Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 14:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Vil nogen lige bekræfte mig i, at når der eksempelvis står blomstringstid 6-8 uger ved en udendørsplante, så menes der at 6-8 uger er den tid der vil gå før planten begynder at blomstre?

Junior medlem

Geografisk sted: nord.
Hei hå...

Blomstringsti 6-8 uker betyr at planten er ferdig med å blomstre 6-8 uker etter at lyset blir skrudd ned fra 24 timer til 12 timer pr. dag. Det betyr med andre ord IKKE at det tar 6-8 uker før planten begynner å blomstre. Den kan vokse i 2 uker eller 2 måneder før de 6-8 ukene, det er det du og HPS'en din som bestemmer.

Håper det hjalp. [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]
Takk for meg.
-nemo

Medlem

Jo tak det hjalp lidt, men det var nu udendørs planter jeg havde i tankerne. så vil det sige at, planten blomstrer i 6-8 uger efter, at den er gået i gang?

Medlem

Nej! det er den tid den er om at blomstre!!.. hvor lang tid den har tænkt sig at vokse, inden den begynder at blomstre... kan kun naturen vide.. det afhænger jeg af vejret og sån' [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]

Medlem

Og derfor er det sindssygt vigtigt, at dine frø er frø fra planter, som har groet i Danmark i nogle generationer; eller i det mindste er af en art, som passer til vores breddegrader. Det er arveligt bestemt, hvor længe en plante er om at fuldføre sit liv. Dvs. hvor længe planten har lyst til at gro inden den blomstrer. Hvis du nu styrter ud og betaler dyre penge for nogle dejlige frø, med lidt Haze/Sativa i "blodet", så vil du med al sandsynlighed opleve, at sommeren i Danmark slet ikke er lang nok til at planterne kommer i blomst! Sativa hører nemlig hjemme ved ækvator, hvor der er 12 timer med lys året rundt. Jeg havde de lækreste Haze x Skunk#1 planter sidste sommer. De var bare totalt dejlige - desværre var det kun hannerne som nåede at blomstre. Ingen topskud til Nietzsche altså! Fuck det var bittert.
Det kan ikke understreges nok, at man kan få superdejligt pot ud af ganske almindelige totalt billige dankse potfrø - jeg har dyrket noget virkeligt hårdtslående noget, som flere gange har taget røven på særdeles hærdede hashrygere! Desværre tager det også røven på mine smagsløg hver gang jeg ryger det [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img] Men efterbehandling og deraf bedre smag er jo noget man til en vis grad kan arbejde med.

Held og lykke (og spørg hvis der er mere du tvivler på)

Nietzsche

Medlem

Takker ærbødigst [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Så altså hvis der eksempelvis står blomstringstid 6-8 uger på nogle frø beregnet til indendørsdyrkning, så er det fordi, at det er passende at vente 6-8 uger før man skærer lyset ned til 12 timer?
Eller fordi planterne vil blomstre i 6-8 uger? [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img]

Medlem

@ Brian ja for pokker - læs bare nemos svar i din egen tråd, så har du den manglende viden! [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]
Hvis du vil dyrke udendørs, er det jo ikke dig som tænder og slukker for solen, så det vil sige, at du må finde dig i, at planten begynder at blomstre når den synes (det bedømmer den primært efter lysforhold) - og derefter vil den være de 6-8 uger om at gøre sig færdig. Problemet med visse frø, som ikke er "vant" til at gro i Danmark og derfor ikke ved hvornår det er smart at give sig til at blomstre, er at det kan ende med, at de ikke når at blomstre overhovedet, eller ikke blomstrer færdigt før den korte danske sommer lukker og slukker - der er for få timer med lys og lyset bliver for svagt henunder efteråret.
Du kan tjekke dine frø i strainbase på www.overgrow.com så kan du se, hvilke vaner, der ligger og lurer i deres gener.

God læselyst fremover! [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

[ 05 Marts 2002: Besked ændret af: Nietzsche ]

Medlem

Geografisk sted: Skandinavien
ARRRGGGGGHHHH [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img] [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img] [img]images/smiles/icon_eek.gif[/img] [img]images/smiles/icon_mad.gif[/img] [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img] [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img] [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]

det betyder at planterne vil blomstre i 6-8 uger, du kan høste dine planter 6-8 uger efter at du har sat lyset ned til 12 timer.

brug søge funktionen da du er lige ved at være for dum, eller læs hampe dyrkerens hånbog eller en af de dyrke guider der ligger på nettet, det er ingen skam at arbejde lidt for det selv, selv om det er nemmere at få andre til at komme med alle svarende.

Medlem

Mange tak, det var ikke min mening, at være til besvær på nogen måde. Det er bare det, at når jeg nu skal til at ofre kroner, på dyrkningsprojektet, så vil jeg godt være nogenlunde sikker på at der kommer et godt resultat ud af det. Så var det jeg tænkte hellere spørge engang for meget en´ en´ gang for lidt. Jeg har læst en del og har da også dyrket lidt indendørs og udendørs ( er stadigt komplet uvidende hvad angår indendørs). Siden der nu er så mange her med forholdsvis HØJ (hehe) viden om emnet så er der vel ingen skam i, at indrømme at nogen har en større ekspertise end en´ selv på visse områder. Så det var såmænd bare det [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]

Medlem

nå nå, sådan var det jo heller ikke ment - ingen grund til at bukke eller skrabe - husk nu at tænke de genetiske/arvelige forhold med i din plan.

mvh

Nietzsche

Medlem

Så ka´ jeg godt pudse næse og tørre de våde øjne [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Alt i alt så skal der nok kommer et eller andet ud af det, det største problem er de skide naboer, alle bor i almene paracelhuse/villahuse med fin udsigt til undertegnedes baghave. Ganske trist [img]images/smiles/icon_sad.gif[/img]

[ 08 Marts 2002: Besked ændret af: Brian ]

Medlem

Kan du ikke binde dem ned mod jorden, eller lave noget under et hønsenet (SCROG, se overgrow.com) Altså et hønsenetjob i en ekstremt velventileret drivbænk/mistbænk, må da være så godt som uigennemskueligt for naboer. Men det kommer nok til at koste lidt i udbytte - til gengæld kan du afdække mistbænken med sort plastic og derved styre dagslængden - dvs. du kan bestemme, hvornår der skal blomstres - det burde give dig bedre valgmuligheder angående strains (husk du kan i princippet sætte dagslængden ned til 12 timer, og dermed tvinge planten i blomst, når du selv synes - ok, der gælder stadig særlige regler for sativa, da de er vant tilo 12 timer gennem hele plantens livscyklus).

Hvad siger I andre til det. Nogen ideer til ekstremt ukarakteristisk hampedyrkning?

Sir Haze: er der ikke noget med, at du arbejder med et afdækbart drivhus? Hvad kan man så tillade sig med frø?

mvh.
Nietzsche

Medlem

I dag vil jeg spadsere ud i haven og filosofere lidt over det, jeg har selv spekuleret lidt over det med at binde dem ned mod jorden, det skulle også give flere fede topskud, i det den miderste del af planten på den måde får mere lys.
[img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
Hovsa jeg kom lige til at tænke på, at når jeg alligevel skal ud i den friske luft. så ka´ jeg lige prøve´, at måle området op for at se hvad jeg egentlig har af plads. Så er der måske nogen der har en ide´ om hvad der er bedst. At dyrke mange planter på stedet, på den måde få mange planter med lidt udbytte, eller dyrke få planter der får mere lys, næring, "love" osv. og derved giver et større udbytte?

Medlem

Geografisk sted: Skandinavien
<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Sir Haze: er der ikke noget med, at du arbejder med et afdækbart drivhus? Hvad kan man så tillade sig med frø?

JOO [img]images/smiles/icon_confused.gif[/img] [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]

ALT!!! [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

jeg har lige sat et par stiklinger af min 20 ugers neville´s haze i blomst, de bliver sat i drivhuset her til 1. april og så regner jeg med at de er færdige med at blomstre til august eller september [img]images/smiles/icon_biggrin.gif[/img]

Hvis man mørklægger udenfor kan man dyrke alt bare man sørger for at det er høstklart omkrin 1. august, henne omkring september kan det godt være for fugtigt på friland til nogle af de mere følsomme/tropiske sorter men i drivhuset kan man godt strække den til september/oktober hvis man sørger for at ventilere godt evt. tilføre lidt vareme for at sænke luftfugtigeheden, sidste år høstede jeg den sidste plante midt i december UDEN skimmel, men det var også et lidt specielt år.

et godt tip hvis man vil dyrke ækvatoriale sativaer (thai, columbia, jamaica, africa) er det en god ide at de i den vegetative fase får 13 timers lys og 11 timers mørke, og når de skal i blomst 11 timers lys og 13 timers mørke istedet for de sædvanlige 18/6 og 12/12, på den her måde undgår man de store problemer med hermefroditter, og de strækker sig heller ikke så meget og det er det de er vant til derfra hvor de kommer (eneste forskel på sommer og vinter er 2 timers lys).

Medlem

Hmm, måske skulle man med sine ti tommelfingre prøve, at renovere sit drivhus. Jeg glemte sgu´ at spadsere i haven i går, da jeg så kom til at tænke på det var lyset så´n ligesom væk ( solen gået ned ) [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img] så jeg prøver i dag igen. [img]images/smiles/icon_cool.gif[/img]

Medlem

Se den der gryende fornemmelse for solens position ved forskellige tidspunkter, navnlig at den til tider kan være helt væk, skal nok vise sig at være virkelig gavnlig på et senre tidspunkt i dit liv [img]images/smiles/icon_wink.gif[/img]

Medlem

Jo altså sådan nogenlunde ser min "urtehave" altså ud.
længde ca. 8 m.

Ved den stiplede linie (bredden) er en forholdsvis høj mur.
Og den lige linje (længden) symbolisere en hæk der er ca. 1.80 m. høj og desværre ligger lige ud til vejen, der heldigvis er mindre befærdet.

Nå men for at gøre en lang historie kort, så ville jeg bare høre jeres forslag, mange planter med knap så optimale forhold eller få planter med optimale forhold? [img]images/smiles/icon_cool.gif[/img]

[ 14 Marts 2002: Besked ændret af: Brian ]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]