God artikel! Lige et par kommentarer:
TheBo skrev:
3: Der er en tendens blandt folk til at tro, at et stof er skadeligt, fordi det er ulovligt.
Du mener vel: "...at tro, at et stof er forbudt, fordi det er skadeligt"? Altså: folk tillægger forbudet en rationel base, det er "stoffer er farlige", som årsag.
TheBo skrev:
har været en del af vores kultur i flere tusinde år - på samme måde som cannabis har været en del af fx den sydamerikanske kultur i tusinder af år og derfor er mere accepteret på disse kanter.
Såvidt jeg ved opstod cannabis omkring Nepal, og de ældste, kendte anvendelser er derovre, bl.a. i Kina og Indien. De må næsten helt sikkert have en længere tradition med cannabis end på det amerikanske kontinent.
TheBo skrev:
Det helt store problem med indtagelse af stoffer er altså mangel på information. På samme måde som alle ved, at man skal indtage vand og salt for at mindske skaden på kroppen efter en aften med alkoholindtag, burde alle vide, at man kan mindske "skaden" ved Ecstasy-brug ved at indtage kosttilskudet 5-htp samt et glas appelsinjuice.
Min fremhævelse. Sådan rent retorisk lyder det som om, at du har forklaret årsagen til det store problem, men du kommer egentlig mest med præmisserne efter konklusioner.
TheBo skrev:
For lige at tage hul på en sidste problemstilling, så er en af de helt store fejl ved den nuværende stofpolitik, at så mange af stofferne er ulovlige.
Hvis det er et standardindlæg, så overvej at passe på længden af det. Folk synes hurtigt, at det bliver for langt, og det kan være lidt sent at åbne op for en helt anden pointe. Tit holder opmærksomhedshorisonten til 2-3 pointer, og gerne kort (hey, jeg lider selv af at skrive lidt for meget

)
TheBo skrev:
Her til sidst vil jeg lige smide et lille link til en ganske ny engelsk undersøgelse, som viser de forskellige (lovlige og ulovlige) stoffers sociale og fysiske skader. I vil nok blive overraskede
http://www.newscientist.com/data/images ... 633101.jpgOp med dette link. Det hører naturligt sammen med din første anfægtelse: nemlig den fejlagtige antagelse, at stofferne er forbudte, fordi de er farlige.