Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dannemark
Nu har det med at fortælle forældre om ens forhold til psychedeliske stoffer o.l været oppe og vende et par gange, og disse diskussioner fik mig til at tænke lidt over folkets forhold til at skulle informere sine børn om disse samme stoffer. Vi ved jo at de nok selv skal opdage deres eksistens på et eller andet tidspunkt, men hvilket indtryk vil vi give dem med på vejen?
jeg er selv meget tilbøjelig til straks at sige at jeg vil videregive mit frie syn på området, og give dem klar besked om risiko og lignende istedet for skræmmetaler. Men det er nok ikke tilfældet, jeg ville for eksempel hade at min kæreste brugte stoffer. Ikke fordi jeg ikke jeg ikke stoler på hendes dømmekraft mht. emnet, men mere fordi tanken om at det på den ene eller anden måde ville gå galt skræmmer mig en del. Men er igrunden temmeligt selviskt, er det ikke?
Bare lidt tanker jeg ville ud med. Smid jeres egne tilbage :)
Nu er jeg jo godt klar over at det langtfra er alle herinde der står i en sådan situation (det gør jeg såmænd ikke selv), og at det kan være svært at vide før man står i situationen, men kom med nogen tanker!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Jeg sad på et andet forum, og fandt en tråd, som er ligesom denne.
Der er en gut derinde, som jeg virkelig respekterer, og da han skrev denne klade, kunne jeg ikke give ham mere ret;

SWIM has told his children about every drug he has ever taken.. He doesn't think fearing and hiding the truth from children is right.. SWIM's children are very close to him, and SWIM has a lot of experience with drugs.. SWIM has shared the truth about every drug there is with his children, and they are very open about drugs when speaking to him..

It's better to tell children the truth, rather than lie to them, until they don't believe anything SWIY says.. SWIM's children show very little interest in drugs, since he has been very open.. People in SWIM's neighborhood pretty much all smoke pot, and SWIM's kids even help him harvest mushrooms and trim nuggets, as this is part of SWIM's belief and spirituality..

His children understand, and are not interested in tripping.. They have enjoyed ganja treats on occasion, but they all do exceptionally well in their classes at school.. Two of them are leading their class in grades.. SWIM's children make him very proud, and he is glad he can share the truth with them, rather than hide behind lies perpetuated by the government..

When SWIM was growing up, he was told that every drug was evil and bad, yet after experiencing many drugs, such as mushrooms, LSD, and cannabis, all purported to be bad, SWIM found out they were all very safe.. Soon SWIM tried heroin with the same skepticism, but found out it was a different ball game.. SWIM found the truth out on his own, and it was a long hard journey.. His children had to experience their father kicking dope, and more.. He vowed to always tell the truth to his children, and is extremely happy with them and their understanding of drugs..

Lying only creates distrust, so if one wants to protect their children, it's best, in SWIM's opinion, to explain the truth about drugs, rather than shield them from them, because then they will learn about drugs from other kids, who haven't a clue about the truth..

Just SWIM's two cents...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dannemark
Det må jeg sige at jeg er enig i. Det ville være den bedste situation at kunne skabe et åbent forhold med dem, angående stofferne. Det kan jo i bedste fald give udslag i at børnene, som i forfatteren til det indlæg du henviser til's situation, får et utroligt afslaåået forhold til det også. Så vil det jo f.eks miste den "rebelliske" værdi, det at afprøve stoffer nemt kan få i teenage årene. Men igen, det kan vel også blive for åbent. At forholdet måske bliver for afslappet, og der går for meget hverdag i det. Men det er vel igrunden også det informeringen on det prøver at undgå.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Altså jo, hvis det kunne være som det er i SWIMS historie er det jo bare great. Spørgsmålet er om det kan være så gnidningsfrit og glansbilledeagtigt?

Hvis jeg fortalte mine børn (Når den tid kommer) alt hvad jeg synes om stoffer og om stoffernes virking i det hele taget, ville det fremstå som det som det jo er i mine øjne: Virkelig fedt osv.
Nu har jeg det så sådan at jeg meget nødigt vil have mine børn til at ryge hash og smadre sig med alt muligt shit, så derfor er det efter min mening ikke det rigtige at være SÅ åben omkring emnet.

I og med at jeg som far vil være et slags forbillede for mine børn så vil mine ord også altid blive husket, og mine gerninger vil blive set som sådan tingene kan gøres. Derfor leder det meget hurtigt deres tanker hen på stoffernes "harmløse" skadesvirkning, forstået på den måde at jeg naturligvis ville fortælle om skadesperspektiverne i omgang med narkotika, men når de kigger på mig vil de se en sund og rask mand der har fået børn og familie. Hvad tænker de så? - de tænker, jeg vil da også prøve stoffer, det gjorde min far.

Jeg ved godt at det ikke er små drenge vi snakker om, men jeg vil sgu ikke have mine børn til at have et forhold til stoffer som det jeg har haft. Derfor vil jeg gøre hvad jeg kan for at forhindre det.

Noget andet er at hvis der skulle forekomme et "skjult misbrug" fra mine børns side, ville jeg hurtigt kunne lugte lunten og få snakket ud om det med dem.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Citat:
Nu har jeg det så sådan at jeg meget nødigt vil have mine børn til at ryge hash og smadre sig med alt muligt shit, så derfor er det efter min mening ikke det rigtige at være SÅ åben omkring emnet.

Så det da ringe stil selv at gøre det. Hvis du vil lære dine børn at de ikke skal tage knark så start med selv at lade vær ellers er dine ord jo ikke meget værd.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Farmand8900 skrev:
Citat:

Så det da ringe stil selv at gøre det. Hvis du vil lære dine børn at de ikke skal tage knark så start med selv at lade vær ellers er dine ord jo ikke meget værd.

Nu er det begrænsede mængder jeg nu indtager, og hvad jeg egentlig blot vil pointere er at fordi at jeg har gjort dumme ting, behøver mine børn jo ikke begå samme fejl.
En bankrøvers børn behøver jo heller ikke være bankrøvere fordi at deres far var det.
Men kan godt se din point, men forbruget er ganske lille nu, og jeg hentydede lidt til en periode hvor jeg havde et væsentlig større forbrug

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Citat:
Nu er det begrænsede mængder jeg nu indtager, og hvad jeg egentlig blot vil pointere er at fordi at jeg har gjort dumme ting, behøver mine børn jo ikke begå samme fejl.
En bankrøvers børn behøver jo heller ikke være bankrøvere fordi at deres far var det.
Men kan godt se din point, men forbruget er ganske lille nu, og jeg hentydede lidt til en periode hvor jeg havde et væsentlig større forbrug

Ja okay nu skal jeg jo hellere ikke sidde og spille klog på dit liv :)
Hvis du med "større forbrug" hentyder til hvad du selv (og evt andre) mener er misbrug så det jo self klart at du, som far, skal gøre dit for at de ikke laver den samme fejl.

Men hvis du derimod feks ryger (cannabis), lad os sige, 1-2 gange om ugen og ellers har styr på dit liv, så vil jeg mene det er ringe at gå ud med en "hash er et NO GO" attityde til dine børn. Især hvis de senere tager dig i at ryge en pind så kommer der til at gå langtid inden de får respekt for dig igen :wink:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Farmand: Jamen jeg vil sige at når vi snakker hash i moderate doser vil jeg ikke forbyde mine (større) børn det. Blot pointere hvad der er et respektabelt forbrug, hvilket vil være mindre end det jeg har nu. Dog er det også vigtigt at inddrage at jeg ikke vil ryge hash når jeg har fået børn. Derfor er situationen du beskriver ganske simpelt ikke mulig :)

Men altså når mine børn er i puperteten er alle disse ting enormt spændene, derfor vil jeg ikke fortælle 100% om hvor meget tjald jeg fyldte mine lunger med da jeg var på deres alder, da det simpelthen vil fører til alt andet end jeg ønsker.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland 6000
Shroomy skrev:
Nu har det med at fortælle forældre om ens forhold til psychedeliske stoffer o.l været oppe og vende et par gange, og disse diskussioner fik mig til at tænke lidt over folkets forhold til at skulle informere sine børn om disse samme stoffer.

Når jeg engang selv får et barn, håber jeg på at hashen og de "bløde" stoffer er lovlige i DK, så der er startet en ordentlig debat om emnet! og så tror jeg, at jeg vil vise mit barn psy.dk. så er jeg da sikker på at de for en rigtig information. (kunne være ret sjovt, at debattere med sit eget barn over psy.dk uden man ved det! hehe)

MEN, hvis Dk ser ud, som den gør idag, så vil jeg tage en snak med mit barn, hvor jeg fortæller om min egen ungdom, og håber de kan lærer noget ved det! om barnet så beundre eller afskyr min historie, kan jeg ikke gøre noget ved! MEN, det er trods alt mig der har ansvaret til barnet er over 18!. Jeg tror jeg vil lave en regel som siger:

Hvis du vil eksperimentere med stoffer inden du blir 18, så skal du gøre det hjemme, og jeg vil ha' at vide hvornår du tripper, og hvad du tripper på!

imo!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]