Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 21:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hej

Jeg er ny på boardet (og er 22 år gammel), men har læst med gennem længere tid. Jeg har gennem næsten to år været morfinmisbruger - dvs. for to år siden påbegyndte jeg et IV heroinmisbrug, ½ år senere begyndte jeg på metadon fra VASU (nu: Rusmiddelscenteret). Og misbruget har så kørt on/off ligesiden bl.a. med en sommermåned, hvor jeg injektierede utrolig meget kokain (hvilket den sidste dag resulterede i, jeg hørte stemmer, og sad på et toilet og gemte mig. Scary shit!! - det gik dog væk timer efter), men også senere ½ år med arbejde og intet sidemisbrug - altså kun metadon.

Men i den seneste tid er jeg begyndt at interessere mig for psykedelia - hvilket er et langt stykke vej fra det hærgede junkiemiljø jeg plejer at hente stoffer i. Jeg åd så en middelmængde svampe med en kammerat for nogle måneder siden, hvilket var hyggeligt og underligt - jeg fik dog ikke den åbenbaring i underbevidstheden jeg håbede på. Og alligevel... Jeg blev tørstig efter mere.

Jeg prøvede så ét mærke LSD - en oplevelse som irriterede mig, uden at være et bad trip, pga. setting, for mange personer osv. - jeg havde desuden forberedt en heroin-kanyle, som skulle tage mig ud af trippet, hvis det blev slemt. Problemet var bare, at det var umuligt at injektiere, når venerne kørte rundt i min arm. Men jeg fik sovet den ud - og tænkte LSD måtte kunne bruges bedre.

Næste trip tog jeg med en god, stabil kammerat i hans lejlighed. Halvandet mærke. Vi havde grineflip hele natten, og kroppen føltes dejlig og let. Ingen tegn på de små-abstinenser, jeg ellers kan hvis jeg er vågen om natten normalt, fordi morgenens metadon/dagens heroin er ved at løbe ud af kroppen. Jeg havde det ad helvede til da jeg vågnede fra trippet, og kunne kun tænke på næste fix.

Efter dette trip snakkede jeg så med en anden ung heroinnarkoman på min alder, som sagde, at han éngang havde taget LSD i næsten en uge i træk uden noget morfinabstinenssymptomer whatsoever (og altså uden at kombinere med nogen art morfin). Han havde det dårligt, da det ugelange trip var ovre, men under selve trippet: ingen morfin-abstinenser.

Hans erfaring minder jo meget om hvad jeg oplevede med min kammerat i lejligheden om natten: ingen morfinabstinenser, omend mit trip "kun" varede en nat, så jeg har ikke så meget belæg for at konstantere om det var ren indbildning, tilfældighed eller whatever.

Ydermere så jeg i follow-up ekstramaterialet til Stephen Szklarskis film Union Square (om unge New Yorker heroinnarkomaner) en af ex-narkomanerne fortælle om hvordan han brugte LSD til at stoppe misbruget. Han lå og "svedede" den ud hjemme hos nogle meget trofaste, loyale venner, hvor han brugte LSD til at "hjælpe" sig ud af morfinafhængigheden.

Mine spørgsmål er så, måske bare rent hypotetisk: forsvinder morfinabstinenser under LSD-påvirkelse? Har nogen af jer hørt om LSD-brug i brugen af morfinafvænning?

Jeg fik to mærker med hjem fra min kammerat, som jeg har endnu. Og jeg kan selvfølgelig bare teste det, og se hvad der sker. Men jeg vil ikke bruge dem forkert. Jeg har dog fra mine få tidliger erfaringer fundet ud af, jeg har en relativt stærkt psyke (også fra diverse heftige Dexofan-trips for tre år siden...) Måske fordi jeg også gerne vil have den underbevidste/mentale åbenbaring, jeg håber at få - som vil få mig til at indse, at heroin ikke er nødvendigt i mit liv. Jeg ved jeg også er meget interesseret i det paranormale (tror jeg det hedder) og spirituelle. Så i virkeligheden er min interesse i LSD måske tvetydig...

Jeg er håbløst velbevandret ud i morfin/benzo-verdenen, og i en alt for ung alder, men psykedelikaens verden appellerer på en-eller-anden måde til mig. Det er som om jeg kan finde noget i den, men jeg ved ikke hvad eller hvordan!

Måske er det sidstnævnte noget forbandet vrøvl. Prøver jeg bare at finde en undskyldning for at tage et stof med at slippe af med et andet stof? Er jeg for naiv i min tro? Prøver jeg at forcere en-eller-anden magisk åbenbaring der med ét skulle fjerne mit misbrug? Skal jeg helt holde mig fra de sidste to LSD-mærker? Osv.

Alle tanker og kommentarer er værdsatte...

Titel:
Flueknepper kongen

Først og fremmest, så er det en forfærdelig historie du kommer med :( Det er altid forfærdende med afhængighed!

Men, altså, psykedelika er jo, vigtigst af alt, ikke vanedannende. Hvis du tager psykedelika efter for kort tid siden sidste dosis, virker de bare ikke optimalt!

LSD har været brugt som behandling mod alkoholisme, som jo trods alt også er en ganske livsfarlig tilstand, og det har været anvendt med succes. Men du kan ikke forvente, at psykedelika bare fortæller dig, hvordan og hvorledes du skal opføre dig! Du bliver også selv nødt til at agere på den fornemmelse og få brudt dit misbrug en gang for alle!

Titel:
Medlem

Hej Toxic Avenger, og velkommen til!

Det gør mig ondt at høre om din livssituation, især pga. din alder og fordi du er velformuleret og lyder til at besidde potentiale, som dit misbrug ødelægger.

Du er allerede nået halvdelen af vejen ved at ønske dig en eller anden form for åbenbaring, der kan få dig ud af dit misbrug. Næste skridt, som Levose også er inde på, er at finde den åbenbaring selv - muligvis med psykedelika som værktøj.

Det psykedelika er i stand til at gøre, er at tvinge dig til at se dit liv fra mange forskellige vinkler, hvorfra du vælger eller "tvinges" til at integrere nogle af disse vinkler i dit hverdagsliv. Det er dér guldet ligger, og det er desværre de færreste der får denne gave uden selv at navigere ud imod den - eksempelvis sammen med en erfaren person, der beskæftiger sig med afhængighed og psykedelika.

Den åbenbaring kan være en ekstrem positiv og spirituelt ladet oplevelse, men den kan også manifestere sig selv som en satanistisk oplevelse, for åbenbaringer er ikke nødvendigvis behagelige, selvom det nærmest står skrevet som lov i ordet.

Jeg kan ikke forestille mig andet end at det måtte være hårdt og energikrævende at se i øjnene de ting du har gjort mod din krop og dit sind, som psykedelika er så fandens gode til at fremhæve. Åbn dine øjne for de ting, som trippet vil vise dig. "Badtripper" du, er de måske fordi trippet konfronterer dig med følelser og tanker om dit misbrug, som du blankt afviser, og som du i øvrigt truer med en kanyle foran dig, hvis det skulle gå i en retning, som du ikke ønsker... selvom du har bedt om det ved at tage stoffet.

Jeg tvivler på at det er en god idé at bruge LSD som et substitutstof for morfin og lignende rusmidler, især ved at tage det i en uge i træk. LSD virker utrolig kraftigt psykisk, og kan derfor godt sætte dig ud på et sidespor, hvor dit misbrug bliver værre. Du skal ikke bruge det som substitutstof og du skal ikke bruge det i en uge i træk - LSD er et værktøj, som med glæde hjælper dig med dit misbrug, hvis du til gengæld lover at vise din krop, verden og stoffet ydmyghed, respekt og åbenhed.

Dit misbrug er noget du selv må få styr på - LSD kan ikke gøre det for dig, ligesom en psykolog heller ikke kan gøre det for dig. LSD kan hjælpe dig og vise dig vejen, men vejen må du selv gå.

Jeg håber mit indlæg giver mening, og beklager hvis jeg kører rundt i det samme - jeg er lidt ved siden af mig selv efter weekendens druk.

Held og lykke med det hele! Jeg håber du får styr på dit liv og dine stoffer. God karma i din retning herfra.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Toxic Avenger skrev:
Jeg åd så en middelmængde svampe med en kammerat for nogle måneder siden, hvilket var hyggeligt og underligt - jeg fik dog ikke den åbenbaring i underbevidstheden jeg håbede på. Og alligevel... Jeg blev tørstig efter mere.

Jeg prøvede så ét mærke LSD - en oplevelse som irriterede mig, uden at være et bad trip, pga. setting, for mange personer osv.

Jeg har prøvet at have et "irriterende" trip på svampe. Når jeg ser tilbage på det, så er min vurdering, at det i høj grad skyldes utålmodighed og en lidt for forceret indgang til emnet. Det er ikke det bedste Set at komme med.

Endelig er der noget med Setting - jeg fandt i hvert fald ud af, at musik virker bedst, hvis det er noget electronika (f.eks. Trentemøller som jeg netop har haft en ubeskrivelig oplevelse med).

Og så er der noget med cannabis. Blot en lille mængde omkring plateau kan åbne helt utroligt op for "dørene i sindet". Det er som om "den anden verden" kan ligge lidt skjul, men cannabis hjælper med at åbne op.

Toxic Avenger skrev:
Efter dette trip snakkede jeg så med en anden ung heroinnarkoman på min alder, som sagde, at han éngang havde taget LSD i næsten en uge i træk uden noget morfinabstinenssymptomer whatsoever (og altså uden at kombinere med nogen art morfin). Han havde det dårligt, da det ugelange trip var ovre, men under selve trippet: ingen morfin-abstinenser.

Det er næppe noget, der bør gøres i længere tid, da du jo opbygger tolerans overfor LSD'en. Men hvis det virker og fjerner opmærksomheden fra abstinenserne, så er det selvfølgelig godt nok.

Toxic Avenger skrev:
Mine spørgsmål er så, måske bare rent hypotetisk: forsvinder morfinabstinenser under LSD-påvirkelse? Har nogen af jer hørt om LSD-brug i brugen af morfinafvænning?

Måske er det sidstnævnte noget forbandet vrøvl. Prøver jeg bare at finde en undskyldning for at tage et stof med at slippe af med et andet stof? Er jeg for naiv i min tro? Prøver jeg at forcere en-eller-anden magisk åbenbaring der med ét skulle fjerne mit misbrug? Skal jeg helt holde mig fra de sidste to LSD-mærker? Osv.

Mit indtryk fra LSD i forbindelse med alkoholikere var at man primært brugte trippet til at sætte perspektiv på ens alkoholisme. Altså at trippet i høj grad var et guidet trip, hvor guiden bl.a. også havde visse rekvisitter - så som billeder af alkoholikerens ægtefælle/kæreste, børn og andre vigtige ting - og at trippet simpelthen var en meditation over disse ting.

Jeg skal ikke kunne sige, om der var nogen "magisk åbenbaring" i dette. Det er muligt, men husk på at løsninger på sådanne problemer typisk ikke bliver leveret på et sølvfad af selve stoffet. At tro dette er blot at søge sin frelse udenfor sig selv, i noget eksternt. Personligt er jeg meget skeptisk overfor denne type stræben. Ekstern frelse på interne problemer bliver brugt i mange religioner, men IMO uden gode resultater.

Der er dog ingen grund til at underkende, at psykedelika kan åbne nogle døre i selvet. En vis "mental behændighed" og viden om, hvordan man selv styrer sin sindsstemning er dog rar at have her.

Titel:
Insane psychedelia user!

Du kan for så vidt godt bruge LSD som et værktøj til at tænke over dit heroin/metadon misbrug, men LSD som sådan er ingen mirakelmedicin der fjerner abstinenser. Derfor er den bedste idé ihvertfald at du inden da har gjort dig nogle tanker om hvad det er du vil løse og hvilke konflikter der er du vil tage op med dig selv. Psykedelika kan bruges til at granske sindet, men hvis du ikke ved hvad det er du vil fokusere på, så rinder det hele bare ud i sandet og du vil højst sandsynligt ikke få noget brugbart ud af det. En anden god idé kunne være at opsøge en psykolog og snakke med ham/hende for at få klarlagt hvilke årsager eller problemer der har ført til dit misbrug, så du kan få bedre fokus. En person der kan guide dig under trippet, og som har forstand på behandling af misbrug mm. vil også klart være en fordel i den sammenhæng.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg ved godt hvad du mener.Men man skal selv være virklig motiveret for at stoppe.Så kan stoffer som Ibogain,DMT og et par til,bruges.
Jeg har selv været på et meget stærkt Ibogain trip,og jeg har kun taget Heroin nogle få gange siden.
En af mine venner fra Californien var hooked på Vicodin (svagt morfin præparat),så han tog nogle dage hvor han var fuldstændig væk på 5 MEO DMT.
Det mest flippede er,at da han var på vej ned af trippet "vidste" han,at han ikke ville få nogen abstinenser.Det viste sig at være rigtigt.
Jeg ved godt det lyder mystisk og flippet,men jeg tror 100& på ham,han er ikke typen der ville lyve om sådan noget.
Jeg ved at han er hooked igen på Opiater,men ville bare fortælle om hans "afgiftning" med DMT.
Det er noget af det samme der sker med Ibogain,men du ska virkligl være parat til det.
Ibogain tager 85-95% af abstinenserne,men du må ikke se det som et vidundermiddel.Du er nødtil at følge din stof frihed op med f.eks al anon eller whatever der virker for dig.Pludslig vil du have en masse tid på hænderne som det er svært at fylde med noget sundt.Derfor bliver du nødt til at støtte dig tl nogen andre der har været igennem det samme(stoppe med Opiater,eller whatever).
Jeg ønsker dig alt godt.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Tak for jeres modne og brugbare replies, allesammen. Det hjælper faktisk lidt i sig selv, at nogen gider gå op i éns situation. Og I har ret, det er en tragisk skæbne. Alt hvad I har skrevet har jeg kunnet bruge i det mindste som rent tanke-stof. Heroin-stoffet synes jeg ikke i sig selv er forfærdeligt (som fx coke), men alt dét det fører med sig: dårligt miljø/omgangskreds, manglende hygiejne og opmærksomhed på helbred, stress, dårlig økonomi - ja, hele ens liv vænnes på hovedet, og alt forsvinder ligeså stille.

Gonzo: Tilfældet din ven beskriver minder om hvad jeg snakker om. Det jeg dog eftersøger, er om nogen har videnen om hvorvidt LSD rent kemisk faktisk har en virkning, der "lukker" for abstinenserne. Det er nok mere af interesse end af egentlig praktisk grund jeg spørger - for jeg har ikke tænkt mig at tage den LSD-uge. Det kunne, som I skriver, udarte sig i et psykedelisk helvede.

Men tak for omtanken, folkens! Min situation forbedrer sig dog. Jeg kender personer i junkiemiljøet der lige nu har det langt værre. Fx en 19-årig heroin-misbruger som allerede er oppe på 16 doner (80ml) dagligt, og fixer et kvart gram af gangen. Der kan man tale om "bagsiden af medaljen".

Forresten flere kommentarer er velkomne!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
Nu er dette her helt off topic - og stadig ikke..

Men jeg har læst flere steder omkring salvia divinorums påvirkning af kappa-opiod agonisten.. - hvilket skulle kunne reducere ens afhængighed af opiater..

Jeg kender ikke meget til hvordan hjernen fungere, og hvorvidt det virker - Men kan være nogen af de kloge hoveder(levose) ku hjælpe på det?

- det var bare en tanke
--

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg kender ikke voldsomt meget til biokemi, men med den lille viden, jeg trods alt har, så kan jeg ikke forestille mig, at LSD har nogen fysisk effekt på abstinenserne. Til gengæld har jeg en formodning om, at man på LSD er så optaget af alle indtrykkene, at man helt glemmer at tænke på abstinenserne. Og hvis den teori holder stik, så handler det jo faktisk bare om at foretage sig en masse aktiviteter, som er spændende og udfordrende, og som kan få tankerne væk fra abstinenserne. Og eventuelt (ja, jeg ved det godt, det er en kliché) dyrke en masse motion.
God vind med det hele!

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Hej igen allesammen!

Jeg vil bare lige opdatere jer om hvordan det gik. Jeg tog i behandling i 1½ måned og blev trappet ud af metadon - 1 don (5ml) hver anden dag. Så i dag er jeg opiatfri. MEN jeg havde smuglet et LSD-mærke med ind (dum idé, det ved jeg, stoffer hører IKKE til på behandlingssteder), men jeg blev nød til at forsøge LSD-eksperimentet da jeg var nede på 0 don'er. Så jeg tog et mærke på tredje clean-dag. Jeg måtte gøre det selv om natten uden andres vished. Det var en underlig oplevelse. Det varede ca. 9 timer.

Som en bruger skrev, så fjernede det helt fokus fra abstinenserne, så det var jo positivt nok. Jeg lå og hørte noget stille musik (Massive Attack). Jeg fik en fornemmelse af at vide hvad jeg gjorde galt i mit liv, og at jeg bare ville ud af abstinenserne, og i gang med at rette op på mit liv. Men morfin-abstinenser gør jo en søvnløs (det var min fjerde søvnløse dag), og jeg fik nær-badtrip fordi jeg ikke kunne lægge mig til at sove. Jeg var med andre ord fanget i LSD-trip i et lille indelukket værelse. Så det var ikke lige sjovt hele vejen igennem.

Heldigvis har jeg styr på psyken, og ved det er et spørgsmål om at vente det ud. Så det var en blandet fornøjelse. Det var ikke ubetinget dårligt, men jeg vil nok anbefale at gøre det uden. Hvis jeg kunne ville jeg hellere bare have fået nogle stesolider så jeg kunne sove. Men det skal jo også gøre lidt ondt.

Nåh jo forresten, LSD'en frembragte nogle minder fra min barndom jeg ikke har husket i lang lang tid. Det var en berigende og speciel oplevelse.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
godt klaret mester... det må jeg sku gi dig... :wink:

hold det sådan... flot klaret...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]