Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 14:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Salvia
Junior medlem

Hej
Overvejer kraftigt at skaffe mig en salvia-plante, men har aldrig prøvet det... Har fået af vide at virkningen minder ret meget om hash, men ska det bare tørres og ryges som fx pot? og kræver planten nogen speciel pasning??

Håber der er nogen der vil hjælpe pg vejlede :P

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: in fantasyland
Du skulle måske tage at prøve den først? da der ikke er så mange der syntes den er specielt behagelig. Speciel pasning vil jeg nu ikke sige og ja bladene skal bare tørres eller du kan lade dem falde af selv. Det har jeg da hørt nogle sige de gør, men hvis du vil have en ordentlig tur på den så lav ekstrakt

PS. hvorfor tjekker du ikke din pm?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København NV
Du kan eventuelt læse denne side: http://psychedelia.dk/leksikon/?ent/sal ... norum/info

Salvia minder bare ikke rigtigt på nogen måde om hash. THC er et hallucinogen og salvia er en deliriant. Man kan vel godt ryge det på samme måde som man gør ved pot, man bør bare være opmærksom på at hvis man ikke opvarmer salvia bladene til over 240 grader, så fordamper det primære aktive stof salvinorin A, ikke. Men flammen fra en normal butan lighter har en høj nok temperatur til at kunne bruges.

Senest rettet af Laus 20 mar 2006 11:54, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: in fantasyland
EternalWheel: Det lyder til han har ombestemt sig og jeg forstår ham nu godt

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Citat:
THC er et psykedelika og salvia er en deliriant.

Man plejer vidst at betegne Salvia som et dissociativ.
Selvom rusen måske er bedst beskrevet som surrealistisk.
Flere af mine oplevelser med det, kunne være taget ud af et Dali billede.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København NV
TimeKiller skrev:
Citat:
THC er et psykedelika og salvia er en deliriant.

Man plejer vidst at betegne Salvia som et dissociativ.
Selvom rusen måske er bedst beskrevet som surrealistisk.
Flere af mine oplevelser med det, kunne være taget ud af et Dali billede.

Du har ret i at det måske oftere bliver betegnet som et dissociativ og er det måske også teknisk set, men det virker jo trods alt ikke som andre kendte dissociativer, eller delirianter for den sags skyld. Men jeg synes godt at man også kan betegne det som et deliriant, da det kan skabe delirium.

Ligemeget hvad, ved man ikke særligt meget om Salvia på videnskabeligt plan, så dets kvalifikation er mere eller mindre baseret på holdninger.

Måske er salvia i en helt seperat klasse for sig?

Titel:
Junior medlem

sekstoi skrev:
Det lyder til han har ombestemt sig og jeg forstår ham nu godt
HUN har ombestemt sig! :wink:

Men det var jo før Dalí kom ind i billedet, lyder ret så interessant pludselig at havne i et Dalí-univers - og dog ret skræmmende...

Titel:
Dedikeret medlem

Det kan være ekstremt skræmmende. Salvia er det stærkeste psykedelika, man kender, så det kan på INGEN måde sammenlignes med THC.

Titel:
Psychedelia Sponsor

Geografisk sted: Vejle
At det på ingen måde kan sammenlignes med virkningen af THC er jeg ikke helt enig i. I små doser synes jeg godt det kan sammenlignes lidt.
Jeg kunne iøvrigt godt forestille mig at en joint med Salvia og tobak kunne give en virking lidt ala pot.
Har dog ikke prøvet det, men har før blandet lidt Salvia ekstrakt i en hash joint, hvilket gav en lidt ekstra spacey effekt.
Så hvis man har nok Salvia kan det sikkert bruges på den måde, ville dog selv foretrække at ryge det rent på en bong med stormlighter, for at få fuld effekt.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg har brugt tørrede Salvia-blade som tobaks-substitut et par gange hvor jeg ikke har haft noget tobak... Det er ganske tydeligt, men ikke voldsomt, at det ikke kun er tjald man har inhaleret.

Titel:
Medlem

Jeg vil sige at der er ret markante forskelle, f.eks. har man ikke rigtig nogen "rar" kropsfornemmelse på salvia - det er nærmest ubehageligt for de fleste! Og de tanker man får er da også langt mere langt ude og spacey end dem man får på THC.
Jeg skal ikke kunne sige om der er nogle aspekter af de to rusmidler jeg har overset fuldstændigt, men i bund og grund er det nok en god idé ikke at forvente noget THC-agtigt overhovedet ;).

Titel:
Junior medlem

Geografisk sted: København
Godt nok lidt OT, men hvis man nu havde noget 5x ekstrakt liggende, hvor meget skulle man så putte i en joint for at få lidt virkning af salvia'en?

Titel:
Psychedelia Sponsor

Geografisk sted: Vejle
Nepster: Jeg ville prøve med omkring 200mg til at starte med. Har personligt aldrig vejet det jeg har puttet i en joint, så det er et gæt.
Det ville nok ikke give den store virkning, men du vil nok kunne mærke det.
Vær dog opmærksom på at du mister meget af virkningen ved at ryge det på den måde.

Titel: Re: Salvia
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nazz skrev:
og kræver planten nogen speciel pasning??

De andre har vist sagt det med, at hash og salvia er to vidt forskellige ting. (Jeg har nu ikke røget salvia endnu, selv om jeg har et par planter, men triprapporterne taler deres tydelige sprog.)

Dyrkningsmæssigt: den er sindsygt nem at have med at gøre synes jeg.

Her er mine erfaringer:

Jeg fik tre stiklinger. De kom direkte i noget pottemuld. Jeg var lidt noia mht. til om pottemulden var for stærk for de små stiklinger, så enkelte potter puttede jeg lidt svagere jord i (fra et sandet bed), og brugte en anden type pottemuld til en tredje. Det betød ikke noget synligt og alle tre planter begyndte at vokse ligeså fint.

Mange snakker om, at salvia kræver helt speciel luftfugtighed. Det kunne jeg ikke give dem, men de blev placeret på en kølig trappe, og så dushede jeg dem mindst en gang om dagen.

Mine var (grundet vækst i december og frem) placeret under 115W CFL pære, hvor de har været under i 12-18 timer i døgnet).

Der var INGEN problemer og de voksede som om de var blevet betalt for det.

Eneste aber-dabei overhovedet er, at de er lidt sarte på to områder (og det her er vigtigt): 1) de tåler kun dårligt at tørre ud og de bliver meget hurtigt nogen forfærdelige hængeører - de er simpelthen ikke robuste ligesom cannabis på dette område. 2) De tåler overhovedet ikke direkte sol - mine planter fik noget direkte sol igennem en rude omkring februar: de begyndte at hænge med ørene øjeblikkeligt, og flere steder på bladene blev de totalt brændt af. Der kom simpelthen krøller og huller i bladene som om nogen havde holdt en lighter til dem.

Når de begynder at blive større og får store sideskud for neden skal man passe lidt på med, at de ikke knækker af, for det lader til at de er skabt fra naturens side til at falde af - sikkert fordi denne plante ikke formerer sig vha. frø men vha. kloning af sig selv.

Titel:
Medlem

Malkavian: Hvor meget vil du skyde på sådan en plante giver i udbytte? Lyder meget spændende med sådan et hjemmedyrk :)

Ang. joints, så vil jeg stærkt fraråde det. Det er et spild af ekstrakt, og du får sandsynligvis ikke den kraftige salvia-oplevelse ud af det. Ryg det på en bong eller en pibe med et stort hoved, og lad være med at blande bladende op - røgen er generelt mildere end tobaksrøg (synes jeg). Ryg så meget du kan have i lungerne, og hold det inde så længe som muligt.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
HardcoreWizard skrev:
Ang. joints, så vil jeg stærkt fraråde det. Det er et spild af ekstrakt, og du får sandsynligvis ikke den kraftige salvia-oplevelse ud af det. Ryg det på en bong eller en pibe med et stort hoved, og lad være med at blande bladende op - røgen er generelt mildere end tobaksrøg (synes jeg). Ryg så meget du kan have i lungerne, og hold det inde så længe som muligt.

Vil jeg også sige. Effekten udebliver hvis det bliver pustet ud for hurtigt, normalt plejer jeg at holde det inde i mindst 30 sek, helst 45 eller 1 min

Derudover skal salvia have meget varme for at blive aktiveret, derfor får man en meget svagere effekt ved at bruge en alm. lighter på bong, da den ikke er varm nok. En stormlighter er dog, men når en alm. lighter ikke er nok, så er gløden i en joint heller ikke varm nok

Men jeg må også hoppe med på vognen og sige at det salvia jeg har prøvet under ingen omstændigheder mindede om cannabis i virkningen. Utrolig stærkt knark der kan være farligt pga. manglende bevidsthed om hvor du er, hvem du er, og hvad der er op og ned. Især den sidste er irriterende. Jeg var ihvertfald rimelig opsat på at jeg absolut ikke kunne gå på væggen (gulvet), så lagde jeg mig ned. Eller det vil sige, jeg stod/lagde mig op af væggen :lol:

Det er faktisk ret interessant, hvordan kan et stof påvirke kroppen så meget at det føles som om tyngdekraften har skiftet retning ?

Men salviarusen er ikke en nice rus. Du føler dig ikke godt tilpas som af tjald, eller svampe, du er lidt rastløs, og tøjet mod kroppen føles lidt som vådt tøj der kradser op af en nedkølet hud. Ikke særlig rart, men så kan man også lade være med at have bukser på en anden gang ;)

Eller bare tage noget løst blødt tøj på

Titel:
Medlem

Rusen skal man ihvertfald ikke forvente at nyde, så får man sig en grim overraskelse! Jeg er også selv fascineret af hvor meget stoffet kan vende op og ned på ens logiske sans, og opfattelse af virkelighed. Man kan få en nærmest drømmeagtig logik, som er umulig at sætte ord på.
Ang. det med normale lightere, så kan det sagtens lade sig gøre. Var selv i tvivl, så skrev til Daniel Siebert (ham fra http://www.sagewisdom.org), der som bekendt har forsket en del i det, og han sagde at stormlighterens formål var at koncentrere røgen mere, men at den ikke var et "must". Generelt behøver man heller ikke være så påpasselig kvaliteten af sine rygeredskaber, hvis bare man kan tåle at have en lille smule spild. Har personligt haft meget kraftig effekt ud af en mælkekarton med en smadret ølflaske og en to-krone som hoved (dog ret usselt, hehe).

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
HardcoreWizard skrev:
Rusen skal man ihvertfald ikke forvente at nyde, så får man sig en grim overraskelse! Jeg er også selv fascineret af hvor meget stoffet kan vende op og ned på ens logiske sans, og opfattelse af virkelighed. Man kan få en nærmest drømmeagtig logik, som er umulig at sætte ord på.
Ang. det med normale lightere, så kan det sagtens lade sig gøre. Var selv i tvivl, så skrev til Daniel Siebert (ham fra http://www.sagewisdom.org), der som bekendt har forsket en del i det, og han sagde at stormlighterens formål var at koncentrere røgen mere, men at den ikke var et "must". Generelt behøver man heller ikke være så påpasselig kvaliteten af sine rygeredskaber, hvis bare man kan tåle at have en lille smule spild. Har personligt haft meget kraftig effekt ud af en mælkekarton med en smadret ølflaske og en to-krone som hoved (dog ret usselt, hehe).

Jeg har heller aldrig prøvet det med en storm, og har altid sørget for at suge rigtig kraftigt for at få tempen op. I mit merskumshovede er der en metalrist i, så der ikke er noget der ryger ned igennem, men varmen blev så høj at lortet smeltede :S

"Man kan få en nærmest drømmeagtig logik, som er umulig at sætte ord på"

True ! Jeg har siddet i lang tid nu og tænkt over mit første salviatrip som jeg har tænkt mig at skrive en triprapport til, men at sætte ord på den oplevelse er sværere end noget andet jeg har skrevet i hele mig liv...

Jeg blev VIRKELIG overrasket over salvia, godt at mit første trip ikke varede mere end 10min i alt... Hehe
Måtte dog lige nuppe et hovede til at det bagefter ;)

Titel:
Dedikeret medlem

HardcoreWizard skrev:
Man kan få en nærmest drømmeagtig logik, som er umulig at sætte ord på.

Det er ikke en "nærmest" drømmeagtig logik - det er en drømmeagtig logik. Så vidt jeg er informeret, er Salvia nemlig det eneste kendte stof, som direkte påvirker drømmecentret. Man begynder simpelthen at drømme i vågen tilstand.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
TheBo skrev:
Så vidt jeg er informeret, er Salvia nemlig det eneste kendte stof, som direkte påvirker drømmecentret. Man begynder simpelthen at drømme i vågen tilstand.

Det lyder interessant. Har du en udbyggende reference? Såvidt jeg ved fungerer salvinorin A som en agonist til opiod-receptorene af kappa-subklassen. Ret usædvanligt bindingssted for et stof med psykedelisk effekt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]