Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jul 2025 00:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 100 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

God artikel! Lige et par kommentarer:

TheBo skrev:
3: Der er en tendens blandt folk til at tro, at et stof er skadeligt, fordi det er ulovligt.

Du mener vel: "...at tro, at et stof er forbudt, fordi det er skadeligt"? Altså: folk tillægger forbudet en rationel base, det er "stoffer er farlige", som årsag.

TheBo skrev:
har været en del af vores kultur i flere tusinde år - på samme måde som cannabis har været en del af fx den sydamerikanske kultur i tusinder af år og derfor er mere accepteret på disse kanter.

Såvidt jeg ved opstod cannabis omkring Nepal, og de ældste, kendte anvendelser er derovre, bl.a. i Kina og Indien. De må næsten helt sikkert have en længere tradition med cannabis end på det amerikanske kontinent.

TheBo skrev:
Det helt store problem med indtagelse af stoffer er altså mangel på information. På samme måde som alle ved, at man skal indtage vand og salt for at mindske skaden på kroppen efter en aften med alkoholindtag, burde alle vide, at man kan mindske "skaden" ved Ecstasy-brug ved at indtage kosttilskudet 5-htp samt et glas appelsinjuice.

Min fremhævelse. Sådan rent retorisk lyder det som om, at du har forklaret årsagen til det store problem, men du kommer egentlig mest med præmisserne efter konklusioner.

TheBo skrev:
For lige at tage hul på en sidste problemstilling, så er en af de helt store fejl ved den nuværende stofpolitik, at så mange af stofferne er ulovlige.

Hvis det er et standardindlæg, så overvej at passe på længden af det. Folk synes hurtigt, at det bliver for langt, og det kan være lidt sent at åbne op for en helt anden pointe. Tit holder opmærksomhedshorisonten til 2-3 pointer, og gerne kort (hey, jeg lider selv af at skrive lidt for meget :) )

TheBo skrev:
Her til sidst vil jeg lige smide et lille link til en ganske ny engelsk undersøgelse, som viser de forskellige (lovlige og ulovlige) stoffers sociale og fysiske skader. I vil nok blive overraskede :-)
http://www.newscientist.com/data/images ... 633101.jpg

Op med dette link. Det hører naturligt sammen med din første anfægtelse: nemlig den fejlagtige antagelse, at stofferne er forbudte, fordi de er farlige.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Først og fremmest: Denne her tråd er genial!

Der er simpelthen så mange besvarelser på denne tråd, at jeg vil undlade at hive citater ud, det vil hurtigt blive for uoverskueligt.

Mens jeg husker det: Gik ind på dr.dk/debat og søgte på stoffer og blev fuldstændig forfærdet over nogle af de myter der er omkring hash. Heldigvis er der en masse derinde som forsvarer, og kommer med gode saglige besvarelser. Tråden er gammel, så tilsyneladende er vi ikke alene :D .

Hvis jeg skulle give en grund til hvorfor det er så svært, at gøre op med den nuværende situation, så tror jeg det er fordi, at mange frygter reaktionen fra familie, venner og andre. Jeg har det selv sådan, selvom jeg personligt går ind for legalisering af hash, i første omgang, men jeg kan ikke finde mod til at sige til familie hvordan min holdning er. Det stikker sikkert dybt i psyken, og jeg tror mange andre har svært ved at gøre op med det...

Når statsautoriseret rusgift mere skadelig end cannabis, som alkohol, er legaliseret hvor er vi så henne? Min onkel drak sig nærmest ihjel, og det gør det sværere for mig at forstå, at folk kan påstå at cannabis er mere skadeligt?

Jeg synes det er et rigtigt godt initiativ, og jeg gør gerne hvad jeg kan for at hjælpe.

Kudos herfra :)

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Virkelig godt skrevet TheBo.

Du burde måske nævne at de 6 dødsfald på ecstasy formegentligt kunne have været undgået hvis de uhedlige var blevet informeret bedre.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a green suit
Citat:
Alkohol er direkte årsag til ca. 3000 dødsfald om året i Danmark alene. [...] Ecstasy har været årsag til 6 dødsfald i Danmark - nogensinde! (Samme kilde)

Denne her form for sammenligning skal du passe på med - jeg har set lignende gjort flere gange (bla. Lumbye), og synes ikke den giver særlig meget mening hvis ikke du holder in mente at enormt mange flere mennesker bruger alkohol og derfor er dødstallet tilsvarende større. Hvis du ikke har tal på ca hvor mange danskere, der har brugt ecstasy rekreativt inden for den periode hvor 6 er døde (og dermed kan lave en mere rimelig sammenligning) er der ingen grund til at lave den.

Citat:
Du burde måske nævne at de 6 dødsfald på ecstasy formegentligt kunne have været undgået hvis de uhedlige var blevet informeret bedre.

@winta: Der er ikke grund til at spekulere i, hvorvidt de 6 døde kunne have overlevet hvis de havde haft informationen - med mindre vi rent faktisk ved at det er tilfældet. Der ses jo at folk med svagt hjerte el. lign. kan få alvorlige problemer med stimulanser. Informationen i sig selv beskytter jo heller ikke mod ting som urent stof.

Titel:
Dedikeret medlem

Tak for kritikken. Jeg vil selvfølgelig lave rettelser, da I har ret i jeres pointer.

Mht. længden, så er jeg også en af dem, som kan finde på at skippe de lange indlæg. Men som jeg nævnte, er dette et indlæg, som jeg vil bruge i de debatter, hvor jeg har fornemmet, at der sidder nogle seriøse debattører.
(måske ikke lige i den første debat, jeg brugte indlægget, men det var også blot en tester).

Det er dog svært at lave det kortere, hvis pointerne skal baseres på noget faktuelt.

Men igen: Det handler meget om, hvad debattørerne lægger op til.

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg tror, der er nogen, som har misforstået pointen i links (eller er det mig, som har misforstået det?).

Der skal vel ikke linkes til alle Danmarks debatfora men direkte til de enkelte relevante tråde, ikke sandt?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Jo jeg tror det var hensigten Bo!

Jeg syns nu stadig det ville være fedt hvis det var i iorden at linke til relevante fora så man via den side kunne tjekke om der var nogle tråde at tage fat på istedet for at man skal huske hvor de forskellige fora er for de er mig bekendt ret spredt over en masse forskellige hjemmesider...

Man kunne evt dele det op i:
Aktuelle Tråde
Relevante Fora

Bare min mening :wink:

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
Jeg syntes ikke det gør noget at det er langt, tværtimod virker det mere fagligt på en eller andne måde :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dobbelt A, baby! Ok, ok Aalborg så
Har lige haft lidt tid til at revidere mine meninger omkring legalisering og om hvorvidt en eventuel HR organisation bør beskæftige sig med det. (Eften en god pind, i ved hvordan det er.. :D)

Anyhow, det er måske noget om snakken at i hvisse tilfælde kan legalisering og HR sidestilles, men det er i langt de færreste tilfælde (i min erfaring).
Et af de tilfælde hvor jeg kan se at der måske kunne være god HR i leglisering eller afkriminalisering er med hensyn til Ecstasy fordi det netop er så mange farer forbundet med det, urene piller, man ved ikke hvad man får og så vidre.
Men her skal det så også lige siges at måske er der andre indgangs vinkler til det som måske virker lidt mere 'fordøjelige' hos "gule" folk, for ekempel kan man snakke om at test kits bør være mere tilgængelige her i Danmark på for eksempel på apoteker og ligende.

Men på den anden side af 'legaliseiring == god HR'-argumenter er stoffer om heroin og kokain, for eksempel jeg tror ikke at der er mange folk der mener at heroin bør lovligøres fordi som det er nu er der intet gavligt at hente ved heroin, det blev opfundet som et hoste-midel og nu har vi langt bedre alternativer så heroin bør da helt klart holdes ulovligt. Kokain er et stof hvis pris er baseret på dets renlighed så der er meget lille fare for at man får noget der er så forurenet at en lovliggørelse vil gavne HR om stoffet.

Så er der de stoffer som falder i en lidt 'iffy' kategori og det er stoffer som amfetamin, det fås ofte i stærkt forurenede variantert som ikke på nogen måde kan være sunde men på den anden side er der heller ikke rigtigt nogen måde man kan forsvarre at lgøre det lovligt, det er uomtvistligt usundt at snøkke amfetamin.

Sådan, så er mine synspunkter revideret.

Titel:
Dedikeret medlem

Ville det være muligt at dele det op i sådanne to sektioner, som det bliver nævnt? Altså i aktuelle fora og i direkte links?

Og ville det være muligt, at man kunne knytte nogle kommentarer til linksene? Lige nu er der fx kommet svar på mit indlæg i hotstart-forummet. Det ville være meget rart, hvis jeg kunne bede om "backup" på selve links-siden frem for her på psy.dk.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

TheBo skrev:
Ville det være muligt at dele det op i sådanne to sektioner, som det bliver nævnt? Altså i aktuelle fora og i direkte links?

Jeg får det lige ordnet her i løbet af i dag eller i morgen.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så er siden opdateret. Kommentar-system varer måske et par dage.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg vil da godt lige henvise til noget teori, der forklarer mine ideer måske lidt bedre end jeg selv kan:

Her noget om Cass Sunsteins "Group Polarisation": Gruppepolariserng

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
TheBo skrev:

Og ville det være muligt, at man kunne knytte nogle kommentarer til linksene? Lige nu er der fx kommet svar på mit indlæg i hotstart-forummet. Det ville være meget rart, hvis jeg kunne bede om "backup" på selve links-siden frem for her på psy.dk.

Kommetarer er en god ide... Jeg syntes nu stadig at det er iorden hvis du beder om backup herinde, så kan vi her i tråden kritisere/diskutere hinandens indlæg og på den måde blive bedre debattører og samtidig lokke andre debatlystne folk med i diskutionen...
PS: Jeg har svaret på svanes indlæg!

Efter at have læst hele tråden kan man virkelig se hvor galt det står til i den almene befolknings viden om stoffer, se DET er skræmmende!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

ZlazkeFrø skrev:
Efter at have læst hele tråden kan man virkelig se hvor galt det står til i den almene befolknings viden om stoffer, se DET er skræmmende!

Er det først gået op for dig nu? :P

Jeg undskylder, at kommentar-systemet ikke er kommet op endnu. Har siddet med noget andet arbejde, og vil godt lige være færdig med det først.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
det skal gå lidt hurtigt det her, så undskyld jeg ikke selv tilføjer det på den nye side... eller... ja

http://www.Aage.dk forummet Off Topic er der en diskussion om stoffer og musikere. Mange "blinde" og frelste mennesker. Tænkte I gerne ville vide det :)

Titel:
Dedikeret medlem

Endnu et link tilføjet. Lunarstorm.

Man skal oprette bruger. Diskussionen ligger under mene/diskus/blandet/stoffer-rusmidler. Jeg har smidt min lange svada.

Tråd tilføjet - jeg er nu gået aktivt ind i debatten om musik og stoffer på aage.dk :-D

Jeg har i øvrigt en god diskussion kørende inde i hotstart-tråden. Det ville da være rart med lidt opbakning.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg har sikkert allerede nævnt DR1 og deres debatter. Jeg ville bare tilføje, at den virker meget aktiv i forhold til mange andre debatter (jubii synes jeg har forbløffende lidt i forhold til dens ellers store størrelse).

Måske kan andre smide lidt info med om, hvor meget aktivitet der er i de forskellige debatter de anbefaler :)

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nørrebronx
jeg vil bare sige det er SUPER at se så meget folk engagerer sig i kampen for at komme ud af osteklokken! bliv ved med det for det er et projekt som har et fantastisk mål som skal nås.

jeg ville gerne deltage i debatterne, men da min viden er begrænset vil jeg lige sætte mig bedre ind i tingene før jeg bliver aktiv debatør.

fuld opbakning om projektet fra min side

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så er kommentar-systemet oppe!

http://www.gamehunter.dk/os

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 100 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]