Citat:
Du risikerer fængsel, hvis du lige skal tjekke aktiekurserne, nyhederne eller din indbakke og bruger en andens trådløse internetforbindelse.
Selv om tusindvis af danskere kobler deres bærbare computere på trådløse netværk (Wi-Fi), som står åbne for fremmede, så er der tale om en strafbar handling.
»At bruge andres trådløse internet uden tilladelse er almindeligt brugstyveri. Under skærpede omstændigheder kan det give op til to års fængsel, men normalt op til et års fængsel,« siger Peter Lind Nielsen, advokat og it-jura-ekspert ved advokatfirmaet Bender von Haller Dragsted.
Peter Lind Nielsen kender ikke til sager, hvor danskere, der har surfet ulovligt på andres trådløse netværk, er blevet straffet.
»Mig bekendt findes der ingen præcedens i den her typer sager herhjemme,« siger han.
Peter Lind Nielsen tilføjer, at en førstegangsforbryder på andres trådløse internet nok kan nøjes med en bødestraf eller en betinget fængselsstraf.
Som en ulåst cykel
Søren Thomassen, politikommissær ved Nationalt IT-Efterforskningscenter, NITEC, der er politiets enhed for computerkriminalitet, fortæller, at politiet holder øje med situationen.
»Vi ved, at det foregår, og det er klart ulovligt. Men problemet er, at trådløse netværk kan stå åbne, og alle mulige kan være på, uden du nødvendigvis ved det. Derfor er det svært at efterforske,« siger Søren Thomassen.
- I hvor stort omfang foregår det?
»Det har vi ingen tal på, så jeg har ikke noget bud på, hvor omfattende det er,« siger Søren Thomassen.
- Hvad gør I ved det?
»Det kommer an på, hvad der er sket. Hvis der kommer en konkret anmeldelse, kan vi bestemt godt finde på at tage ud og snakke med vedkommende. Men vi opfordrer først og fremmest folk til at kryptere deres forbindelse.«
- Har I fået anmeldelser om misbrug af trådløst netværk?
»Vi har fået nogle henvendelser, ja. Mere kan jeg ikke sige om det.«
- Tror du, at danskerne er klar over, at det er ulovligt?
»Ja, det tror jeg faktisk. Men jeg er også født optimist. Hvis nu nøglerne sad i din nabos nye Opel Corsa - måtte du så køre en tur i den uden hans tilladelse? Eller hvad nu hvis nogen snuppede din ulåste cykel. Ville det så være i orden?
- Øh nej.
»Nej vel. Det er præcis det samme med trådløst internet.«
- Så der er ingen undskyldning. Heller ikke selvom du ved en fejl kobler dig på andres net?«
»Altså. Hvorfor skulle du overhovedet søge efter et trådløst net, hvis du ikke selv har et? Det ville jeg spørge om som det første, hvis nogen brugte den undskyldning.«
Det er ikke det samme som at stjæle en cykel
It-sikkerhedsekspert ved firmaet Topnordic, Steen Pedersen, mener ikke, at danskerne er klar over, at det er ulovligt at koble sig på andres net.
»Folk opfatter det ikke som ulovligt, fordi de ikke stjæler noget håndgribeligt,« siger han
- Svarer det til at snuppe andres ulåste cykler?
»Nej, for det ved du godt, at du ikke må. Du flytter noget fysisk, når du stjæler en cykel, og det koster ejeren penge, når han skal have en ny. Du flytter ikke noget fysisk, og det koster ikke ejeren noget, at du kobler dig på hans net. Derfor tænker ingen over, at det ulovligt.«
- Vidste du, at det er ulovligt?
»Jeg vidste, at det er ulovligt, men det er en gråzone. Og det forvirrer folk, at der mange steder faktisk er gratis hotspots. Men hvis du anmelder det til politiet, så er jeg 99 procent sikker på, at de ikke vil gøre noget, men sige, at du skal sørge for en ordentlig sikkerhed på din forbindelse.«
- Politiet kan ikke sige, hvor udbredt det. Hvad tror du?
»Det er voldsomt udbredt. Det er jeg slet ikke i tvivl om.«
Brite anholdt for internet-nasseri
En 39-årig englænder blev i London tirsdag anholdt - mistænkt for ulovligt at koble sig op på andres trådløse internet.
Politiet i London siger ifølge nyhedsbureauet Reuters, at anholdelsen skal advare englænderne imod uretmæssigt at bruge andres trådløse internet.
I 2005 blev den første person i England anholdt for forseelsen. Han blev idømt en bøde på omkring 5.500 kroner.
http://ing.dk/artikel/80714?rss