Så er den kommet.. Den indre rejse 1 - kortlægning af det ubevidste gennem LSD-psykoterapi (På dansk)
Jeg har ikke tidligere læst noget af Lumbye og forstår nu engang bedst dansk så det er fint nok!
Jeg har indtil videre gnavet mig gennem det første hvor han beskriver LSD's virkning på mennesker ret basalt og indeler oplevelserne i:
Fysiske symptomer
Sanse-forandringer
Forvrængninger sansningen i tid og rum
Følelsesmæssige forandringer
Forandringer i tænkning, intellekt og hukommelse
Psykomotoriske forandringer
Bevidsthedsændringer
Seksualiteten
Oplevelsen af kunst
Religiøse og mystiske oplevelser
Han forklarer derefter om hans erfaringsmæssige grundlag for en ny teoretisk referensramme, hvor han har erfarer at oplevelserne i en LSD-session ikke er udtryk for begrænsede forandring af hjernefunktionen på grund af toksisk-psykose, som det hidtil har været antaget.
Men på grund af den ekstreme mangeartethed af sanselige, fælelsesmæssige´og visuelle oplevelser betragter han oplevelserne som udtryk for den enkelte persons karakteristik.
På baggrund af disse erfaringer er LSD efter hans opfattelse en god katalysator for vores inderste mekanismer og kan bruge i psykologi generelt som et analytisk værktøj
Han sammenligner bl.a. LSDs betydning for psykologien med den betydning som opfindelsen som opfindelsen af mikroskopet og kikkerten fik for henholdsvis lægevidenskaben og astonomien

Indtil videre en anbefalelsesværdig bog for alle psykonauter....!