Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 13:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus V.
Først og fremmest så synes jeg, at emnet fortjener en plads i Generel diskussion, fordi emnet ikke er specielt egnet til et bestemt underforum, da emnet drejer sig om visionære planter, medier, forbrug og depression.

Jeg har i nogen tid været vidne til annoncering ang. et - for mig - nyt naturlægemiddel mod "modløshed, tristhed og nedtrykthed" - som det hedder sig i reklamerne. Disse ord dækker i højere grad over det sammenfattende ord "depression". Dette produkt er Calmigen og kan købes som håndkøbsmedicin - dvs. uden recept.

Her er en artikel fra Politiken ang. perikum og dermed Calmigen:

http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=9757&highlight=perikum

Artiklen beskriver hvordan en tysk undersøgelse har anset perikum og dermed Calmigen som et paroxetin-lignende (Seroxat) stof. Men ellers så synes jeg, at artiklen er positiv overfor perikum-produkter og ser store muligheder, da perikum har langt mindre bivirkninger end traditionelle "lykkepiller".

Calmigen er dog ikke officielt en lykkepille, for den virker kun mod modløshed, tristhed og nedtrykthed - med andre ord let depression -, og jeg har meget på fornemmelsen, at det bevidst er gjort for at produktet kan købes i håndkøb. Desuden er Calmigen et naturlægemiddel, hvilket vel også spiller ind her?

Og nu til den virkelige problemstilling.

Jeg har en veninde, som netop er begyndt på Calmigen. Og jeg har endnu ikke kunnet finde særlig meget information om perikum. Jeg har kun fundet sparsom information om, at perikum virker som en SSRI - er det en rigtig antagelse?

Eller, nu skal jeg jo nok være ærlig. Jeg har ikke kunnet finde noget information, jeg er ude efter. For jeg har altid været meget imod lykkepiller, og selvom Calmigen ikke bliver kaldt lykkepiller, fordi de officielt ikke er imod depression, så er det jo i virkeligheden, hvad der er tale om - eller hvad?

Så snart jeg hører ordet Seroxat bliver jeg naturligvis bekymret på min venindes vejne - Seroxat har mildest talt et blakket ry. Og hele sagen med GlaxoSmithKline er nok en af grundene til min store afstandtagen fra antidepressiver.

I artiklen udviser Jerk W. Langer en vis skepsis, men ellers er artiklen i sin helhed meget positiv ang. perikum mod depression.

Da jeg hørte, at min veninde var begyndt på Calmigen - uden først at konsultere en læge-, ville jeg prøve at finde materiale omkring perikum og havde en forhåndsindtaget negativ holdning ang. produktet, men nu er det måske i virkeligheden mig, der skal ændre holdning?

Ved man i det hele taget særlig meget om perikum og bivirkninger på længere sigt? Hvad er jeres holdninger til lykkepiller som Calmigen? Jeg ønsker kun at have en lykkelig veninde, men jeg ønsker ikke, at hun skal opleve det samme som alle de stakler på Seroxat. Måske har perikum ikke de samme bivirkninger, men er det noget, man ved noget om?

Eller er der nogen, der rent faktisk har prøvet Calmigen eller andre perikum-præparater?

/Mvh.
Mikkel

Titel:
Insane psychedelia user!

Perikon-præparater er, som du siger, antidepressiva, men da det er naturlægemedicin er de omfattet af lægemiddelloven, så der er specifikke lovkrav der gælder til præparatet som lægemiddel. Så du skal ikke være bange for at det er noget snask. Det er kun præparater solgt som kosttilskud der er noget snask, der de er omfattet af fødevareloven, som ikke stiller nær så høje krav til kvalitet og dokumenteret virkning.

Hvad angår virkningerne så er den lidt bred - det er en SDRI, SSRI og SNRI, dvs. en Dopamin, Nor-adrenalin og Serotonin Reuptake Inhibitor. Den virker dermed lidt bredere end de selektive serotonin re-uptake inhibitors og man skal op i ret høje doser før der er tale om en egentlig antidepressiv virkning. Så der er tale om en ret lav potens og selektivitet. De 3x300 mg 0,9% hypericin ekstrakt, dagligt, som der normalt anbefales er ihvertfald, efter egen erfaring kun noget der giver ganske lidt overskud - og egentlig har det en ret sløvende virkning.

Hvad er det egentlig du har hørt om Seroxat, som er så forfærdeligt? Du får det til at lyde som om, at patienterne, der får Seroxat, nærmest er ofre for en eller anden form for korruption, men jeg tror næppe det kan være lige så slemt som at have en depression. Jeg ved ikke hvad du har hørt om SSRI's, men dine kilder lyder ihvertfald ikke særlig pålidelige.

Man snakker om at der er færre bivirkninger med perikon kontra traditionelle SSRIs, dog har der hos nogle få personer opstået lysoverfølsomhed, som har givet nogle irritationsreaktioner, men det er ikke noget alvorligt. Men ja, det er et naturlægemiddel og ikke et decideret SSRI - derfor det kan købes i håndkøb på apoteker og ikke er receptpligtigt. Som bekendt er virkningen ho det meste håndkøbsmedicin ret beskeden - måske lige bortset fra Dexofan :P

Titel:
In our memories

Og "Lægemiddelloven(der er specifikke lovkrav der gælder til præparatet som lægemiddel) kan efter din bedste overbevisning uden videre sådan bare hældes ud til folk!?
Snask!?

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg tror ikke helt jeg forstår dit spørgsmål? Hvad jeg mente er at der gælder de samme regler og krav til præparater solgt som naturlægemedicin, som til alt anden medicin, det være sig håndkøbsmedicin eller receptpligtig medicin. Det betyder også at lægemiddelstyrrelsen kan fjerne et præparat fra markedet, hvis der er indrapporteret unødvendige bivirkninger mm. Så perikon skal man ikke på den måde være bange for, fordi det er et naturlægemiddel, i forhold til så meget andet. Det er mere kosttilskud, man kan komme ud for, der ikke virker hensigtsmæssigt, fordi de er omfattet af fødevareloven, som for det første ikke kører den samme kontrol på den slags, og for det andet ikke stiller de samme krav og betingelser. En anden side af sagen er så at visse firmaer opkøber producenterne af et naturlægemiddel for derefter at lave om på etiketten og sælge det som kosttilskud. Så sparer man en masse penge.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

prikket perikon er ganske virksom mod depression, men der er dog også ting som man skal være opmærksom på, såsom den kan ophæve virkningen af visse p-piller. ikke så heldigt :?

tal med din læge om det før du begynder, hvis du får anden medicin.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Treasure skrev:
Hvad er det egentlig du har hørt om Seroxat, som er så forfærdeligt? Du får det til at lyde som om, at patienterne, der får Seroxat, nærmest er ofre for en eller anden form for korruption, men jeg tror næppe det kan være lige så slemt som at have en depression.

Problemet med Seroxat er (bl.a.) at folk bliver vanvittigt afhængige af stoffet, og at abstinenserne efter sigende skulle være rent ud sagt ulidelige. Prøv at søge på nettet efter folks erfaringer med stoffet, Seroxat HAR vitterligt et noget blakket ry.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Ok, mange tak for svarene til nu.

Treasure, du skriver, at det på dig havde en lille effekt i form af overskud, men at det egentlig havde en sløvende effekt. Over hvor lang tid tog du perikum? Og hvad fik dig til at stoppe - hvis du da er stoppet? Er det muligt for dig at fortælle lidt mere om den sløvende virkning - hvordan mærkede du til det mere specifikt?

Det lader jo til, at jeg må se mere positivt på perikum, end jeg gjorde, da jeg blev fortalt om præparatet. Og det kan jo også være positivt. :)

Det kunne være, jeg skulle snakke med hende om bivirkningerne ang. hormoner.

Titel:
In our memories

Treasure skrev:
Jeg tror ikke helt jeg forstår dit spørgsmål? Hvad jeg mente er at der gælder de samme regler og krav til præparater solgt som naturlægemedicin, som til alt anden medicin, det være sig håndkøbsmedicin eller receptpligtig medicin. Det betyder også at lægemiddelstyrrelsen kan fjerne et præparat fra markedet, hvis der er indrapporteret unødvendige bivirkninger mm. Så perikon skal man ikke på den måde være bange for, fordi det er et naturlægemiddel, i forhold til så meget andet. Det er mere kosttilskud, man kan komme ud for, der ikke virker hensigtsmæssigt, fordi de er omfattet af fødevareloven, som for det første ikke kører den samme kontrol på den slags, og for det andet ikke stiller de samme krav og betingelser. En anden side af sagen er så at visse firmaer opkøber producenterne af et naturlægemiddel for derefter at lave om på etiketten og sælge det som kosttilskud. Så sparer man en masse penge.

Altså, folkene bag lægemiddelloven er kompetente, eller, og kan ikke sættes i sammenhæng med hvordan staten ser på alternative mulige emner.
Den gode gl. med at bruge milliarder på at sende metal i rummet for at forstå os selv, når det stadig er ulovligt at sende mennesket på indre rejser.

Titel:
Insane psychedelia user!

Mikkel skrev:
Ok, mange tak for svarene til nu.

Treasure, du skriver, at det på dig havde en lille effekt i form af overskud, men at det egentlig havde en sløvende effekt. Over hvor lang tid tog du perikum? Og hvad fik dig til at stoppe - hvis du da er stoppet? Er det muligt for dig at fortælle lidt mere om den sløvende virkning - hvordan mærkede du til det mere specifikt?

Det lader jo til, at jeg må se mere positivt på perikum, end jeg gjorde, da jeg blev fortalt om præparatet. Og det kan jo også være positivt. :)

Det kunne være, jeg skulle snakke med hende om bivirkningerne ang. hormoner.

Jeg tror jeg tog det i en 4 måneder eller deromkring. Det var i slutningen af 3.g op til eksamenerne og jeg tror vist også jeg havde fået påduttet mig en heftig vinterdepression nok primært forårsaget af en blanding af stress og en nedtur pga. en pige. Jeg tog de anbefalede 3x300 mg om dagen, men synes ikke det virkede særlig overbevisende, så jeg supplerede med ca. 100 mg 5-HTP og gik så op til 4x300 mg. Jeg ved ikke om det var pga. komboen med perikon og 5-HTP, men jeg synes jeg følte mig ret sløvet, altså meget dvask og tingene blevet meget ligegyldige. Der var ikke noget der var skidt, men heller ikke noget, der var godt. Man var ligesom bare låst fast på det samme stemningsleje, så man var egentlig bare lige glad hele tiden. Nogle gange var jeg endda i tvivl om, om jeg overhovedet kunne køre bil og jeg lod da også vær med det nogle gange, fordi jeg simpelthen ikke følte mig i stand til at kunne køre. Jeg stoppede så med at tage perikon sådan omkring sommerferien, hvor tingene begyndte at gå lidt bedre, men det var nok mest fordi der efterhånden var for mange bagdele ved perikon frem for fordele - ihvertfald sådan som jeg havde det på det tidspunkt, men jeg var glad for virkningen da jeg i starten følte mig ret nede.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Mikkel skrev:
Jeg har i nogen tid været vidne til annoncering ang. et - for mig - nyt naturlægemiddel mod "modløshed, tristhed og nedtrykthed" - som det hedder sig i reklamerne. Disse ord dækker i højere grad over det sammenfattende ord "depression". Dette produkt er Calmigen og kan købes som håndkøbsmedicin - dvs. uden recept.

Rent teknisk skelner man mellem "modløshed, tristhed og nedtrykthed" og "depression" for at understreget styrken af nedturen. Depression er simpelthen hunde-hamrende alvorligt og uhyre stærkt. Det at være nedtrykt er noget andet. Medicinen - sådan som jeg har forstået det - adskiller sig også i styrke.

Perikum er sikkert et udmærket naturlægemiddel, og det virker helt sikkert indenfor rammerne af, hvad produktet nu lover: dvs. det kan hjælpe mod milde, dårlige sindstilstande, men gør dig ingen forhåbninger mod klinisk depression (vi taler ikke om "depression" her i daglig tale). Naturlægemidler er faktisk generelt virksomme, og man må IKKE bare proppe sig med dem som om det var slik. De er ikke 100% sikre.

Perikum/Calmigen er sandsynligvis rimelig milde produkter (men har også bivirkninger og krydspåvirker diverse medicintyper - konsulter altid lægen her!)

Mikkel skrev:
Så snart jeg hører ordet Seroxat bliver jeg naturligvis bekymret på min venindes vejne - Seroxat har mildest talt et blakket ry. Og hele sagen med GlaxoSmithKline er nok en af grundene til min store afstandtagen fra antidepressiver.

Ved man i det hele taget særlig meget om perikum og bivirkninger på længere sigt? Hvad er jeres holdninger til lykkepiller som Calmigen? Jeg ønsker kun at have en lykkelig veninde, men jeg ønsker ikke, at hun skal opleve det samme som alle de stakler på Seroxat. Måske har perikum ikke de samme bivirkninger, men er det noget, man ved noget om?

Der er VIDT forskellige meninger om SSRI produkter i min omgangskreds. Men her mine betragtninger.

Min kone var nødt til at tage Sertralin - et af de mildeste SSRI præparater - fordi hun fik en fødselsdepression. Lægevidenskaben ville have elsket hende, for det virkede sgu som en art magi. Efter bare 14 dage (til 3 uger) klarede de værste depressive symptomer op, "kanten" var taget af og der var plads til at hive sig selv op af depressionens dybe hul. Min kone tog ikke på, har ikke haft seksuelle dysfunktioner eller på nogen måde være mærket af præparaterne. Eneste bivirkning var ondt i maven i indkøringsperioden. That's it. Bedste virkning opnåede vi ved at hun tog Sertralinen i ca. 1 år i træk. Kortere stræk blev desværre næsten altid efterfulgt at tilbagefald til mere alvorlige depressive tilstande. I dag er hun 100% stoffri.

Stort set ingen i venne- og bekendtskabskredse er enige med mig i det. En anden pige jeg kender, blev simpelthen "mærkelig" af pillerne - som om hun holdt op med at "leve". Hun holdt op efter et stykke tid, men bruger vist en lille smule hash i ny og næ og det kører fint.

Endnu en anden person - med en ond depression - fik nogen af de stærke SSRI produkter (har ikke navn). Hun har haft alvorlig bivirkninger, blev meget overvægtig og oplevede en del manglende seksuel lyst. Det "virkede" - men det havde også en pris. Hende og andre i lignende situationer har rapporteret rimelig alvorlige afhængighedssymptomer, men hun har også været meget, meget syg (depression, panikangst).

Mange i min omgangskreds ville helt sikkert kunne nikke genkendende til sagen omkring Seroxat - og de stoler bestemt ikke på medicinalindustriens forsikringer om at "lykkepillerne" er nærmest totalt ufarlige og ikke-afhængighedsskabende.

Jeg tror ikke, at perikum er så kraftigt et præparat, men uanset om det er lægeordinerede SSRI produkter eller perikum i håndkøb, ville jeg gå ind til det med ikke frygt men sund skepsis. Pillerne kan helt sikkert hjælpe, men vær IKKE bange for at erkende bivirkningerne. Tag konstant bestik af krop, hjerne og hjerte og vær ikke bange for at handle ud fra det: dvs. sige noget til lægen og evt. bede om andre præparater. Min fornemmelse er, at som folk er forskellige, så reagerer de også vidt forskelligt på de samme præparater.

Min kone prøvede Calmigen, med det havde ikke tilstrækkelig effekt. Sertralin virkede derimod fint.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Endnu en gang tak for svarene.

Det er nok mere kompliceret emne end som så. Det er jo fuldstændig individuelt, hvilken effekt SSRI har på forskellige personer. Måske er det ikke en helt dum ide at prøve Calmigen.

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg vil også lige tilføje til Malkavians indlæg, at personens egen holdning til behandlingen kan gøre en forskel på resultatet. Går man ind i en behandling med mismod, skepticisme og pessimisme kan det klart gøre en forskel og gøre behandlingen mindre effektiv i modsætning til hvis man er håbefuld og optimistisk.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]