Jugg skrev:
ThirdEyeFlood skrev:
SVJH er mulighederne for at 'vælge' at sidde en bødestraf af er blevet fjernet. Det bliver kun aktuelt når Ripers har opbrugt deres alternativer til at inddrage pengene (som omfatter hyggelige ting som lønindholdelse...) og overfører sagen til politiet, som så kan vælge at lade dig afsone.
Men udover det så er jeg helt enig på linie med at at modarbejde processen så vidt muligt, hvis man skulle lande i situationen gott verboten
Lidt OT, hvornår skulle det være blevet afskaffet at kunne side bøder af? Har ikke rigtig hørt noget om det er da lidt nysgerrig.
Mjaeh...er nu bare noget jeg har ladet mig fortælle engang, og jeg var af det indtryk at man selv har kunnet vælge at afsone fremfor at betale engang. Men nå jeg har gravet lidt i jura'en og det er så vidt jeg kan se følgende paragraffer der berøres.
Bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige BEK nr 995 af 19/10/2005 (Gældende) skrev:
§ 28. Beløb omfattet af dette kapitel, og som ikke betales, inddrives, medmindre restanceinddrivelsesmyndigheden skønner, at inddrivelse ikke er mulig eller væsentligt vil forringe skyldnerens levevilkår, jf. straffuldbyrdelseslovens § 91, stk. 1.
§ 29. Restanceinddrivelsesmyndigheden kan tillade henstand med eller afdragsvis betaling af beløb omfattet af dette kapitel, jf. straffuldbyrdelseslovens § 91, stk. 3, efter reglerne i kapitel 3 og 4, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Når nettoindkomsten er mindre end 85.000 kroner, jf. § 5, stk. 1, fastsættes afdragsordninger vedrørende bøder enten under hensyntagen til gældens størrelse eller på baggrund af en konkret betalingsevnevurdering efter reglerne i kapitel 6.
Lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 207 af 18. marts 2005, som ændret ved lov nr. 367 af 24. maj 2005 skrev:
»§ 91. Betales en bøde ikke, inddrives den af restanceinddrivelsesmyndigheden, medmindre inddrivelsesmyndigheden skønner, at inddrivelse ikke er mulig eller væsentligt vil forringe den pågældendes levevilkår.
Stk. 2. Restanceinddrivelsesmyndigheden kan inddrive bøder i straffesager, der forfølges af det offentlige, ved udpantning og ved indeholdelse i den pågældendes indtægter efter reglerne om inddrivelse af personlige skatter i kildeskatteloven og reglerne i lov om Det Fælles Lønindeholdelsesregister. Pålæg om indeholdelse gives af restanceinddrivelsesmyndigheden.
Bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige BEK nr 995 af 19/10/2005 (Gældende) skrev:
§ 8. Afgørelse om indeholdelse i løn mv. for misligholdt gæld, der inddrives af
restanceinddrivelsesmyndigheden, herunder renter, omkostninger, gebyrer og udlagte retsafgifter,
træffes af restanceinddrivelsesmyndigheden.
Stk. 2. Afgørelse om indeholdelse træffes efter reglerne i kildeskattelovens § 73. Indeholdelsen
sker med en procentdel (indeholdelsesprocent) af løn, provision eller andet arbejdsvederlag samt
ventepenge, pensioner og lignende understøttelser, der udredes af statskassen, kommunale kasser,
andre offentlige kasser eller private kasser efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag,
pensionsindbetalinger efter § 13, stk. 4, nr. 2 a, SP-bidrag, ATP og skat.
Stk. 3. Ved afgørelsen om lønindeholdelse skal der overlades skyldneren det nødvendige til eget
og familiens underhold. Dette vil normalt være tilfældet, når indeholdelsesprocenten fastsættes efter
reglerne i § 5, stk. 1.
Stk. 4. Ved afgørelsen om lønindeholdelse fastsætter restanceinddrivelsesmyndigheden
indeholdelsesprocenten efter reglerne i § 5, stk. 1, jf. dog kapitel 6.
[Indeholdelsesprocenten for en studerende med SU som eneste indtægt, vil ligge på 5% iflg § 5 stk 1.]
Med andre ord, hvis bøden ikke betales er det i første omgang Ribers der står for inddrivningen, hvis det ikke lykkes dem at få hele beløbet ind ved at lave lønindeholdelse eller udpante hvad du har af værdi, sender de sagen videre til policen, som skal vurdere om en forvandlingsstraf kan komme på tale i stedet.