Kopfka Phutzki skrev:
Citat:
Det må være handlen der smadrer folks liv!
*Handlen skaber ulighed i verden.
*Handlen skaber forskel på hvem der har og hvem der ikke har.
*Produkterne og liderligheden efter profit fanger opmærksomheden fra livet i de unge menneskers livs mønster.
*Handlen der på en vildt latterlig måde prøver at globalisere verden.. Det kan sku da kun ske kulturelt.. Ikke med produkter FFS!!!
Jeg forstår ikke hvorfor du (og andre) har set jer så gale på handel som sådan. Konceptet holder da i sin grundlæggende form - du har et overskud af noget jeg har brug for og omvendt. Vupti, vi bytter og bliver begge mere tilfredse! Der sker en udveksling af produkter og erfaringer, vores liv bliver beriget af madvarer, brugsartikler fra andre egne etc etc.
Er det mig der tager fejl, eller er det ikke bestemte (indrømmet uheldige) tendenser i det kommercielle samfund I stødes over - som monopoler, udnyttelse af "svage landes" arbejdskraft og overdreven materialisme?
Tillad mig at introducere produktet, der er løsningen på alle jeres og verdens problemer

Det hedder Fair Trade. Her forsøger man at forbedre forholdene for producenterne i de fattige lande, der ikke har ressourcer til fagforening etc. Det gøres bl.a. ved at give dem en bedre pris for deres produkter, så der bliver penge til skolegang til børnene etc etc. Det gøres bl.a. ved at gå udenom det fordyrende importled og reducere profitten for sælgerne i de udviklede, der normalt skummer en stor del af fløden og udnytter den billige arbejdskraft i mindre udviklede lande.
Der er fordele i denne form for støtte i forhold til traditionel u-hjælp, fordi den "belønner" en aktiv, selvstændig indsats hos modtagerne, frem for en passiv, hvor de feks. bare kan rende hen og hente korn og ikke behøver at dyrke deres marker.
I stedet for at bruge så meget energi på at brokke jer over hvor åndløse og idéfattige jeres medmennesker er, hvad så med at undersøge muligheden for at støtte en mere retfærdig verdenshandel, der bygger på nogle fornuftige etiske og åndelige værdier? Der er stort skub i fair trade handelen rundt om i Europa (der omsættes for ca. en halv milliard € om året) Danmark sakker betydeligt bagud. Vi har kun 8 fairtrade shops i mod Belgiens 100.
Hvis fair trade konceptet ikke er spiseligt (det er indrømmet stadig alt andet end perfekt), så lav et bedre!
Bare et forslag.

hehe.. prøv at sælg den ide omme på den handelsskole jeg går på..
Jeg ved ikke.. til tider er jeg ligeglade med dem, men når jeg befinder mig midt i en diskution omme i skolen, så får jeg da godt nok lyst til at give dem alle et nakkeskud! Dvs. at det er mig der har et problem.. Ikke dem
De har det jo fint, lever godt, har TV, Computer, PS2, kærester som er ligeså smukke og smarte som dem selv, etc..
Det er jo mig, green-peace hovedet der har fundet mine yndlingsværdier i mit indre, som prædiker løs om hvordan mit utopia kunne rede verden og reducere deprisionen verden over, men jeg glemmer bare, at det faktisk er mig der bliver deprimeret over at se andre leve i en skyggeverden.
Vi lever i et samfund, der tager ideer ligesom evolutionen tager imod forandringer. Problemet er bare, at de fleste kun vil have ideer der ikke fraviger for meget far de ideer man brugte tidligere.. Ændringerne sker for langsomt IMO. De tilpasser ideerne ind i deres allerede snævertsynede verden, ergo stagnere lortet totalt på et tidspunkt.
Jeg har udviklet nogle tendenser til at se på andre folks fejl i stedet for at se mine egne, og det er sku egentligt lidt irriterende.
Men siden jeg har tilladt mig at blive "hjernevasket" af psykedeliske stoffer, har jeg opdaget, at jeg er en stor fejl selv. For jeg passer ikke ind i et samfund det vælger ideer, ligesom evolutionen vælger gen-mutationer.. De stærkeste argumenter overlever, og i den del af landet jeg lever i, er man vist blevet enige om at man ikke skal udvikle sig overhovedet.. Det er nemlig for "syret"
Aner ikke om det her gav mening overhovedet.. Brainstormede vist max der!
Mht. Fair trade..
Hvorfor skal verdens kulturer blandes sammen ved at lave produkter billigere.. Jeg ser dagligt unge på 18-20 køre fra skolen i store biler...
Det betyder i mine øjne, at DK er blevet rigere.. Men hva så med u-landende? Bliver de rigere? Og hvis de bliver rigere.. Hvad sker der så?
Så skal de være endnu rigere, og til sidst bliver verden fyldt med embalage, rester af halv-giftigt "slik og mad", huller i ozonlaget, vilde dyr der dør fordi de er forurenede ihjæl, og brianer der kører rundt i BMW'er og kun tænker på ting..
Det er sku da en lykkelig slutning.
Dem jeg går i skole med er pisse ligeglad med miljøet, fremtiden (pånær deres egen karriere), opdragelse, respekt/hensyn, andres meninger, og ja.. alt og alle andre end dem selv.. (mig mig mig!!!)...
Det er den holdning jeg er sindsygt træt af!
Citat:
Kom lad mig opføre mig somom jeg er den eneste tilstede her, undlade at vise respekt, så jeg ikke bliver forhindret i at komme til tops. Når jeg så er der, vil jeg lave mit eget firma, som skal producere et eller andet kopi af noget der findes i forvejen, så jeg kan tjene penge, så jeg kan købe ting og derved få et meningsfuldt liv
/puha!
EDIT: Vil lige tilskyde at jeg deler holdning med T. McKenna.. Han mente at det at det går a helvede til er t tegn på fremgang, for det betyder at folk derfor endnu hurtigere opdager at "vi gør noget fuldstændigt forkert her!?". (Forward escape)