Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 21:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 77 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
 Titel:
Relativistisk båthorn

Skoleopgaven skrev:
I har jo ret i det meste, I siger. Jeg har brugt mange formuleringer i min synops, som ikke kan forsvares overfor en læser med stor viden på dette område.

Jeg har prøvet så vidt muligt at antage et standpunkt, som ville virke troværdigt overfor en gymnasielærer. Det er trods alt ikke jer, den er skrevet til.

Den her tråd er altså ret morsom læsning NOT!

Du er jo totalt ligeglad med sandheden, bare du får tilfredsstillet dine lærere så de gi'r dig høj karakter. Held og lykke med dit liv :roll:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
JEL skrev:
Skoleopgaven skrev:
I har jo ret i det meste, I siger. Jeg har brugt mange formuleringer i min synops, som ikke kan forsvares overfor en læser med stor viden på dette område.

Jeg har prøvet så vidt muligt at antage et standpunkt, som ville virke troværdigt overfor en gymnasielærer. Det er trods alt ikke jer, den er skrevet til.

Du er jo totalt ligeglad med sandheden, bare du får tilfredsstillet dine lærere så de gi'r dig høj karakter. Held og lykke med dit liv :roll:

:yeah:

Jeg er dybt chokeret. Du er jo total ignorant. Det handler ikke om karakterer her i livet, det handler om at sige sandheden og tør stå ved den.

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: Hjertet af Nordsjælland
Schizophreniak skrev:
JEL skrev:
Skoleopgaven skrev:

:yeah:

Jeg er dybt chokeret. Du er jo total ignorant. Det handler ikke om karakterer her i livet, det handler om at sige sandheden og tør stå ved den.

Når en tråd er lavet om hjælp til en skoleopgave, har karakteren sandsynligvis en vis betydning, skal du se. Ellers ville det være spildt arbejde, hvis man altså ser bort fra, at man selv har fået en sjat viden mere.

Livet handler også om at tale sandt, ja. Til gengæld er tavshed nogle gange bedre end at sige sandheden.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Nååå..

Hva så, hvilken karakter fik du så? Sagde dine lærere at dit arbejde var skide godt og gennemført... Var der en opdateret version?

Eller er tavshed bedst i dette tilfælde???????

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
I har ikke selv gennemført 3 år på gymnasiet med den indstilling, at sandheden og åbenhed betaler sig bedst, vel?

I så fald vil jeg gerne vide, hvor I går på gymnasie henne!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg har gennemført en HF uden at lægge skjul på hvem jeg var og mine holdninger!! Selvfølgelig udleverede jeg ikke mig selv uden opfordring, men var sgu oprigtig vil jeg sige, også hvis emnet i fx biologi drejede sig om kontroversielle emner....

Min biologi lærer - den bedste jeg har haft - stjal politikens store svampe bog og rusmidlernes biologi som en slags afskedsgave til mig fra skolens bibliotek....

Det der gør mig harm ved denne opgave er netop de konklusioner der på fejlagtigt grundlag tages....

Titel:
Insane psychedelia user!

Præcis... du får ikke karakterer i gymnasiet for din oprigtighed, interesse eller åbenhed, men for hvor poleret og skinnende din overflade er, og hvor meget du kan behage læreren ved at gøre, sige og mene de samme ting som ham/hende.

Det er trist ja, men ikke desto mindre en realitet.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Treasure skrev:
Præcis... du får ikke karakterer i gymnasiet for din oprigtighed, interesse eller åbenhed, men for hvor poleret og skinnende din overflade er, og hvor meget du kan behage læreren ved at gøre, sige og mene de samme ting som ham/hende.

Det er trist ja, men ikke desto mindre en realitet.

Ja ok, men på HF er eksamen knald eller fald... der er ingen årskarakterer eller bedømmelser...

men vil dog stadig mene at det kommer an på din lærer - men der er mange som du beskriver desværre... -Disse burde ikke undervise - tænk og gør som mig eller dump, uhyggeligt....

Titel:
Relativistisk båthorn

Skoleopgaven skrev:
Når en tråd er lavet om hjælp til en skoleopgave, har karakteren sandsynligvis en vis betydning, skal du se. Ellers ville det være spildt arbejde, hvis man altså ser bort fra, at man selv har fået en sjat viden mere.

Livet handler også om at tale sandt, ja. Til gengæld er tavshed nogle gange bedre end at sige sandheden.

Jeg ska' ikke lægge skjul på jeg var i negativt humør da jeg skrev mit sidste svar i denne tråd (negativ fordi man hele tiden hører folk i tv sige vi er frie i danmark til at ku' gøre lige hvad vi vil, når sandheden jo stadig desværre er den at man ka' blive antastet af policen hvis man ønsker at ryge den fede. Så rigtigt frie er vi altså stadig ikke her i landet.)

Men jeg vil heller ikke lægge skjul på at jeg synes det er amoralsk og ego-centrisk af dig at vægte sandheden som under-ordnet overfor karakterene, som du gør. Men det er selvfølgelig din egen sag.
Jeg opfatter det, og det er ikke ment for at være grov, på samme måde som røv-slikkeri. Det er ikke anderledes end hvis en medarbejder går til chefen og si'r en løgn for at få løn-forhøjelse eller ekstra ferie eller hvad ved jeg, og det er altid Usympatisk (specielt hvis det feks er en medarbejder der har med sager der er i offentlig interesse at gøre, hvilket din gymnasie-uddannelse selvfølgelig næppe er. Feks hvis det er en medarbejder i medicinal-industrien der si'r god for et produkt der måske i virkeligheden er farligt, fordi det fremmer medarbejderen's egen position. Så er det ikke kun Usympatisk, men også kriminelt (og potentielt farligt for andre mennesker)). Sådan ser jeg på det, og det ka' du så være bedøvende ligeglad med hvis du vil (hvad _jeg_ synes er jo mit eget problem, og ikke dit :) )

Grunden til jeg kritiserer din holdning, når det jo trods alt kun er en gymnasie-karakter det handler om, og ikke riget's sikkerhed eller noget tilsvarende, er fordi alting starter i det små. Først lyver man om sit gymnasie-projekt, og betragter det som harmløst. Næste dag står man på folketinget's talerstol og lyver om masse-ødelæggelses-våben i irak. Din moral følger dig hele livet.

Og så undrer det mig egentlig at du overhovedet gider lave research på emnet, når du alligevel mener det er vigtigere bare at sige dét dine lærere vil høre. Så ku' du jo ligeså godt bare selv ha' digtet din rapport fra starten af, og få 13.

Minimal skrev:
I har ikke selv gennemført 3 år på gymnasiet med den indstilling, at sandheden og åbenhed betaler sig bedst, vel?

Sandhed betaler sig aldrig bedst. Ingen tvivl om det. Man kommer altid længst ved at lyve. Dét det handler om er bare om det er sådan et samfund vi ønsker. Det ene skridt ta'r det andet, og hvis man først tolererer lidt Ukrudt i det ene bed, så går der ikke længe før man også tolererer det i de andre. Og røv-slikkere er ikke dem der beskytter vores rets-sikkerhed, de er dem der truer den.
Sådan ser jeg altså på det, og derfor synes jeg det er dybt Usympatisk at handle som "Skoleopgaven".
Sandhed og retfærdighed er besværligt, og det er et valg man selv må træffe (om man synes det er vigtigt nok at stå fast på, eller om man hellere bare vil slikke røv og slippe nemt om alting)

Titel: Hej igen.
Junior medlem

Jeg vender her tilbage ca. 3 måneder senere.
Jeg ved, at det er ret lang tid, men det er først nu her i morgen, at jeg skal op mundligt og forsvare min opgave. Jeg har altså slet ikke fået nogen som helst kommentarer fra lærerne endnu! Hurra for den nye gymnasiereform!

Den mere endelige udgave kan I finde her:
http://peecee.dk/?id=54479

Grundet tidspres inden afleveringen var det desværre ikke alt for mange ting, der blev ændret. Specielt er der mange stavefejl - mange af dem fik jeg dog rettet, inden den blev printet ud. Fik det bare ikke lige gemt :roll:

Jeg håber på at få tid til at vende tilbage i morgen eftermiddag med evt. kommentarer fra lærerne. Hvis jeg da husker det :? Det satser jeg på, at jeg gør!

Som eventuelle kritikpunkter til opgaven ser jeg allerede nu:
- En ikke tilstrækkelig god integration af de to fag i een opgave.
- At den musiske del generelt er for "svag" i forhold til den naturvidenskabelige.
- At jeg ikke har fået gennemarbejdet mit forsvar godt nok.
(Det bliver nok til, atj jeg står tidligt op om morgenen for at lave videre.)

Men mon ikke, at en spand kaffe og/eller en Therma Power kan hjælpe lidt? Eller.. Så er jeg vel per definition af mig selv karakteriseret som en misbruger? :roll: :D Hvis "årsprøve" da indgår i ens dagligdag. Heh. Jeg er lidt træt.
Jeg er egentlig mere spændt på, om jeg virkelig kan formidle det hele forståeligt - og på en tilstrækkelig sand og neutral måde - end på, hvilken karakter jeg får. Sådan havde jeg det ikke rigtig da jeg skrev rapporten.

Men nu får vi at se. Jeg er lidt spændt.
Ønsk mig held og lykke til

Mvh Simon

Titel:
Junior medlem

Det blev til en Therma Power og en ordentlig spand stærk kaffe - ush, det har reddet mange skoleopgaver. :D

Jeg har læst hele tråden igennem igen, ligesom meget andet kildemateriale er blevet gennemlæst igen.
Jeg har valgt, på baggrund af bl.a. de ting I har skrevet, specielt at satse på at inddrage og fremhæve følgende ting:

- "Meningen" med at tage stoffer. At man oplever verden på en helt anden måde. Den bevidsthedsudvidende del. Dette kombineret med kunstneriske billeder og musikken - som en "kreativ" del af oplevelsen. Desuden vil dette indebære en snak om set and settings, som jo betyder en del. Altså - man kan på forhånd "bestemme" sin oplevelse, og hvordan man vil have det - hvilket resultat man ønsker at ende ud med.

- At der er forskel på, i hvilken grad det kan lade sig gøre at være afhængig af disse to stoffer i forhold til fx div. opiater, alkohol med videre. At der simpelthen er en fysiologisk grænse for disse to rusmidler. At den egentlige tiltrækning af MDMA og LSD mest er på psykisk plan. At man ønsker rusen igen, men samtidig står over for denne fysiologiske barriere. Fx ved, at man har opbrugt ens serotonindepoter.

Håber, at ovenstående gav mening. Jeg mener bl.a., at jeg ved at komme ind på ovenstående kan give mine lærere et dybere indblik i denne verden. At se det hele i et andet (nok mere retfærdigt) perpektiv. At man ikke bare skærer alle indtagere af andre rusmidler end alkohol over een kam, fordi det er så atypisk i forhold til, hvad "man" er vant til.

Lyder det ikke meget fornuftigt? Jeg mener - hvis jeg kan give ovenstående billede og forklare det ordentligt håber jeg, at jeg faktisk kan føre en helt anden fremlæggelse, end mine lærere kunne forvente. Dette bliver ikke nødvendigvis positivt for min karakter, men jeg håber og tror, at det vil gøre denne årsprøve til en rigtig god oplevelse for mit vedkommende.

Vender nok tilbage senere i dag med svar på, hvordan det gik.

Mvh Simon

Titel:
Junior medlem

Så er det overstået. Jeg gik ud med et solidt 10-tal, hvilket var mere, end jeg havde hverken håbet eller forventet.
Jeg fik snakket en del - og havde til dels glemt, at selvom jeg i princippet havde en 20 minutters tid som til alm. eksamen, skulle jeg her kun snakke ca. de 10, fordi jeg bare skulle forsvare min synopsis. Derfor blev det lidt rodet.

Jeg fik dog fremhævet nogle ret centrale ting. Bl.a. de to ting, jeg skrev i forrige post. Det var jeg glad for:P

Som kritikpunkter blev nævnt:
- Min disposition (og tidsplan). Jeg fik ikke helt trukket alle de rigtige ting frem på de rigtige tidspunkter.
- Jeg blandede lidt rundt i, præcis hvordan LSD og MDMA påvirker hjernen. Nogle rigtige ting fik jeg dog også sagt. Og helt i hegnet kan det ikke have været, siden jeg fik 10. :D
- Jeg kunne ikke rigtig forklare hvordan Alkohol påvirker hjernen. Det havde jeg simpelthen bare ikke læst på, fordi jeg ikke anså det for særligt centralt. I stedet var jeg parat til at sammenligne med stoffer som kokain og amfetamin - hvilket jeg ikke rigtigt nåede.
- Jeg fik faktisk sagt en del om "kulturen" og miljøet bag jft. ovenstående. Dette ville de gerne have, at jeg var gået mere ned i. Faktisk havde jeg planlagt dette, men min halvhjertede disposition ødelagde det lidt.
- Jeg skulle i højere grad have ændret måden, hvorpå jeg henviste til mine kilder i synops'en. Fx ved flere citater.
- Jeg kunne godt have fortalt mere om mine metoder og om, hvordan man finder ud af, hvordan et specifikt stofs påvirkning af hjernen foregår. Det vidste jeg ikke så meget om.

Positive kommentarer:
- Jeg var selvstændig og viste overskud.
- De var faktisk ret glade for, at jeg faktisk fortalte om dette "niche-miljø",som jeg godt tør kalde det :lol:

Mine egne tanker:
- Jeg føler, at jeg har tilkendegivet et neutralt, realistisk og sandt billede af dette site - og dette miljø generelt. Altså et personligt plus 8) Endvidere prøvede jeg at skelne ml. de typer af folk, der tager stoffer. At der ligesom er flere forsk. miljøer:
1) At der både findes store skaldede 100% analfabetiske tosser med store tush'er på bistandshjælp - men også ..
2) ..veluddannede folk, der klart har en IQ langt over gennemsnittet, og som ikke bare tager stoffer for at være i stand til at slå hårdere, hvis det kommer til slåskamp - men at det er både en hobby og en lidenskab.

Håber, at I kunne bruge det til noget.

Jeg takker virkelig MANGE gange for jeres hjælp. Det har virkelig hjulpet mig meget!

God sommer til jer alle :D
Simon

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tillykke med 10 tallet - sgu i orden=) Måske jeg har for det fortalt, og glemt det... Men hvilket fag skrev du opgaven i egentlig, biologi?

Go' sommer til dig også...

- Therma Power og Kaffe, 2talJunkiE :wink:

Titel:
Junior medlem

HopIFjorden skrev:
Tillykke med 10 tallet - sgu i orden=) Måske jeg har for det fortalt, og glemt det... Men hvilket fag skrev du opgaven i egentlig, biologi?

Go' sommer til dig også...

- Therma Power og Kaffe, 2talJunkiE :wink:

Takker :)

Jeg har skam stor respekt og forståelse for folk, der husker lige så dårligt som mig. Heh.

Musik og biologi. Ikke de letteste fag at kobinere :? :lol:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: København SV
Tillykke simon..

Det var flot.

Og til HopIfjorden Ja han er tatalt 2taljunKie med kaffe therma power og smøger.

Total gymnasie stil

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

FlæmMing skrev:
Tillykke simon..

Det var flot.

Og til HopIfjorden Ja han er tatalt 2taljunKie med kaffe therma power og smøger.

Total gymnasie stil

Røg han også smøger... JUUUUNKIIIIEEE

Titel:
Junior medlem

HopIFjorden skrev:
FlæmMing skrev:
Tillykke simon..

Det var flot.

Total gymnasie stil

Røg han også smøger... JUUUUNKIIIIEEE

Jeg har faktisk engang lugtet til noget sprinklervæske :shock: :lol:
Slå den! :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 77 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]