Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 30 jun 2025 20:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2 km under år 2000
Hej..
Jeg er sikker på I kender denne her historie ud og ind i forvejen, da den nok er rimelig almindelig, men,.. Her kommer den..

Jeg er lige flyttet hjemmefra og har flere jobs for at tjene penge nok, og har et stress problem som har plaget mig i et år eller vel snart to.

Stille og roligt og på en lidt udspekuleret måde er jeg begyndt at ryge lidt for meget hash i hverdagene. Det har langsomt trappet op gennem de sidste 2 års tid. Nu (indtil i forgårs..) ryger jeg hverdag når jeg kommer hjem fra arbejde. Jeg putter ikke mere end ca 1/4 gram i eller deromkring, men det er stadig nok til at få en god lille skævert af, da det er god hash fra rygeklubben..

Jeg har lagt mærke til hvordan min i forvejen dårlige hukommelse er blevet værre og værre stille og roligt. Her for nylig, synes jeg også at jeg håenterer mit stress dårligere, og er blevet mere irritabel.

Jeg har haft en tragedie i familien og vedkomne startede med hashen, og kan derfor se lighederne, (der er dog mange ting der skiller mit og hans tilfælde ad. Men det ligner lidt det samme sidespor) og det skræmmer mig lidt.

Jeg skriver vel det her for lige at høre om der er nogle der har nogle forslag til hvordan man forholdsvis smertefrit kan trappe ned, jeg tænker på at ryge en gang om ugen i stedet her til at starte med ;)
Derefter om noget tid kan jeg så overveje om jeg vil trappe yderligere ned..

Mit problem er også at jeg simpelthen elsker at ryge en joint!, smagen er fantastisk og den duftende røg osv.. Det gør det hele lidt sværere..

Tak fordi du gad og give dig tid til at læse det her ..
Mvh. Hardts..

Ps. ... Hvorfor står der i øvrigt at jeg er junior medlem??

Titel:
Medlem

Hejsa.. jeg vil starte med at henvise til følgende tråd hvor andre skriver om lige netop det problem:
Pas venligst på med hashen

Dernæst vil jeg give dig ret i at det er fandens svært at stoppe med at ryge i hverdagene, når man endelig har fået smag for det. Den bedste metode jeg kender er simpelthen ikke at have noget hash i huset, og tage dagene en time ad gangen, og holde sig på måtten indtil pusheren lukker og det er for sent at købe noget. Og hvis du beslutter dig for at kobe noget til weekenden, så køb kun så meget som du kan nå at ryge inden det bliver hverdag igen.

Håber du får styr på det...

Mvh

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tak for det hurtige svar.. Ja jeg så godt den tråd lige efter jeg havde skrevet det ;)..

Nu er jeg jo heldigvis lige flyttet lidt uden for københavn i charlottenlund området, og der er der ingen rygerklubber (ikke hvad jeg ved af ihvertfald ..!) Og det er nok den eneste måde, altså ikke at have noget liggende. Det er sku bare rigtg irriterende at man ikke kan få sig selv til bare at lade det ligge i skuffen, og vente til en dag man har aftalt med sig selv!

Hvem der bare kunne det..

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tæt på Kongebyen
Hardts skrev:
Ps. ... Hvorfor står der i øvrigt at jeg er junior medlem??

Fordu du ikke har lavet mere end beskeder på forummet endnu...

Jeg har selv haft problemer med hashen, jeg sagde nej den første uge, og derefter var der ingen der tilbød mig det i mange år, og nu siger jeg altid nej

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
ja, jeg bliver også nemmere stresset hvis jeg har thc i blodet :/
men først når det er ved at forsvinde, idag var jeg ved at gå amok over nogle ligninger.

Men hvis du vil stoppe, så få nogle interesser, få øjnene op for der er ting der er sjovere end at ryge fed :)(er der det?!?!?!), det er mit bedste tip

og hvis du har en kammerat der også ryger så snak med ham om han er med på at stoppe, det er meget nemmere hvis man står sammen om det (med mindre din ven er en sut der ikke tager sine beslutninger seriøst)

og søvnen som du sikkert også har problemer med, bare vær ligeglad med du ik kan sove, bare prøv der er ikke så meget andet at gøre, lad være med at blive irriteret af det

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tak for alle svarene.

Generelt er jeg en glad person, er sjældent i dårligt humør uden en god grund, og jeg har også flere andre interesser heh.. Spiller bla. musik, og ser ikke helt hashrygningen som en interesse, mere som et .. tja supplement til de andre ;)

Har et par hasher venner, men det er ikke folk jeg ser ret tit da jeg ikke synes jeg har ret meget andet tilfældes med dem ...

Men altså... Jeg tror bare jeg skal indsé hvor dårlig en ide det er i det hele taget, det er det samme scenarie hver gang jeg vågner op om morgenen efter jeg har røget (dvs. her for tiden, hver morgen..):

xxxxxxxxx (mit navn..) for helvede, nu må du lige tage dig sammen, du blir langsommere og langsommere.. Der må da være andet man kan lave som er lige så tilfredsstillende.. Så er jeg lidt sur på mig selv og prøver at forstå hvorfor jeg gør som jeg gør.. Så er det den der dejlige duftende joint kommer ind i billedet og jeg ser mig selv "tage hatten af" og læne mig tilbage osv..
Det er lidt som om hashen er en slags parasit der kommer og overtager visse dele af hjernen, og luller én ind i en slags falsk tryghed :) ...

Det er dog svært og finde noget som kan erstatte hashen da det jo ER dejligt at ryge osv :D ..

Mht. til det der stress, er det ikke kun noget der gør mig irriteret i situationer hvor jeg har brug for overblik, men også noget der plager mig generelt hele tiden.

Jeg kan gå en hel dag og lave spændinger med mavemusklerne konstant (og det er det jeg gør i øjeblikket) og ende op med en kæmpe hovedpine i slutningen af dagen, men så bare fortsætte.. Det er sku røv irriterende...

Jeg tror dog ikke at stressen kun skyldes thc'en men nogle andre ting, og da thc'en godt kan fastholde én i nogle mønstrer gætter jeg på, at det er det der er sket her...
Jeg kan selvfølgelig også ta fejl og finde ud af at det kun er hashen...

Hvem ved, måske gør jeg selv snart, hvis jeg tager mig sammen nu :| ..

Titel:
Medlem

Geografisk sted: KbhK
Hej Hardts

Jeg har selv været på rygeklovnen i nogle år - for nogle år siden.

Du aner ikke hvor mange gange jeg har sagt det til mig selv. Arh nu tager du dig sammen, din hjerne bliver lam, du bliver dum og ukoncentreret osv. osv.

Sådan gik der LAAANG tid. Jeg klarede jo studierne og jobbet.

Det der hjalp mig med at slippe ud af klovnens greb var en lang process.
Jeg havde utallige gange røget "den sidste joint" - store og små, prøvet at kurere mig selv ved at ryge mig helt ned - og den slags narrestreger.
Det, der for mig var vendepunktet var, at jeg fik et job, der betød noget, og hvor det gjorde en forskel om jeg var bagskæv eller ej. Mange gange siger man til sig selv, at det jo ikke gør nogen forskel... (Typisk når man ikke har røget i nogle dage, og tingene ikke med et ser lysere ud ).
Men hold ud, det lysner og med tide vil du opdage at det gør en forskel, at du ikke render rundt og er småbagskæv konfuckingstant. Du bliver gladere, kuulere og bedre til at klare ting i hverdagen.

Det nytter ikke noget at du bebrejder dig selv at du ryger. Bebrejdelse fører ingen vejne. I setdet for at fokusere din energi på at du er dum og dårlig når du ryger, så tænk, at du er på rette vej hvergang du ikke gør det.

Klovnen er ikke en man slipper af med på 10 minutter, det tager tid - og det er naturligt at du snubler i processen. Rejs dig og kig på klovnen - du vil se, at den tager mere end den giver.

Held og lykke!

-foil-

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Jeg har egentligt ikke noget at tilføje andet end:

-foil- : det du skrev skulle næsten gøres sticky. Godt sagt! :thumbs up:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Prøv med nogle stærke psykedeliske trips.. Det fik mig til at indse nogle ting der har været ubevidst gennem hele mit liv.. Jeg er foreksempelt holdt op med at tage i byen for at sloges da jeg ved mit første Ayahuasca trip så min psyke på afstand og fandt mine fejl og mine dårlige energier..

I lørdags opdagede jeg flere ting end nogensinde før.. Stærke trips hjælper mig på en eller anden måde.. Ved ikke om det er noget du gør i, men jeg vil klart anbefale psychedelika hvis du er åbensindet omkring det..

/Cope

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Jeg har haft voldsomme problemer med den grønne urt, men stoppede sidste nytår, og holdt det i mange måneder hvor jeg ikke røg i hverdagene men kun i weekends.
Dog smuttede der lige en enkelt røg ind til specielle lejligheder i hverdagene og alt det der.

Men så blev det lige pludselig sommerferietid, og jeg tog mine tre uger lige op til 1. august. Dejligt at have ferie, men når man ikke have noget arbejde at lave, dejligt vejr og sjov med vennerne og en helt masse røg gjorde at jeg på 3 uger begyndte at ryge ligeså meget som før nytår, 3-5 joints om dagen, en gang i mellem fra 5-10, og lidt bong ind i mellem.

Så bestemte jeg mig for ikke at ville købe mere røg eller ryge med vennerne i hverdagene, indtil jeg fik høstet mine planter, det gik så fint nok til der var en stor gren der knækkede af, og så var der sku røg igen... Så begyndte jeg at ryge 1-2 joints om dagen, og den gren holdt indtil der kom noget mere høst ind, som holdt til jeg fik høstet de fleste af mine planter, og på det tidspunkt så var jeg begyndt at ryge utrolig meget igen...

Nu er jeg så begyndt at tænke på hvor svært det er at stoppe, hvor nice det er at inhalere røgen og bare føle at den siver ud i alle afkroge af lungerne og spreder en varme i alle lemmer, giver en fantastisk ro, krydset med en fantastisk god smag som får tænderne til at løbe i vand og alle de kendetegn der er ved cannabis, jeg ELSKER dem, mind-fucket, de skøre tanker, let til latter, eufori og glæde, samt fråderen... Det er så lækkert, tit ryger jeg lige en J hvis jeg står og venter på en pizza, så jeg har fråder på når jeg spiser den, så får jeg 3 gange så meget for den fisk pizzaen koster... :P

Ville ikke undvære det, men er nødt til at skære ned, det er for meget at gå på arbejde og suge nol mens man skal lave noget ;)

Pas på dig selv og lad være med at ryge så meget...

Husk også at effekten bliver meget svagere jo mere du ryger og jo længere tid der går. Til sidst så holder skæverten sig kun i 15 min. og du skal ryge to-tre joints på en time hvor det normalt når jeg røg lidt var nok med ½...

Go ryger jeg tror jeg snupper mig en smøg i stedet lige nu ;)

...og en joint når jeg har fri :twisted:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hardts skrev:
Jeg skriver vel det her for lige at høre om der er nogle der har nogle forslag til hvordan man forholdsvis smertefrit kan trappe ned, jeg tænker på at ryge en gang om ugen i stedet her til at starte med ;)
Derefter om noget tid kan jeg så overveje om jeg vil trappe yderligere ned..

Nu er vi jo så forskellige, men her er alligevel et par velmenende råd:

Jeg tror, at din stress er en af grundene til, at hashen føles så godt. Jeg lider ikke specielt meget af stress, men i de kortvarige perioder, hvor jeg har stress får jeg også lyst til at ryge for at tage kanten af.

Tag og kast dig ud i et intellektuelt projekt for at forstå stress og hvordan det virker, og hvorfor det er så farligt for dig. Og brug så den viden til at komme ud af stress-spiralen. Stress lever ofte i en feedback løkke med mindreværd i den anden ende. Man arbejder som en sindssyg, synes ikke man kommer i bund, får dårlig samvittigheder, arbejder endnu hårdere, sover mindre, kan overskue mindre næste dag, føler sig mindre værd, osv osv.

Et andet råd er, at du knuser det mønster, som du holder så meget af: nemlig komme hjem fra arbejde, lave en joint og så suge den i dig. Prøv i stedet at planlægge noget fysisk træning (løb, vægttræning, gymnastik, ...) som du kaster dig ud i efter arbejde og en hurtig bid mad. Personligt synes jeg at vægttræning giver en god, afstressende følelse i kroppen bagefter, ikke ulig den virkning, som hash har. Modsat mig får min kæreste fnidrende spat, hvis hun ikke får sig rørt fysisk - måske har du det på samme måde.

Fysisk vægttræning vil også gøre dig mere opmærksom på din krop, dine muskler og de spændinger du går med. Meget af din stress kan måske efterhånden være fysisk betinget?

Ellers ligner din psykologiske afhængighed lidt den som folk på slankekure står overfor: hvordan fanden dropper man colaerne, slikkert, pingvinstængerne, chokoladen og alle de lækre chips? Nogen har viljestyrke, andre sørger for ikke at have det i huset.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej hej, hold da op, der gik vidst lige nogle år. Jeg havde virkelig fulstændig glemt denne her tråd. Jeg ved ikke om I stadig huserer på forummet, personligt kigger jeg forbi i perioder. For lige at følge op på det jeg skrev dengang; Det som jeg kaldte stress, udviklede sig uheldigvis til angst, meget kedeligt. Det har jeg så gået og kæmpet med siden. Jeg er på nogle angstdæmpende piller, og har været det i flere år efterhånden. Jeg ryger dog ikke hash mere, stoppede for et par år siden og gør det nu kun en sjælden gang i mellem (nogle gange om året). Simpelthen fordi jeg ofte ikke kan tåle det, jeg bliver direkte usikker og paranoid af det, det er jo ikke fedt.

Grunden til at jeg kun kigger forbi forummet en gang i mellem er, at jeg har visse perioder hvor jeg kan være interesseret i at indtage noget psykedelisk, så kigger jeg lidt rundt osv. Når jeg så har fået min psykedeliske oplevelser så flytter mit fokus sig lidt videre igen..
Mvh Hardts

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Hardts skrev:
Hej hej, hold da op, der gik vidst lige nogle år. Jeg havde virkelig fulstændig glemt denne her tråd. Jeg ved ikke om I stadig huserer på forummet, personligt kigger jeg forbi i perioder. For lige at følge op på det jeg skrev dengang; Det som jeg kaldte stress, udviklede sig uheldigvis til angst, meget kedeligt. Det har jeg så gået og kæmpet med siden. Jeg er på nogle angstdæmpende piller, og har været det i flere år efterhånden. Jeg ryger dog ikke hash mere, stoppede for et par år siden og gør det nu kun en sjælden gang i mellem (nogle gange om året). Simpelthen fordi jeg ofte ikke kan tåle det, jeg bliver direkte usikker og paranoid af det, det er jo ikke fedt.

Grunden til at jeg kun kigger forbi forummet en gang i mellem er, at jeg har visse perioder hvor jeg kan være interesseret i at indtage noget psykedelisk, så kigger jeg lidt rundt osv. Når jeg så har fået min psykedeliske oplevelser så flytter mit fokus sig lidt videre igen..
Mvh Hardts

Der er med garanti flere herinde der ryger mere end hvad godt er, der senere vil finde ud af, at de gør det fordi de har et problem af større eller mindre karakter. I så fald kan man næppe påstå at hash er årsagen til problemerne, men mere end måde at håndtere dem på. Det ser ud som om mange forveksler de to ting.

Most of the physical world is unseen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det kan du sådan set have ret i. Der er jo ofte en lidelse gemt bag et hvert misbrug, hvis det altså er et misbrug. Det er et stort forbrug ikke nødvendigvis. ..Men hvis det så er et misbrug så er der også chancen for at det kan eskalere og være med til at gøre lidelsen være i stedet for at dæmpe den, altså have den modsatte effekt i forhold til hvad man ønsker. Det tror jeg lidt var tilfældet i min situation.

Men lad os blive enige om at evt problemer der opstår med stor sansynlighed ikke har rod i hashen, men at hashen nok bare ikke gøre dem bedre..

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Hardts skrev:
Det kan du sådan set have ret i. Der er jo ofte en lidelse gemt bag et hvert misbrug, hvis det altså er et misbrug. Det er et stort forbrug ikke nødvendigvis. ..Men hvis det så er et misbrug så er der også chancen for at det kan eskalere og være med til at gøre lidelsen være i stedet for at dæmpe den, altså have den modsatte effekt i forhold til hvad man ønsker. Det tror jeg lidt var tilfældet i min situation.

Men lad os blive enige om at evt problemer der opstår med stor sansynlighed ikke har rod i hashen, men at hashen nok bare ikke gøre dem bedre..

Jeg er helt enig med dig i, at cannabis kan forværre psykiske problemer. Når det er sagt, så kan det også mildne dem ved at gøre det lettere at være i svære sindstilstande. Cannabis kan have utilsigtede konsekvenser, men det kan medicin jo også. Derfor mener jeg ikke man skal lade være med at tage medicin, men det har konsekvenser og man må derfor veje virkninger op mod bivirkninger efter bedste evne. Det er selvfølgelig et svært regnskab, som det aldrig er muligt helt at få svaret på og det kan aldrig blive andet end en kalkuleret risiko udfra viden og erfaringer. Selvom selv den bedste psykiater er ved ens side, så kender han/hun ikke de præcise konsekvenser.

Heldigvis kan nogle selv mærke hvis de har utilsigtede konsekvenser ved indtagelse af et stof, som du gjorde, men nogle er mange år om at forstå det og nogle ser det aldrig. Det samme kan desværre siges om psykofarmaka, der alt efter præparatgruppe og dosis kan have ret alvorlige utilsigtede virkninger, hvor thc slet ikke kan følge med. Antipsykotisk medicin er helt fremme i "feltet", men også de ældre antidepressiva er med godt fremme. Selv relativt harmløse SSRI præparater (populært kaldet lykkepiller) kender vi jo heller ikke de nøjagtige følgevirkninger af.

Jeg har ikke belæg for at påstå, at thc altid er dårligt, når man har en psykisk forstyrrelse. Når man selvmedicinerer med cannabis er der jo også forskel på både positive og negative konsekenser alt efter forbrug og hvem man er som person. Positive konsekvenser har det jo og det er selvfølgelig derfor så mange mennesker med psykiske problemer (og andre) bruger det. Ikke kun som en måde at flygte på, men også som en positiv forstærker af følelser, sindsstemninger og andet.

Nå, fuck, det var ikke for at dræbe tråden. Du lyder som du har ok fat i det og det er rart at læse :)

Medlem

Jeg vil give Hardts ret i at hash kan være en "krykke" for nogle folk med lidelser. Nogle er kroniske og der synes jeg egentlig det er fint at fortsætte med hash'en, men hvis det er eksempelvis er psykiske problemer der kan løses, så bør hash'en kun være en "krykke" i et positivt udviklings forløb.

Men okay, jeg er ikke fagligt uddannet indenfor psykologi, psykiatri eller medicin, så tag min udtalelse med et gran salt ;)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Urt skrev:
Jeg vil give Hardts ret i at hash kan være en "krykke" for nogle folk med lidelser. Nogle er kroniske og der synes jeg egentlig det er fint at fortsætte med hash'en, men hvis det er eksempelvis er psykiske problemer der kan løses, så bør hash'en kun være en "krykke" i et positivt udviklings forløb.

Men okay, jeg er ikke fagligt uddannet indenfor psykologi, psykiatri eller medicin, så tag min udtalelse med et gran salt ;)

Det behøver du sgu heller ikke at være for at give gode råd :wink: Råd fra en uddannet er ingen garanti for gode råd, men det burde hjælpe på det...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]