Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 11:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hejsa..

Har læst lidt om den røde fluesvamp her på det sidste og fandt 2 stk. i skoven den anden dag.

Jeg har flere steder hørt at det er i skindet eller det yderste lag at det der giver effekten er..
Passer det ?
For hvis det gør slipper man jo for at spise den "trælse" del af svampen

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Det er ikke helt sandt.

Den er bare mere potent i det yderste lag, men du får også virkning af resten af svampen.

Titel:
Junior medlem

Okay, mange tak

Titel:
Medlem

Hele svampen er aktiv.
Det anbefales dog at man renser stok og lameller fra og derefter soltørrer hatten. I lamellerne og stokken findes den største del muscazone, og det gør dig mere syg end godt (det er lidt aktivt). Derudover decarboxyderes en del af den iboteniske syre til muscimol under tørring, og giver dermed en stærkere svamp. Soltørring skulle være bedst..
(jeg har desværre glemt kilden, sorry guys :( )

Titel:
Medlem

Hvad vil det sige at svampen er aktiv?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
At et stof er aktivt, betyder at hvis det indtages, får du en psykoaktiv effekt - altså en bevidsthedsændring

Senest rettet af shinsou 19 sep 2006 14:04, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Atratus skrev:
Hvad vil det sige at svampen er aktiv?

Han mener at det psykoaktive stof er i hele svampen.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: wonderland
Psykoaktive er kort sagt bare noget der psykisk påvirker dig.. det man man kalder bevidsthedsudvindende.. fx LSD, LSA, DMT osv.. stoffer som fx Alkohol er ikke psykoaktive, de er stimulerende.. de påvirker hovedsageligt din fysik, og bringer dig ikke i en trippende tilstedeværelse (andre er fx morfin and andre af den slags medikamenter..)

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Så kan folk der har undret sig over dette i de sidste to måneder endeligt ånde lettet op... Tak fordi du bragte emnet op for at uddybe det.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Delysid skrev:
Psykoaktive er kort sagt bare noget der psykisk påvirker dig.. det man man kalder bevidsthedsudvindende.. fx LSD, LSA, DMT osv.. stoffer som fx Alkohol er ikke psykoaktive, de er stimulerende.. de påvirker hovedsageligt din fysik, og bringer dig ikke i en trippende tilstedeværelse (andre er fx morfin and andre af den slags medikamenter..)

Nej, det er nu ikke helt rigtigt. Her kommer definitionen:

Wikipedia (English) skrev:
A psychoactive drug or psychotropic substance is a chemical substance that acts primarily upon the central nervous system where it alters brain function, resulting in temporary changes in perception, mood, consciousness and behavior.

http://en.wikipedia.org/wiki/Psychoactive_drug

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Der er jo stort set det jeg har sagt.. jeg sagde også det var "kort sagt", så jeg undlod at gå i detaljer om hvordan og hvorhenne man blev påvirket, men mere den konsekvente effekt og betydning..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Men mens vi er her inde omkring rød fluesvamp, så vil jeg gerne vide, hvor langt tid man skal give dem i ovnen? Jeg har hørt 170grader er en god temperatur.. men hvor lang tid? og hvor meget skal man så æde bagefter?
håber nogen ved noget om dette.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Delysid skrev:
Der er jo stort set det jeg har sagt.. jeg sagde også det var "kort sagt", så jeg undlod at gå i detaljer om hvordan og hvorhenne man blev påvirket, men mere den konsekvente effekt og betydning..

Ikke fordi jeg vil til at diskutere med dig, men det var jo ikke helt dét, du skrev. Nu synes jeg lige, jeg vil få definitionen på plads for informationens skyld.

Wikipedia (English) skrev:
A psychoactive drug or psychotropic substance is a chemical substance that acts primarily upon the central nervous system where it alters brain function, resulting in temporary changes in perception, mood, consciousness and behavior.

Prøv at læse igennem igen. Psykoaktivt betyder kort og godt (sådan som jeg læser det!) at stoffet på den ene eller anden måde foresager midlertidige ændringer i din opfattelse, dit humør, din bevidsthed og din opførsel. Det inkluderer vel alle rusmidler? Inklusive stimulanser som kaffe og nikotin. Desuden er alkohol ikke en stimulans men primært en depressant.

Titel:
Administrerende Direktør
Brugeravatar

Det er fint at prøve at slå nogle begreber fast, men hold jer venligst til topic her fra. - Hvis I vil have en diskussion af begreber bedes I lave en tråd i generelt eller lignende forum hvor en sådan vil høre hjemme :)

Mvh.
Deres moderator

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
The ONE skrev:
Hele svampen er aktiv.
Det anbefales dog at man renser stok og lameller fra og derefter soltørrer hatten. I lamellerne og stokken findes den største del muscazone, og det gør dig mere syg end godt (det er lidt aktivt). Derudover decarboxyderes en del af den iboteniske syre til muscimol under tørring, og giver dermed en stærkere svamp. Soltørring skulle være bedst..
(jeg har desværre glemt kilden, sorry guys :( )

Well, jeg rydder lige lidt op i dette indlæg.
Muscazone er en isomer til ibotensyre (der er IKKE noget, der hedder ibotenisk syre, heller ikke selvom det hedder "ibotenic acid" på engelsk)

Desuden hedder det en decarboxylering (ikke decarboxydering), da der ved opvarmning fjernes en carboxylsyregruppe (det er den, der giver stoffet sit "acid" tilnavn). Denne omdannes til CO2.
Soltørring vil ikke være optimalt til at få omdannet ibotensyren til muscimol. Smid dem i ovnen og giv dem 70-100C varmluft indtil de er tørre. Vær opmærksom på, at det tager nogle timer, og undervejs vil der sprede sig en superrar duft af skovbund og svamp fra ovnen. Dog ikke alle, der er enige i, at det er en superrar duft, muligvis din mor eller hvem du nu bor sammen med så tænk dig lidt om inden du smider dem i ovnen.

Svampene kan godt svede en del undervejs, da de jo indeholder ret meget vand. Det er derfor en god ide at have dem i et fad eller lignende, da der ellers løber lækker svampesovs (indeholdende dit knark!!!) ud i ovnen.

Muligt jeg er en flueknepper men man kan lige så godt være præcis og bruge de rigtige vendinger.

Senest rettet af noname 17 nov 2006 02:18, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem

Citat:
Muscazone = ibotensyre

Det må jeg erklære mig uenig i. Jeg har skrevet en 6 sider rapport om fluesvampe, og ikke ét eneste sted i mine kilder har jeg fået det indtryk at muscazone skulle være det samme som iboten syre, der rent faktisk hedder iboten syre (C5H6N2O4, alpha-Amino-2,3-dihydro-3-oxo-5-iso-xazoleacetic acid; alpha-amino-3-hydroxy-5-isoxazoleacetic acid; amino-(3-hydroxy-5-isoxazolyl)acetic acid).. Muscazone (C5H6N2O4, alpha-Amino-2,3-dihydro-2-oxo-5-oxazoleacetic acid; alpha-amino-2-oxo-4-oxazoline-5-acetic acid) findes i svampen i mængden 0.3 promille, og det var det stof man før i tiden mistænkte for at være psykoaktivt.
Endvidere kan Erowid vise samtlige kemiske informationer om Iboten syre, men hos muscazone (vist som et selvstændigt stof) mangler der både LD50 og meltingpoint.

Ingen tvivl om at de to stoffer er meget ens, men der er altså en forskel. Jeg skal studere noget kemi her til august, så kan jeg vel få noget udstyr og evt. selv lave tests på stofferne (det ville være så spændende 8) )

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Woops, my bad, der sov jeg vist lige et øjeblik...
I stedet for "=" skulle jeg have skrevet "er en isomer til".

Hvis du skal lave noget kemi til august, hvor du vil kunne se en forskel på molekylerne (og have adgang til dem i ren form), så skal du hvertfald være et godt stykke fremme i en universitetsuddannelse, og have adgang til et IR-spektrofotometer (selvom et NMR-apparat ville være at foretrække).

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]