Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jun 2025 21:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2005/11/01/125849.htm

Nu kommer regeringen jo snart med et nyt udspil til en yderligere stramning af lovgivnigen, primært med henblik for at forhindre terror.
Personlig føler jeg mig ikke sikker på, at den siddende regering (eller socialdemokratiet for den sags skyld) kan finde ud af at skabe balance mellem sikkerhed og retssikkerhed. Det er bl.a. udtalelser som denne, der bekymrer mig:

"-Vi må sikre, at efterretningstjenesterne og politiet har de redskaber, der skal til for at forbebygge terrorhandlinger og for at opklare forbrydelser, siger Anders Fogh."

Det er jo klart, at når man laver øget overvågning og (muligvis) giver politiet flere beføjelser, så ville det være "ressourcespild" ikke også at tage andre kriminelle med en terrorister. Jeg frygter personligt, at i administrationen af loven vil politiet tage sig friheder, der kommer til at invadere den enkelte danskers privatrum, og som ingen på denneher side ihvertfald kan være interesseret i.

Men læs artiklen og tilkendegiv din holdning.

Mvh. Psyko

Titel:
Medlem

Nej jeg tror ikke på staten, men på stats terrorisme.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Nej

Titel:
Medlem

Xp3rt skrev:
Nej

Ditto!

Titel:
Medlem

Forebyggelse af terror, hvordan fanden vil de føre det ud i praksis? Hvornår indser de at de kan have nok så mange sikkerhedsforanstaltninger, aflytninger, vagter, forbud og afmonteringsrutiner; hvis nogen vil springe en folkemængde i luften, så skal de nok komme til det alligevel!
Det er udelukkende noget de gør for at hr og fru Danmark kan føle sig trygge, og samtidig får de lidt mere magt, bid for bid.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Hardcore Wizard, jeg synes du siger det meget godt.
Problemet er at visse mennesker er drevet til at springe sig selv i luften pga. forskellige problemer som vi (i vesten) til en hvis grad også har været med til at skabe, ikke at vi ikke har nok aflytning, overvågning, dobbeltlukkede grundlovsforhør osv.

"Terrorpakkerne" løser ingenting, nu har vi bare to problemer: Der er folk der er villige til at begå terrorrisme OG vores samfund bliver mere paranoidt og ubehageligt fordi politiet får alt for mange beføjelser.

Titel:
In our memories

Jeg er principielt enig, men de siger jo, at videoovervågning var en medvirkende faktor til at de subversive elementer i Londan blevet taget.
Så måske det alligevel virker?

Just a thought, jeg er også imod flere beføjelser til i forvejen tåbgelige lakajer.

-Psyko

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Psyko skrev:
Jeg er principielt enig, men de siger jo, at videoovervågning var en medvirkende faktor til at de subversive elementer i Londan blevet taget.

Jamen det er jo lissom for sent at tage dem når bomberne ER sprunget, ikk?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Vi mister stensikkert yderligere rettighder, hvis den pakke kommer igennem. Regeringen står for en nultolerant linie, og det betyder mere magt og uindskrænket magt til politiet. Vi andre må blot tage den i r*ven, når de invaderer vores hjem, arresterer os og tager glidecremen på den latexbeklædte hånd.

Tragisk nok er eksperter i dag ude med klare meldinger om, at nultolerance slet ikke skaber mindre terror - tværtimod skaber det en dem-mod-os stemning og eskalerer volden i samfundet. (Se Metro Express). Det er nultolerance og en problemløsningsstrategi, der råber KRIG som løsningen på alt, der har givet os den verden vi har i dag. Ritt Bjerregaard har totalt ret i sin udtalelse om at "den der sår vind, høster storm". Stress en given befolkningsgruppe på 100.000 mennesker lidt, og du får lidt problemer. Stress den samme mængde meget, og du bliver mødt af terrorisme. Det retfærdiggør ikke terrorisme, men det er bare en uafvendelig mekanik, som vi har set gøre sig arbejde igen og igen.

Titel:
In our memories

Drupe skrev:
Psyko skrev:

Jamen det er jo lissom for sent at tage dem når bomberne ER sprunget, ikk?

Det lykkedes dem jo at anholde fire mennesker, der angiveligt planlagde at sprænge nye bomber i busser og metro.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

En ting man må tage med i denne diskussion er spørgsmålet om hvor alvorligt et problem terrorisme egentlig er. Hvor mange mennesker dør der årligt som følge af terrorangreb? Hvordan forholder dette tal sig til f.eks. antallet af trafikdræbte, eller andre ting som folk dør af? Set i det lys, er det da rimeligt at give politiet, som i forvejen har nærmest uindskrænket bevægelsesfrihed, endnu flere beføjelser?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langeskov
jamen der er jo præcis ikke ret mange der dør af terror. I forhold til sult, sygdomme og lignende er der forsvindede få der dør som følge af terror (kommer jo også an på hvem man ser som terrorister).

Så er det rimeligt at politi og efterretningsvæsen får så vide beføjelser?

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Hvad fanden havde de regnet med? At invadere et land uden at blive bombet selv? Hvor er det dog naivt.

Og endnu engang vil jeg sige, at terror er de fattiges måde at svare tilbage på bombninger af deres eget land. Skal de ha råd til tanks og bombefly, før de må beskytte sig selv? De har knap nok penge til at fodre sig selv. "Terror", som paranoide mennesker i Vesten kalder det, er en fuldstændig naturlig reaktion på undertrykkelse og krig.

Desuden bliver terrorisme set som noget mega negativt (hvilket det også er), men ingen tænker på at sammenligne det med krig og de tusind gange mere forfærdelige konsekvenser der kommer ud af denne.

Hvad kræver flere ofre? Hvad skaber mere frygt? Hvad skaber mere forurening? Hvad gør folk fattigere, smadrer deres hjem og ejendele? Hvad gør flere folk hjemløse? Hvad ødelægger folks mentale stabilitet mere? Krig eller terrorisme?

Hvis man vil undgå terrorisme, må man undgå krig. Terrorisme kan ikke bekæmpes, hvis man selv er i en krig og undertrykker et folk. Det er ligesom at kaste mureblokke i hovedet på folk og tude over at de svarer tilbage med småsten.

Det er utrolig simpelt, men knap som simpelt for idiotiske, penge- og krigsliderlige politikere, der har røven fuld af penge og ikke har andet end luksusproblemer i deres hverdag.

Skam dig, Anders Fogh!

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Hørt, aliaarhus! Problemet er at mange i vesten (med politikerne som fortrop) har overbevist sig selv om at terrorisme opstår fordi nogen "hader demokrati og vestlige værdier" og ikke fordi de hader at se deres familiemedlemmer dræbt og ydmyget af vestens krigsmaskine.

Og når vores politikere samtidigt har overbevist sig selv om at krigen i irak har til formål "at bringe demokrati til mellemøsten" og ikke at sætte sig på deres olie og gennemtvinge udplyndringskapitalisme af værste skuffe... Ja, så kan det hele kun blive værre og værre, efterhånden som vi kæmper hårdere og hårde med midler som ikke virker og aldrig vil virke.

Et eller andet sted minder det her en del om "the war on drugs", mht. skævvridningen mellem hvad flertallet tror der foregår og hvad der virkeligt foregår, samt fænomenet med at man prøver at løse et problem med midler der ikke virker, og når det ikke lykkedes prøver man endnu hårdere med endnu flere at de midler der (stadig) ikke virker.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Magnum skrev:
jamen der er jo præcis ikke ret mange der dør af terror. I forhold til sult, sygdomme og lignende er der forsvindede få der dør som følge af terror (kommer jo også an på hvem man ser som terrorister).

Så er det rimeligt at politi og efterretningsvæsen får så vide beføjelser?

Ikke efter min mening. Problemet er at de fleste desværre ikke tænker sådan på det, de lader det folkelige hysteri styre deres mening, og derfor tillader de regeringens omfattende overgreb på borgernes retssikkerhed med henvisning til at det er til alles bedste.

Det her ender med en tilstand der svarer til hvad vi ser eller så i Iran, Irak under Saddam, Nordkorea, og andre diktaturer.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Egentlig spøjst at så mange er bange for at små foreninger som fx. Hizb ut Tahrir (som ingen opbakning har i den brede befolkning) skal vælte vores demokrati indefra, når vi sådan set selv er i fuld gang med det - med bred opbakning i befolknigen.

Titel:
In our memories

Jeg tror ikke på fattigdom og krig, som en dækkende forklaring på terror. Hvis det forholdt sig sådan, ville problemet være langt større.
Næsten halvdelen af dem, der deltog i 9/11 var såvidt jeg erindrer rige Saudi-arabere. Hvad de præcise årsager til terror er, synes jeg tilgengæld det er svært at gisne om. Jeg er pt. igang med en bog; Al-Qaeda: The true story of radical Islam, så måske jeg kan give et lidt mere velargumenteret svar senere.

Jeg er sådan set enig i, at man ikke kan føre krig, uden at man må regne med at få noget tilbage. Problemet er i mine øjne, at terroristernes kamp går langt udover en almindelig kamp for frihed og gode forhold i deres eget/egne land(e.) Det er en kamp mod demokrati og frihedsrettigheder, en kamp mod anderledes tænkende osv. Udover den internationale kamp, så erd et ikke mindst et spørgsmål om at beholde eller transformere de arabiske lande til teokratier. Det er IMHO ikke en kamp, man på nogen måde kan forsvare, og det forøvrigt heller ikke hvad jeg tror majoriteten af de muslimske befolkninger ønsker.

Mvh. Psyko

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Problemet er, at alle i Vesten tror at det hele begyndte efter 11. september. Der vil jeg sige, at man skal tilbage til historie-bøgerne og læse om konflikten mellem USA og Israel mod Mellemøsten, og endnu længere tilbage i religionshistorien. Og for ikke at nævne Storbritanniens kolonialisme i Mellemøsten, før Israel bosatte sig i Palæstina.

11. september var et svar på undertrykkelse og Israels svineri i Palæstina, som USA har støttet gang på gang. Jeg mener at Israel bør have et sted at være, og det ville være fint med mig hvis både muslimer og jøder kunne leve side om side. Problemet er bare, at Israel har handlet på en uretfærdig måde gang på gang, blandt andet overtaget Jerusalem, som også er muslimernes hellige sted. Og siden Saudia-Arabien er utrolig muslimsk-religiøst og et af de helligste steder blandt muslimer, bliver saudierne selvfølgelig pissed over det.

Selvfølgelig var det rige der stod bag angrebet på WTC - ellers ville der ikke være råd til at sprænge to fly i luften. Hvor mange ligeså dyre aktioner har der været siden? Og det er almindeligt kendt, og en del af Koranens vers, at muslimer hjælper og skal hjælpe hinanden.

Og i tusindvis af år har mennesket levet uden demokrati, og mange har været godt tilfredse med det. Vesten har udviklet sig, men det har store dele af de muslimske lande ikke, og det skal man ikke blande sig i - de skal have deres tid til at udvikle sig mod noget bedre, som vi her i Vesten mener vi har gjort. Krigen mod Irak for at tvinge demokrati ind der (jeg mener det er en krig for olie og penge, men det er en anden historie), er ligeså fanatisk som muslimernes fanatisme.

Se omkring, hvor pissed danskerne og regeringen bliver når muslimer i Danmark handler for at fremhæve Islam politisk (eksempelvis Hizb-ut-tahir, eller hvordan man nu staver det på dansk). Jeg selv bliver pissed over muslimernes måde at handle på, men jeg bliver endnu mere pissed over at vi er dobbeltmoralske og tvinger dem vores holdninger med krige, bomber og skarpladte geværer. Vi er endnu værre end dem selv, og vi har oven i købet påtaget os retten til at whine... de må ikke.

Desuden er Islam en lov-religion, dvs. at hvordan politik skal indrettes blandt muslimerne er allerede kortlagt. Allah er den højeste dommer i hierarkiet, hvilket demokrati modarbejder. Her kan man kun forvente dybt chokerede og forargede muslimer, når man påtvinger dem og deres land politiske holdninger og ideologier, der modarbejder Islam.

Da jeg var barn og boede i Libanon, var mit største ønske at blive jihad-soldat og sprænge mig selv i luften når jeg blev stor (ønsket som så mange andre muslimske børn også har), fordi jeg var vidne til den uretfærdighed Israel udsatte mig og mit land for i Sydlibanon. Og børn får ikke bare sådan et ønske uden en grund.

Jeg indså bare, at jeg ikke ville være en skid bedre selv. Men mange gør det, for spørgsmålet er om man bare skal sætte sig ned og kigge på, mens ens familie og medmennesker bliver slagtet, bombet og skudt.

Problemet er ikke had, kapitalisme, religion, politik, moral eller etik... problemet er idioti og intolerance, og det gælder både Mellemøsten og Vesten. Jeg brækker mig over det, værre end jeg brækker mig af meskalin (og det er altså en pæn del :P).

Senest rettet af syreperlen 03 nov 2005 18:44, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

aliaarhus skrev:
Og i tusindvis af år har mennesket levet uden demokrati, og mange har været godt tilfredse med det. Vesten har udviklet sig, men det har store dele af de muslimske lande ikke, og det skal man ikke blande sig i - de skal have deres tid til at udvikle sig mod noget bedre, som vi her i Vesten mener vi har gjort.

Det skal de vel, men længere nede i teksten forklarer du hvorfor det ikke er sket og ikke vil ske:

aliaarhus skrev:
Desuden er Islam en lov-religion, dvs. at hvordan politik skal indrettes blandt muslimerne er allerede kortlagt. Allah er den højeste dommer i hierarkiet, hvilket demokrati modarbejder. Her kan man kun forvente dybt chokerede og forargede muslimer, når man påtvinger dem og deres land politiske holdninger og ideologier, der modarbejder Islam.

De har ikke udviklet sig, pga. at islam er tilpasset middelalderen, og siger at alt skal foregå som i middelalderen, hvorfor der naturligvis ikke sker nogen udvikling hvis man bliver ved at følge islam. Det er hvad jeg læser af din post, ret mig gerne hvis du er uenig. Jeg kender desværre ikke tilstrækkeligt meget til islam til at kunne udtale mig kvalificeret om det.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Helt sikkert, Islam lever stadig i Middelalderen, det kan jeg kun være enig i. Men var vi ikke på mindst samme måde i Middelalderen her i Europa? Med den enorme religiøsitet som hærgede området i den tid, mistede man uden tvivl troen på at de kristne nogensinde ville gå væk fra deres religiøse fanatisme.

Vi kom videre fra disse håbløst intolerante holdninger alligevel, og det har sikkert aldrig føltes bedre! Vi fik tiden til det, og det samme skal de have. Det er svært at lave om på noget man tror så dybt på fra den ene til den anden dag, eller på få uger, som USA ønskede i Irak.

Forestil dig at konvertere hele Europa til islam... ganske enkelt umuligt, hvis der ikke går årtier, århundreder, eller måske årtusinder! Ligeså umuligt som det ville være at påtvinge demokratiske holdninger blandt muslimer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]