TheBo skrev:
NowhereMan skrev:
Hvordan oplevede du da filmen?
Først og fremmest var det ikke et psykedelisk stof men nok nærmere en slags parafrase over Meth. Jeg synes ikke, der var noget galt i fremstillingen. Der er tale om et stof, som er afhængighedsskabende i en ekstrem grad (der er taget visse kunstneriske friheder, for ingen af virkelighedens stoffer er naturligvis lige så afhængighedsskabende som filmens).
Jeg synes ikke, filmen dæmoniserer stoffer. Den tager nærmere et kig på, hvordan det
kan gå, hvis ikke man passer på.
***Spoiler***
I øvrigt synes jeg også, det er vigtigt at lægge mærke til, at der er en tydelig kritik af statsmagten og dens dobbeltmoralske forhold til stoffer, eftersom det jo viser sig, at det er staten, som producerer stoffet.
***Spoiler slut***
At Phillip K. Dick har set sig sur på stofferne efter mange venners død, har du nok ret i. Men jeg synes på ingen måde, der er tale om en "drugs are bad" film.
Jeg oplevede den netop som en "drugs are bad" film. Jeg havde store forventninger til den og blev meget skuffet.
Har ikke læst bogen og skal ikke kunne sige om forfatteren mente det fiktive stof Substance D som en reference til meth, men jeg oplevede det nu mere som noget der ligner et psykedelisk stof, og er sikker på at folk der ikke kender så meget til stoffer, vil opleve det som noget der minder om de forestillinger de har om de der nye farlige "designer drugs".
(Husker jeg helt forkert, eller sammenligner de det ikke også med LSD i starten af filmen, hvor de sidder og snakker i restauranten?)
Hvis det var stofafhængighed filmen prøvede at skildre, hvorfor så ikke tage udgangspunkt i et stof som faktisk findes, eller i det mindste et stof som minder om et af virkelighedens afhængighedsskabende stoffer. Filmen fokuserer meget på den fysiske skade af Substance D, som jo på ingen måde minder om de skader som ses ved nogen virkelige stoffer. Derved tegner filmen et urealistisk dystert billede af stofferne.
Hvis man vil vise hvor galt det kan gå, hvis man ikke passer på, er det da meningsløst at vise det ved et stof som ikke findes og hvor alle de negative sider er så vildt overdrevede.