrakter kan det modsatte også ske: at man får så meget, at man ikke aner, hvor man er, og hvor man ikke kan huske trippet ordentligt bagefter.

Midt i ligger der en grænse/hændelseshorison til en meget mystisk verden. Noget af det syrede er, at man med noget ordentligt ekstrakt kan ryge fra nogenlunde baseline til fuldt trip på 5-10 sekunder. Dette er usædvanligt, og det giver din hjerne alt, alt for kort tid til at tilpasse sig.

Min oplevelse har været, at det går så hurtigt, at man ikke kan styre det i samme grad som ved hash, svampe osv. Det er virkelig 0-100 på et fingerknips.

I øvrigt: hvis du læser svamperapporter, så vil du også opleve, at der er kæmpe forskel på folks oplevelser.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Tak for svaret Malkavian. Kan du fortælle om hvordan overgangen fra konsensus reality til trip er og hvordan det føles? Jeg har som sagt selv erfaringer med svampe, dog ved jeg at det ikke vil hjælpe mig synderligt på salvia. Jeg er bare meget interesseret i selve overgangen og hvordan det ser ud når virkeligheden forsvinder. Jeg har lige hentet min salvia på posthuset idag og skal højest sandsynlig ryge i aften med min buddy som også skal prøve det. Så er ved at lave forberedelser nu. Er bla. igang med at skrive mit formål med trippet osv - senere skal jeg meditere og visualisere.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Hvordan reagerede du på den hurtige upcomming?

Kan du give mig et råd ang. dosering?

Har læst alt om dosering men gider ikke henvises til utallige internetsider - vil have en personlig vurdering.

Jeg har 3 g 5x salvia og har tænkt mig at tage 1 g og dele det op i 10-12 portioner og derefter ryge en eller halvdelen af en.

Vores rygeinstrument er en nyindkøbt pibe samt rister.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
00:00:00 200mg salvia d. 5x bliver lagt i et bonghovede med rist
00:00:15 Stormlighter tændes og der bliver varmet op mens der suges
00:00:20 Hullet slippes og røgen inhaleres
00:00:50 Begynder at mangle luft, meget let varme føles (placebo?)
00:00:55 Noget ændre sig svagt? Svært at forklare
00:00:56 SLAM, som at vågne fra en drøm og ikke ane hvor man er
00:00:57 Aner ikke hvor jeg er
00:00:58 Aner ikke hvad der er sket
00:00:59 Kigger mig tilbage da jeg bliver trukket meget kraftigt bagud af en voldsom kraft
00:00:60-fremaf: Begynder at dæmre at jeg har taget noget.... Et eller andet ihvertfald

Kommer længere og længere op mod overfladen igen

Det er lidt svært at forklare, det er sådan set normal --> hold inde i 30-45 sek --> puste ud --> BANG --> blæst

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Thanx Xpert :D
Men vi ryger ikke på bong i aften men pibe i stedet - så må se om jeg kan suge hele pibehovedet selvom det er nemmere i bong. Vil starte forsigtigt ud og bongen kommer nok først på tale om et par trips.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Illusion skrev:
Hm jeg synes du skriver en god og indsigtsfuld rapport, omhandlende dit liv fra celle til menneske. Det der undre mig er, at du beskriver din trang til at holde fast i konsensus reality i stedet for at give slip - hvordan kan det være?
Forstå mig ret, jeg har selv haft en enormt bad trip på hawaiianske, hvor jeg følte mit liv lå i en tynd snor og jeg klamrede mig bogstaveligt talt til den rest af virkelighed jeg havde tilbage - dog var min konklusion at jeg ville have fået et mindre bad trip hvis jeg havde givet helt slip.

Har du røget salvia siden og vil du gøre det igen under ordentlig setting?
Jeg har tænkt mig at ryge det herhjemme i lejligheden på min seng med kun stearinlys tændt. Ingen musik eller noget.

Undskyld mit sene svar, gik i seng igår.

Hvorfor jeg følte denne trang? Fordi jeg var grebet af en altovervældende angst, som nævnt, for at være fanget i det enkelte øjeblik der gentog sig gang efter gang efter gang i mit hoved. Har aldrig, aldrig nogensinde været i nærheden af at være så bange. Jeg tror ikke det at give slip ville have hjulpet, tværtimod for der var i den grad tale om en spiral som bare ville have suget mig nedad.

Nej, jeg har ikke røget salvia siden. For det første har jeg ikke noget, og for det andet så synes jeg ikke det er noget man lige tænker: "Wow, jeg kunne sgu godt tænke mig et hoved salvia!" om, især ikke i perioden efter man har taget det. Oplevelsen er bare for voldsom og "mættende" efter min mening. Generelt tager jeg heller ikke fantastisk mange stoffer længere, men har da overvejet at ryge det igen indenfor en overskuelig fremtid, dog under helt andre rammer.

Altså, opdeling lavede vi sgu lidt "hej-jeg-er-uvidende-bums" style. Fyldte bare hovedet med en top på og røg det. Come up? Det mærkede jeg slet ikke. Holdt røgen inde i de der 30-45 sekunder, og så var jeg ellers skudt af sted.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Illusion skrev:
Hvordan reagerede du på den hurtige upcomming?

Kan du give mig et råd ang. dosering?

Har læst alt om dosering men gider ikke henvises til utallige internetsider - vil have en personlig vurdering.

Jeg har 3 g 5x salvia og har tænkt mig at tage 1 g og dele det op i 10-12 portioner og derefter ryge en eller halvdelen af en.

Vores rygeinstrument er en nyindkøbt pibe samt rister.

Jamen man reagerer ikke på den hurtige come up. Den sker bare så hurtigt, at du ikke har nogen som helst chance for at forberede dig mentalt. Du kan altså ikke rigtig bruge de mentale tricks, som du kender fra måske hash og svampe: altså sådan noget med at styre trippe, tænke glade tanker i stedet for negative, osv.. Stil dig på tæppet - så skal jeg rive det væk under dig: det er sådan jeg synes det virker.

En lille triprapport:
---
T-00:00:00 Piben tændes og jeg suger røgen i lungerne
T-00:00:25 Den velkendte knitren og salvia gravity kan mærkes.
T-00:01:30 Piben tændes igen med nyt bladmateriale
T-00:01:55 Sugende fornemmelse og knitrende omdannelse af alle fibre i min krop til levende stål á la Colossus. Jeg tvinges af en magt så stor ned i sofaen og har ingen lyst eller evne til at røre mig (formoder jeg).
T-00:02:00 Jeg udbryder frustreret ud i rummet "HVAD SKER DER???!?!?"
T-00...???? Jeg er trukket tilbage i tiden til min barndom, og jeg føler at jeg forlader denne kvantevirkelighed for at finde en ny tilbage i min barndom. Jeg bliver angst, da jeg svagt kan huske at jeg har kone og barn, og jeg har bare ikke lyst til at forlade dem for altid. Herefter ryger jeg frem og tilbage i tid (ikke reelt, men sådan oplever jeg det), og med en meget skiftende viden om, hvorvidt jeg tripper eller ej. Jeg prøver at "hive mig selv op af rusen", men det er nærmest umuligt. Alt er meget, meget mystisk, og jeg kan slet ikke finde fodfæste.
T.00...???? Måske er det 5, 10 eller 15 minutter senere? Jeg siger til mig selv, at jeg ikke tripper Salvia solo igen - og jeg er glad for at jeg ikke røg alle de små bunker ekstrakt, der ligger på bordet foran mig. Jeg tænker på alle de gange jeg har set en sci-fi serie, hvor der optræder tidsrejser og kvanteforskydninger - men først nu forstår jeg den ufattelige desorientering og frygt, som de ramte måtte føle.
---

Jeg vil mene at Erowids dosering af 5x salvia er meget passende. Jeg målte engang op til en Strong dosis af noget 11x ekstrakt, men jeg nåede ikke at ryge mere end til en Common. Jeg kunne godt have været lidt mere væk i rusen end jeg var.

Pibe og rister skal nok virke fint. Jeg kender godt al hypen omkring stormlightere og bong, men med mit ekstrakt har jeg ikke haft grund til at klage ved brugen af pibe, rist og helt almindelig lighter. Men folk der kun har 1x blade kan muligvis have lidt andre udfordringer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]