Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 16:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Jeg har tænkt meget over videnskaben her på det sidste, og jeg kom frem til nogle tanker, som jeg gerne vil dele med jer. Jeg er i tvivl om dem, så jeg håber da der er nogle der gider komme med noget konstruktive rettelser, tilføjelser, og lignende.

Først er der evolutionsteorien - det er ikke bevist, at vi alle stammer fra samme sted, men der er uhyr mange beviser for at det højst sandsynligt hænger sådan sammen. Darwin sagde, at man kunne sammenligne hans teori med et stort træ: Én stamme, som derefter bliver splittet op i hundrede grene. Alle arter i dag har taget deres helt egen personlige vej, som har haft en indvirkning på deres fysiske opbygning, biokemiske sammensætning, egenskaber, sindet, og mange andre ting.

Hvis vi for et øjeblik siger, at evolutionsteorien er sand, er videnskaben så ikke udelukkende begrænset til mennesker? Det vi hører, ser, føler, smager og lugter er vel unikt for vores art, det er noget vi har tilegnet os igennem evolutionen. Det er VORES fem sanser vi benytter, når vi går på opdagelse som videnskabsmænd. Vi observerer dét, som vores egen krop og sind tillader os at observere. Derfor må videnskaben være 100% sand for os selv, og delvist også gælde for andre arter - men absolut ikke 100%, da andre arters sanser og sind, og dermed deres observering og reaktion på disse sanser, er anderledes end vores (varierende fra art til art, selvfølgelig).

F.eks. kan jeg nævne vores syns- og høresans: Vi har med sikkerhed et filter, der afgrænser det vi ser og hører. Dette filter må, hvis vi tager evolutionsteorien i betragtning, variere kraftigt fra art til art. Den måde andre dyr opfatter verden på, må være ret anderledes end vores måde at se verden på.

Hvordan kan vi vide, at den verden vi ser består af nøjagtigt dét, vores optiske sans serverer for os? Hvad med høresansen? F.eks. er det almindeligt kendt, at vi ikke kan høre lydsignalerne fra flagermus, og lyden fra en hundefløjte - men det er faktum, at de ting eksisterer, for andre arter reagerer på dem... blot ikke os selv, fordi vores filter frasorterer disse ting - muligvis fordi de anses for unødvendige for vores egen overlevelse. Det samme med vores følesans: Vores sensoriske neuroner reagerer måske på samme måde som de fleste dyr, men er endesignalet, opfattelsen af og reaktionen på denne den samme som andre dyr?

Hvis man tager den tanke og evolutionsteorien i betragtning, kan man så ikke konkludere, at mennesker må være så snævre i alle deres sanser, at det udelukker os som art at finde frem til sandheden igennem videnskab? Vi må på et tidspunkt løbe ind i en mur, fordi vi begynder at gå vores egen formåen imod.

Hvad siger I? Nogle andre der har haft de tanker?

Jeg ved ikke om det her giver mening, for mig ser det ret rodet ud - men så må I jo skrive, og jeg må prøve at uddybe.

Senest rettet af syreperlen 26 jan 2006 17:54, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Uhh den er svær.
Jeg forstår godt hvad du mener, men mennesket(alle dyrearter for den sags skyld) bliver vel ved med at udvikle sig?
Derimod er der masser af ting som er for abstrakte til at menneskehjernen kan forstå. F.eks. ideen om et uendeligt univers, paraleluniverser osv. Der findes altså ting som vi ikke er skabt til at kunne forstå ordentligt,. Få mennesker kan forstå dette, men de mangler oftest også andre egenskaber, f.eks. fungerer mange forskere utroligt dårligt socialt. Ens IQ er på en måde omvendt proportionelt knyttet til sammen, dvs stor matematisk forståen=dårlige sociale egenskaber.

Nu skal det ikke forståes sådan at alle kloge matematikere og fysikere er socialt inkompetente, men der er en tendens til at jo højere egenskaber inden for et felt, giver lavere egenskaber inden for et andet.

Hvis vores udvikling fortsætter, ender vi måske alle en dag med at kunne forstå universets gåder samtidig med vi beholder vores menneskelige egenskaber. Men der er altid nye ting at forske i, ihvertfald så længe vi steder har den ustyrlige lyst til at opdage og opleve nye ting.

Nu blev jeg helt tabt i min egen tankegang :D håber ikke det er helt hen i vejret

Titel:
Junior medlem

Det er nogle rigtig fine tanker Ali deter rart at vide man ikke er alene om at tænke på den slags, viden skaben er nok bare et redskab og jeg tror ikke vi finder sandheden igennem videnskaben for hvis vi finder frem til en sandhedd kan vi ikke vide om det er det hele foreksembel var mange i middelalderen overbehvist om jorden var flad og de var sikre på det og at der var fire ellementer og i dag siger vi så at der er 109 grundstoffer eller sådan noget. sjovt nok er der så plads til nogle flere på kortet over det periodiske system, jeg tror nok på at sandheden for et menneske er at følge sin sande natur hvad skulde det ellers være svar svar svar

til det med at videnskaben når etn mur deter faktisk sket for niels bohr da han og nogle af hans forsker venner lavede et forsøg med at skyde nogle partikler i gennem et slags gitter de så at nogle af de parikler manglede på den anden side af gitteret og forskede og forskede de partikler der var någet i gennem gitteret hade dannet et mønster det vil sige nogle strejer de fandt ud af at grunden til de andre partikler ikke kunde ses var at de var i en skæv parelel dimension hvor de så også selv var forskudt og kikkede på de partikler der manglede i denne dimension de forskede mere og fandt frem til at der er mange dimensioner hvor vi også er forskudt af tid og sted men de kunde ikke bruge nogen kendte former for matematik til at beskrive det med og det var uden for deres fatte evne tilsidst så de dropede det hele..
viden skaben kan en helt masse men den kan ikke engang forklare hvorfor vi sover og det bruger vi halvdellen af vpres liv på den kan også være farlig da den tit lyver om naturen

der findes nogle folk der har skrevet fine værker om evulution
peter kropotkin er rigtig go

det er super fedt du tænker på sådan noget Ali håber at kunde lære en masse af dig og shinsou kender jeg jo så det går fint

Titel:
Methylon Connoisseur

Geografisk sted: Roskilde
ursus skrev:
viden skaben kan en helt masse men den kan ikke engang forklare hvorfor vi sover og det bruger vi halvdellen af vpres liv på

Rigtigt godt formuleret, ku ikke have sagt det meget bedre.

Jeg tror heller ikke det er "meningen" at vi skal kunne forstå alt, og selv når vi engang bliver mere "udviklede" og forstår meget af det vi ikke forstår nu, så skal der nok også komme flere uforklarlige ting.

Nogle mennesker har bare brug for noget mere end den gengse hverdag, og der er det jo godt der er noget vi kan filosofere over, noget vi ikke forstår.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Egentlig er vi jo nået utroligt langt med at udforske ting vi har opdaget i verden, men som vores sanser ikke kan opfatte.
Som fx. stråling, elektromagnetiske bølger, kemi og kvantemekanik.

Hvis der eksisterer lag af virkeligheden, som vi overhovedet ikke på nogen måde kan opfatte, er der jo egentlig ikke nogen mening i at forske idem, for de kan jo ikke kunne bruges til noget konkret.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Drupe skrev:
Egentlig er vi jo nået utroligt langt med at udforske ting vi har opdaget i verden, men som vores sanser ikke kan opfatte.

Nemlig, men indikerer det ikke blot, at der er en hel anden verden udover den vi selv kan reagere på? Er de ting vi har fundet frem til, ikke blot en dråbe i havet? Og ligger der mere bag de ting, end vi har fundet ud af?

Og lad os antage, at vi stadig kan udforske en masse i de ting og finde ud af endnu mere - men vil vi ikke, igen, løbe ind i en mur, fordi vi kun er mennesker? Lige meget hvor objektivt vi arbejder i videnskaben, vil det altid være 100% subjektivt fra naturens side, pga. vores sanser og sind. At vi har tendenser til at være subjektive selv i vores arbejde, er en hel anden historie.

Men det er jo den mur, der er interessant at diskutere. Vi må på et tidspunkt støde ind i noget, som går udover vores opfattelsesevne, som ursus siger. Noget, som vi ikke kan måle eller veje, pga. vores sansers begrænsninger.

Drupe skrev:
Hvis der eksisterer lag af virkeligheden, som vi overhovedet ikke på nogen måde kan opfatte, er der jo egentlig ikke nogen mening i at forske idem, for de kan jo ikke kunne bruges til noget konkret.

Er det så ikke en afvisning af virkeligheden? Hvad bliver der af den evige gyldige sandhed, som vi har tillagt videnskaben?

Der er den mur, og vi kan ikke komme videre - så må vi erkende, at vi er begrænsede (og dermed også videnskaben, så længe den bliver udført af mennesker), og at vores sanser har gjort, at det vi har fundet ud af kun er 100% sandt for mennesker, og ikke nødvendigvis andre arter. Det er måske en meget lille del af hele sandheden.

Og skulle man se på verden fuldstændig objektivt, uden at være en art og beboer af denne verden, vil verden måske se fuldstændig anderledes ud.

Jeg tror at vi på et tidspunkt er nødt til at acceptere spiritualisme, mysticisme og filosofi, og arbejde med disse, hvis vi vil forstå verden bag den mur, vi måske kan støde på.

Måske naturen bare har skabt en art, der er egnet til at lide og smadre sig selv tankemæssigt i den tro, at vi kan finde sandheden, uden at ane at vi er begrænset i så høj en grad.

Måske døden blot er at give slip på de begrænsninger, som buddhismen siger. At vi stadig er i denne verden, men opfatter den i sin rene form, uden filtre for sanserne. Måske har vi millioner af andre sanser, som vi på samme måde som ved filteret har lagt fuldstændig låg på - og tilbage har vi vores fem sanser.

Giver det mening? Jeg er ikke særlig gode venner med sproget i dag.

Senest rettet af syreperlen 26 jan 2006 21:48, rettet i alt 7 gange.

Titel:
Junior medlem

Ja drupe det rigtigt, men vi ved kun hvordan ikke hvorfor. og når vi måler og laver forsøg er det jo stadig vores sanser der tolker de data vi får der er vel nok ogse noget de måle instrumenetr vi bruger ikke måler med, de er jo forlængelser af vores sanser , men når vi laver forsøg kan man jo sige vi beviser noget fordi det helt konkret sker, men vi er aldrig sikre på at det altid vil gælde der kan være mange forhold der spiller ind og forstår vi det der sker når vi bruger det som vi gør, og er det sandt når vi siger sådan er det
er den korteste vej mellem to punkter altid en lige linje jo på et papir men ikke i universet, og hvad kom først bevæelse eller tiden

men det er sandt vi kan få nogle gode ider af videnskaben og der er nogen der har fundet på nogle fede ting og nogle nederen ting vi skal passe godt på men jo du det er da rigtigt nok tror jeg

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Her er nogle løse tanker jeg har gjort mig omkring videnskaben efter at have læst Jeremy Narbys bog The Cosmic Serpent.
De er meget ufærdige, men jeg deler dem her alligevel.

Citat:
The Cosmic Serpent.

This book is of for an interesting start. In it Jeremy Narby describes his journey to an indegenous tribe called the Ashaninca. Narby is a student of Anthropology, and is therefore rooted in a school of western rationality. Anthropology, like many other schools in the west, raised its status by becoming “scientific”. This creates a lot of limits, that is at least the starting point of the book.

What Narby meets when traveling to these people is that all their knowledge on plants and how to work the earth etc etc. stems from plant hallucinations, especially ayahuasca who is “the mother plant”. Narby has a hard time believing this since his school of western science denies this form of empirical knowledge. Though, as we shall see through the book, it becomes more and more obvious that there must be something about these plants.

Interesting points Narby raises.

1)

The mirror effect of western scientific research. He makes a point out of the way in which the word “Shaman” has been used, has changed according to the way the study of anthropology changed it scientifical precepts.

For example, when Anthropology was having a “schizophrenic methodology” they viewed the shaman as being schizophrenic. When they seemed more noble, they viewed the shamans as being guiders of the tribe, and when Anthropolgy was a confused study, the shaman did, apparently, everything in the tribe. Etc etc.

2)

That plants communicates.

It is often thought that human beings are the only live creature on earth, that communicates through abstract concepts and symbology. Though it seems like the indians in the peru areas received their knowledge from plants. How so?

Do plants contain information? Or, is it as traditional science says, that only humans have that ability, and that plant–hallucinogens only trigger some mentally disturbing visions and hallucinations? That is yet to be discovered.

Own thoughts so far.

It seems like most books about psychedelic drugs always starts and ends with a critique of the western scientific tradition. It has almost become a cliché.

I agree that science has done its job as a monopoly on the dominating worldview, and that we should move on, with science as a part of the whole.

But what is the problem with science in the context of psychedelic drugs?

I think it is that science leaves out the subject. With this it leaves out the individuals making science. They fail to recognize their own experiential reference frame as being valid, and only viewes neurons, numbers and gasses. They don't forget themselves, but rather they deny themselves any validity. How can a so called sharp scientist not see this obvious paradox. They are so good at seeing logical inconsistencies everywhere else. One would think they would see it there too.

Science as a system in itself can, therefore, in my opinion, not function, because it is a system built to remove contradictories and logical inconsistencies, to show the mechanic logic nature of the world, and by itself being so selfcontradictory, this does not convinve me that this system is of any stable validity.

Of course a scientist, in the sense that he for example studies something, and am aware of his/her own subjective wants, subjective methods, its lacks and benefits, and can put this research in a wider context than usually in the field of science (which is that matter runs everything according to certain mathematical laws, etc.), is a scientist that will be able to use his results in a wider intrepretative and consistent manner.

The view of western science today is highly challenged by the changes in the perception of reality that happens when induced by a psychedelic drug (somewhat also by other drugs, but not to the same degree). In this context I would like to focuse on Narbys point about the message-carrying plant. It might be true that plants carries messages, which manifests in our psyche when we take in this plants. But it might also be, and I base this on the variety of difference experiences and interpretations many people report from a so-called “psychedelic trip”, that the plants trigger a knowledge hidden in nature, in relationship with the individual. Now, nature and individual is not separate here, this is more to show that, there is on a certain level a distinction between the experiencer and the experience in itself.

Nature might manifest and express a message in the experiencer, which on a trip is often more open in his senses and perceptivity. This the experiencer then have to interpretate. He/She even have to interpretate a so called ego-death experience. Or an experience of “pure experience” where there is no limits, and there is nothing but true knowledge. An intrepretation of this of course comes in retrospect, and is therefore not true knowledge any more, but an intrepretation of a pure experience.

This knowledge, or message worded out and reflected, is therefore not the message as such, but more the conclusion throught the subject, working inside nature.

Så her er de...
Jeg tror indtil videre jeg ender i en lidt simpel konklusion om Videnskab som skillfull means til en undersøgelse af virkeligheden, mere end det kan være en særlig tilfredsstillende ontologisk position i sig selv.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a green suit
Både i forhold til Alis og Oddens indlæg virker tanken om autopoiesis som relevant input. Dette begreb giver et andet syn på perceptionen end den normale, 1:1 virkelighedsrepræsentation, som de fleste - meget naturligt - går rundt og forestiller sig er den eneste rigtige. Det er altså et begreb, der tager hensyn til det Ali er inde på med, at vores sanser er helt unikke for os - samtidig med at det ser mere på systemet "subjekt + omverden" som en helhed, fremfor som isolerede systemer - hvilket bl.a. er det Odden er inde på?

Citat:
Stating that "everything said is said by an observor," Maturana and Varela develop a theory of the observation of observation, in which the world is not given -- as in the traditional representationalist frame -- but is rather brought forth in the dynamic interaction of observer and observed.

http://www.christianhubert.com/hypertext/Autopoesis.html

Denne tekst forklarer begrebet via en undersøgelse af frøens synsapparat, der gav følgende konklusioner:

Citat:
"a frog's visual system does not so much represent reality as construct it. As the authors noted, "The frog's eye speaks to the brain in a language already highly organized and interpreted instead of transmitting some more or less accurate copy of the distribution of light upon the receptors."

Hvad frøen opfatter er altså ikke lys eller et repræsentativt billede, men nærmere en slags koder, som er unikke for frøen og som hjælper den til at overleve bedst muligt. Forsøg viser, at dens visuelle system er specielt fintunet til at reagere på små hurtige objekter (fluer f.eks.) hvorimod langsomme ændringer i baggrunden ikke registreres - de eksisterer simpelthen ikke i frøens verdensbillede!.

Disse tanker kan så føres over på menneskets situation. Jeg kender ikke til teorien i detaljer, men jeg synes det virker relevant i forhold til diskussionen her.

Der er også en dansk tekst om begrebet.
Ali: jeg bliver lidt forvirret over, at du bruger evolutionsteoriens rigtighed som præmis for at sætte spørgsmålstegn ved naturvidenskaben som middel til at finde en endelig sandhed? Jeg mener ikke, at det er nødvendigt og jeg tror egentlig at mange naturvidenskabsmænd er ret ydmyge mht. hvor meget den i sin nuværende form kan forklare alene.

ursus skrev:
til det med at videnskaben når etn mur deter faktisk sket for niels bohr da han og nogle af hans forsker venner lavede et forsøg med at skyde nogle partikler i gennem et slags gitter de så at nogle af de parikler manglede på den anden side af gitteret og forskede og forskede de partikler der var någet i gennem gitteret hade dannet et mønster det vil sige nogle strejer de fandt ud af at grunden til de andre partikler ikke kunde ses var at de var i en skæv parelel dimension hvor de så også selv var forskudt og kikkede på de partikler der manglede i denne dimension de forskede mere og fandt frem til at der er mange dimensioner hvor vi også er forskudt af tid og sted men de kunde ikke bruge nogen kendte former for matematik til at beskrive det med og det var uden for deres fatte evne tilsidst så de dropede det hele..

Hvor har du det fra Ursus? De droppede det da ikke? Man fandt frem til meget brugbare matematiske sandsynlighedsfunktioner! Måske mener du, at man opgav at bestemme kvantefænomener enten som partikler eller bølger og i stedet valgte dualismen - komplementariteten? Altså at de er begge ting.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
Jeg vil nok mest kommentere Alis tanker - kort.

For mig er det ret oplagt, at videnskab ikke er noget universelt, men faktisk er fuldstændig hængt op på den måde, vi via evolutionen er skabt på. Jeg ville nok henvise til vores videnskabelige sansning som et spørgsmål om neuro-fysiologi. (Håber det ord kan bruges rimeligt korrekt i den sammenhæng.)
Altså: jeg kan ikke umiddelbart se, at vores opfattelse af omverdenen kommer an på andet end vores hjernes virkemåde.

Og beviset på dette bliver for mig, at hvis vi ændrer på den måde hjernen virker... så ændrer vi på vores opfattelse af hele verden!! Dette kan endda gøres meget radikalt og fundamentalt - og nok lettest ved hjælp af forskellige kemiske substanser: Drugs!

Det kunne dog være utroligt interessant systematisk at undersøge hvor radikalt, man kan ændre tingene - og i den forbindelse, om der er nogle aspekter af vores opfattelsesevne/"tænkeevne", der aldrig ændrer sig uanset, hvor stor dosis man tager af diverse dissociativer og psykedelika. Men jeg tror umiddelbart, at alt står til forandring - især hvis man inddrager kirurgiske indgreb (hvilket dog ville være temmelig sygt - kommer i tanker om filmen Hannibal).

@ursus: Prøv at lave flere punktummer og evt. anden opdeling af din tekst - så bliver det meget nemmere at læse og forstå.

Senest rettet af Avanti 27 jan 2006 02:29, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Citat:
Hvis man tager den tanke og evolutionsteorien i betragtning, kan man så ikke konkludere, at mennesker må være så snævre i alle deres sanser, at det udelukker os som art at finde frem til sandheden igennem videnskab? Vi må på et tidspunkt løbe ind i en mur, fordi vi begynder at gå vores egen formåen imod.

Det er jo et interessant og meget diskuteret spørgsmål om der overhovedet eksisterer en objektiv virkelighed (Sandheden) og i bekræftende fald om vi nogensinde vil kunne erkende den.

Personligt tror jeg da at der et eller andet sted må findes en ultimativ virkelighed, men det forbliver et spørgsmål om tro da vi aldrig kan erkende den (og vi kan heller ikke bedømme om specifik viden er mere eller mindre sand en anden viden).

Jeg tror ikke du kan sætte en specifik grænse for hvad der kan skabes af viden med den videnskabelige metode. Vi vil blive ved med at opfinde apparater der kan forlænge vores sanser til at opfange hidtil ukendte fænomener, og videnskabsfolk vil blive ved med at opfinde nye teorier til at fortolke deres iagtagelser.

PS: Jeg vil forresten gerne anbefaledenne bog, hvis nogle skulle være interesserede i en introduktion til videnskabsteori.

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Den danske tekst kopfka linkede til siger faktisk på en meget fed intellektuel måde (:)) at vores opfattelse af verden er fuldstændig afhængig af hvordan hjernen fortolker de input der kommer, hvilket igen afhænger af hvordan hjernen er skruet sammen (hvilket igen afhænger dels af gener, dels af tidligere erfaringer). Man kan tilsyneladende simpelthen se at den fysiske reaktion i hjernen ikke bestemmes direkte af det man sender ind gennem sanseapparatet.

Hvilket jo må siges at underbygge påstanden om den artsspecifikke videnskab

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i ingenting... +/-
aliaarhus skrev:
Der er den mur, og vi kan ikke komme videre - så må vi erkende, at vi er begrænsede

"Muren", som du omtaler, er jeg også ret sikker på at der er der. Men hvordan kan du være sikker på at vi ved når at vi er stødt ind i sådan en mur? Jeg tror måske at vi mange gange er stødt ind i muren, og så har konkluderet at problemet var løst; at dette var sådan det fungerede. Det er jo set før, at videnskabsmænd helt og holdent har slået fast; at sådan var det, fordi de ikke kunne forklare det på andre måder, og så senere er deres konklusioner blevet modbevidst, fordi senere videnskabsmænd er "kravlet over muren", og fundet en ny måde at forklare problemet på.
Altså min point er, at på grund og vores begrænsede/ikke fuldkomne sanser og fatteevne, så er jeg ikke sikker på at vi selv er klar over det i det øjeblik hvor vi faktisk brager ind i muren, istedet forklarer vi tingene med teorier der for os synes rigtige, men faktisk ikke er det.

Arrg, sidder i skolen nu, har hovedpine, og kan absolut ikke forklare mig som jeg gerne ville. Hvis ovenstående var komplet nonsens så må jeg lige rette i det senere

Titel:
Medlem

aliaarhus skrev:
Jeg tror at vi på et tidspunkt er nødt til at acceptere spiritualisme, mysticisme og filosofi, og arbejde med disse, hvis vi vil forstå verden bag den mur, vi måske kan støde på

Det forstår jeg ikke du siger. Hvis videnskaben er begrænset, fordi du mener der er en grænse for hvad vi kan fatte og forstå, hvorfor skulle vi så ty til nogle af de andre teorier mennesket har skabt omkring verden? Spritualisme o.lign. er jo blot endnu en teori mennesket har skabt i sin søgen på "sandheden", og er jo ikke nødvendigvis bedre fordi den er uforklarlig.
Videnskaben forsker jo netop i alt det vi IKKE kan se, og meget af det har vi allerede svært ved at forstå. Atom-modellen og teorien om DNA-molekylet f.eks. kan jo ikke bevises, da vi aldrig vil komme til at "se" disse størrelser direkte i et mikroskop (pga de fysiske begrænsninger). Men de teoretiske modeller fungerer i praksis, og er derfor brugbare. Spritualisme er jo blot endnu en model, men den fungerer ikke nødvendigvis i praksis, men forklarer bare det uforklarlige med noget mere uforklarligt.

Titel:
Junior medlem

Det med at vi vil ramme en mur hvor videnskaben også bliver til filosofi og erkendelse var vel det der skete med Komplementaritetssynspunktet , som står i kontrast til både den eksakte dualisme og determinisme, komplementariteten rikker ud over kvante fysikken og er vel egentlig ikke forenelig med den klassiske fysiks måde at opstille forsøg på. Men vi kan jo egentlig ikke vide om komplimentaritets synspunktet har nogle huller vi ikke kender til enu jeg tror vel egentlig også at vi ikke kan finde en endegyldtig sandhed

Jeg kan godt se du har ret der kopfka de droppede jo ikke bare det hele det var mig der udtalte mig i uvidenhed tak, men sandt er det at de
bevægede sig ud på det filosofiske plan da de begyndte for alvor at tage betrakteren med i betraktningen

jeg vil hurtigst mugligt få lavet et indlæg om komplimentaritets synspunktet for jeg tror aligevel der er nogle ting som der mangler på en eller anden måde jeg stener lidt nu
der er virklig meget at tænke på omkring det ellers også er der ikke
fuck det der kommer et indlæg :D :D

en kompunist sage en gang at naturen er perfekt fordi den ikke har noget formål

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midt i ingenting... +/-
HardcoreWizard skrev:
Men de teoretiske modeller fungerer i praksis, og er derfor brugbare.

Ja, lidt det jeg mente med mit indlæg også. Godt at nogen kan formulere det ordentligt :) Altså mange af de teorier vi kun kan bevise i teorien tager vi for gode varer, fordi det er hvad vi har, og netop der er jeg ret sikker på at nogle af de teorier vi accepterer i dag, fordi de virker i teorien, er forkerte. Men først når vi kan undersøge dem 100% i praksis også, og ofte modbeviser dem, tror jeg vi erkender at vi ramte muren, ikke før.

Titel:
Relativistisk båthorn

aliaarhus skrev:
kan man ... ikke konkludere, at mennesker må være så snævre i alle deres sanser, at det udelukker os som art at finde frem til sandheden igennem videnskab?

Sandheden tror jeg er subjektiv, hvilket betyder at jeg ikke tror videnskaben ka' finde sandheden. Så på den måde ka' du sige at 'muren' mellem sandhed og videnskab allerede er nået.

'Videnskab', som jeg forstår det, handler udelukkende om at få sat dét vi observerer ind i formler så vi ka' beregne andre ting ud fra det. Dvs videnskab er noget rent funktionelt, som kun ka' bruges af dem der har lært at bruge videnskaben (Du ved feks selv en masse om computer og internet, ikke fordi _du_ har opfundet dem, men fordi du har _lært_ noget om dem (en lærdom som oprindeligt kommer fra dem der opfandt tingene))

Videnskab ka' derfor ikke som sådan kaldes for sandhed, men er 'bare' et samlet begreb for al den viden du ka' bruge til at skabe noget praktisk (den _viden_ du ka' _skabe_ ændringer med, er _videnskab_ ku' man måske sige :) )

Hvad sandheden om livet er, ligger efter min mening udover videnskaben. Sandheden er noget abstrakt. Måske er gud sandheden? I teorien ka' sandheden om livet være alt muligt, mens videnskab kun ka' være den viden vi ka' bruge til at skabe ændringer i eksistensen med.

Odden skrev:
Her er nogle løse tanker jeg har gjort mig omkring videnskaben efter at have læst Jeremy Narbys bog The Cosmic Serpent.
De er meget ufærdige, men jeg deler dem her alligevel.

Citat:
The Cosmic Serpent.

In this context I would like to focuse on Narbys point about the message-carrying plant. It might be true that plants carries messages, which manifests in our psyche when we take in this plants. But it might also be, and I base this on the variety of difference experiences and interpretations many people report from a so-called “psychedelic trip”, that the plants trigger a knowledge hidden in nature, in relationship with the individual. Now, nature and individual is not separate here, this is more to show that, there is on a certain level a distinction between the experiencer and the experience in itself.

Den quote synes jeg er interessant.
Information, information, information... jo mere information (viden) vi har, jo større er sandsynligheden for at vi ka' skabe ændringer i livet. Derfor er videnskaben's ypperste opgave, efter min mening, at finde information.

Når man kigger på et bjerg's aflejringer, eller på møn's klint feks, så ka' man sige noget om feks vejr-forhold i tidligere tider. Eller når man laver is-boringer på nord-polen, så ka' man sige noget om CO2 udslip for tusinder af år siden. Det er information der ligger gemt. Og hvis der ka' ligge information gemt i et kilometer-tykt is-lag, så ka' der måske ligge information alle mulige steder :)

En plante's udformning er i sig selv en information. Alt vi observerer er information. Tricket består udelukkende i at tolke det observerede sådan så vi ka' bruge det til at ændre andre ting med. At ta' et trip er også at få mere information, Uanset om informationen ka' virke som om den er menings-løs (hvilket den måske er, men ikke behøver at være bare fordi man måske tror det)

Mange psykedeliske teorier ka' derfor godt virke mystiske, og måske er det 1 af årsagerne til det bli'r så ilde set at trippe af magt-haverne, fordi de måske oftest opfattes (for subjektet der oplever dem) som en præsentation af dis-organiseret information (altså noget der tolkes som støj, selvom det måske ikke er det)
Uanset hvad man mener det er man oplever når man tripper, så er det man oplever baseret på den måde eksistensen fungerer. Ethvert trip er derfor afhængig af hvordan universet fungerer, hvis man ska' sige det sådan lidt bombastisk :)
Og derfor vil ethvert trip også altid sige noget om eksistensen, og hvordan universet fungerer. _Hvad_ det si'r, afhænger udelukkende af hvordan man tolker det.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

(Tog lige lidt inden jeg fik postet denne og har ikke læst tråden op til nu)

Hej Ali,

Du berører nogen rimelig store spørgsmål her, men de er ret så relevante :)

Det ene er det kendte filosofiske spørgsmål om, hvor meget vi kan stole på sanserne og hvor præcis en "sandhed" de kan bringe os. Nu nævner du selv som eksempel evolutionsteori. Med det i baghovedet er konklusionen nok, at vi mennesker først og fremmest er overlevelsesmaskiner - ikke sandhedsmaskiner. Vores sanser er tilpasset til at have en nogenlunde tilstrækkeligt greb om "den objektive sandhed" så længe det tjener vores overlevelse. At SE med det blotte øje ting som DNA, gammastråling, planeternes baner og fjerne neutronstjerner er ikke noget vi primært er bygget til. Vi kan dog med omhyggelighed udnytte vores grundlægge behov for at forstå omverden og give denne impuls et videnskabeligt udtryk.

På nogen områder kan både dyr og mennesker være enige. Et mennesket og en farveblind gnu kan meget vel se forskelligt på verden, men vi kan måske godt blive enige om at vi begge ser en løve på lur i græsset. Fordi løver er genkendelige, og fordi vi har nogen antagelser om at vores syn opfatter de samme objektive ting derude, kan vi konkludere, at vores menneske- og gnu-teori dybest set holder.

Sanserne er én ting, men abstrakt set er det blot måleredskaber. Måleredskaberne påvirker selvfølgelig også vores opfattelse af "hvad vi tror virkeligheden er". Bedre og bedre måleinstrumenter har gang på gang flyttet de videnskabelige grænser. Briller har for nylig fået mig til at udbryde "nå ser verden sådan ud?" (så det VAR altså ikke bare hashen :) )

Det er også vigtigt at sige, at videnskab ikke kan garantere sandhed. Videnskabelig sandhed er ikke absolut som f.eks. de religiøse sandheder, og selve grundkernen i den videnskabelige metode er en åbenhed overfor kritik, nye data osv. Bag enhver videnskabelig undersøgelse ligger der en række krav til den videnskabelige metode, og ideen er i bund og grund at eliminere mange af de problemer du påpeger for at hæve det hele op på et højere gyldighedsniveau. F.eks. stoler videnskabsmæd ikke blindt på deres sanser, når de udtaler sig om evolutionsteorien. Der er et hav af forskellige vinkler, der belyser problemet: palæontologi, zoologi, spilteori, fysik, biologi, matematik, osv osv. Alle disse discipliner viser forskellige ting, men samtidig ting der ret entydigt peger i samme retning: nemlig at evolutionsteorien er ret god og og robust overfor seriøs kritik.

Det er klart at mennesker har formuleret evolutionsteorien, og det kræver selvfølgelig vores hjerner at forstå den konkrete formulering af den. Til gengæld virker teorien til både at forklare alle levende væsners udvikling, herunder også andre dyr, der ikke er udstyret med hjerner der er i stand til at formulere teorien. I en eller anden forstand tror jeg man mener, at de mekanismer man har beskrevet faktisk har en universel værdi, der går ud over blot den menneskelige perception. Ofte er testen over dem alle, om teorien giver os magt til at styre eller forudsige vores omgivelser.

Selv om videnskaben har ret godt fat i f.eks. evolutionsteori, så er det dog utænkeligt at vi indenfor nærmeste fremtid har afklaret alle ubesvarede spørgsmål på området. Mange konkrete spørgsmål er endnu ukendte selv om der er bred enighed om kernen i evolutionsteorien: altså det at alt liv er udviklet fra tidligere forfædre og at der er sket mutationer under vejs, og at overlevelse er en primær opgave for levende væsener. (Nu er jeg jo for nylig blevet kritiseret for ikke at levere kilder, så her er lidt: Ullica Segerstråle, "Defenders of the Truth"; Richard Lewontin, "The Doctrine of DNA"; Charles Darwin, "Origin of the Species"; Richard Dawkins, "The Selfish Gene"; Richard Leakey, "Menneskets oprindelse".)

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
aliaarhus skrev:
Drupe skrev:

Nemlig, men indikerer det ikke blot, at der er en hel anden verden udover den vi selv kan reagere på? Er de ting vi har fundet frem til, ikke blot en dråbe i havet? Og ligger der mere bag de ting, end vi har fundet ud af?

Og lad os antage, at vi stadig kan udforske en masse i de ting og finde ud af endnu mere - men vil vi ikke, igen, løbe ind i en mur, fordi vi kun er mennesker? Lige meget hvor objektivt vi arbejder i videnskaben, vil det altid være 100% subjektivt fra naturens side, pga. vores sanser og sind. At vi har tendenser til at være subjektive selv i vores arbejde, er en hel anden historie.

Men det er jo den mur, der er interessant at diskutere. Vi må på et tidspunkt støde ind i noget, som går udover vores opfattelsesevne, som ursus siger. Noget, som vi ikke kan måle eller veje, pga. vores sansers begrænsninger.

Men hvis vi ikke kan opfatte det på nogen måde, vil vi jo aldrig opdage det! I teorien kan der eksisterere et uendeligt antal virkeligheder oven i vores egen, men hvis vi ikke kan opfatte dem, vil det fra vores subjektive vinkel se ud som om de ikke eksisterer, faktisk VIL de jo reelt ikke eksistere, for når vi snakker om at noget "eksisterer" indebærer det at vi kan opfatte det på den ene eller anden måde.

aliaarhus skrev:
Drupe skrev:

Er det så ikke en afvisning af virkeligheden? Hvad bliver der af den evige gyldige sandhed, som vi har tillagt videnskaben?

Den opfattelse af videnskaben er da også ved at brase sammen, stille og roligt.

aliaarhus skrev:
Der er den mur, og vi kan ikke komme videre - så må vi erkende, at vi er begrænsede (og dermed også videnskaben, så længe den bliver udført af mennesker), og at vores sanser har gjort, at det vi har fundet ud af kun er 100% sandt for mennesker, og ikke nødvendigvis andre arter. Det er måske en meget lille del af hele sandheden.

Og skulle man se på verden fuldstændig objektivt, uden at være en art og beboer af denne verden, vil verden måske se fuldstændig anderledes ud.

Jeg tror at vi på et tidspunkt er nødt til at acceptere spiritualisme, mysticisme og filosofi, og arbejde med disse, hvis vi vil forstå verden bag den mur, vi måske kan støde på.

Naturvidenskab beskriver lovende der styrer fystiske processer uden for os selv. Spiritualisme og mysticisme er læren om bevidsthed. Altså hvordan vi opfatter verden indefra og ud. Her har videnskaben ikke en chance, så selvfølgelig er det nødvendigt at acceptere disse alternative veje. Mange videnskabsmænd forsøger at krybe uden om dette problem ved at antage at hjernen "producerer" bevidsthed, og at bevidsthed derfor er et biprodukt af materie. Denne teori er dog ikke særligt overbevisende, for hvordan kan det så være at folk kan have ud-af-kroppen oplevelser mens de er erklæret hjernedøde? Hvis en ud-af-kroppen oplevelse blot er en hallucination skabt af hjernen, så burde det være fysisk umuligt at opleve dette når der ingen aktivitet er i hjernen. For postulatet var jo netop, at det er hjernens aktivitet der skaber bevisthed...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
Malkavian skrev:
(Nu er jeg jo for nylig blevet kritiseret for ikke at levere kilder, så her er lidt: Ullica Segerstråle, "Defenders of the Truth"; Richard Lewontin, "The Doctrine of DNA"; Charles Darwin, "Origin of the Species"; Richard Dawkins, "The Selfish Gene"; Richard Leakey, "Menneskets oprindelse".)

Haha, kalder du det kilder? Se bare på navnene! Tydeligvis opdigtede personer med de fjolle-navne...! "Ullica Segerstråle" ... "Charles Darwin"?! ( :wink: )

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]