acidDreamer skrev:
Jeg tror det mest nyttige er at definere "naturligt" som noget der er fremkommet spontant, altså uden et bevidst konstrueret design.
Som jeg ser det er det kapitalistiske systems største fordel derfor at det er naturligt.
Penge vokser da ikke i naturen? De er da konstruerede og designede størrelser, så det er vel ikke mere naturligt end så meget andet?
acidDreamer skrev:
Er det ikke sandsynligt at et system der er designet af mennesker altid vil være mindre effektivt?
Hvorfor? Vi mennesker ka' da mere end noget 'naturligt' dyr ka', så vores konstruerede livs-stil og samfund overgår da alt hvad der er 'naturligt'.
Ta' usa feks, hvornår blev de rige? Da de holdt op med at føre intern krig mod hinanden, og istedet smeltede sammen til 1 forenet føderation. Med andre ord; deres rigdom kom da de opga' enkelt-staterne's Ubegrænsede frihed, og istedet konstruerede 1 super-stat.
Det synes jeg mere taler _for_ at samfunds-design er den rigtige vej frem, frem for bare at la' tilfældighederne råde (som jo tilsyneladende er naturen's 'naturlige' måde at virke på)
acidDreamer skrev:
Ud fra ovenstående definition er stater også et naturligt fænomen idet de er opstået spontant gennem historien (der er ikke en filosof der har siddet og udtænkt statssystemet for derefter at gå igang med at gennemtvinge det)
Ja det er jeg enig i. Mennesker klumper sig sammen i større og større grupperinger, fordi det gi'r dem bedre beskyttelse generelt. Derfor er alle samfund altid igang med at udvide sig og vokse sig større (de små fisk bli'r spist af de store, og derfor overlever kun de store fisk (en forenklet måde at betragte det på, men alligevel))
acidDreamer skrev:
Så det ideelle samfund vil være det samfund der giver det enkelte menneske mest mulig magt over sin egen tilværelse. Så langt kan vi vel alle være enige? Spørgsmålet er så bare om dette samfund er det demokratiske, hvor magten er monopoliseret af staten og borgernes indflydelse går gennem de demorkatiske kanaler - eller om det er et anarkistisk hvor magten er decentraliseret maksimalt (men hvor individerne til gengæld er underlagt hinandens magt uden nogen form for autoritær indblanding)
Netop; hvordan sikres det enkelte individ retten til selv-bestemmelse. Den ret ka' kun sikres hvis man er stærk nok til at holde potentielle konkurrenter uden for døren. Dvs hvis du vil overleve, og ikke være en anden's slave, så må du besidde magten til at ku' ned-kæmpe ethvert angreb andre ka' finde på at foretage mod dig. Og som vi jo ka' se i verden pt, så er usa den herskende størrelse udelukkende fordi de er størst (irak ku' jo ikke holde dem udenfor i 2003), og det antyder for mig at 1 centraliseret magt-struktur er det mest effektive.
dankdawg skrev:
Problemet med visse firmaer kan være at de f.eks. får særbehandling af en stat til at berøve nogen et jordområde som de ikke har ret til, eller hvad det nu kan være. Er det et resultat af kapitalismen? Nej, det er et resultat af at der findes en stat.
Men uden en magt-struktur der står _over_ de private firmaer, hvordan vil du så sikre dig at det ikke bare er det mest skruppelløse firma der til-tvinger sig magten over andre?
Hvis der ingen stat, privat eller offentlig, er til at være politi-mand og sikre friheds-rettighederne gælder for alle, så vil det jo være fristende for et privat firma, der har midlerne til det, at gå ud og købe eller selv producere våben nok til at slå enhver potentiel konkurrent ned og kun holde køberne i live.
Tvang virker jo; se bare på hvor rig saddam var inden krigen. Han havde paladser og alt-muligt. Så hvad sku' forhindre et firma i at blive en ny 'saddam', hvis ingen anden var stor nok til at bekæmpe dem?
Den friheds-sikring findes jo ikke i et styre-løst samfund, hvor der ikke er en over-ordnet magt-anordning.
dankdawg skrev:
Forklar mig hvorledes du vil allokere ressourcer uden et pris-system.
Mit olie-fyr er da ligeglad med hvad olien koster, det bruger det antal liter om året som det bruger. Og når der ikke er mere olie i undergrunden så er det da ligemeget hvad olien koster, for så er der jo ikke mere.
Resourcer's mængde afgøres ikke af en fiktiv pris der er fastsat på en eller anden børs. Men udelukkende af hvad naturen tilbyder vi ka' høste.
dankdawg skrev:
Forklar mig hvorledes du vil undgå at bruge undertrykkelse overfor befolkningen i et kommunistisk samfund.
Men undertrykkelse vil jo altid finde sted i _alle_ samfund.
Igen se pre-irak som eksempel; saddam havde magten fordi ingen ku' bekæmpe ham. Men det forhindrede da ikke de lokale købmænd i at eksistere. I danmark har vi ikke en saddam, men en stat, og her eksisterer der også lokale købmænd. I et stats-løst samfund vil 1 firma være det største, og sandsynligvis udrydde konkurrenterne (sådan forsøger store firmaer jo typisk at gøre, det er der jo intet odiøst eller nyt i), og dermed vil undertrykkelsen også finde sted dér. Men alligevel vil der være lokale købmænd (fordi folk nu engang ska' ha' den mad de ska' ha'. Pris-fastsættelsen sættes helt konkret af om du er mæt eller ej, og ikke af samfunds-strukturen)