MaroK skrev:
Aha.. Hvorfor skulle den indskydes? Jeg er simpelthen så træt af din EDIT - fortryder at jeg sviner dig til, undskyld.
Planterne er ikke ligeglade med tyngdekraften nej.
Du har ganske ret i at fototropisme er blandt faktorerne der spiller ind. Men derudover blandt andre tropismer, har vi geotropisme. Geotropisme er et andet ord for den mekanisme (på børnehaveniveau) der får planternes rødder til at gro i retning af tyngdekraften og stænglerne/den jordoverfladiske del mod tyndgekraften...
Hvis nu du lægger din plante ned så har du jo nok ret i at den vil gro i retning af lyset, men hvis så du slukker for lyset, så vil rødderne stadig gro nedad.. ikke i samme tempo (respirationen er ikke særligt vellykket nu, da lyset er fjernet og fotosyntesen ikke fungerer), da vi ikke holder os inde for denne lysglade plantes niche (hvad angår lys altså, hvis der er så meget at tage fejl af), MEN PLANTEN VED STADIGVÆK GODT HVAD DER ER OP OG NED.
Jeg håber kan huske da du gik i skole, og du ved hvad fotosyntese og respiration er.
Diskutér resten med Darwin, som forresten var manden der dokumenterede denne effekt.
Edit??? Der er ikke rettet i din post!
Rødderne bliver tiltrukket af tyndekraften ja og hvad så?
Det hindre ikke nogen i at dyrke planter på hovedet, så længe der er en PARlys kilde!
Vi snakker ikke om når man slukker lyset og fjerner en af de basale livskilder for planten, det er jo fuldstændig lige meget om hvad der sker hvis vi fjerner lyse - Det har vi ingen interrese i, da vi vil dyrke store planter frem for alt.
Du mener ikke planten kan trække vejert når du slukker lyset og repitationen stopper, det er nu ikke helt rigtig men photosyntesen stopper.
Planten respirere stadig og stomina cellerne vil stå åbne alt efter luft fugtighed og hvad det nu er for en plante, hvis vi skal snakke mere generelt om planter og ikke bare cannabis.
Respiration må du jo vide hvad er, når du ved hvad geotropisme er. Du kommer for kort ind på positiv og negativ geotropisme, rødderne har en positiv geotropisme og vokser ned af og stenglerne har en negativ geotropisme og vokser mod lyset. Dette gælder bare kun indtil vi flytter lyskilden og så vokser stenglen også ned af eller i den retning du har placeret lyskilden.
Jeg kan godt huske da jeg gik i skole jo, der har bla. også været en gartner skole imellem de skoler jeg har været på.
Jeg har ikke nogen grund til at diskutere noget med darwin, men du har grund til måske lige at slå koldt vand i blodet og læse din fremmedordbog bedre næstegang du vil spille smart.
Det holder jo ikke at du sider og gør dig rigtig smart og så sider og siger sådan noget nonsen, men held og lykke med det hele. Du skulde prøve det der skole noget selv, måske en 7. klasse engang til vil hjælpe dig.
Bare for at tvære lidt mere i det, så er der lavet en industrihamp der hænger. Så det er ikke umuligt af fremavle, ved ikke hvordan de har gjort det selv. Men har set hænge hamp på auktion på GASA kolding, solgt som industri hamp/potte planter. Hvor vidt det er legalt eller ej skal jeg heler ikke kunne sige, men ikke desto mindre har jeg set Cannabis der hang i ampler.
MVH
Piercer :twisted: