Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 20:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Forleden fortalte jeg min far om min interrese for svampe og om mit første trip for et par uger siden. For det første var han lettere chokeret (hvilke sikkert ikke er unormalt) over det, og frarådede mig det på det groveste. Han sagde sågar at han hellere så jeg tog en bane coke en sjælen gang imellem. Men til sagens kerne:

For det første sagde han selvfølgelig at det var så sindsyg farligt rent psykisk, og fortalte at han kendte til flere fra hans ungdom der er gået psykisk ned gennem årene pga. syre og svampe.

Men et andet argument han brugte som jeg aldrig har hørt om var, at det er ren fysisk ligeså skadeligt som at stikke næsen op i udstødningsrøret på en HT-bus, da psilocybinsvampe indeholder store mængder "tungmetaler".

Har denne trussel nogen sandhed på sig? Og hvad er "tungmetaler" egentlig?

Medlem
Brugeravatar

Drugejogge skrev:
Men et andet argument han brugte som jeg aldrig har hørt om var, at det er ren fysisk ligeså skadeligt som at stikke næsen op i udstødningsrøret på en HT-bus, da psilocybinsvampe indeholder store mængder "tungmetaler".

Har denne trussel nogen sandhed på sig? Og hvad er "tungmetaler" egentlig?

Din far er ikke en skid bedre end staten! :wink:

Self. er der ikke tungmetaller i svampe, hvorfor fanden skulle der være det? Og for det andet... CO2 gasser fra HT busser? :lol:

Et hurtigt søg på google ville give dig dette svar!

http://www.biosite.dk/leksikon/tungmetaller.htm skrev:
Tungmetaller

Der er forskellige måder at definere et tungmetal, fx grundstoffer med en massefylde større end jern (7874 kg x m-3), eller grundstoffer med en massefylde større end 5 g/cm3. De biologisk vigtige tungmetaller omfatter dog: Kviksølv (Hg), cadmium (Cd), bly (Pb), kobber (Cu), zink (Zn), chrom (Cr), nikkel (Ni) og arsen (As).

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg kan godt følge din far, lidt... det kommer helt an på, hvordan man er som person, om man har bedst af at eksperimentere med svampe eller i andet fald at tage en streg kokain en gang imellem. Svampe er ikke for alle, uanset hvad nogle måske vil påstå. De kan gå ind og påvirke menneskers psyke meget. Kokain er mere ligetil og lettere at beregne udfaldet af. Derfor kan jeg godt følge ham på ét plan, selvom kokain er fysisk farligere og mere vanedannende. Når han har set sine venner, der ikke kunne håndtere alle de psykedeliske stoffer, er han selvfølgelig nervøs for dig. Men hvis du selv føler, at du får noget positivt ud af dine oplevelser, og du kan leve med at trodse din far, så synes jeg ikke, at du skal lade dig styre af hans udtalelser. Brug svampene fornuftigt, og du får et federe udbytte, end hvis du tog coke hver gang ved samme lejlighed. Har du indstillingen og mentaliteten på det rigtige sted? Så er svampe din ven.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tomler - Jeg er lidt psy -
Han prøver at fortælle dig at hvis du er ligeså arrogant/flabet og destruktiv som mig burde du nok holde dig langt væk fra dem :P haha!
har jeg ret?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Corxial skrev:
Han prøver at fortælle dig at hvis du er ligeså arrogant/flabet og destruktiv som mig burde du nok holde dig langt væk fra dem :P haha!
har jeg ret?

Er du hjerneskadet oven i dit kranie, tænkte jeg på?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i gryden
Corxial skrev:
har jeg ret?

Hvorfor holder du dig ikke til fuck-forum, så vi andre kan svine dig til uden at ødelægge seriøse debatter, haha !
har jeg ret?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted herude
[quote="Drugejogge"]Forleden fortalte jeg min far om min interrese for svampe og om mit første trip for et par uger siden. For det første var han lettere chokeret (hvilke sikkert ikke er unormalt) over det, og frarådede mig det på det groveste. Han sagde sågar at han hellere så jeg tog en bane coke en sjælen gang imellem. Men til sagens kerne:

For det første sagde han selvfølgelig at det var så sindsyg farligt rent psykisk, og fortalte at han kendte til flere fra hans ungdom der er gået psykisk ned gennem årene pga. syre og svampe.

Din far må da ha sovet i timen! Der er Igen tungmetaller i shrooms. og hvor i alverden skulle de dog komme fra :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Halvvejs mod øst
Roit skrev:
Der er Igen tungmetaller i shrooms

Åhh nej, ikke ingn :lol:

Titel:
Stodder
Brugeravatar

Citat:
Svampe og tungmetaller

Svampe har en evne til at koncentrere tungmetaller. Tungmetaller er sådan nogle metaller som kadmium, kviksølv og bly. Tungmetaller er giftige for kroppen i store mængder. Derfor skal man undgå fødevarer med stort indhold af tungmetaller.

Svampene opsamler tungmetallerne fra deres omgivelser. Derfor skal du ikke plukke svampe ved stærkt trafikerede veje. Her kan jorden indeholde meget bly. Visse grunde, hvor der har ligget industri, kan være forurenede med tungmetaller. Du må aldrig spise svampe der har vokset på forurenet jord. Hold dig også væk fra tidligere lossepladser.

Når du derimod går i skoven lidt væk fra trafikerede veje, så er du på den sikre side med hensyn til tungmetaller.

Uddrag fra denne side: http://www.skovognatur.dk/Ud/Tema/Skatkammer/Svampe/spisegiftige.htm
Svampe kan indeholde tungmetaller, men som du kan læse i citatet er det ikke noget du skal bekymre dig om, med mindre dit svampespot ligger lige op af en motorvej eller lignende.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

leaf skrev:
Citat:
Svampe og tungmetaller

Svampe har en evne til at koncentrere tungmetaller. Tungmetaller er sådan nogle metaller som kadmium, kviksølv og bly. Tungmetaller er giftige for kroppen i store mængder. Derfor skal man undgå fødevarer med stort indhold af tungmetaller.

Svampene opsamler tungmetallerne fra deres omgivelser. Derfor skal du ikke plukke svampe ved stærkt trafikerede veje. Her kan jorden indeholde meget bly. Visse grunde, hvor der har ligget industri, kan være forurenede med tungmetaller. Du må aldrig spise svampe der har vokset på forurenet jord. Hold dig også væk fra tidligere lossepladser.

Når du derimod går i skoven lidt væk fra trafikerede veje, så er du på den sikre side med hensyn til tungmetaller.

Uddrag fra denne side: http://www.skovognatur.dk/Ud/Tema/Skatkammer/Svampe/spisegiftige.htm
Svampe kan indeholde tungmetaller, men som du kan læse i citatet er det ikke noget du skal bekymre dig om, med mindre dit svampespot ligger lige op af en motorvej eller lignende.

Point taken! Der var jeg nok for hurtig ude med generalisering. Men hovedsagen er at der ikke er tungmetaller eller anden forurening i svampe, hvis de ikke er blevet udsat for det. Men det er rigtig at svampe har en tildens til at optage forurening let.

Når vi nu er ved emnet er det vel også værd at nævne at man skal passe på med at spise svampe fra østeuropa og specielt Ukraine, da de kan være radioaktive! :wink:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Altså er der ikke større chance for at dine svampe indeholder tungmetaller, end der er chance for at der er tungmetaller i .. ja hvad som helst som kan stå på marker?

Din fars morgenmælk? :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted herude
Åhh nej, ikke ingn :lol:[/quote]
?
Altså hvis man tænker på de Minimale doser. kan man jo ikke putte noget i hoved. og der er vel ikke nogle der går og samler svampe i vejkanterne...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Drugejogge skrev:

Svampe (og givetvis også LSD) rummer jo visse risici, fordi de jo ER psykoaktive. Det kan forårsage indsigter, som individet måske var bedst foruden - ja stofferne kan sågar lyve i visse tilfælde.

Jeg vil personligt anbefale at man starter i det små med ½-1-2 gram (tørrede) svampe. Her mister man normalt ikke jordforbindelsen så meget, at man bliver revet rundt.

Der er også noget andet, som skal siges, for at sætte din fars observationer i det rette lys.

For det første, så er det et faktum, at der blandt mange svampe og LSDE brugere allerede eksisterer faktiske psykiske sygdomme eller kraftige forstadier til egentlig psykisk syge/eksistentielle kriser. De tager svampene for at løse deres problemer med et snuptag. Nogle er heldige og nogle er ikke - men essensen er at psykedelika kan accelerere processen med også samtidig øge risikoen for crash'n'burn.

For det andet er alle på mystisk vis eksperter, når det kommer til hash, svampe, LSD, whatever. De set én lille observation, der sådan set er reel nok: en person har taget svampe og selvsamme person udviklet omtrent på samme tid en depresion, psykose eller anden psykisk lidelse. Derefter lader de deres "drugs are evil"-paradigme udfylde hullerne i deres observationer. Ofte holder de jo ikke kontakt med dem, der er crashet, ja de kender dem ganske ofte slet ikke særligt godt. Så de ved tit ikke, hvad der er gået forud, hvad der reelt forårsagede sammenbruddet, og hvad der kom efter deres sammenbrug. De ved derfor heller ikke, om personen faktisk har fået skruen i vandet igen. Det er lidt som når folk ser en person, der får et angstanfald på hash: de slutter simpelthen bare at personen hermed er på vej til at blive permanent psykotisk og at hans liv er slut.

Jeg vil godt understrege, at jeg ikke vil frikende svampe og LSD for enhver fare, men der er grund til at tage visse historier med et gran salt. Og slap nu af med de højdosis svampetrip inden du aner hvordan din psyke reagerer med psilocybin.

Titel:
Medlem

super, det er lige de svar jeg havde håbet på.. Altså det er også min holdning til emnet i gør udtryk for så det er rart at se.. Men ja selvf skal man starte let ud, og det gør vi bestemt også. Det eneste der bekymrer mig lidt er dog, at jeg under mit næste svampe-trip (som jeg regner med at tage, på trods af min far, dog et lille stykke ude i fremtiden) måske pludselig tænker på min far og hans holdning, og det at jeg trodser ham. Og om det eventuelt kan være med til at starte et mindre behageligt trip - et badtrip.

Det er selvfølgelig noget jeg skal gøre op med mig selv det er jeg klar over, men hvad siger i til det?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Drugejogge skrev:
Det eneste der bekymrer mig lidt er dog, at jeg under mit næste svampe-trip (som jeg regner med at tage, på trods af min far, dog et lille stykke ude i fremtiden) måske pludselig tænker på min far og hans holdning, og det at jeg trodser ham. Og om det eventuelt kan være med til at starte et mindre behageligt trip - et badtrip.

Det er selvfølgelig noget jeg skal gøre op med mig selv det er jeg klar over, men hvad siger i til det?

Det er din fornemste opgave, som den gode og ærlige søn du er, at trodse din far.
Han kan da ikke være interesseret i, at du gør de samme fejl, som han har gjort.
Næh nej find din egen vej og dine egne fejl og succeer, som du kan lære af.

Prøv evt, hvis du kommer til at tænke på, at du trodser ham, når du er på trip, at tænke på hvor glad du er, for alt han har lært dig,
- mærk en taknemmelighed for alt han har givet dig med i rygsækken.
At han har lært dig nok til at du kan stå på egne ben og tage egne forsvarlige beslutninger.

Hatten af for at du turde åbne dig overfor ham. Og han lyder da ikke totalt afvisende i mine ører.
Jeg tror faktisk bare at han som alle vi andre forældre ønsker at det skal gå dig godt.
Hvis du viser ham at du er godt på vej på din egen vej vil han nok være glad.
Klart at han er bange for at du skal sumpe og spilde dit liv og dine evner....
Men vær bare et godt eksempel, så tror jeg det går.
Hvis alle kun gjorde, hvad den ældre generation forventede af dem, ville samfundet og menneskeheden jo ikke ændre sig spor. :wink:

Titel:
Medlem

banisteriopsis skrev:
Drugejogge skrev:
Det eneste der bekymrer mig lidt er dog, at jeg under mit næste svampe-trip (som jeg regner med at tage, på trods af min far, dog et lille stykke ude i fremtiden) måske pludselig tænker på min far og hans holdning, og det at jeg trodser ham. Og om det eventuelt kan være med til at starte et mindre behageligt trip - et badtrip.

Det er din fornemste opgave, som den gode og ærlige søn du er, at trodse din far.
Han kan da ikke være interesseret i, at du gør de samme fejl, som han har gjort.
Næh nej find din egen vej og dine egne fejl og succeer, som du kan lære af.

Prøv evt, hvis du kommer til at tænke på, at du trodser ham, når du er på trip, at tænke på hvor glad du er, for alt han har lært dig,
- mærk en taknemmelighed for alt han har givet dig med i rygsækken.
At han har lært dig nok til at du kan stå på egne ben og tage egne forsvarlige beslutninger.

Hatten af for at du turde åbne dig overfor ham. Og han lyder da ikke totalt afvisende i mine ører.
Jeg tror faktisk bare at han som alle vi andre forældre ønsker at det skal gå dig godt.
Hvis du viser ham at du er godt på vej på din egen vej vil han nok være glad.
Klart at han er bange for at du skal sumpe og spilde dit liv og dine evner....
Men vær bare et godt eksempel, så tror jeg det går.
Hvis alle kun gjorde, hvad den ældre generation forventede af dem, ville samfundet og menneskeheden jo ikke ændre sig spor. :wink:

Damn ! Det er Fandme kloge ord det der.. Jeg kan ikke give dig mere ret, og du åbner også døre for mig som jeg ikke lige havde overvejet før.

Fedt man, det gir virkelig meget mening for mig, tror faktisk også jeg lige vil la ham læse den her threat igennem :) Kan være han også kan forstå lidt hvor jeg vil hen af.

Tusind tak for nogle great svar! :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]