Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 06:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det var lidt oppe i pressen for nogen tid siden. Her var tesen at mange af dem med ADHD/DAMP eller hvad man nu kalder det var pænt overrepræsenteret som stof(mis)brugere. Det skyldes givetvis at de er meget impulsiveo og derfor ikke skænker det mange tanker at fylde sig med stoffer de intet ved om.

Der er også ret mange af dem, der gennem deres adfærd ender i sociale cirkler, hvor vold, vildskab og småkriminalitet er udbredt. Det disponerer også for anvendelsen af stoffer.

Om det er selvmedicinering må afhænge 100% af det konkrete stof, som personen bruger. Amfetamin kunne måske minde så meget om det mildere ritalin, at det lugter af selvmedicinering.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Faret vild i hampen
Personer med ADHD der er i miljøer med stoffer selmedicinere ofte med Amf. Da det også er er lignende stof der er i Ritalin, concerta eller anden damp medicin.

EDIT: Hash kan vel også bruges som selvmedicinering!

Der er jo os forskellige former og grader af ADHD. Måske det er forskelligt alt efter hvilken form form for ADHD man har!

Senest rettet af Misse" 11 maj 2007 15:11, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Petter skrev:
Okay, hvis man ikke kan bruge almindelige menneskers udtalelse omkring brugen af cannabis som medicin til en skid. så gi'r jeg op. Almindelige mennesker er åbenbart fuck'd up og ikke til at stole på. Men videnskabsmænd er fejlfrie personer. Meget rodet indlæg men skal på arbejde om 5 min. så gør det kort.

Julle, du kom med udtalelsen, jeg bakker ud af denne debat siden jeg åbanbart bare er en almindelig person, hvis udtalelser er komplet ligegyldige. Jeg kommer tilbage til debatten når jeg har fået en hvid kittel og nogle seje briller. :)
Ja, der står en masse lort på google, og man skal huske at være kritisk med sine kilder osv. men man kan også bare vælge at være paranoid og ikke tro på alt hvad man overhovedet læser.

Hey, jeg mener ikke at "almindelige menneskers" udtalelser ikke kan bruges til noget - blot at det er et alt for tyndt grundlag til at kunne konkludere noget som helst i denne sammenhæng. Og da slet ikke at "det er bevist" at et bestemt middel med euforiserende egenskaber kan anvendes til behandling af en bestemt lidelse. En så kontroversiel påstand bør man i hvert fald bakke op med en solid reference. Der er alligevel visse foranstaltninger på plads for at videnskabelige tidsskrifter ikke udgiver artikler som er baseret på for tynd evidens, og modsat tilfældige folk der udtaler sig i diverse medier, er de der publicerer i videnskabelig kontekst underlagt et vist ansvar (videnskabelig uredelighed) for hvad de publicerer.
Jeg ser det som ret problematisk hvis man på Psychedelia kan læse sig frem til at det er bevist at THC virker mod ADHD - hvilket det ikke er. Hvad ER påvist, er at folk med ADHD har signifikant højere tendens til at misbruge alskens psykoaktiver end gennemsnittet. Man kan så diskutere om det bunder i forsøg på selvmedicinering. Jeg mener i hvert fald ikke at ADHD-ramte ud fra et for tyndt grundlag skal kunne retfærdiggøre et ukonstruktivt hashmisbrug overfor sig selv og andre, fordi de på Psychedelia har læst at hash er godt mod ADHD.
Noget rodet post og halvdårligt formuleret, men jeg håber du forstår hvad jeg mener alligevel.

Titel:
Flueknepper kongen

Malkavian skrev:
Det var lidt oppe i pressen for nogen tid siden. Her var tesen at mange af dem med ADHD/DAMP eller hvad man nu kalder det var pænt overrepræsenteret som stof(mis)brugere. Det skyldes givetvis at de er meget impulsiveo og derfor ikke skænker det mange tanker at fylde sig med stoffer de intet ved om.

Der er også ret mange af dem, der gennem deres adfærd ender i sociale cirkler, hvor vold, vildskab og småkriminalitet er udbredt. Det disponerer også for anvendelsen af stoffer.

Om det er selvmedicinering må afhænge 100% af det konkrete stof, som personen bruger. Amfetamin kunne måske minde så meget om det mildere ritalin, at det lugter af selvmedicinering.

Amfetamin er også i mange andre lande brugt mod ADD/ADHD.

Men jeg tror lidt, at mange opfatter behandling af ADD/ADHD som at "berolige folk", og at amfetamin/methylphenidat virker anderledes i folk der har AD(H)D. Det gør det ikke. Behandlingen går ud på at fremme koncentrationsevnen, og det gør man gerne med noradrenergika/dopaminergika, hvor amfetamin er den gyldne standard.

Derfor er cannabis utroligt kontraproduktivt i behandlingen af AD(H)D. Faktisk har jeg nogle gange prøvet at ryge med folk med AD(H)D, og jeg blev sgu irriteret på dem, da deres adfærd IMO eskalerede.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2100 KBH
Dr. Levose-Mis skrev:
Malkavian skrev:

Amfetamin er også i mange andre lande brugt mod ADD/ADHD.

Men jeg tror lidt, at mange opfatter behandling af ADD/ADHD som at "berolige folk", og at amfetamin/methylphenidat virker anderledes i folk der har AD(H)D. Det gør det ikke. Behandlingen går ud på at fremme koncentrationsevnen, og det gør man gerne med noradrenergika/dopaminergika, hvor amfetamin er den gyldne standard.

Derfor er cannabis utroligt kontraproduktivt i behandlingen af AD(H)D. Faktisk har jeg nogle gange prøvet at ryge med folk med AD(H)D, og jeg blev sgu irriteret på dem, da deres adfærd IMO eskalerede.

Altså en af mine venner vis han fik amf, så blev han helt stille.. (eller det kommer jo an på hvormeget han fik.. for fik han nok blev han hyper igen :))

Og vil sige at når han røg koncenteret han sig mere...

han fortalte os han havde nemmere ved at sidde stille og roligt og tegne når han var på amf :)

Titel:
Flueknepper kongen

Ja, men det er ikke fordi amfetaminen virker beroligende. Det er fordi, koncentrationen af noradrenalin øges i hjernen, og derigennem øges koncentrationsevnen. Når man så får mere end den ret lave dosis, der bruges medicinsk, så kommer de velkendte virkninger, der primært er medieret af dopamin - og noradrenalin.

Jeg tror ikke, man skal lægge for meget i anekdotale historier om cannabis' gavnlige virkning på AD(H)D. Og måske koncentrerede han sig mere om et eller andet, når han var skæv, men hvad fanden nytter det, når man iregner de andre virkninger, cannabis har. Så kan det jo være skideligegyldigt om han er skidegod til at tegne i situationen, hvis han samtidig har en betydeligt ændret virkelighedsopfattelse, og i øvrigt har en korttidshukommelse, der er til at lukke op og skide i.

Så vil jeg til en hver tid foretrække lavdosis dopaminerg/noradrenerg behandling.

Jeg synes, den attitude der er en tendens til her på boardet, dvs "cannabis er medicin mod alt"-attituden er ved at være trættende.

Titel: -
Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
--k

Senest rettet af hehēlios 19 maj 2007 02:39, rettet i alt 6 gange.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2100 KBH
Dr. Levose-Mis skrev:

Jeg synes, den attitude der er en tendens til her på boardet, dvs "cannabis er medicin mod alt"-attituden er ved at være trættende.

Point taken.. men jeg siger ikke at tjald virker mod alt.. jeg siger bare at efter hvad jeg har set og oplevet virker det fint for folk med ADHD

DAAAAMNN!N!!1

Titel:
Flueknepper kongen

Ja, men det er skideubrugeligt, da Cannabis også i den effektive doser har en laaaang række kraftige adfærdsmæssige bivirkninger.

Det har lavdosis amfetamin/methylphenidat ikke.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Tiff, så vidt jeg er oplyst virker ritalin/amf kun på børn. Voksne med adhd der tager ritalin vil blive speede af det.

Til topicmaker - der findes en olie der kaldes EyeQ som skulle hjælpe meget, ihvertfald på børn. Den kan ikke bruges alene, og bør være givet i samråd med læger.

Dedikeret medlem

Kender en pige på de ca 35 som først har fået diagnosen nu og er meget sikker på at hun får ritalin.

Men ok fri feta til børnene :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

pædagoger går gak

Titel:
Flueknepper kongen

Grufle skrev:
Tiff, så vidt jeg er oplyst virker ritalin/amf kun på børn. Voksne med adhd der tager ritalin vil blive speede af det.

Til topicmaker - der findes en olie der kaldes EyeQ som skulle hjælpe meget, ihvertfald på børn. Den kan ikke bruges alene, og bør være givet i samråd med læger.

Voksne responderer fint på amfetaminer og methylphenidat. Som medicin.dk siger:

medicin.dk skrev:
Indikationer
Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed hos børn over 6 år og voksne (Hyperkinetic Disorder (HKD) eller Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)).

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: i gryden
Prometheus skrev:
Petter skrev:
Okay, hvis man ikke kan bruge almindelige menneskers udtalelse omkring brugen af cannabis som medicin til en skid. så gi'r jeg op. Almindelige mennesker er åbenbart fuck'd up og ikke til at stole på. Men videnskabsmænd er fejlfrie personer. Meget rodet indlæg men skal på arbejde om 5 min. så gør det kort.

Julle, du kom med udtalelsen, jeg bakker ud af denne debat siden jeg åbanbart bare er en almindelig person, hvis udtalelser er komplet ligegyldige. Jeg kommer tilbage til debatten når jeg har fået en hvid kittel og nogle seje briller. :)
Ja, der står en masse lort på google, og man skal huske at være kritisk med sine kilder osv. men man kan også bare vælge at være paranoid og ikke tro på alt hvad man overhovedet læser.

Hey, jeg mener ikke at "almindelige menneskers" udtalelser ikke kan bruges til noget - blot at det er et alt for tyndt grundlag til at kunne konkludere noget som helst i denne sammenhæng. Og da slet ikke at "det er bevist" at et bestemt middel med euforiserende egenskaber kan anvendes til behandling af en bestemt lidelse. En så kontroversiel påstand bør man i hvert fald bakke op med en solid reference. Der er alligevel visse foranstaltninger på plads for at videnskabelige tidsskrifter ikke udgiver artikler som er baseret på for tynd evidens, og modsat tilfældige folk der udtaler sig i diverse medier, er de der publicerer i videnskabelig kontekst underlagt et vist ansvar (videnskabelig uredelighed) for hvad de publicerer.
Jeg ser det som ret problematisk hvis man på Psychedelia kan læse sig frem til at det er bevist at THC virker mod ADHD - hvilket det ikke er. Hvad ER påvist, er at folk med ADHD har signifikant højere tendens til at misbruge alskens psykoaktiver end gennemsnittet. Man kan så diskutere om det bunder i forsøg på selvmedicinering. Jeg mener i hvert fald ikke at ADHD-ramte ud fra et for tyndt grundlag skal kunne retfærdiggøre et ukonstruktivt hashmisbrug overfor sig selv og andre, fordi de på Psychedelia har læst at hash er godt mod ADHD.
Noget rodet post og halvdårligt formuleret, men jeg håber du forstår hvad jeg mener alligevel.

Forstår dig udemærket.
Det slog mig også lige at i/du ville have videnskabelige beviser, hvor jeg kun kom med en underbyggelse på teorien om at hash hjælper mod ADHD. :oops:
Jeg skal nok prøve at tænke mig om næste gang. :peace:

Titel:
Junior medlem

..... ingen af Jer der svarer - eller deltager i debatten - har åbenbart ADHD - eller? - men jeg har fået mange synspunkter fra Jer - og det var jo mit "budskab" ... - prøver at finde ud af hvad der "rører" sig - hvad baggrunden er - hvorfor I har brug for noget, jeg aldrig selv har prøvet... (er kun nået til cigaretter (mange, mange år - er stoppet) - og et glas vin i ny og næ...)

Den person jeg tænker på havde ikke "en diagnose" - han var vokset op i en tid hvor det ikke var helt så "moderne" at "spotte" DAMP og ADHD - han stammede, led af social fobi, lavt selvværd - uro - indlæringsvanskeligheder - var meget intelligent - og prøvede hash, fortsatte med svampe, GBH, GBL, amfetamin, LSD... alt .... noget af det hjalp i perioder.... han fik det bedre med sig selv - var mere fri - nogle af dem han mødte, når han var påvirket af et eller andet, troede/mente han var helt almindelig - vidste ikke at han stammede .........
men alligevel løb tngene afsted med ham - og han endte med at vælge at slutte sit liv...

Ved egentlig ikke helt hvad jeg ville med denne tråd - men håber at det -et eller andet sted- gør at I tænker over tingene - at I forstår at nogle måske er mere sårbare end andre i forhold till at "selvmedicinere"........

Titel: .
Dedikeret medlem

Nej jeg fattede minus, det gør mig oprigtigt ondt. :cry:

Jeg tror jeg forstår hvad du mener, men jeg tror ikke at vi generelt er mere sårbare som selvmedicinere end andre. Alle kan brænde deres hjerne af - de har et max lad os sige niveau.

Jeg mener at de fleste som bruger diverse stimulancer gør det pga miljøet som de/vi er opvokset i, Jeg kan Fx. ikke tåle fulde folk, dem hørte jeg nok på i min barndom, hvilket selvfølgelig også præger mit forhold til rusmidler.

Jeg kan også godt se mig som den person du tænkte på ikke alle træk, men afslutningen havde jeg såmænd overvejet mange gange før jeg rørte noget stærkere end sodavand.
Jeg tænker stadigt på afslutningen, men jeg var aldrig blevet så gammel som jeg er hvis ikke jeg havde fundet fordybelse i den tunge stener.

Sort og hvid eller er verden grå?

Senest rettet af hehēlios 19 maj 2007 02:46, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Faret vild i hampen
Grufle skrev:

Det er ihvertfald forkert oplysning.

Kender op til flere der får medicinen ritalin/concerta som voksne mod ADHD.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Jeg har en mild udgave af ADHD. Opdagede det desværre for sent.

Titel:
Junior medlem

Jeg tror selv jeg har ADHD, men er ikke sikker. Hvor kan det bekræftes?

Altså jeg er meget genert, kigger altid ned i gulvet når folk snakker til mig. Jeg kan blive meget sur over nogle ting, og nogle gange bobler vreden bare ud af mig.

Jeg har meget svært ved at koncentrere mig, både i skolen, og når jeg er sammen med vennerne, jeg sidder meget og tåger, og prøver at holde mig uden for nogle ting.

Jeg tror også at jeg lider for en slags social fobi, hver gang jeg er sammen med piger og nogle få drenge så tænker over alt muligt underligt, som "han synes bare jeg er en idiot, og han er for sej til mig" og "ej nu sagde jeg hej på en forkert måde" og alle mulige andre tanker.

Disse tanker har plaget mig meget i mine yngre år 14-15 - hvor jeg tit gemte mig for folk fordi jeg var bange for mødes med dem pga af de der tanker.

Edit: Det er også blevet endnu værre lige for tiden, jeg skal næsten slå i noget over de mindste ting pga frustrationer, som f.eks. hvis min mor og jeg har diskuteret, og hun "vinder", så bliver jeg rigtigt ophidset men gemmer det, også bag hendes ryg så går jeg helt amok.

Spænder bare hele kroppen som om den sprænger og smadrer mine knor ind i et eller andet, og det er ligesom om det føles dejligt at komme af med det via at slå på ting, altså f.eks. hvis jeg har slået én gang på et eller andet så gør jeg det 10 gange lige efter fordi jeg er sur og det er dejligt at komme af med vreden.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]