Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 15:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 87 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Er der en gud eller et lignende væsen som tager hånd om mennesket og jorden skæbne
Ja 16%  16%  [ 19 ]
Nej 49%  49%  [ 58 ]
måske 16%  16%  [ 19 ]
jeg tror på gud når jeg har indtaget bestemte stimulanser - Hvilke? 4%  4%  [ 5 ]
Der er ingen gud men djævlen eksistere i os alle. 14%  14%  [ 17 ]
Afgivne stemmer : 118
Forfatter besked
 Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
2c-bart. Du behøver skam ikke undskylde. Jeg tilgiver dig, og ber en bøn for dig. At du vil brænde i helvede er ikke en påstand, det er hvad der sker. Jeg håber det bedste for dig i fremtiden.

Badblindboy, det er fint nok du har mødt sorte der er mere "intelligente" end mig, men de vil aldrig eje Guds frelse, og det vil du heller ikke, ser det ud til.
Dig vil jeg også be en bøn for.

Jeg håber Gud vil have nåde med jer ved dommens dag.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
...øhhh, de der bønner du snakker om.. ..ka' jeg komme med på din liste, og selv håbe på frelse - den dag jeg banker på porten(e).... ..hvis du da ikke skjønner at det er for sent for mig...

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Odden>> :P

Jeg tror jeg ikke på gud. Af samme grund som jeg ikke tror at Odden er fundementalistisk kristen; Der er intet andet end anekdotisk evidens.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg ved det ikke. Og det er der heller ikke nogen af jer andre der gør! :mrgreen:

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Jugg skrev:
Odden>> :P

Jeg tror jeg ikke på gud. Af samme grund som jeg ikke tror at Odden er fundementalistisk kristen; Der er intet andet end anekdotisk evidens.

Gud er altså ikke blot en anekdote, Han er grundlaget for din eksistens. Hvis du ikke forstår det, er du jo ligeså fortabt som 2C-Bart og Badblindboy!!!

Titel: ...
Medlem

Geografisk sted: 3630
Os nej herfra, jeg er ateist.. tvivler sku stærkt på at der findes andet edn hva vi kan se..

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Oddens - Er gud gud far og mor?

Og hvem er mest troende er det en fedladen velfærds dansker som går kold når sporten går ned .. på tv - eller er det dem som vandre 10 km for at hente vand til børnene, men stadig tror på frelsen. :roll:

Iden afstemning ved jeg godt hvor mit kryds ender
og jeg glæder mig til ilden har vist en aftale om et par sodavandsis i ny og næ - tilgengæld for en sjæl hæhæhæhæh :twisted:

Så jeg samler ind :twisted: .

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Det eneste sted "gud" eksistere er i dem som tror på ham, de er(incl mig) er blevet præget igennem hele livet til at tro på noget, en som sætter moralske standarder man skal leve efter osv.

Med andre ord er alt religion noget som mennesket selv har fundet på. Og det er slet ikke så dårligt. Hvordan ville verden se ud uden, helt anderledes ihvertfald.

Tror på moder jord og hendes kræfter som vi alle ligger under for ligegyldigt hvilken religion vi tror på.

Mvh Mikkel

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Tåbelige spørgsmål Badblindboy.
Nyd du bare dine is i helvede.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Engang langt langt tilbage i menneskets historie skete der en fejl i evolutionen. Af en eller anden grund lærte vi at forholde os til os selv, vi løsrev os fra instinkterne - vi blev selvbevidste.

Hvor dyrene levede og formerede sig per instinkt, blev mennesket pludselig herre over sine egne handlinger. Det kunne nu selv bestemme om det ville formere sig eller ej. Om det ville bruge en sten eller en kæp til at fange sin mad osv... Tragisk nok var denne frihed for meget for mennesket. Hvor det før havde handlet per instinkt blev det nu stillet overfor spørgsmålet - Hvorfor?
Når det nu ikke længere handlede per instinkt var der intet der fik mennesket til rent faktisk at handle. Der måtte være en grund til at formere sig, en grund til at overleve, en grund til at vælge. Hvis der ikke var noget større mål, hvorfor så ikke bare ligge sig til at dø?

Det er her gud kommer ind i billedet. Gud er den overlevelsesmekanisme, som på dette tidspunkt sattes igang i mennesket. Og forstå mig ret - gud er intet andet og intet mere end produktet at denne mekanisme. Gud er det der giver illusionen at der er mening i livet - mening i valget.

Gud er altså lidet andet end en nødvendig overlevelsesmekanisme, som tilfældigt blev skabt en gang for lang lang tid siden. Og nej jeg mener ikke gud eksisterer i traditionel forstand.

Wow jeg er idiot til at formulere mig skriftligt lige pt... Håber det gav bare lidt mening :)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Scented skrev:
Når det nu ikke længere handlede per instinkt var der intet der fik mennesket til rent faktisk at handle. Der måtte være en grund til at formere sig, en grund til at overleve, en grund til at vælge. Hvis der ikke var noget større mål, hvorfor så ikke bare ligge sig til at dø?

Wow jeg er idiot til at formulere mig skriftligt lige pt... Håber det gav bare lidt mening :)

Forstår 100% hvad du mener. Men at gud er et overlevelsesmekanisme er jeg ikke helt enig i. Før religioner overhovedet var opfundet var der også mennesker på jorden og de lagde sig ikke bare til at dø. De gjorde alt for at overleve og formere sig uden at kende noget til nogen gud eller lign. Men ellers er jeg helt enig i det andet du siger.

Mvh Mikkel

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i den hemmelige hule
scented>> menneskets inderste drifter er stadig intakte, i hvert fald for de flestes vedkommende. jeg ser din pointe, og jeg mener du har ret i en stor del af hvad du siger. når jeg snakker om inderste drifter, tænker jeg på overlevelse... overlevelse er hvad der styrer vores instinkter, da overlevelse var hvad der i tidernes morgen bandt os sammen i flok, eftersom dette var den mest "praktiske" måde for os at overleve på. derfor er det vores 'ur'instinkter som giver os sociale følelser - vi er glade for at være i en flok og blive accepteret af en flok, alt imens vi føler sorg når vi er ensomme.

samme instinkter har indrettet os således at de handlinger vi gør i 'kampen' for overlevelse bliver belønnet. glædesfølelsen og behagelsen ved sex eller at få stillet sulten fx. mennesket er bare blevet så intelligent at det kan se disse sammenhænge og tage stilling til dem. om det er en fejl i evolutionen, eller det mest geniale design en levende organisme endnu er udstyret med på denne planet, er en smags sag.

uanset hvad, er evnen til at tage afstand fra instinkterne og vie tilværelsen til et andet formål end netop overlevelsen, hvad der adskiller mennesker fra dyr, og hvad der har ført mennesket til at være den mest magtfulde, eftertænksomme, nyskabende og ødelæggende race på jorden.

af hensyn til gud... nej, jeg tror ikke han/hun/den/det findes i klassisk forstand, men når man ligger i sin skævert på et hustag og tager til overvejelse, at man rent faktisk ligger på en stor, rund planet og kigger ud mod det uendelige 'rum', og kommer i tanker om, at 'plads' og tid er grænseløst både i fortid og formentlig også i fremtid - så er det fandme svært at give noget svar på HVORFOR det overhovedet findes!

videnskaben kan komme med nok så mange uhyre spændende nyskabende forklaringer på sorte huller, molekylebindinger og mørkt stof, men det forunderlige er, at uanset hvor mange svar der gives, tilkommer nye spørgsmål. spørgsmålet der dog aldrig vil kunne besvares er "hvorfor findes der overhovedet noget som helst?" og "hvordan kan tid og rum være uendeligt?". dette spørgsmål kan kun blive besvaret med en eller anden form for "gud" eller højere enhed, om det er det rigtige svar er en anden sag, men det er den eneste svarmulighed vi endnu har at bruge, og derfor findes troende. jeg selv har ikke taget stilling til om jeg tror på den forklaring, men hash og psychedelia 'hjælper' på det :wink:

haha, sikke en smøre. blev lige revet med...

Titel:
Medlem

Peakeye skrev:
Jeg stemte "Der er ingen gud men djævlen eksistere i os alle" pga at jeg ikke tror på der er nogen gud, alt efter min far, er død, pga kræft, så tror jeg ikke på der er nogen gud, for hvis der havde været en gud, så ville han også have hjulpet, men tilsyneladende var der ingen der hjalp. så jeg går i denne tro om der INGEN findes som er højere end os andre, for så ville verden være anderledes :wink:

men det med at djævlen er i os alle, er at ingen mennesker er lige rene i kanten ..

Det her kommer til at lyde koldt og kynisk så inden jeg spyr galde vil jeg lige sige at jeg er ked af at høre at din far er død af kræft.

Hvis vi forestiller os at der var en gud hvorfor skulle han så hjælpe din far men samtidig lade millioner af mennesker dø af sult verden over?
Der er mange troende som har samme holdning og tro på gud som du lægger for dagen. De tror kun på gud så længe han er der til at hjælpe dem, og så kan det egentlig være ligemeget hvad han gør med de folk som vi ikke kender... Det er den mest egoistiske holdning man kan forestille sig.
Jeg tror ikke selv på gud på nogen måde. Ikke som en gammel mand og heller ikke som det gode i mennesket. Der er noget godt og ondt i alle mennesker men der er ingen form for gud der prikker til hverken den ene eller den anden side. Jeg tror på den frie vilje som gør at vi selv er ansvarlige for vores handlinger om de er gode eller onde.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Religion er et produkt af filosofi, forstået på den måde at filosofien er den objektive skildring af altet mens religion er en retningsbestemt videreudvikling af filosofien. Med filosofien forsøger man at bestemme de forskellige ingredienser og med religionen prøver man at bruge dem til noget konstruktivt. En håndgribelig ret man kan smage og nyde godt af. Filosofien er objektiv, religion er subjektiv.

Derfor synes jeg det er en smule fjollet at nogle personer kalder bibelen for barnlig og totalt afviser en eller alle religioner som falske.

Hvad der er interessant er at alle (ok de fleste så) religioner i virkeligheden er grundlæggende ens. Fordi de alle tager udgangspunkt i den samme objektive filosofi; de er forskelligt formulerede i deres symbolsprog, men essensen er den samme.

Essensen af al religion er således følgende:

Vi er alle dybest set en del af den samme "energi", uendelig mangfoldig og ikke eksisterende på samme tid.

Menneskets følelse af at være et selvstændigt objekt i verden er en illusion. Livet er altså en illusion og ydermere en "negativ" illusion, en straf. Det vil altså sige at det at leve og føle at man lever ikke er en god ting. Man skal dræbe sin livslyst, slette sit ego og blive et med den samlede energi.Nirvana i indien og paradis for de kristne. Det er en og samme ting. Den totale bevidshed og balance er målet.

Det vil altså sige at det at tro på gud er at tage stilling til de de filosofiske tanker og gøre brug af dem til at opnå "paradiset". Sagen er bare den at alle på et eller andet plan tager stilling til de filosofiske tanker og prøver at gøre "det rigtige". Sålænge det er tilfældet tror man på gud på en eller anden måde; er man komplet troløs, vil verden være absurd og det vil ikke være muligt at leve i menneskeskikkelse.

Er en smule snalret og har sandsynligvis formuleret mig lidt dårligt, men sådan er det 8) .

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Odden, igen må jeg sige at jeg virkelig ikke kan tage dig seriøst... Tager du pis på mig med det du siger? Mener du virkelig at det er din overbevisning???

Hva bruger du din religion til? Er hele din hverdag baseret på din tro? Nu gir du mig ret i at vi tager vores egne valg, så mener ikke du tror på skæbnen eller hvordan? Hvad gør religion i din hverdag? Vil gerne vide det for at se om det kan betale sig at diskutere mere med dig. For gider ikke hvis du slet ikke er til at komme ind på :)

Moonage daydreamer - Jeg gir dig ret så vidt jeg kan forstå på din tekst :)

Badblindboy - Fedt fortalt hehe :)

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Jeg tager pis på jer. Det var sjovt i nogle dage :D.

Jeg skriver nok et mere seriøst indlæg om nogle dage.

Og, HAHA! BURNED! :P

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Haha..... Tænkte det nok... Sjældent møder man en dansker der er så fucked up.... Men du fik mig i nogle øjeblikke.... xD Så vil jeg have det i tankerne hver gang du skriver et indlæg ;)

Fyr den af :P

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et eller andet sted og så alligevel ikke..
Jeg stemte : Nej ! Det er sgu ikke lige mig med det religions noget og alt hvad der nu høre sig til at være troende...

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
:lol: :lol: :lol:

Ja Odden jeg troede sku også på en psykedeliske reinkarnation af en oldnordisk gud som havde været i hænderne på onde ariske mænd med for stor kemisk viden - du fik mig - mit opstød var lige ved og blive til en grum bøvs, men okay gi en sodavandsis, hvis du får chancen - så er alt på forhånd glemt.
Tak 2c-Bart :wink: .

troo_L_S jeg har meget svært ved at forstå hvad du er uenig med Peakeye i - jeg syntes at dine ord overlapper hans meget.
I er enig i der ingen gud er og det er vores frie vilje plus instinkter som får os til og lave ups "Jeg gled og ved et uheld ramte min pik din kvinde, hvorved den gled ind" frit oversat efter pulp fiktion kunne ikke de engelske ord.
Min holdning er at ser du på et menneskeliv, vil det være muligt og være et godt menneske, men de egenskaber som djævelen tillægges vil så sandelig stadig eksistere i dig.
Faktisk er de i mine øjne menneskelige og her kommer vi ind i det som jeg anser som kernen i religion.

Jeg vil give Scented ret i at gud er en form for overlevelses mekanisme, men desværre gælder overlevelsen primært samfundet og dets magtstruktur.

Religion er i vid udstrækning blevet brugt til at holde masserne under kontrol - ikke at det har været forkert som sådan, men udførslen har været temmelig primitiv til tider.
det nye testamente fed etik og filosofi bare synd den ikke holder .
Det gamle testamente - rimelig brutalt - bare synd det holder - som jeg ser har mennesket ikke formået og tage det giga skridt kognitivt (måden vi tænker på) fra det gamle til det nye testamente.
Jeg tror faktisk heller ikke det lykkes fordi meget stærke kræfter modarbejder det - medierne, politik og penge. Denne ugudelige treenighed samlet kan skrives med et ord

MAGT

At den enkelte kan nå langt ved troen er jeg helt enig med dig i Mikkel og ville gerne selv kunne, men var der en retfærdig gud, så var jeg ikke.

Mit jeg skal her ses som den udvikling der har præget mig frem til nu fordi retfærdighed og prøvelser er ikke forenelige størrelser i mine øjne.

Jeg ved at mange har lidt og lider langt mere end jeg nogensinde vil kunne rumme igen (Psykosetiden), men hvis gud elskede de små børn "lad dem komme til mig" så tak jeg var gået frivilligt, hvis jeg havde været sikker på, at han eksisterede og han god tog selvmord som okay dødsårsag, så var jeg ikke blevet konfirmeret , men jeg vidste det modsatte og her kommer overlevelses instinktet ind.

Den er primær som sult og meget svær og snyde uden hjælp.

Håbet om et bedre liv eller blot et liv - holdt mig levende I 4. kl. lærte jeg så og læse et nyt univers åbenbarede sig - i bøgerne gemte jeg mig så i mange år - senere filmene og stofferne.

Titel:
Relativistisk båthorn

Jeg ved det ikke (tråden's hoved-spørgsmål), men musikken er fed 8)

Her er et lille eksempel jeg optog fra tv den anden dag. Det er et musik/bede-program der kører hver morgen på den gode kanal, og hvis man ikke lige er til guddommelige budskaber så er musikken i-sig-selv rigtig fed (og det er ikke en joke ala odden-style :lol:)

De er en gruppe der improviserer henover et musikalsk tema, og ka' holde sangene de spiller igang i nogle gange over en halv time. Det har nogle ligheder med elektronisk repetitiv musik (techno feks), og har også en ret meditativ sfære.

Som sagt, hvis man er anti-gud ska' man bare ignorere at de chanter om gud og al han's glory osv, og så bare koncentrere sig om selve lyden og stemningen i deres performance. Det lyder godt, og de er ret gode :)

god-tv-eksempel.wma - 4 minutter's repetitiv gud's-chanting optaget fra tv.
(de har deres web-site her hvis det er: http://theprayerroom.god.tv/ )

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 87 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]