Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 18:49

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

jeg har netop lavet mit andet cambodianske cub. grow og der er da kommet fint med svampe, men jeg synes nu der skulle vare kommet flere?, da det kun er omkring 10 til 15 svampe per kage. det skal lige siges at jeg bruger nogle specielt lavet plastik bager som er 12 cm lang og 7 cm h. til kagerne, og har brugt rigeligt med friske spore fra mit forste grow, faktisk saa mange at vandet var helt sort, jeg sprojter saa mellem 5 til 10 ml. i hver hul, der er 4,(skal jeg mon lave 6 huller nu da den er aflang i forhold til geleglasende?..
jeg bruger til blandingen okologiske fuldkornsmel, her tankte jeg der maske var noget bedre jeg kunne bruge ? jeg fandt ud af i mit andet grow at de ren faktisk skal have meget vand , jeg vander meget hver 3 dag, i bunden af kasserne har jeg ca 1 cm vermiculite, skal jeg have mere i for at det kan holde fugten bedre? na men haaber der er nogen som kan hjaelpe mig pa vej til et bedre grow 3 gang sa sender jeg ogsa billede med af det , pa forhaand tak

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

perlit

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Våd vermiculite i bunden er ganske udemærket, faktisk foretrækker jeg det frem for perlite, da det pakker tættere og myceliet sagtens kan vokse ind i det for optimal væskeoptag.
Jeg ved ikke hvad der er galt med dit grow, men der er ingen grund til at bruge så meget sporeopløsning som du gør.
Et enkelt sporeprint indeholder flere mia sporer, så hvis vandet er helt sort når du sprøjter det i, så er du altså ganske sikret.
Jeg har fine erfaringer med bare ½-1mL pr kage, uden at opløsningen er helt sort. Et sporeprint til 15 glas er fint.

Hvis du hælder 40mL ekstra vand i hver kage efter steriliseringen, så har du enten nogle meget tørre kager til at starte med, eller også kommer de til at svømme!

Mht mediet, så synes jeg, at fuldkornsmel lyder som noget, der kan komme til at pakke ret tæt og ikke nødvendigvis suge nær så meget vand som feks ris. Mit råd er derfor, prøv med brune ris og mindre sporeopløsning.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

ok tak for svaret, jeg vil prøve de øko brune ris, mindre sporeprint.
jeg bruger de geleglas som jeg egentlig skulle bruge til kagerne til sporeopløsning, fordi jeg som sagt har købt nogle af de plastikbæger men kan købe ved azarius, men de er jo ca dobbelt så store som geleglassene, også er de jo aflange, i starten havde jeg kun 4 huller men så opdagede jeg at det ik rigtig blev hvidt på mitten så lavede jeg 6 huller, hvor jeg ca sprøjter 5 ml i hver hul, men sa siger du at de kommer til at svømme, el er for tørrer fra starten af? jeg læste at vermiculiten og fuldkornsmel når jeg mixedee det kun lige skulle mættes og ikke for sjappet men det skal måske have meget mere vand?
jeg vil ogsa gerne lige hører om jeg har forstået det rigtigt det med at dunke, når kagen er klar til at blive sat ud, kan jeg så bare åbne den hælde lidt vand i og så et døgn i kølleren, el skal den sættes ud først et par dage?? vokser de hurtiger el kommer der flere?
håber ikke det var for mange spørgsmål, og hvis der er andre der har nogle andre gode afaringer vil jeg gerne hører dem..
mange tak....

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Jeg ved ikke noget om dyrkning med fuldkornsmel, har aldrig læst growguides til brugen af det.
Men mht. mangel på kolonisering af kagerne i midten, så har jeg selv løst det problem ved kun at lave et enkelt hul i låget, og så lave det i midten. Når du så sprøjter sporeopløsning ned midt i kagen vil myceliet brede sig derfra, og når du så kan se at hele kagen er koloniseret på overfladen, ja så ved du, at den er koloniseret hele vejen igennem. Jeg plejer at bruge 0,5-1 mL opløsning, og det tager omkring 14 dage for fuld kolonisering.

Dunkning gøres når kagen er helt koloniseret. Vask dine hænder, og tag kagen ud. Den kan sagtens holde til det på dette tidspunkt fordi myceliet er så stærkt.
Rids let i overfladen af den hele vejen rundt med en steriliseret gaffel og smid den ned i glasset igen.
Hæld så vand ned omkring kagen til glasset er helt fyldt, og smid det i køleskabet i et døgns tid. Så skulle den være helt mættet med vand, og den flooding du laver kombineret med en markant sænkning af temperaturen sætter pinningen igang.
Derved får du flere pins --> flere svampe.
Når kagen har givet første flush kan du gentage tricket. Dog kommer der ikke helt så mange pins denne gang pga det lavere næringsindhold i kagen, men det giver stadig ganske godt.

Held og lykke med det, og husk nu at poste nogle pics af dit grow!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

1000 tak det vil jeg prøve, men nu vil jeg lige være sikker har lige købt brune ris som du anbefaldet , skal de en tur i blendere el skal jeg bruge dem hele? jeg ville mene de skal knuses lidt ik? og god ide med at sprøjte ind midt i kagen...mange tak

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Altså jeg har brugt hele ris på et tidspunkt, mest fordi jeg manglede noget til at knuse dem med, og det er ret svært at finde den rigtige fugtighed. Men det kan sagtens lade sig gøre, det tager bare lidt længere tid inden kagerne er ordentligt koloniserede.
Jeg tror din blender vil hade dig for at hælde så meget ris i den. Selv bruger jeg en gammel kaffekværn med håndsving, den kan sagtens gøre det, men det tager lidt tid.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

mange tak det vil jeg prøve så........

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
Ellers kan en morter vel gøre det?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Du skal være velkommen til at prøve det, men det komer til at tage lang tid og er et pokkers stort arbejde!

Kaffekværnen er uden tvivl den nemmeste måde jeg har fundet indtil videre.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

tænkte på om men måske kunne blande halv bruneris og halv fuldkornsmel el er det dumt?
tænkte det kunne være at måske ville give dem lidt ekstra at gro i???

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]