Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 31 jul 2025 20:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Sjælland
Hey Gang :)

Lang tid siden jeg jeg har været tjekket ind her. Jeg ville bare vise en udvej hvis der sidder en og leder efter sådan en :) Det er kun en af mange veje! Måske er det noget for dig, måske ikke.

http://www.ma-kbh.dk/

Med venlig hilsen Den-ikke-så-nedvendte-spiral

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Er det en form for sekt?

Citat:
MA er ikke tilknyttet nogen religiøs eller verdslig institution

Det lyder jo fint nok, men nogle af deres 12 "bud" virker lidt skræmmende:

Citat:
2. Kom til at tro, at en magt større end os selv kunne genoprette
vor tilregnelighed.

3. Tog en beslutning om at overlade vores vilje og vores liv i Guds varetægt, sådan som vi opfattede Gud.

5. Indrømmede overfor Gud, for os selv og for et andet menneske, nøjagtigt hvordan det forholdt sig med vore fejl.

6. Var helt indstillede på at lade Gud fjerne alle disse karakterdefekter.

7. Bad ydmygt Gud fjerne alle vore utilstrækkeligheder.

11. Søgte gennem bøn og meditation at forbedre vor bevidste kontakt med Gud, sådan som vi opfattede Gud, idet vi kun bad om at få at vide, hvad der var Guds vilje med os, og om styrken til at udføre den.

Og så er der nogle af deres 12 traditioner:

Citat:
2. For vores fælles formål, er der kun en endelig autoritet, en kærlig Gud, hvis udtryk kan give sig til kende i vores gruppesamvittighed. Vores ledere er kun betroede tjenere, de regerer ikke.

8. MA bør altid forblive ikke professionelt

9. MA, som sådan, bør aldrig organiseres

Dette er ikke et diss af MA. Det lader til at være et rigtig godt initiativ, men synes bare det virkede lidt mistænksomt. :wink:

Titel:
Junior medlem

lol, Nej det er ikke en sekt, men jeg forstår godt at man får det indtryk. Det er opbygget på samme måde som AA (Anonyme Alkoholikere) er.

øhh... ja... altså det med Gud er lidt svært at forklare. Jeg har nok bedst forklare det ved at sige at det ikke er alle som falder til rette :) Det er altid nogle som ikke kan/vil forstår det der Gud-halløj.
Den gang jeg tog til mit første MA møde viste jeg at jeg var fucked. Jeg havde forsøgt at stoppe mit stofmisbrug i over et år. Hver dag tog jeg beslutningen om at idag er det sidste dag jeg ryger. Dette blev mit vej ud.

Jeg husker dengang jeg første gang "opdagede" dette board for mange år siden, der var en bruger som havde mange navne. Jeg kan ikke huske dem mere, men jeg mener vist nok at en af dem var: GoldenEgo... Han mente selv at han var en hellig mand. hehe hans indlæg var ret sjove på det tidspunkt.
Misforstå mig ikke, jeg er ikke her for at fordømme jer eller påtvinge en religion.

Jeg vil bare vise at der er en vej ud af misbrug og at livet ikke behøver at blive kedeligt at den grund.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Bare rolig. Ser kun gode hensigter i din tråd. Det var blot en spøg fra min side. Godt initiativ!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Undergrunden, Djævleøen
What the fuck?

Is this some kine a joke?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Jeg er flad af grin.

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

Seriøst, FUCK DE FUCKING 12 TRIN!.

Det gælder alle disse Anonyme foreninger, AA, MA, NA osv.

Citat:
1. Vi indrømmede vi var magtesløse overfor hash, at vore liv var blevet uhåndterlige.

Fuck alle jer der ikke kan tage ansvar over for jeres eget liv.

Citat:
7. Bad ydmygt Gud fjerne alle vore utilstrækkeligheder.

:roll:

Fedt, at det måske har hjulpet dig, og nok flere andre, men af fuck at begynde at tro man selv er magtesløs, og det ikke er ens egen skyld.

Hvad med bare at stoppe, istedet for at begynde at bilde sig selv ting ind først?

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Senest rettet af Optimus Crime 18 jun 2007 22:54, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvorfor Gud skal drages ind i det forstår jeg ikke. Kan ikke tage det seriøst af den grund, skjult religiøs propaganda. Op hvor solen ikke skinner med det, tak.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Grunden til, at Gud bliver draget ind i alt det her skyldes, at de fleste misbrugere enten har en enorm skyldfølelse over for andre, eller at de selv har mistet håbet.

For nogle mennesker er Guds vilje etc., det eneste som kan hjælpe dem videre.

Det været sagt, synes jeg stadig selv, at det er en smule fjollet.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jaspar skrev:
Grunden til, at Gud bliver draget ind i alt det her skyldes, at de fleste misbrugere enten har en enorm skyldfølelse over for andre, eller at de selv har mistet håbet.

For nogle mennesker er Guds vilje etc., det eneste som kan hjælpe dem videre.

Det været sagt, synes jeg stadig selv, at det er en smule fjollet.

Det er jo noget pis. No offense.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, det er noget pis. Jeg ser det som noget pis, hvis mit liv går skævt, bebrejder jeg da ikke Gud, men mig selv. Pointen med min forrige post var, at dem som har ramt bunden ikke har overskudet til at bebrejde dem selv, deres liv er slet nok, som det er. Derfor er det nok strategisk, at få noget af byrden over på Guds skuldre :P

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvis nogle kan få et bedre liv på den måde, er det da godt nok. Hvad der derimod er noget pis er jeres negative holdning til alt hvad I ikke selv mener at kunne bruge til noget.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

yeti skrev:
Hvis nogle kan få et bedre liv på den måde, er det da godt nok. Hvad der derimod er noget pis er jeres negative holdning til alt hvad I ikke selv mener at kunne bruge til noget.

Det handler ikke om, for mig i alt fald, at hvorvidt jeg kan bruge til noget, men bare om at jeg, som sagt, synes det er noget fis at inddrage Gud lige pludselig i noget som efter min mening har intet som helst med Gud at gøre. Hvis det hjælper nogen, fedt for dem. Men det er nu engang min holdning til det.

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

yeti skrev:

Ingen tvivl om det KAN bruges til noget, for nogen menesker.

Men jeg mener nu det er den dummeste vej ud, det at begynde at tro at man ikke selv har nogen magt over sig selv.

Ethvert væsen besidder sgu den egenskab at stramme op om sig selv, osse selvom man er hooked på diverse stoffer (Det at man kan føle sig så afhængig af cannabis FORSTÅR jeg så slet ikke.)

Som OP selv skriver, så er det bare en af mange veje "ud", og jeg mener det er den værste vej ud, at overgive sig selv til noget større som kun eksisterer i ens eget hoved.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

yeti skrev:

Word.

Tilfældig Fyr skrev:

Men jeg mener nu det er den dummeste vej ud, det at begynde at tro at man ikke selv har nogen magt over sig selv.

Ethvert væsen besidder sgu den egenskab at stramme op om sig selv, osse selvom man er hooked på diverse stoffer (Det at man kan føle sig så afhængig af cannabis FORSTÅR jeg så slet ikke.)

Som OP selv skriver, så er det bare en af mange veje "ud", og jeg mener det er den værste vej ud, at overgive sig selv til noget større som kun eksisterer i ens eget hoved.

Jeg tror dette er en udemærket måde for nogen mennesker at komme ud af et misbrug på. Derefter kan de altid prøve at indse at det med gud var noget pis. Men til at starte med tror jeg, at det kan være en rigtig god løsning. Jeg tror ikke at denne "sekt" ;) henvender sig til de mest inteligente folk, men so what? Svage sjæle har brug for hjælp i endnu højere grad.

Lilleso skrev:
Det handler ikke om, for mig i alt fald, at hvorvidt jeg kan bruge til noget, men bare om at jeg, som sagt, synes det er noget fis at inddrage Gud lige pludselig i noget som efter min mening har intet som helst med Gud at gøre. Hvis det hjælper nogen, fedt for dem. Men det er nu engang min holdning til det.

Ja, hvis det hjælper nogen så fedt for dem! Hvad mere er der at sige? Det er en anden sag, at du måske ikke kan lide folk, der bilder sig selv noget ind, fordi de måske ikke kan klare sandheden eller noget i den mol. Men der vil jeg så hellere spørge: hvorfor kan du ikke lide de folk?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

the-red-pill skrev:
Ja, hvis det hjælper nogen så fedt for dem! Hvad mere er der at sige? Det er en anden sag, at du måske ikke kan lide folk, der bilder sig selv noget ind, fordi de måske ikke kan klare sandheden eller noget i den mol. Men der vil jeg så hellere spørge: hvorfor kan du ikke lide de folk?

Jeg har intet imod de folk, som du kalder dem. Jeg tror jeg har ytret min mening om konceptet, denne mening gælder konceptet og ikke nødvendigvis alle der benytter sig af dette.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Gammel indiansk filosofi: Hvis patienten bliver rask, er det god medicin :wink:

Jeg tror personligt det er vigtigt at få afklaret som misbruger at nogen er der for en totalitært og at du ikke er et skyldigt menneske grundet det du har til last (som kristendommen jo netop belærer i de fleste tilfælde).

Titel:
Junior medlem

Tilfældig Fyr skrev:
yeti skrev:

Interessant. Hvad med de folk som sidder på en bænk og drikker sig selv ihjel, tror de ikke at de kunne tænkte sig at det var anderledes? Det er selvfølgelig endnu svære at stoppe med at tage stoffer/drikke hvis man er social dårlig stillet og ikke har et "andet" liv at komme til.

Det med bare at sige til en anden "ta dig sammen" eller "du har ingen viljestyrke" hjælper INGEN. tværtimod skaber det skyldfølelse og håbløshed.

Jeg ser ikke mange af mine gamle ryge-venner mere, mest af alt fordi den "livsstil" ikke siger mig noget mere. Men miraklet ligger i at jeg godt kan være sammen med dem UDEN at skulle ryge og drikke.
Hvis du er "rigtig" misbruger/alkoholiker ved du at det ikke er nemt at være ædru sammen med andre som er stive eller blæste :D

Til dem som stadig har det sjovt med stofferne: Party on! :)
Der er intet ivejen med stoffer/alkohol, men det er ikke alle menneskesind som har evnen til at tåle det. Det er en sygdom, slå den op under Alkoholisme.

Må Guds fred være med jer alle :wink:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilfældig Fyr skrev:
yeti skrev:

Hvorfor så negativ? Du kan da godt sige at gud kun findes inde i hovedet på os, men det gør for så vidt alt. Gud er jo IMO et resultat af et tryghedsbehov som alle mennesker har; et symbol på det gode. "Gør jeg gode gerninger går det mig godt". Det synes jeg ikke der er nogen grund til at håne.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Downward Spiral skrev:
Tilfældig Fyr skrev:
yeti skrev:

Interessant. Hvad med de folk som sidder på en bænk og drikker sig selv ihjel, tror de ikke at de kunne tænkte sig at det var anderledes? Det er selvfølgelig endnu svære at stoppe med at tage stoffer/drikke hvis man er social dårlig stillet og ikke har et "andet" liv at komme til.

Det med bare at sige til en anden "ta dig sammen" eller "du har ingen viljestyrke" hjælper INGEN. tværtimod skaber det skyldfølelse og håbløshed.

Jeg ser ikke mange af mine gamle ryge-venner mere, mest af alt fordi den "livsstil" ikke siger mig noget mere. Men miraklet ligger i at jeg godt kan være sammen med dem UDEN at skulle ryge og drikke.
Hvis du er "rigtig" misbruger/alkoholiker ved du at det ikke er nemt at være ædru sammen med andre som er stive eller blæste :D

Til dem som stadig har det sjovt med stofferne: Party on! :)
Der er intet ivejen med stoffer/alkohol, men det er ikke alle menneskesind som har evnen til at tåle det. Det er en sygdom, slå den op under Alkoholisme.

Må Guds fred være med jer alle :wink:

Du virker virkelig som et sympatisk menneske! Al respekt for det.

Forstår ikke jer, der er så meget imod det? Det hjælper en masse mennesker og skader ikke andre. Hvor er det slemme i det?

De mennesker der har brug for dette har ikke viljestyrken til at stoppe. De er ikke selvstændige og stærke, og derfor har de brug for denne måde at få hjælp på. Selvfølgelig følger de ikke JERES endegyldige mening om hvordan alting hænger sammen, men so what?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]