Ok, så lad os glemme det jeg sagde om hvad det "frie valg" var for et øjeblik. Jeg har muligvis en lidt skæv definition af begrebet, men jeg synes nu stadig, at der er væsentlige problemer omkring din forestilling om det "frie valgs" fortræffeligheder.
dankdawg skrev:
Det er en absurd påstand at sige at fordi man ikke bryder sig om konsekvenserne af visse valg (som f.eks. ikke at gide at arbejde) at valget så er ufrit. For sådan er situationen altid.
Jeg synes, det er lidt sjovt, at du altid opstiller eksempler, der involverer at folk lider fordi de er dovne, f.eks. fordi de simpelthen ikke gider arbejde. Det virker mildest talt som et retorisk trick fra din side og jeg forstår ikke helt hvorfor du føler dig nødsaget hertil, når du nu ellers er en dygtig debattør. Jeg kan godt se, at nogle af de ting jeg har sagt fremstår lettere absurde, men det jeg synes er grundlæggende at:
Hvis man nu bliver nødt til at tage et bestemt arbejde - fordi der ikke er andre jobs, og sultedøden venter lige om hjørnet, hvis man ikke arbejder - så må det være et minimumskrav, at dette job ikke er meget skadeligt. Jeg anerkender, at dette minimumskrav må bero på en eller anden subjektiv vurdering, men finder ikke desto mindre ideen mere rimelig end det "frie valg."
Et eksempel kun være de 12-årige knægte i Indien, der træffer et "frit valg" om at stå badet i svovl, for at rense tekstiler til H&M's forårskollektion. I din optik er der ingen muligheder, for fra statslig side at gribe ind overfor disse firmaer, for at få dem til at producere på en for (børne)arbejderne mere sikker måde. H&M ejer selv deres fabrikker, børnearbejderne har frit truffet et valg om at sælge deres arbejdskraft på det frie marked til virksomheden, og du vil måske endda betragte dette som en win-win situation, fordi alle er rigere, end hvis de ikke havde indgået denne "bytteaftale." Valget er jo frit, så længe der ikke er tale om at nogle holder en ladt pistol op til deres hoved, right?
dankdawg skrev:
Hvad angår det du skriver om narko, så er det HELT absurd. Du vil tillade at folk vælger selv når de f.eks. vil tage stoffer, men de må ikke vælge deres eget arbejde?
Jo, folk må gerne vælge deres eget arbejde, såfremt de enten har andre (ikke overdrevetn skadelige) alternativer eller jobbet ikke påfører dem overdreven skade eller at de ikke er nødt til at arbejde for at opretholde livet. Der er ganske ikke tale om et "frit valg", sådan som det åbenbart almindeligvis forstås, men i det mindste er der ikke nogle små Indere, der få væskende sår fra halsen og nedefter.
dankdawg skrev:
Mange argumenterer netop imod stoffer fordi de mener at der IKKE er tale om et frit valg, fordi folk tager dem pga. dårlig opvækst eller andre problemer. Det er PRÆCIS den samme argumentation som du bruger. Lige som dig, siger tilhængere af denne form for argumentation at det er noget udefra kommende der blander sig, og får folk til at tage de "forkerte" valg.
Jeg snakker ikke om socialarv, men om arv af kompetencer og ejendom. Det virker igen, som om du prøver at fremstille den socialdemokratiske tankegang som jeg og andre giver udtryk for, som en slags slaraffenland for dovne mennesker, der ikke gider en døjt for at udvikle sig.
Det der er problemet med dit drømmesamfund (og de samfund, der allerede fungerer under dit system) er jo at man kan knokle sig ihjel uden at flytte sig en milimeter fremad. For du mener vel ikke at ejendom og kompetencer er ligegyldige faktorer for hvorvidt man får sucess her i verden? Jeg vil gerne lade folk tage stoffer, gerne lade dem slå sig selv ihjel, såfremt de ikke gør det fordi de tror de kan tjene lidt penge, så deres familie kan overleve, fordi de ikke har andre leveveje. Hvis du mener du kan finde et sted, hvor jeg snakker om socialarv, så må du meget gerne påpege det. Og det har ikke noget at gøre med, at jeg følger en eller anden perfektionistisk tankegang, hvor jeg ikke vil lade folk udvikle sig anderledes end jeg ønsker det. Jeg forstår slet ikke, hvor du vil hen med de udokumenterede påstande?
Mvh. Psyko
Ps. Beklager for det sene svar, men jeg har haft travlt med piger, studier og sådan. Lever ikke længere det dér bachelor-smackhead-24/7 internetbruger-liv, som jeg plejede at gøre.