Cubensis Apprentice [ZL] skrev:
Har da også tænkt mig at læse det igennem, vil generelt ikke linke, men citere fra sådanne links.
F.eks. hvis der en der stormer ind i en debat og siger at hjernecellerne rasler ud af skallen så snart man kigger på mdma, så ville det jo være meget praktisk lige at kunne sakse fra en undersøgelse der viser at ja der sker en ændring men hey den er ikke så dramatisk som du siger, det er sådan jeg forestiller mig at ville bruge det hvis det var.. Og selvfølgelig også for at gøre mig selv klogere!
Normalt googler jeg det bare, når situationen opstår - eller leder i mine egne små gemmer af artikler/links, som jeg har læst og gemt. Spørgsmålet er bare, hvad andre f.eks. kunne bruge mine uorganiserede links til?
Men naturligvis har du ret. Det er altid godt at kunne finde undersøgelser frem. Mine råd er, når man står i situationen:
- Inden du finder en undersøgelse, så overvej om modparten på sin side har ført tilstrækkeligt bevis. Afkræv altid
dem beviser. Den person, der fremsætter en påstand, skal også løfte bevisbyrden. (Lad dem ikke sætte dig i defensiven, når du burde være i offensiven.)
- Vælg din kilde med omhu. Ikke alle kilder er lige gode, og mange kræver nærlæsning for at finde det relevante. (Diskussioner kan ofte blive frugtesløse udvekslinger, hvor folk slår hinanden i hovedet med den første og bedste undersøgelser, der tilfældigvis giver dem ret.)
- Selv om specifikke forhold ved et stof er vigtige, så skal man også passe på ikke at gå så meget i detaljen, at man mister overblikket. Det kan være godt at holde sig til de "store undersøgelser", der tager en meget bredt kig på et stofs fordele og ulemper - ved cannabis er f.eks. Shafer kommissionens rapport god eller de bedre ting Peter Ege har skrevet i nyere tid. Rigtig mange stofmodstandere er uduelige til at sætte deres undersøgelser ind i nogen sammenhæng - det er altid noget med "xxx er farligt", og så glemmer de at sammenligne med resten af verden.
Til dit konkrete problem med MDMA og hjerneskader, så se den artikel jeg skrev på Flix. Link er ovenfor i denne tråd