Psyko: Jeg havde ikke lige set den med militæret.

Marok: Det er lidt langt ude det der, hvordan bliver effektiviseringen presset ned over dig? Jeg forstår ikke hvad du mener. Økonomi er der intet i vejen med, så lang tid man ikke bliver til en grådig kapitalist. Men jeg ved slet ikke hvad du mener, vil du ikke uddybe det lidt.
Det kan jo kun være positivt at alt bliver mere effektivt, krigsmaskiner undtaget. Jeg arbejder i byggebranchen og der er så meget knald på i øjeblikket, at vi slet ikke har nok folk til at dække behovet. Vi arbejder så hurtigt som det er muligt, uden at det bliver noget crap. Man har det godt med sig selv, fordi man producerer noget for sit samfund, noget som kan bruges til noget.
Hvorfor melde sig ud af samfundet, det eneste det kan ende ud i er:
At jeg og mange andre skal betale for bistandshjælp. Det generer mig ikke at betale til folk som ikke kan arbejde, men folk som bare melder sig ud og bliver til nogen nasserøve, har jeg sgu ikke lyst til at betale for.
Tænk dig lige lidt om, vi bor i smørhullet af den vestlige civilisation, nok er der kommet nogle nederen regler mht narko og regeringen har gjort nogle fæle ting. Volden er steget og Danmark føles ikke som før. Kig lige ud over vort lands grænser og se hvad der sker der. Overvej derefter om du ikke gider gøre lidt for dit samfund, fordi dit samfund er dit liv, din eksistens. At melde sig ud af den, hænger ikke rigtig sammen, medmindre du altså flytter fra landet.
Undskyld offtopic.
Jeg er ikke klar på kollektiv.