Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 11:16

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
P1 program om "eskapisme" og "stoffer" lige nu! Lidt langt ude og fordomsfuldt, selvfølgelig.

Ved ikke hvornår det kommer på DRs hjemmeside, men check:

http://www.dr.dk/P1/Apropos/index.htm

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I dine sko
Årh, fik kun de sidste tre minutter af det, der bl.a. handlede om hvordan "helt unge får fat i heroin i stedet for ecstasy". Er der egentlig noget hold i det?

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Lige præcis E og heroin har jeg ikke fantasi til at forestille mig blev forvekslet.
Amfetamin/heroin/kokain har jeg dog oplevet to gange blev forbyttet, men det hører absolut til sjældenhederne.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwaguk
"Det er på mode at gøre noget farligt. Så de unge tager stoffer, selvom der er risiko for dødspsykoser"... Lorte udsendelse...

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Room 420
flex skrev:
"Det er på mode at gøre noget farligt. Så de unge tager stoffer, selvom der er risiko for dødspsykoser"

Wow! :shock: Det lyder godtnok farligt med sådan en dødspsykose! Men øøøhh... Hvad er det?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
Jeg hørte de sidste tyve minutter af det halvtimelange program. Jeg synes, den mand, der selv havde erfaringer med LSD var meget fornuftig at høre på. Det er trist for ham, at han blev psykisk syg...! :(

Men jeg er meget enig i det synspunkt, at man kan opnå eufori, selvudvikling og indsigt på andre måder end med psykedelika - måder som vel at mærke er langt sundere og meget mere fyldestgørende! Men ville man bruge 30 år som yogimunk i denne postmoderne verden...? Ville man overhovedet bare få sat sig ned i 12 timer og granske sine følelser, som man ofte gør i et "LSD-ritual"? Jeg har svært ved det - og "instant karma", som man kan kalde det, virker ofte som et tiltalende alternativ til slet ikke at gøre noget...

Jeg synes heller ikke at rusmiddeleksperten var så dum... Han trak måske lidt for lidt på de punkter, hvor studieværten havde misforstået nogle ting. Men jeg mener bestemt ikke, han sagde at ecstasy og heroin blev forveklset - han henviste bare til eksemplet med ham, der døde, fordi han troede, det var amfetamin.

Studieværten var selvfølgelig lallende idiot, men sådan er det altid i det program! Jeg pines med det en halv time næsten dagligt, hvor de forsøger at tage gigantiske emner op i den radiomæssige sidebemærkning, som programmet er... Og de misforstår konsekvent alle de væsentligste ting...
Det der irriterede mig mest, var at han aldrig kom til at fatte, hvad LSD-gæsten sagde, om at LSD ikke gør en person psykisk afhængig ved at man vil søge tilbage til en "drømmeverden" :| :| Tåbe...

Jeg synes, programmets kritik af psykedelika var rimeligt relevant, selvom jeg ikke er helt enig... Jeg mener stadig, at psykedelika er dét mest lovende, der i hele verdenshistorien er sket, indenfor terapi og forskning.
Jeg ville også godt have haft mere fokus på MDMA, og på hvor fantastisk det stof er :-)

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Avanti skrev:
Jeg hørte de sidste tyve minutter af det halvtimelange program. Jeg synes, den mand, der selv havde erfaringer med LSD var meget fornuftig at høre på. Det er trist for ham, at han blev psykisk syg...! :(

Jeg synes, han var lige lovligt hurtig til at benægte, at LSD overhoved kan bruges til noget. Jeg er selv ret skeptisk overfor brugen af psykedeliske stoffer til selvudvikling, men jeg synes ikke der er nogen grund til at bruge sine egne oplevelser som nogen universel sandhed, som man derefter prøver at presse ned over hovedet på andre.
Jeg mener også at have læst at Britiske psykologer/læger er interesserede i at få lov til at anvende LSD til forsøg, så det er altså lige lovligt letkøbt bare at afskrive stoffet som ubrugeligt.

Rusmiddeleksperten var udemærket, selvom jeg også mener at han var lige lovligt uklar omkring forvekslingen af stoffer. Tror måske bare, at han fik formuleret sig lidt uheldigt, og egl. ville have refereret til sagen hvor en ung knægt døde af en overdosis heroin, som han troede var amf.

Nogle gange kunne man godt ønske sig, at de fandt nogle der ikke var kommet galt afsted og interviewede dem.

-Psyko

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]