Hey jeg har modtaget et brev fra en af mine venner der er noget skeptisk stillet overfor stoffer, navnligt psilocybin. Nogen der vil besvare brevet med jeres holdning og mening, så vil jeg vise ham denne tråd.
På forhånd, tak.
Ohøj Daniel
Jeg har kigget på lidt forskellige links. Links, der holder med dig - er mod dig - og dem, der bare neutralt forklarer kemien omkring psilocybin. Hvis jeg har forstået det korrekt, så forhindrer psilocybin genoptagelsen af serotonin - dvs ved at blokere for genoptagelsen af serotonin tilbage til den nervecelle, som frigiver stoffet, får disse midler nervecellerne til at frigive endnu mere serotonin - nøjagtig ligesom det er ideen med lykkepiller. Derudover siges det at toffet virker generelt forstærkende på sanseevnerne og kan (især ved høje doser) gøre ubevidst materiale bevidst, herunder positivt eller negativt materiale fra barndommen, fødslen og fostertilstanden. Det må være det, der interessere dig- altså det bevidsthedudvidende.
Hvis jeg kort skal skitsere, så påpeger de skeptiske, at det der forekommer blot er forvrængninger af sanseindtrykkene, illusioner eller hallucinationer. Hallucinationerne er blot pseudohallucinationer, hvor man véd at indtrykkene er falske (oplevelserne kan være lysglimt, farvede mønstre eller figurer eller lyde) De falske hallucinationer kan fx "styres" af rytmer fra musik og så meget andet. Derimod siges det at ægte hallucinationer, hvor den berusede ikke er klar over, at indtrykkene er falske, er sjældne.
Hvis det er sandt, altså at du udmærket ved at den bevidsthedsudvidelse du opnår er falsk, så har jeg svært ved at se fornuften - men jeg regner med at du har anden opfattelse ik?
Nå, men så er der også snakken om bivirkninger, hvor det hævdes at det er muligt der forekommer flash back lang tid efter -kortvarige genoplevelser af rusen. Som jeg forstår det må det være en ubalance i hjerne, der ufrivilligt rammer de pågældende, så de igen oplever hallucinationer, hvilket betyder at visse må indlægges på psykiatrisk - og at der afhængig af situationen kan udvikles psykotiske tilstande.
Det var den side af sagen du sikkert hader at høre. Men så er der også dem, der tænker som dig:
>>Vi har den holdning at psychedeliske stoffer er en vej til at lære sig selv og sine sanser bedre at kende. Vi prøver at se verden fra mange forskellige vinkler, og vi vil gerne lære folk at indse, at det hele ikke er så firkantet som man tror det er. Psychedeliske stoffer kan ændre én for livet, ingen tvivl om det, og det kan hjælpe en på vej mod sine inderste mål og til at finde ægte værdier frem. << (
http://www.psychedelia.dk/ - under den rubrik der hedder "filosofi")
Se, det lyder også undelukkende tiltalende på mig, hvis jeg da vel at mærke kunne være sikker på at der vitterlig var tale om en bevidsthedsudvidelse og ikke bare en illusion. Nu kan man jo godt diskutere begrebet "illusion". For hvem siger det ikke er mig, der befinder mig i illusionen og den psykedeliske, der oplever det sande? Om ikke andet så tyder det på, at jeg befinder mig i virkeligheden, for det er den tilstand, alle altid vender tilbage til efter sin rus - og det tyder ikke på at man har taget noget med derfra eller hvad? Der her er nok det mest spændende spørgsmål: Når nu du har oplevet den bevidsthedsudvidende tilstand, er der så noget du har erfaret der, som du kan bruge - en større viden om dig selv eller afklaring af hvad dit sind indeholder? Eller er det bare en fantastisk oplevelse som ender sammen med rusen?
For måske er det rigtigt. Måske var urmennesket ligesom indianerne og deres svampe/katuser/meskalin stærkt engageret i at opnå åbenbarringer gennem deres rus.Som jeg kan forstå er det den tanke Gordon Wasson og andre har fremført. At fortidens mennesker udviklede sproget, kulturen og relgionen gennem brugen af diverse psykedeliske stoffer? Men jeg har min tvivl
Fred være med det.... jeg elsker dig...kom nu ikke for sent i seng... og spis noget, du er så mager...
Mysser
/Rune