Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 23:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Bruger du af og til andres wifi uden at ha fået lov?
ja det sker 66%  66%  [ 40 ]
Nej det kunne jeg aldrig finde på 34%  34%  [ 21 ]
Afgivne stemmer : 61
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Citat:
Du risikerer fængsel, hvis du lige skal tjekke aktiekurserne, nyhederne eller din indbakke og bruger en andens trådløse internetforbindelse.

Selv om tusindvis af danskere kobler deres bærbare computere på trådløse netværk (Wi-Fi), som står åbne for fremmede, så er der tale om en strafbar handling.

»At bruge andres trådløse internet uden tilladelse er almindeligt brugstyveri. Under skærpede omstændigheder kan det give op til to års fængsel, men normalt op til et års fængsel,« siger Peter Lind Nielsen, advokat og it-jura-ekspert ved advokatfirmaet Bender von Haller Dragsted.

Peter Lind Nielsen kender ikke til sager, hvor danskere, der har surfet ulovligt på andres trådløse netværk, er blevet straffet.

»Mig bekendt findes der ingen præcedens i den her typer sager herhjemme,« siger han.

Peter Lind Nielsen tilføjer, at en førstegangsforbryder på andres trådløse internet nok kan nøjes med en bødestraf eller en betinget fængselsstraf.

Som en ulåst cykel
Søren Thomassen, politikommissær ved Nationalt IT-Efterforskningscenter, NITEC, der er politiets enhed for computerkriminalitet, fortæller, at politiet holder øje med situationen.

»Vi ved, at det foregår, og det er klart ulovligt. Men problemet er, at trådløse netværk kan stå åbne, og alle mulige kan være på, uden du nødvendigvis ved det. Derfor er det svært at efterforske,« siger Søren Thomassen.

- I hvor stort omfang foregår det?

»Det har vi ingen tal på, så jeg har ikke noget bud på, hvor omfattende det er,« siger Søren Thomassen.

- Hvad gør I ved det?

»Det kommer an på, hvad der er sket. Hvis der kommer en konkret anmeldelse, kan vi bestemt godt finde på at tage ud og snakke med vedkommende. Men vi opfordrer først og fremmest folk til at kryptere deres forbindelse.«

- Har I fået anmeldelser om misbrug af trådløst netværk?

»Vi har fået nogle henvendelser, ja. Mere kan jeg ikke sige om det.«

- Tror du, at danskerne er klar over, at det er ulovligt?

»Ja, det tror jeg faktisk. Men jeg er også født optimist. Hvis nu nøglerne sad i din nabos nye Opel Corsa - måtte du så køre en tur i den uden hans tilladelse? Eller hvad nu hvis nogen snuppede din ulåste cykel. Ville det så være i orden?

- Øh nej.

»Nej vel. Det er præcis det samme med trådløst internet.«

- Så der er ingen undskyldning. Heller ikke selvom du ved en fejl kobler dig på andres net?«

»Altså. Hvorfor skulle du overhovedet søge efter et trådløst net, hvis du ikke selv har et? Det ville jeg spørge om som det første, hvis nogen brugte den undskyldning.«

Det er ikke det samme som at stjæle en cykel
It-sikkerhedsekspert ved firmaet Topnordic, Steen Pedersen, mener ikke, at danskerne er klar over, at det er ulovligt at koble sig på andres net.

»Folk opfatter det ikke som ulovligt, fordi de ikke stjæler noget håndgribeligt,« siger han

- Svarer det til at snuppe andres ulåste cykler?

»Nej, for det ved du godt, at du ikke må. Du flytter noget fysisk, når du stjæler en cykel, og det koster ejeren penge, når han skal have en ny. Du flytter ikke noget fysisk, og det koster ikke ejeren noget, at du kobler dig på hans net. Derfor tænker ingen over, at det ulovligt.«

- Vidste du, at det er ulovligt?

»Jeg vidste, at det er ulovligt, men det er en gråzone. Og det forvirrer folk, at der mange steder faktisk er gratis hotspots. Men hvis du anmelder det til politiet, så er jeg 99 procent sikker på, at de ikke vil gøre noget, men sige, at du skal sørge for en ordentlig sikkerhed på din forbindelse.«

- Politiet kan ikke sige, hvor udbredt det. Hvad tror du?

»Det er voldsomt udbredt. Det er jeg slet ikke i tvivl om.«

Brite anholdt for internet-nasseri
En 39-årig englænder blev i London tirsdag anholdt - mistænkt for ulovligt at koble sig op på andres trådløse internet.

Politiet i London siger ifølge nyhedsbureauet Reuters, at anholdelsen skal advare englænderne imod uretmæssigt at bruge andres trådløse internet.

I 2005 blev den første person i England anholdt for forseelsen. Han blev idømt en bøde på omkring 5.500 kroner.

http://ing.dk/artikel/80714?rss

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Så kan folk bare lære at bruge kode på deres netværk. Ellers er folk sku selv uden om det.

Desuden, er det jo som at finde en nål i en hø stak hvis det er en et sted som bruger ens trådløse netværk.

Titel:
Insane psychedelia user!

FlæmMing skrev:
Så kan folk bare lære at bruge kode på deres netværk. Ellers er folk sku selv uden om det.

Er det også okay at begå indbrud hvis folk har et vindue stående på klem? I don't get it.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Dr. Phibes skrev:
FlæmMing skrev:

Er det også okay at begå indbrud hvis folk har et vindue stående på klem? I don't get it.

Som der selv står i teksten. "Ejeren" af det trådløse netværk mister jo ikke noget på det?

Desuden tror jeg det er de færreste som vil opdage at deres net bliver brugt.

Så skide svært er det jo heller ikke, at låse sit trådløsenetværk.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg har ikke råd til internet for tiden, så jeg nasser på naboernes netværk uden sikkerhedsaktivering. Jeg ligger ikke vågen om natten pga. moralske tømmermænd. Forbindelsen er så elendig, at jeg kun bruger nettet til at tjekke få udvalgte fora og hjemmesider i få minutter om dagen. Downloader ingenting.

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
FlæmMing skrev:
Dr. Phibes skrev:
FlæmMing skrev:

Som der selv står i teksten. "Ejeren" af det trådløse netværk mister jo ikke noget på det?

Desuden tror jeg det er de færreste som vil opdage at deres net bliver brugt.

Så skide svært er det jo heller ikke, at låse sit trådløsenetværk.

Er det så ok at gå rundt inde i dit hus og se en film på dit fjernsyn bare fordi du ikke er hjemme?

Jeg ville føle mig lige så krænket hvis nogen hoppede på min trådløse netværk som jeg ville af de rendte rundt i mit hus, nok mere.. Anyway, mit er også låst..

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er jo sygt. Hvordan kan man vide at et trådløst netværk ikke er åbent med vilje, fordi ejeren gerne deler sit netværk med andre? Det kunne jeg da selv godt finde på.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i gryden
yeti skrev:
Det er jo sygt. Hvordan kan man vide at et trådløst netværk ikke er åbent med vilje, fordi ejeren gerne deler sit netværk med andre? Det kunne jeg da selv godt finde på.

Fordi ingen mennesker er flinke anlagt fra naturens side, det ved alle da!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
yeti skrev:

Ejeren kan bare gøre opmærksom på, at det er finno-finno? Ved f.eks. at sætte en seddel et eller andet sted, i opgangen hvis det er i et lejlighedskompleks..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Da til grin folk kan da bare få kodet deres netværk hvad hvis ens computer automatisk hoppede på deres netværk uden man egentligt opdagede det ? :s .

Ville til hver en tid dele mit net med naboen så længe han ikke downloader noget ;) .

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Far Away
Jeg brugte naboens net i noget der ligner 6 måneder... Havde heller ikke de store kvaler med, men blev træt af hastigheden

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Er det i hele taget lovligt at bruge samme forbindelse, flere husstande imellem? Kontrakten imellem udbyder og køber beror sig vel på den enkelte husstand?

Titel:
Medlem

Geografisk sted: In the middel of nowhere? - wtf? I am in the middel of nowhere?
BisMann - tror skam det er lovligt , bare du betaler for forbindelsen , så kan de da være ligeglade med hvor mange huse der er med i den .

- det går vel som det samme som "fælles parabol"?

Men det er jo så latterligt , at folk ikke sikkerhedsaktiverer deres trådløse netværk .

vil lige gøre opmærksom til folk herinde, at det er næsten lige så dårligt at have WEP kryptering , som INGEN kryptering da man til enhver tid kan sætte en pc op og opsnappe din trafik , også ud af en dags søgen , har den samlet nok data til at "hacke" din kode.
-men derimod en WPA eller WPA-2 kryptering er næsten umulig at knække koden!

^^ skal lige siges at jeg har arbejdet med sådanne netværk , og derfor ved jeg det er muligt , har også selv leget lidt med naboens netværk , med dette program :twisted: <-- men stadig kun leg : )

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Jylland, Esbjerg
Tit og ofte har man jo bare sin bærbare med, og den hopper automatisk med på et netværk der er tilgængeligt... Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg syntes om det, jeg har da brugt andres internet opkobling mange gange, dog ikke til download. Jeg bor selv i lejlighed, og da jeg ikke havde krypteret mit netværk endnu, kom min nabo så pænt ned og spurgte om han måtte downloade lidt, og det måtte han da (jeg har 8mbit) så det rører mig ikke rigtigt! Om som tidligere sagt, så er det ikke specielt svært at kryptere sit netværk, og desuden findes der massere guider på nettet til den slags!

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Jylland, Esbjerg
Edit, dobbelt indlæg. Undskylder mange gange!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg bruger ingen kryptering men routeren er låst til min computers MAC addresse... er det en dårlig ide?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

jim fear skrev:
Jeg bruger ingen kryptering men routeren er låst til min computers MAC addresse... er det en dårlig ide?

Hvis du gerne vil sikre dit netværk er det langt fra godt nok, da det er nemt at fake en MAC-adresse.

Titel:
Relativistisk båthorn

BisMann skrev:
Er det i hele taget lovligt at bruge samme forbindelse, flere husstande imellem? Kontrakten imellem udbyder og køber beror sig vel på den enkelte husstand?

Godt spørgsmål :)

Jeg læste lige reglerne for den udbyder jeg selv primært bruger, og de tillader ikke at man deler sin net-forbindelse med andre hus-stande, så det læser jeg som et effektivt forbud mod nabo-sharing (iøvrigt sharing _Uafhængigt_ af om net-forbindelsen er tråd-løs eller ej)

Jeg gætter på det er en almindelig regel de fleste selskaber har i forbindelse med internet-til-private, da de sandsynligvis ka' tjene bedre på den måde (hvis du sælger adgang til din net-forbindelse er du jo pludselig en konkurrent til din egen net-udbyder, og det er de jo næppe interesserede i :) De tjener formentlig mere på at sælge en række almindelige net-abonnementer individuelt til hver husstand, end på at sælge 1 høj-ydelses-forbindelse til 1 husstand som så sælger den delvist videre. Men måske findes der også selskaber der tilbyder dén slags 'franchising'-muligheder, det ska' jeg ikke ku' sige)

Men rent juridisk mener jeg ikke man ka' sige at ansvaret ligger hos andre end ejeren af net-forbindelsen, eftersom det er ejeren der har indgået en kontrakt der si'r at forbindelsen ikke må deles, og eftersom ejeren vel har ejer-ansvar for sine ting.

Problemet med en åben radio-forbindelse til nettet, er jo at den ikke ka' siges at være privat, eftersom den befinder sig i _mit_ private område (hvis radio-signalet befinder sig i _min_ husstand er det _mit_, og så må jeg bruge det). Ting og emner jeg ikke selv må bruge, ska' ejeren af disse ting og emner vel selv holde udenfor mit område hvis jeg ikke må benytte dem? (winta si'r feks "Er det så ok at gå rundt inde i dit hus og se en film på dit fjernsyn bare fordi du ikke er hjemme?", og svaret må jo være nej, men hvis man selv stiller sit fjernsyn i din stue så må du vel godt benytte det?)

Det minder egentlig lidt om dialer-problematikken (de sager hvor folk ikke vidste deres liderlige computer havde ringet til sex-numre i udlandet for tusindvis af kroner, mens de selv lå og sov, før de fik regninger så lange som listen over ting der ska' betales skat af). Her vidste hr og fru internet-Ukyndig heller ikke hvad der foregik, men de fik vist-nok selv regningen alligevel (det er muligt jeg husker forkert her, men jeg mener bare at der engang var nogle ret omtalte sager om folk der fik enorme regninger for dialer's og som selv hang på dem selvom de ikke vidste det var sket)

edit: jeg har iøvrigt ikke stemt, da jeg ikke selv har wifi (men til sammenligning ka' jeg da godt sige at jeg aldrig ku' finde på at plugge mit net-stik ind i nabo'ens outlet...)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ledningen længe leve! :P

Ingen tvivl om at jeg sagtens kunne finde på det hvis ikke det var fordi jeg selv havde en forbindelse..

Jeg kunne dog ikke finde på at rende rundt i nogles som helst fremmede menneskers huse, det ville da være for nøjeren! :D

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: hjemme
mange sætter bevidst ikke kode på deres forbindelse, så andre osse kan få glæde af deres forbindelse. disse mennesker vil så bare typisk lukke for de porte man bruger til fx bittorrent traffik.

har i sin tid hentet mere end 600gb gennem min genbos forbindelse. ved ik om han var klar over det. men hva han ik ved har han ik ondt af.
ellers havde han vel lukket forbindelsen.

har ihverfald ingen moralkse skrubler med det.

og synes iøvrigt på ingen måde det kan sammenlignes med at sætte sig ind i folks stue og glo TV :roll:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]