Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus N
Faldt lige over dette glimrende eksempel på, hvordan latterlige fordomme bliver fyldt i hovedet på uvidende fjolser :shock:

http://www.whydrugs.dk/Default.aspx?g=posts&t=7

Citat:
Mange af mine venner tager E.

Derfor er jeg bange for, at blive presset til at tage E, når jeg er i byen med dem. Jeg har ikke lyst til at tage stoffer, da jeg ved det er farligt.

Hvad skal jeg gøre, jeg vil jo gerne være med i gruppen?

Hilsen Vivi 17 år

Doctor
Skrevet: 4. december 2006 03:04:58
Rank: Newbie
Gruppe: Member

Kære Vivi.

Jeg forstår dine frustrationer. Farligheden i Ecstasy ligger lige netop der hvor du ser den. Du bliver for hurtigt forelsket i stoffet ligesom dine venner/veninder garanteret er blevet. Inden for 1 år er du garanteret at de løber ind i nogle problemer i forbindelse med deres ecstasy brug. Gør ALT hvad du kan for at holde dig væk fra det.

Kan du ikke være med på alkoholen istedet? Du får ekstremt meget mere ud af alkohol når du tager i byen end f.eks. ecstasy. Desuden synes alle det er fedt at være fuld, men det er de færreste der synes det er mega sejt at være totalt blæst på ecstasy på diskotekerne.

Over 90% af alle der tager i byen drikker alkohol, hvorfor skulle du så ikke også kunne? Alkohol er generelt lidt mere festligt! Bare sig nej til ecstasyen, tænk på at det er dem der leger med ilden!

Titel:
Jeg ville også bare være med, det var faktisk det eneste jeg ville.. Se mig nu!!! Gid jeg havde spurgt dem først!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Hippieville Freakston Downtown. Earth
Godt at siden ikke er særlig aktiv.

Senest rettet af Freakaling 20 feb 2007 14:46, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Relativistisk båthorn

Fedt nok :roll: Et web-site der direkte opfordrer unge til at drikke sig fulde.

En rystende moral.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Du får ekstremt meget mere ud af alkohol når du tager i byen end f.eks. ecstasy.

Jeg kan med 100% sikkerhed sige, at den doktor ALDRIG har rørt ecstasy. :D

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
bubbles skrev:
Jeg forstår dine frustrationer. Farligheden i Ecstasy ligger lige netop der hvor du ser den. Du bliver for hurtigt forelsket i stoffet ligesom dine venner/veninder garanteret er blevet. Inden for 1 år er du garanteret at de løber ind i nogle problemer i forbindelse med deres ecstasy brug. Gør ALT hvad du kan for at holde dig væk fra det.

Kan du ikke være med på alkoholen istedet? Du får ekstremt meget mere ud af alkohol når du tager i byen end f.eks. ecstasy. Desuden synes alle det er fedt at være fuld, men det er de færreste der synes det er mega sejt at være totalt blæst på ecstasy på diskotekerne.

Over 90% af alle der tager i byen drikker alkohol, hvorfor skulle du så ikke også kunne? Alkohol er generelt lidt mere festligt! Bare sig nej til ecstasyen, tænk på at det er dem der leger med ilden!

Hvis man gerne vil have denne her gut til at holde sig fra ecstasy, bliver man nødt til at få gutten til at forstå, at det, som KAN ske ved at tage ecstasy, det KAN ske for ham, om man så må overdrive faren for at få ham til at holde sig væk, så fair nok. De farer kan jo ske for ham, ligesom de kan for andre, og man finder kun ud af, om han er i den mest uheldige risikogruppe, før det måske er sket. Hvis jeg fx havde en søn, var det nok noget lignende, jeg ville have sagt til ham. Hvis man virkelig vil have ham til at holde sig fra det, så står man jo ikke og siger, at det måske kan gå galt og måske ikke vil gå galt, da han helt klart vil satse på den spændende risiko.

Manden taler faktisk ret godt til ham, og jeg tror, det er en rigtig smart måde at nå ind til ham på bl.a. ved at favorisere alkohol.

Desuden burde man kunne få mere ud af alkohol end ecstasy på en bytur, da man som alkoholpåvirket kan komme i gensidig kontakt med flere mennesker. Alle accepterer også bedre tilstand, man er i, når man er stiv, og derfor kan man bedre slå sig løs og udnytte den. Bare fordi ens hjerne fortæller en, at man har haft det bedre på sin ecstasybytur, fordi serotoninen strømmede på sit højeste, betyder det ikke, at man har fået mere ud af det.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Minimal skrev:
Hvis man gerne vil have denne her gut til at holde sig fra ecstasy, bliver man nødt til at få gutten til at forstå, at det, som KAN ske ved at tage ecstasy, det KAN ske for ham, om man så må overdrive faren for at få ham til at holde sig væk, så fair nok. De farer kan jo ske for ham, ligesom de kan for andre, og man finder kun ud af, om han er i den mest uheldige risikogruppe, før det måske er sket. Hvis jeg fx havde en søn, var det nok noget lignende, jeg ville have sagt til ham. Hvis man virkelig vil have ham til at holde sig fra det, så står man jo ikke og siger, at det måske kan gå galt og måske ikke vil gå galt, da han helt klart vil satse på den spændende risiko.

Manden taler faktisk ret godt til ham, og jeg tror, det er en rigtig smart måde at nå ind til ham på bl.a. ved at favorisere alkohol.

Desuden burde man kunne få mere ud af alkohol end ecstasy på en bytur, da man som alkoholpåvirket kan komme i gensidig kontakt med flere mennesker. Alle accepterer også bedre tilstand, man er i, når man er stiv, og derfor kan man bedre slå sig løs og udnytte den. Bare fordi ens hjerne fortæller en, at man har haft det bedre på sin ecstasybytur, fordi serotoninen strømmede på sit højeste, betyder det ikke, at man har fået mere ud af det.

Ikke for noget, men jeg tror sgu' det er en pige... Bortset fra det er jeg sådan set enig i hvad du skriver.

Ser forresten ud til der har været en psychonaut derinde og give et andet svar :lol:

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Har i set det der spørgeskema?
Næsten alle svar implikerer noget negativt omkring stofbrug.
F.eks.
Citat:
Hvad får dig til at fortsætte med at tage stoffer?
Mere energi og selvtillid
Tåler mere alkohol
Tør mere/er mere cool
Mærker ikke smerte og træthed
Andet

Eller:
Citat:
Hvad fik dig til at tage stoffer første gang?
Fordi vennerne gjorde det
For at prøve det
For spændingens skyld
Fordi det er en billig rus
For at kunne feste igennem
For et bedre samvær med venner
For at opleve kroppens grænser
Andet

Alt sammen noget der hentyder til, at man ikke har nogen rygrad hvis man prøver stoffer, og lader sig manipulere af venner, eller at man er et grænsesøgende ungt individ der er på vej ned i selvudslettelse.
Og ifølge spørgeskemaet tager man enten aldrig stoffer, eller mindst en gang om måneden. Alkohol er selvfølgelgig ikke et stof, det er bare en væske man drikker. :roll:

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tænk at ham mr.Doctor sidder og får penge for at skrive sådan en omgang lort :roll:

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Odden skrev:
F.eks.
Citat:
Tåler mere alkohol
Tør mere/er mere cool
Andet

Eller:
Citat:
For at prøve det
For spændingens skyld
Andet

Alt sammen noget der hentyder til, at man ikke har nogen rygrad hvis man prøver stoffer, og lader sig manipulere af venner, eller at man er et grænsesøgende ungt individ der er på vej ned i selvudslettelse.
Og ifølge spørgeskemaet tager man enten aldrig stoffer, eller mindst en gang om måneden. Alkohol er selvfølgelgig ikke et stof, det er bare en væske man drikker. :roll:

Hvad positivt skulle der være i, at en 17-årig pige lammer rundt på ecstasy med alle sine lamme venner? Tror du, hun er færdiguddannet? Kan hun overhovedet håndtere ecstasy?

Og jeg kan ikke se, hvad andre grunde man skulle have for at tage feststoffer end dem, som han nævner?

Medlem
Brugeravatar

Minimal skrev:
bubbles skrev:

Jeg kan godt se din pointe, og meningen med den, men jeg er stadig dybt uenig i måden det bliver sagt på! Ecstasy har betydet en stor del for mig, og jeg tror på at det har gjort mig til et bedere menneske. Når noget, som jeg mener har et så stort potentiale, bliver omtalt som en større risiko, og mere fordummende end alkohol, bliver jeg sgu harm! Selvfølgelig skal "doktoren" ikke opfordre til brug af ecstasy, men når nu Vivi ikke er interreseret i at prøve det, vil jeg mene at der er bedere måder at fortælle hende om risikoerne og eventuelle konsekvenser på. Jeg har ikke lige en topformulering klar, til et alternativt svar, desværre..(en lille opfordring til sprogkunsterne, måske?)

Jeg kan ikke se hvorfor jeg burde få mere ud af en bytur på alkohol, frem for E... Jeg kan slå mig løs, snakke med fremmede, te mig tosset på begge dele, hvorfor burde jeg så få mere ud af alkoholen?? At jeg så på E oplever en større eufori, og serotonære orgasmer, sætter da bare prikken over min bytur, i stedet for at jeg ligge og ørle i rendstenen når vi rammer morgentimerne... :roll:

Det er selfølgelig meget individuelt hvordan man har det med det, men jeg er ret stor tilhænger af alternative rusmidler. Jeg bliver først rigtig sur når jeg så møder Vivi, og skal til at modargumentere, hendes latterlige fordomme, og det had til alt andet end alkohol, som er blevet lagt hende på sinde, af den åhh så kloge "doktor"

håber ikke det blev noget rodet galde...
mvh bubbles

In our memories
Brugeravatar

bubbles skrev:
Jeg kan godt se din pointe, og meningen med den, men jeg er stadig dybt uenig i måden det bliver sagt på! Ecstasy har betydet en stor del for mig, og jeg tror på at det har gjort mig til et bedere menneske. Når noget, som jeg mener har et så stort potentiale, bliver omtalt som en større risiko, og mere fordummende end alkohol, bliver jeg sgu harm! Selvfølgelig skal "doktoren" ikke opfordre til brug af ecstasy, men når nu Vivi ikke er interreseret i at prøve det, vil jeg mene at der er bedere måder at fortælle hende om risikoerne og eventuelle konsekvenser på. Jeg har ikke lige en topformulering klar, til et alternativt svar, desværre..(en lille opfordring til sprogkunsterne, måske?)

Jeg kan ikke se hvorfor jeg burde få mere ud af en bytur på alkohol, frem for E... Jeg kan slå mig løs, snakke med fremmede, te mig tosset på begge dele, hvorfor burde jeg så få mere ud af alkoholen?? At jeg så på E oplever en større eufori, og serotonære orgasmer, sætter da bare prikken over min bytur, i stedet for at jeg ligge og ørle i rendstenen når vi rammer morgentimerne... :roll:

Det er selfølgelig meget individuelt hvordan man har det med det, men jeg er ret stor tilhænger af alternative rusmidler. Jeg bliver først rigtig sur når jeg så møder Vivi, og skal til at modargumentere, hendes latterlige fordomme, og det had til alt andet end alkohol, som er blevet lagt hende på sinde, af den åhh så kloge "doktor"

håber ikke det blev noget rodet galde...
mvh bubbles

Jeg forstår godt, at du vil forsvare brugen af ecstasy, når du selv føler, at det har gjort dig til et bedre menneske. Men du har jo sådan set bare været i en heldig situation. Mange får problemer ved at begynde at tage ecstasy. Og det må være af større betydning at undgå, at folk kommer galt afsted, end at potentielle heldige måske kan blive til bedre mennesker. Kunne man ikke eventuelt bruge svampe, LSD eller lignende til det formål? De har ikke det store misbrugspotentiale.

Nu skal du også tænke på, at mange andre læser svaret til Vivi, så det skal ramme den bredere ungdom.

Mht. alkohol vs. ecstasy, så tænker jeg bl.a. på den debat, der kørte herinde, om at føle sig fremmed i selskabet, når man går i byen på stoffer, og de fleste andre er stive og har det sjovt. Det kan sætte en dæmper på mange, men sikker ikke alle. Mange tager også afstand fra stoffer, og de gider ikke snakke med dig, hvis du kommer og er blæst. Det er stadig mere socialt accepteret at være stiv.

Personligt har jeg så også betydelig flere negative bivirkninger, når jeg tager ecstasy over en aften, end når jeg drikker hjernen ud, men der er sikkert mange andre som dig, der har det omvendt.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg er helt enig! Jeg har ikke så meget at tilføje, jeg er bare ærgelig over at jeg skal fordømmes og tales nedsættende om, af største delen af befolkningen. Vi må konkludere, at samfundet ikke er klar til den store stofrevulotion, endnu... :twisted:

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Nemlig... så må man så bare gøre op med sig selv, om man vil skide dén del et stykke, eller om man bøjer sig og nøjes med alkohol i byen. :wink:

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Minimal skrev:
Odden skrev:
F.eks.
Citat:
Tåler mere alkohol
Tør mere/er mere cool
Andet

Eller:
Citat:
For at prøve det
For spændingens skyld
Andet

Hvad positivt skulle der være i, at en 17-årig pige lammer rundt på ecstasy med alle sine lamme venner? Tror du, hun er færdiguddannet? Kan hun overhovedet håndtere ecstasy?

Og jeg kan ikke se, hvad andre grunde man skulle have for at tage feststoffer end dem, som han nævner?

Der er som sådan ikke noget positivt i, at en 17 årig lammer rundt på ecstasy Hvad det har at gøre med om hun skulle være færdiguddannet ved jeg ikke. Om hun kan håndtere ecstasy, kommer an på hendes forbrug af det. Jeg ved det ikke. Men med ordet "lamme" på ecstasy, så går jeg ud fra du implicit mener det er noget negativt, og så vil jeg selvfølgelig give dig ret i, at det ikke er så godt. Jeg tror heller ikke jeg har nævnt nogen steder i min post, om det skulle være positivt eller negativt, jeg kritiserer bare de grunde der lægges for dagen i spørgeskemaet, da der er mange andre grunde til at indtage stoffer.

Hvis du ikke kan se andre grunde end dem hun nævner til at tage stoffer, så tror jeg ikke vi når særlig langt i vores diskussion. Men jeg kan fortælle dig, at der er et hav af andre grunde end dem nævnt på den side, til at tage stoffer.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nu er det vigtigt at forstå at alkohol i høj grad også er et stof og ikke bare "en væske man drikker". Det er sjovt at det kan være så forbandet svært at forstå. Det er bevist at alkohol i modsætning til så mange andre "rigtige" stoffer decideret ødelægger hjernen og at det har et stort afhængighedspotentiale kan der ikke herske nogen tvivl om. Hvor mange forældre og bedsteforældre kan egentlig holde sig fra alkohol når der er fest? Ikke mange. Så kan de sige at de bare gør det for sjov og at de sagtens kan holde op, men de holder bare ikke op, men bliver derimod ved med at ødelægge hjernen. Det skal her siges at jeg på ingen måde har noget imod alkohol; jeg har oven i købet lige drukket noget gløgg selv he. Jeg synes bare det er skræmmende at myndighederne i en så høj grad kan manipulere folk til at tro at alkohol nærmest kan drikkes som man ønsker uden nogen form for konsekvenser mens man bliver anset for at være en taber-junkie hvis man ryger lidt hash eller tager lidt opkvikkende en gang imellem.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Moonage daydreamer skrev:
Nu er det vigtigt at forstå at alkohol i høj grad også er et stof og ikke bare "en væske man drikker".

Ja, altså nu var det bare en ironisk bemærkning, det jeg skrev med alkohollen. Jeg betragter skam også alkohol som et stof.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg forstod skam godt hvad du mente, jeg syntes bare at du udtrykte det så godt at dine ord havde godt af at blive gentaget. Min formulering var lidt uklar, men jeg tror vi har samme syn på sagen.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Odden skrev:
Der er som sådan ikke noget positivt i, at en 17 årig lammer rundt på ecstasy Hvad det har at gøre med om hun skulle være færdiguddannet ved jeg ikke. Om hun kan håndtere ecstasy, kommer an på hendes forbrug af det. Jeg ved det ikke. Men med ordet "lamme" på ecstasy, så går jeg ud fra du implicit mener det er noget negativt, og så vil jeg selvfølgelig give dig ret i, at det ikke er så godt. Jeg tror heller ikke jeg har nævnt nogen steder i min post, om det skulle være positivt eller negativt, jeg kritiserer bare de grunde der lægges for dagen i spørgeskemaet, da der er mange andre grunde til at indtage stoffer.

Hvis du ikke kan se andre grunde end dem hun nævner til at tage stoffer, så tror jeg ikke vi når særlig langt i vores diskussion. Men jeg kan fortælle dig, at der er et hav af andre grunde end dem nævnt på den side, til at tage stoffer.

Det bliver for mange sværere at klare sig optimalt i skolen med et typisk forbrug af ecstasy. Det kommer vel mere eller mindre ud på hendes forbrug, om hun kan håndtere det, ligesom hendes personlighedstype og svage sider. Jeg mener ikke, at der er grund til at tage chancen set i forhold til risici. Ja, hun kan få nogle "fede oplevelser", som hun kan bruge til... hvad? At føle hverdagen kedelig en dag? Hun bliver mere åben over for andre mennesker? Ja, når hun er blæst. Næste gang vil hun sikkert have piller igen, og så lærer hun ikke at fungere uden. Risikoen for det er ikke så lille igen. Det kan ikke ændre meget, at I få hippier mener, at det er et redskab til selvudvikling og spirituelle oplevelser. Det er ikke derfor, flertallet fylder piller i sig. Primært tager man stoffer, fordi man kan lide følelsen eller vil opleve noget spændende. Og mange havner i problemer. Jeg ville i hvert fald aldrig råde en pige på 17 til at tage ecstasy. Det eneste, man i mine øjne kunne forsvare 100%, var at bruge det i et terapeutisk øjemed på den måde, at det skulle få personen til at åbne op for ting, som ellers ikke var mulige, og som ville være gavnligt på længere sigt.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Ja ok. Så er vi slet ikke så uenige dér, Minimal.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]