Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 11:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

hejsa alle sammen. nu sidder jeg her og har en diskotion. men nogen voksende fra mit opholdssted. de mener at man ikke kan have sin egen mening om hash er skadeligt. fordi det er bevist at det er skadeligt for ens hjerne. men jeg mener at man godt kan have meninger om alting selv om det er bevist det modsatte. men er det bare mig der helt galt på den eller hvad?

:D :roll: håber på jeres mening om det her

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Man kan selvfølgelig altid have sin egen mening, ligemeget om det er videnskabeligt bevist eller ej. Jeg er personlig typen, hvis meninger er baseret på den viden og den rationelle tankegang, jeg nu engang besidder.

Og ja, cannabis er da ikke specielt sundt. Men det er fandme langt ude at komme med sådan en kommentar, som de har gjort på dit opholdssted. På hvilken måde skulle det være skadelig for hjernen? Til skade for selve psyken eller direkte fysisk skade på din hjerne?

Jeg giver ikke en skid for den slags kommentarer.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det er forståeligt, at de skal fraråde dig at ryge hash og fokusere på de negative effekter. Hvis du bor på et opholdssted, er der sikkert også flere grunde til ikke at ryge hash, end der ellers kunne være. Hvis noget er fakta, kan du ikke have en mening om, at det er anderledes. Dog kan I diskutere, hvad det er for nogle skadelige virkninger. Hash skader ikke direkte din hjerne, men det kan meget vel påvirke dig psykisk og socialt på længere sigt og bremse din udvikling. Det ville være forkert af dem at få dig til at tro, at det ikke vil være nogen videre dårlig idé at ryge hash. Selvom de sikkert ikke ved særlig meget om, hvordan det "skader" en ung knægt, så har de i grove træk nok ret.

Titel:
Medlem

En ting er, at det nok ikke er en god idé at ryge hash når du er på et opholdssted.

En anden ting er tomme postulater, det værste overhovedet! Sig til dem at de skal skaffe videnskabelig dokumentation eller klappe i og stoppe med at sprede misinformation :)

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Gider ovenstående ret.

Man kan ikke diskutere fakta, dog kan man opveje de negative kontra de positive.

- din kæreste dumper dig, du hører måske til slagsen, der ryger virkelig langt ned rent mentalt - i så fald, så lærer man jo af de ting.

- hashen gør mig måske lidt langsom i matematik, men hej, hashen gør også det, og det for mig.

Personligt synes jeg selv, at hashen er "farlig", hvis man ikke tænker sig om.
Jeg hører til typen, som ikke kan ryge en godnatjoint, for så vågner jeg kl. 10 næste morgen.

Så man må bare lære at tilpasse stoffet ind i sin hverdag på en moden måde, og så længe man tager hånd om sig selv, så er det vel ikke skadeligt?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

sniff skrev:
hejsa alle sammen. nu sidder jeg her og har en diskotion. men nogen voksende fra mit opholdssted. de mener at man ikke kan have sin egen mening om hash er skadeligt. fordi det er bevist at det er skadeligt for ens hjerne. men jeg mener at man godt kan have meninger om alting selv om det er bevist det modsatte. men er det bare mig der helt galt på den eller hvad?

Alle kan have sin meninger, men viden bliver normalt produceret af videnskabsmænd under en række kontrollerede forhold, og her er det ikke nok at have sine meninger for at blive taget alvorligt.

Til gengæld kan jeg berolige dig med, at videnskaben slet ikke er noget at frygte. Det er de latterlige udlægninger af de videnskabelige undersøgelser, der bliver fuldstændig lemlæstet af journalister og politikere.

I dit konkrete eksempel med "skadeligt for hjernen", så er det netop bevist, at der IKKE sker skader på hjernen pga. hash/THC.
Naturligvis kan en person med et massivt hashforbrug lide af de samme problemer som andre kronisk berusede lider under (så af den grund er det naturligvis ikke komplet ufarligt at ryge den fede).

Jeg kan varmt anbefale dig at starte et gratis abonnement på STOF, som Center for Rusmiddelforskning udgiver. Du vil givetvist få tilsendt de seneste 3-4 blade, hvoraf især nr. 7 er interessant: http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=16371

Medlem

Malkavian skrev:
sniff skrev:

Alle kan have sin meninger, men viden bliver normalt produceret af videnskabsmænd under en række kontrollerede forhold, og her er det ikke nok at have sine meninger for at blive taget alvorligt.

Til gengæld kan jeg berolige dig med, at videnskaben slet ikke er noget at frygte. Det er de latterlige udlægninger af de videnskabelige undersøgelser, der bliver fuldstændig lemlæstet af journalister og politikere.

I dit konkrete eksempel med "skadeligt for hjernen", så er det netop bevist, at der IKKE sker skader på hjernen pga. hash/THC.
Naturligvis kan en person med et massivt hashforbrug lide af de samme problemer som andre kronisk berusede lider under (så af den grund er det naturligvis ikke komplet ufarligt at ryge den fede).

Jeg kan varmt anbefale dig at starte et gratis abonnement på STOF, som Center for Rusmiddelforskning udgiver. Du vil givetvist få tilsendt de seneste 3-4 blade, hvoraf især nr. 7 er interessant: http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=16371

mange tak for svarende.. men jeg tænkte på hvordan får jeg fat i de gamle blade. fordi nu har jeg tilmeldt mig det der stof blad der.. og så ville jeg gerne vide hvordan jeg får nr.7 jo da jeg stadig ikke kan blive enige med de der pedagoer der nemlig :D

Titel: Mening
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
Du kan have din egen mening om alt. Hvis nogen påstår noget andet er de fulde af fis. Der er ikke nogen der bestemmer over folks meninger. Der er ikke noget "meningspoliti".

Som folk herinde prøver at forklare dig, så er det pædagogernes JOB at forklare dig hvorfor du ikke skal ryde den fede. Og det håber jeg du selv kan se bare en LILLE smule fornuft i.

Jeg synes det er fedt du har fået fat i et blad så du kan læse om de ting du vil være klogere på. Så kan du måske også bedre forstå pædagogerne og de kan måske bedre forstå dig.

Du er sikkert ikke helt dum. Du ved jo godt hvad der sker når du ryger. Udfra dit indlæg lyder det som om du stadig går i skole. Så ved du også man ikke rigtig får det bedste ud af det når man er træt, uopmærksom eller sløv. Derfor fraråder de dig at ryge, ligesom de vil fraråde dig at drikke dig stiv.

ROKIe

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
selvfølgelig kan du det :D man kan altid have sin egen mening til tingene ;)

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Nu må I lige... Kan jeg have en mening om, at solen er mindre end jorden? Det er jo ikke et udgangspunkt at have med at gøre.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Minimal skrev:
Nu må I lige... Kan jeg have en mening om, at solen er mindre end jorden? Det er jo ikke et udgangspunkt at have med at gøre.

Ens mening er jo bygget på hvad du tror er rigtigt, videnskaben har kun bevist at jorden er mindre end solen på videnskabens primiser. Du kan ikke med sikkerhed vide noget, da videnskab kun er tilnærmelser af sandheden. Så er det op til én selv hvad man vil tro, og derpå også op til en selv hvad man vil mene.
Ja du kan godt have den mening, hvor mange dér vil tage dig seriøs uden videre belæg skal jeg ikke kunne sige, men du er da i din fulde ret til at mene det.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

I teorien har du ret. Men alligevel synes jeg, at vi kommer lidt langt ud sådan. Man kan lige så godt forholde sig til de ting, som man nu ved. Hvis man fx ikke vidste, at hash havde de negative effekter, var man i sin gode ret til at mene, at det var uskadeligt. Men når man så finder ud af, at noget andet var tilfældet, må man da ændre sin "mening". Ellers er man da bare en stædig skid, der ikke er til at kommunikere med. :)

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Minimal skrev:
I teorien har du ret. Men alligevel synes jeg, at vi kommer lidt langt ud sådan. Man kan lige så godt forholde sig til de ting, som man nu ved. Hvis man fx ikke vidste, at hash havde de negative effekter, var man i sin gode ret til at mene, at det var uskadeligt. Men når man så finder ud af, at noget andet var tilfældet, må man da ændre sin "mening". Ellers er man da bare en stædig skid, der ikke er til at kommunikere med. :)

Hælder da også kraftigt til videnskablig teorier, og hvad dér som regel sker ved i praksis at forsøge, men man har i mange sammenhæge godt af at være kritisk. :twisted:

Titel: @minimal
Junior medlem
Brugeravatar

@minimal.

Du kan altid have din egen mening om noget. Husk at din mening er personlig og bygger på dine erfaringer.
Se det sådan: du bliver skæv af at ryge og har ingen problemer etc.
Når Peter ryger bliver han syg og sløv.
Videnskaben siger at den har en TEORI om at hash gør en syg og sløv.
Derfor: din mening er at hash er fint. Peter ved han får dt nederen. Videnskaben prøver at bevise man får det nederen af hash.

Kan du se at din MENING nu er adskildt fra alt andet?
Ens mening er nemlig altid personlig og som der ganske fint forklares vil videnskaben forsøge at TILNÆRME sig sandheden.

Clear? Ellers så tænk på en racist. Han mener at farvede er mindre begavede. Hans mening kan være dannet udfra mange ting (på nær videnskab). Du er ikke enig med ham. Det afholder stadig ikke folk fra at være racister. Du har bare en anden mening end dem.

Selvfølgelig kan du have din egen mening om alt. Du bliver bare ikke nødvendigvis populær på det, men du har ikke som udgangpunkt taget fejl fordi du mener noget andet.

Tror måske det er en god idé at du tager dit eksempel op til genovervejelse. Det er FOR fladpandet (sorry) at bruge størrelsesforholdet mellem jorden og solen. Det har ingenting at gøre med f.eks. menneskelig interaktion. Folk udveksler deres meninger dagligt. Størrelses forholdet mellem jorden og solen og om hvorvidt hash er skadeligt er noget pladder (sorry). Står du overfor 10 mennesker der påstår af hash ødelægger ens liv kan du enten stå op for dig selv hvis din ERFARING siger dig noget andet eller automatisk sige ok de har ret. Hvad vælger du? Er du svag, eller tror du på du selv kan have ret?

RO

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

sniff skrev:
mange tak for svarende.. men jeg tænkte på hvordan får jeg fat i de gamle blade. fordi nu har jeg tilmeldt mig det der stof blad der.. og så ville jeg gerne vide hvordan jeg får nr.7 jo da jeg stadig ikke kan blive enige med de der pedagoer der nemlig :D

Jeg vil tro at du får dem tilsendt engang ved lejlighed. Det to i mit tilfælde et stykke tid, før jeg fik bladene. Indtil da kan du - hvis du har travlt - gå på et hvilket som helst bibliotek og få dem til at skaffe dig bladet.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Rokin, jeg kan godt se nogle af de ting, du mener. Men lige med bivirkninger ved at ryge hash synes jeg, at det alligevel er lidt anderledes, da det er nogle fysiske effekter, det har med 100% sikkerhed. Det kan godt være, at mange ikke føler sig negativt påvirkede af hyppig hashrygning, men de fysiske effekter, som det har på kroppen, er der jo lige meget hvad. Håber, du (og andre) forstår, hvad jeg mener.

Titel: mening
Junior medlem
Brugeravatar

Helt klart. Selvfølgelig er rygning da skadeligt. Skidtet irriterer lungevævet og kan føre til celleforandringer.

Grunden til jeg gik lidt på barrikaderne, er nok at det er mit indtryk at starteren af dette topic har god brug for at få forklaret at man altid kan ha sin egen mening. Men at der er en grund til pædagogerne gør som de gør. Og at det smarteste altid er at basere sin mening på fornuftige beviser.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]