Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 01:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 77 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Hjertet af Nordsjælland
Hej allesammen!

Jeg er en lektiepresset 2.g'er, der er igang med en skoleopgave. Den handler om sammenhængen ml. musik og stoffer. Fagene er biologi og musik, og jeg har valgt Ecstasy(MDMA) og LSD sammen med musik i den psychedeliske genre: Goa.

Jeg kunne godt bruge nogle indlæg, hvor I fortæller om jeres oplevelser med de nævnte narkotika og denne musikgenre. Jeg har selv en vis erfaring på området, men kunne godt bruge jeres også, så jeg evt. kan citere jer i opgaven.
Jeg ved, at der er masser af andre stoffer, der let kunne skrives om her. Men det er ikke aktuelt. Heller ikke andre musikgenrer, selvom de ligner denne meget!

Mine spørgsmål til jer:

- Hvordan føles det at høre denne musik, når I er på LSD og Ecstasy(MDMA)?
- Hvordan lever I jer ind i musikken?
- Bliver I mere agressive/danser i højere tempo til sådan musik, end til mailstream musik - og hvorfor?
- Hvordan er det visuelle. Altså kombinationen ml. evt. visuelle billeder og diskolys?
- Har I et link til et par gode fagsider, hvor der detaljeret står om LSD's påvirkning på hjernen?

Hurtige svar er mere end velkomne :-)

På forhånd tak.
Simon.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus N
Skoleopgaven skrev:

Mine spørgsmål til jer:

- Bliver I mere agressive/danser i højere tempo til sådan musik, end til mailstream musik - og hvorfor?
- Hvordan er det visuelle. Altså kombinationen ml. evt. visuelle billeder og diskolys?
- Har I et link til et par gode fagsider, hvor der detaljeret står om LSD's påvirkning på hjernen?

Hurtige svar er mere end velkomne :-)

På forhånd tak.
Simon.

Da jeg i sin tid blevet introduceret for "den hårde narko" var jeg stor fan af melankolsk klynke støj rock(er jeg stadig :P ), men alle mine venner hørte elektronisk musik, hvilket jeg var stor modstander af! Jeg kunne ikke forholde mig til det, eller lade mig flyde med... Jeg havde ikke noget at skulle ha sagt når der skulle vælges musik, så jeg var nærmest tvangsindlagt til techno, drum'n'bass, dance, psy, goa osv.

Efter ca. ½-1 års tid begyndte den elektroniske scene så småt at tiltale mig mere og mere... men jeg tror først det var min første MDMA oplevelse der virkelig satte gang i genre-stil-skiftet for mig: Af en eller anden grund lyder elektronisk musik suverænt på ecstasy, det var som om at musikken var mindst en lige så stor oplevelse, som selve stofoplevesen. Jeg kunne mærke musikken i min krop, og det var musikken der styrede min tilstand. Jeg kunne lukke øjnene og flyde væk i musiske orgasmer.

Ecstasy var/er for mig en storslået og smuk oplevelse, hvis ikke man gør det for tit... Mht det visuelle så synes jeg ikke det følger musikken på samme måde som, svampe og lsd kan gøre. Det er mere hakkende mønstre og grimme mennesker osv. :wink:

Da jeg kun har en enkelt lsd tur på cv'et(men bestemt en gennembrudsoplevelse) har jeg lidt sværere ved at give et klart billede af min musikoplevelse på stoffet. Jeg oplevede at væggende "træk vejret" i takt til musikken, og nød i det hele taget musikken, lidt lig svampe! Lsd er har ikke noget særlig tungt bodyload i forhold til ecstasy og svampe, i hvert fald ikke i doser omkring 150ug. Jeg fik lyst til at danse og feste!

håber det kunne bruges, spørg hvis der er noget du vil have uddybet, er en anelse besoffen(på øller bajer :P )

mvh bubbles(din navnebror :shock: )

Titel:
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Jeg har hørt elektronisk musik i mange år. Psytrance, progressive psytrance, minimal house, electro house osv osv

Når jeg er påvirket på LSD bliver musikken mere 'levende' og jeg kan 'leve mig mere ind i musikken' - faktisk være musikken til tider.
Det er ret svært at beskrive.
Musikken er smuk og man fatter ikke at nogen kan leve uden.

På MDMA bliver musikken egentlig bare endnu mere fed, men synes ikke man lægger mærke til fx andre lyde osv. Dette er sandsynligvis fordi man får et moodlift.

Jeg mener ikke jeg bliver agressiv, jeg ser mig selv som den mere fredlige type, der står lidt i baggrunden og holder rytmen med hele kroppen. Og tempoet er generelt højere, end mainstream musik, så jeg mener ikke det kan undgås, at danse langsommere

Jeg går ikke på diskotek, påvirket af LSD eller MDMA, men til psytrance fester er det normalt rimelig moderat med blinkende lys mv.

http://www.psychedelia.dk/wiki/index.php/LSD
http://www.psychedelia.dk/wiki/index.php/MDMA
http://www.erowid.org/chemicals/mdma/
http://www.erowid.org/chemicals/lsd/

Det skal nok siges at det er ret subjektivt, hvad folk oplever mht. musikken, påvirkede.
Held og lykke

Titel:
Junior medlem

#1 og #2 --> Det er guldkorn, i kommer med ;-)

Frugthat ---> "moodlift"? Mener du bare et løft af ens humør, eller?

Faktisk er goa-trance normalt langsommere end meget andet musik. Det meste jeg har kigget på, har ligget ml. 70 og 90 bpm = beats per minute. Derimod ligger meget hard dance og hardstyle ml. 120 og 140bpm. Dog er der i goa så mange mellemliggende slag, "underdelinger", at det føles hurtigere. Hvis du sætter dig ned med musikken, og kun tæller beats, kan du også høre det :-)

For sjov skyld kan i da lige få titlerne på de to sange, jeg primært beskæftiger mig med:

Skazi – XTC
G.M.S & Raja Ram – LSD

Men tusind tak for svarene! Jeg er stadig åben for input!

Mvh Simon

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg har ikke det store at komme med lige nu, men ville lige sige at i måske burde overveje at kalde den genre, som i arbejder inden for, for psytrance/psychedelic trance. De numre i har fundet er meget populære inden for genren, men mange, inkl. mig selv, synes at de er meget "poppede"/kommercielle, mainstream, hvis i kan følge mig. I burde måske dykke dybere end det, gå evt. ind på http://www.psyshop.com og hør lidt på de forskellige kunstnere. Der er mange og hvis i går ind under en cd, kan i, i de fleste tilfælde hører klip fra hvert nummer.

Jeg håber på at vende tilbage med mit eget syn på og erfaringer med stoffer og psytrance.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
Citat:
aktisk er goa-trance normalt langsommere end meget andet musik. Det meste jeg har kigget på, har ligget ml. 70 og 90 bpm = beats per minute. Derimod ligger meget hard dance og hardstyle ml. 120 og 140bpm

vil lige kommenter det ovenstående der :)

de 70 og 90 bpm du snakker om ska du vidst lige gange med 2 ;)

så det er 140 til 180 bpm istedet ;)

Titel:
Insane psychedelia user!

Alt over 140 er happy hardcore :D

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for Sahara og Syd for Nordpolen
Psytrance og Ecstasy - Totalt fed blanding, det hele er bare en stor lykke :wink:
Eller det er nu også svært at sætte ord på, for der kan være alverdens ting som spiller ind, for hvordan man oplever det. Det variere også meget fra gang til gang. :roll:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis der ingen psytrance er, så nægter jeg at spise nogle former for stoffer overhovedet.

Jeg høre psytrance musik vær dag, man behøver ikke at beruse sig for at nyde musikken. Men når man er påvirket lever man sig dybere ind i trancen!

Mvh. Visias

Titel:
Junior medlem

ConfusioN --> Hvad bunder de overvejelser i? Jeg har skam smækket sangene ind i et professionelt program, der har aflæst hastigheden :wink: Men igen - hvis du nøje studerer beat'et, kan du også høre det. Jeg er gammel trommeslager - og det ville være meget pinligt, hvis jeg tog fejl :roll:

Entheo --> Kald mig bare Simon, bobby - du kender mig gennem Stefan. :P
Om man kan lide lige den her musik, er smag og behag. Det er lige min stil. Fordelen er, at meningen med netop disse numre skinder klart igennem pga. titlerne.
Infected Mushrooms, Astrix, Astral Projektion og 1200 Mics var også blandt mine overvejelser. Jeg skal aflevere i morgen. Mit internet har været nede her til aften, så er lidt tidspresset. Min far kom til at pille vores telefonkabel ned(!).

Nogle der har nogle sidste kommentarer, inden opgaven ryger af sted om et par timer?

Mvh Simon

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Hvis jeg tripper alene, og fx sætter mig i en god position i forhold til højtallerne og fx er på svampe, så flyder lydene nærmest ud af højtallerne og ind i mig, en slags gennemsigtig flydende kraftfelt... Utrolig intenst, dog er det psytrance eller noget breakbeat jeg fyrer af - senere hen kommer der alle mulige andre genrer på... Med lukkede øjne kan musikken tage mig med på en fantastisk farverig rejse, med dimensioner og fraktaler der umuligt kan gengives af selv den bedste kunstner...

Dette oplever jeg ikke i samme grad ved fester, der løfter musikken mig højt op - men den rammer mig normalt ikke så dybt da der forgår en masse andre ting der fanger min opmærksomhed...

ALT musik på mdma lyder sgu godt, fuck hvor har jeg nogle gange hørt noget jeg i "normal" tilstand ville ha stoppet op i røven på den første den bedste, men i påvirket tilstand rammer det mig inderligt...

Held og lykke med dig opg.

Smid gerne en kopi ud - den vil jeg satme gerne læse=)

Titel:
Junior medlem

HopIFjorden skrev:

Du ville blive skuffet. Det er en synopsis, jeg skal lave. Altså ca. forarbejdet til en opgave. Men smider den da gladeligt herind - eller et link til den. Men så må I også love mig, at lade være med at grine :D

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Citat:
Nogle der har nogle sidste kommentarer, inden opgaven ryger af sted om et par timer?

Ja, Skazi er en fucking klovn.

Citat:

Det er svært at sige. Men forestil dig, at lyde manifesterer sig som billeder der begynder at fortælle en historie. Denne historie er din egen, men musikken trækker dig ud i dele af din egen psyke (nogle gange udover denne, men lad os ikke komme ind på det her.), som du derved kan opdage på ny vis. Dette er en ret overfladisk forklaring på det. Men den virker ved at fortælle, at dig og musik smelter sammen, og ofte kommer man langt udover de normale erfaringskategorier man normalt har. Tid f.eks. føles til at vare meget længere, da det ofte synes som om der er meget længere mellem beatsene, end blot et nogle sekunder.
Musikken kan også hjælpe en videre, hvis man sidder fast i en dårlig følelse, så kan beatet presse en igennem en del af disse. Dette kan både virke som en hjælp, og en kommen over visse problematikker, det kan også virke som en flugt, da man så bare dropper at gå ordentlig igennem disse.
Der er også en grad af selv-forglemmelse i dansen, som gør, at man efter kan komme tilbage, og føle sig fornyet, uden at dette betyder man føler sig genfødt. Dette er vel det man vil kalde rekreationelt.
Musikken opleves også mere detaljeret, man lægger mærke til flere detaljer. Ofte synes jeg der er en helt ny dimension ved musikken, som jeg ikke før har oplevet.
Det er som om, man åbner sig for den mere, og den derved tager dig med, og man føler virkelig musikken i sit inderste.

Lidt rodet, men skynder mig at fyre nogle nøgleord af med forklaring, så kan du jo selv tolke til din opgave ;).

Citat:

Jeg ved ikke helt hvordan du mener spørgsmålet. Men mit umiddelbare svar vil være: Ved at bevæge sig til den. Eller ved at ligge og lukke øjnene og trække vejret rolig og lade musikken spille, mens man slipper grebet om sine tanker.

Citat:

Dette har jeg aldrig oplevet.
Men jeg har set folk der virker mere og mere aggressive i løbet af aftenen. Men disse ser jeg tit tage coke og amf, nogle ret ego-centrerende og opildnende stoffer.

Citat:

Jeg hader Diskolys, og især stroboskoblys. Jeg synes de ødelægger mere end de gavner. Nogle flotte decos skaber god stemning, men der er ikke noget værre end at blive blinket ihjel med irriterende lys.

Citat:

http://www.erowid.org
http://www.maps.org
måske http://www.gaiamedia.org

Jeg håber disse overfladiske svar kan bruges til noget. Hvis ikke, så prøv at kig lidt rundt på siden, jeg selv, og en masse andre har diskuteret en del af disse ting før. Måske hvis du browser generel, psyk. fil., politisk forum, og planteforummet, svampeforummet og synt. stoffer forummet, finder du nok en del hints i emnerne, som du så kan skimme igennem.

Held og lykke.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Skoleopgaven skrev:
HopIFjorden skrev:

Du ville blive skuffet. Det er en synopsis, jeg skal lave. Altså ca. forarbejdet til en opgave. Men smider den da gladeligt herind - eller et link til den. Men så må I også love mig, at lade være med at grine :D

Jeg lover intet hehe.... men vil helt sikkert gerne læse den!!! Altid interessant med sådanne opgaver - og denne er egentlig ret original i forhold til gymnasie opgaver!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Jeg føler mig oftest som en dukke, hvorpå musikken styrer snorene. Ret banalt sat op, men ikke destomindre rigtigt for mit vedkommende.

Dette er om ecstacy.

Titel:
Junior medlem

ConfusioN skrev:
Citat:
aktisk er goa-trance normalt langsommere end meget andet musik. Det meste jeg har kigget på, har ligget ml. 70 og 90 bpm = beats per minute. Derimod ligger meget hard dance og hardstyle ml. 120 og 140bpm

Jeg må hellere rette mig selv. Sad lige og checkede det hele for en sikkerheds skyld - og - DU HAR RET!

Det der nok er sket er, at mit program har sat disse sange ned til halvt tempo, fordi det ikke rigtigt ellers kunne finde ud af at styre alle disse lyde samtidigt. Jeg beklager. Når jeg ganger det med to, passer det faktisk perfekt med, hvad jeg tæller ;-)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Skoleopgaven skrev:
ConfusioN skrev:
Citat:

Jeg må hellere rette mig selv. Sad lige og checkede det hele for en sikkerheds skyld - og - DU HAR RET!

Det der nok er sket er, at mit program har sat disse sange ned til halvt tempo, fordi det ikke rigtigt ellers kunne finde ud af at styre alle disse lyde samtidigt. Jeg beklager. Når jeg ganger det med to, passer det faktisk perfekt med, hvad jeg tæller ;-)

Jeg kender godt til problemet, når jeg bruger programmer som f.eks. Traktor 3.0. En gang imellem halveres tempoets værdi af uforklarlige årsager. Det er skide irriterende

Titel:
Junior medlem

I kan hente det (næsten) færdige udkast her:
http://peecee.dk/?id=33101

Jeg vil MEGET gerne have kommentarer. Helst inden i morgen middag, da jeg skal aflevere kl. 14.

Den er ikke gennemlæst, så små stavefejl skal nok blive rettet inden da. Dem behøver I ikke kommentere.

Mvh Simon

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ok jeg har læst den nu.... må indrømme at jeg ikke er videre imponeret - du sætter nærmest lighedstegn mellem mdma og lsd, selvom den biologiske del er ret lig, så er oplevelserne bestemt ikke et lighedtegn - langt fra - at os der bruger disse remedier til en dybere og mere indsigtsrig tilgang til musik (og så fucking meget mere) uden tvivl er en gruppe på et sidespor, hvor kommer det fra - har du læst det i en bog eller hva'?

Ja det er en subkultur - men jeg føler en vis negativ ladet tone omkring din opgave, ok det er en skoleopgave og jeg beder dig på ingen måder lovprise nogle stoffer overhovedet, men du lovpriser dog alkohol (er alkohol bare ikke nok)...

Du skal lige regne med at psykedeliske stoffer ikke er en nyopdaget ting - stammefolk har i årtusinder brugt bla svampe og kaktus....
Rent faktisk sætter jeg mange lighedstegn mellem psytrance og den musik div stammefolk spille(r)ede... den pulserende bund, at teknologien så har taget det et skridt videre er fedt og vel en mere eller mindre "naturlig" udvikling...

Jeg har personligt haft masser af indsigtsrige og ufatteligt smukke oplevelser på psykedelika uden musik, ude i skoven fx - der er bare SÅ meget mere ved det, end bare narko - men ok nu er det jo sammenhængen mellem musik og lsd og mdma du har valgt

Desuden har jeg også haft utallige fantastiske oplevelser mht elektronisk (og andre genrer) uden brug af stoffer - også uden alkohol :wink:

Titel:
Junior medlem

HopIFjorden --> Jeg takker fordi, at du har gidet læse den :-)

Du har fuldstændig ret i dine antagelser. Jeg ville også meget hellere skulle skrive en hel rapport om dette, og derved fuldstændigt klarlægge forskellene.

Der er dog nogle problemer. Specielt er de forbundet med LSD's påvirkning af hjernen, som er uhyre svært at forklare i forhold til MDMA.

Jeg har selv, som sagt, kendskab til denne "subkultur", som I bliver karakteriseret som. Jeg føler bare ikke på nogen måde, at jeg kan forsvare narkotika i en saglig skoleopgave på gymnasieniveau. Havde jeg skullet skrive en novelle i dansk, havde det været noget andet.

Men jeg giver dig 100% ret i din kritik. Jeg skriver, for at finde en sammenhæng mellem musik og disse stoffer, uden at blive for samfundsfaglig. Det er temmeligt svært, har det vist sig. Jeg er på ingen måde personligt kritisk stillet overfor hverken Jer, eller denne side overhovedet. Sådan skal det slet ikke forstås. Jeg er bare nødt til at være faglig og ambitiøs i mine overvejelser og konklusioner.

Det er værd at bemærke, at dette ikke er en fuld opgave. Det er altså som hovedelementerne i en opgave, der er ridset op. Jeg har meget svært ved at skulle til fx. at forklare de musikalske virkemidler og forskellen ml. LSD og MDMA i en synopsis.

Beklager, hvis jeg har trådt nogle over tærerne. Det har ikke været meningen - og jeg er meget taknemmelig for jeres hjælp!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 77 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]