TheBo skrev:
Men hvis man så bort fra det og havde med en person at gøre, som måske ikke havde så meget tilovers for, hvad der var lovligt på det område (jeg ved godt, at en sådan person nok allerede ville have prøvet beruselse i en alder af 20+, men altså rent hypotetisk set...), ville det så ikke være (mindst) lige så fornuftigt at prøve med en joint eller en smule MDMA (med en tripsitter, som naturligvis havde erfaring med dosering, set og setting osv)?
Det er rimelig svært at fange dig på dét argument

. Her falder mange af problemerne netop også væk, fordi vi har med velinformerede mennesker at gøre. Når man har fornuftig viden om sit stof og handler forsigtigt derefter minimere man jo netop risikoen ved den risikable adfærd betragteligt. Altså Harm Reduction i en nøddeskal.
Sådan lidt tangent/off-topic er der lidt det problem med folk i almindelighed, at de ikke er en skid velinformerede om noget som helst.
Bare sådan et irriterende eksempel fra min egen familie: sidder med en tante, som i en snak om alkohol siger, at "folk skal bare lære at drikke hjemme først". Hvortil mit svar netop var: "Ja, godt nok tante, men så sig mig lige, hvornår det lige var at du RENT FAKTISK har siddet på en kasse bajere med din søn og din datter og lært dem at drikke?"
Det var så dén diskussion. Så fik vi ro igen :twisted:
Jeg siger nok bare, at det ikke altid er så let at finde folk med en veludviklet - og balanceret - narkokultur. Men det er et af mine tilbagevendende temaer: vi mangler nogen kvalificerede folk, som kan undervise i, "hvordan skidtet hænger sammen". Nogen rustet ud i "livets videnskaber".
For et eller andet sted er det interessant at tænke over et ungt menneskes uge (ung = 15-25 +/-): der er fra 1-3 dage, hvor mange rent faktisk beruser sig på den ene eller anden måde. Det er en rimelig nasty procentdel - især når man tænker på, at meget lidt ruster folk til deres rusoplevelser i skolen. No offense, men blandt gymnasielærere findes der et ordsprog, der siger at 1. g'ere er en tabt sag, simpelthen fordi de bruger hele 1. år af deres uddannelse på at drikke, feste og fedte sig socialt ind på hinanden. Måske sat lidt på spidsen, men det er altså tonen på lærerværelset.
Den uvidenhed er et stort problem set fra et harm reduction synspunkt, for hvordan banker man egentlig effektivt den fornødne viden ind i folks hovedet? Skal det være muligt at tage et decideret "kørekort" til stoffer? Kan det gøres til pensum?
Malkavian bevilger gerne 1 milliard om året til at lære folk at lamme sig. Skal bare lige have de 179 andre vippet af pinden og have legaliseret hash