Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 12:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Medlem

Geografisk sted: Lyngby
Hej Nematode!

Introduktion til den indre rejse er faktisk skrevet senere end bind 1-4. Introduktionen er lidt en opsummering af alle 4 bind, skrevet på et tidspunkt hvor han har lidt mere overblik over emnet. Så hvis man læser introduktionen først vil meget af bind 1 til 4 føles som gentagelser.

Så det er ikke nødvendigt at læse introen først, men den er faktisk nok at læse i sig selv, hvis man ikke virkeligt brænder for emnet.

Men du kan sagtens læse introen både før og efter, for den er ret cool!

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Hey, så skriver jeg igen... hehe.

Angående Grof, så har jeg, al respekt for manden, det sådan lidt at har man læst en af hans bøger har man læst dem alle. Der er meget lidt nyt i hver af hans bøger. I "Den indre rejse 3", er der måske lidt ekstra omkring udviklingerne af LSD-sessionerne, som der ikke er i nogle andre. I beyond the Brain (den der vist på dansk er 4. i serien "Den indre rejse") gives der lidt mere et udtryk for en politisk og psykiatrisk statement mod det bestående system indenfor psykiatrien etc.
Men grundlæggende for alle bøger er BPM systemet, og hans tanker om transcendente erfaringers betydninger for ens personlige dannelse og videre udvikling.
Så mit bud er, bare start et sted, som du selv finder interessant. De bøger der hedder "Den indre rejse" på dansk har slet ikke, på den måde, en sammenhæng i de engelske titler. Og jeg vil råde dig til ikke at læse de danske, da de er oversat af Jørgen Lumbye, og man kan ofte, hvis man er vant til at læse de engelske bøger, se hvornår det er Lumbyes formuleringer og ikke Grofs.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Så er den kommet.. Den indre rejse 1 - kortlægning af det ubevidste gennem LSD-psykoterapi (På dansk)

Jeg har ikke tidligere læst noget af Lumbye og forstår nu engang bedst dansk så det er fint nok!

Jeg har indtil videre gnavet mig gennem det første hvor han beskriver LSD's virkning på mennesker ret basalt og indeler oplevelserne i:

Fysiske symptomer
Sanse-forandringer
Forvrængninger sansningen i tid og rum
Følelsesmæssige forandringer
Forandringer i tænkning, intellekt og hukommelse
Psykomotoriske forandringer
Bevidsthedsændringer
Seksualiteten
Oplevelsen af kunst
Religiøse og mystiske oplevelser

Han forklarer derefter om hans erfaringsmæssige grundlag for en ny teoretisk referensramme, hvor han har erfarer at oplevelserne i en LSD-session ikke er udtryk for begrænsede forandring af hjernefunktionen på grund af toksisk-psykose, som det hidtil har været antaget.
Men på grund af den ekstreme mangeartethed af sanselige, fælelsesmæssige´og visuelle oplevelser betragter han oplevelserne som udtryk for den enkelte persons karakteristik.

På baggrund af disse erfaringer er LSD efter hans opfattelse en god katalysator for vores inderste mekanismer og kan bruge i psykologi generelt som et analytisk værktøj

Han sammenligner bl.a. LSDs betydning for psykologien med den betydning som opfindelsen som opfindelsen af mikroskopet og kikkerten fik for henholdsvis lægevidenskaben og astonomien :P

Indtil videre en anbefalelsesværdig bog for alle psykonauter....!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvis der var andre der har fået interessere for emnet så vil jeg da lige linke til de tråde der allerede er på psy om emnet, der er sikkert mange af jer der allerede kender dem.. Men 'en gang til for prins knud' eller noget... :lol:

Erfaringer med psykadelisk terapi???
Psykadelisk terapi - anyone?

Jeg vil vente med at skrive mere, til jeg har sat mig lidt mere ind i Grofs metoder, og til den tid skal der nok melde sig en hulens masse spørgsmål....

Og ja, tak til alle der bidrager til emnet, uden al den information jeg har fundet på psy havde jeg nok aldrig kommet igang med dette.

:peace:

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Troll skrev:
Men desværre bruger jeg natskyggerne, og de er ”bandlyst” i dette forum

Er de det? :shock: Hvorfor :?:

Hvis ikke så fortæl da endelig hvis du har erfaringer...!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Lidt Off Topic men, den havde jeg faktisk læst... Glemte helt hvor meget jeg morede mig over hippie/doktor terminologidiskutionen

Fanny skrev:
Man kunne f.eks. ikke få meget ud af at der blev skrevet:
Og så mærkede jeg hvordan min xx-receptor blev bombarderet med signalstof, så det skabte en enestående illusion af at jeg kunne forudsige fremtiden - vel hr doktor? :lol:

Tror skam det er helt iorden at du fortæller om dine oplevelser med natskyggerne her, kritikken gik jo mere på at være forsigtig mht. doseringsvejledning... :wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]