Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 00:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hey jeg har modtaget et brev fra en af mine venner der er noget skeptisk stillet overfor stoffer, navnligt psilocybin. Nogen der vil besvare brevet med jeres holdning og mening, så vil jeg vise ham denne tråd.

På forhånd, tak.

Brevet:
Citat:
Ohøj Daniel

Jeg har kigget på lidt forskellige links. Links, der holder med dig - er mod dig - og dem, der bare neutralt forklarer kemien omkring psilocybin. Hvis jeg har forstået det korrekt, så forhindrer psilocybin genoptagelsen af serotonin - dvs ved at blokere for genoptagelsen af serotonin tilbage til den nervecelle, som frigiver stoffet, får disse midler nervecellerne til at frigive endnu mere serotonin - nøjagtig ligesom det er ideen med lykkepiller. Derudover siges det at toffet virker generelt forstærkende på sanseevnerne og kan (især ved høje doser) gøre ubevidst materiale bevidst, herunder positivt eller negativt materiale fra barndommen, fødslen og fostertilstanden. Det må være det, der interessere dig- altså det bevidsthedudvidende.

Hvis jeg kort skal skitsere, så påpeger de skeptiske, at det der forekommer blot er forvrængninger af sanseindtrykkene, illusioner eller hallucinationer. Hallucinationerne er blot pseudohallucinationer, hvor man véd at indtrykkene er falske (oplevelserne kan være lysglimt, farvede mønstre eller figurer eller lyde) De falske hallucinationer kan fx "styres" af rytmer fra musik og så meget andet. Derimod siges det at ægte hallucinationer, hvor den berusede ikke er klar over, at indtrykkene er falske, er sjældne.

Hvis det er sandt, altså at du udmærket ved at den bevidsthedsudvidelse du opnår er falsk, så har jeg svært ved at se fornuften - men jeg regner med at du har anden opfattelse ik?

Nå, men så er der også snakken om bivirkninger, hvor det hævdes at det er muligt der forekommer flash back lang tid efter -kortvarige genoplevelser af rusen. Som jeg forstår det må det være en ubalance i hjerne, der ufrivilligt rammer de pågældende, så de igen oplever hallucinationer, hvilket betyder at visse må indlægges på psykiatrisk - og at der afhængig af situationen kan udvikles psykotiske tilstande.

Det var den side af sagen du sikkert hader at høre. Men så er der også dem, der tænker som dig:

>>Vi har den holdning at psychedeliske stoffer er en vej til at lære sig selv og sine sanser bedre at kende. Vi prøver at se verden fra mange forskellige vinkler, og vi vil gerne lære folk at indse, at det hele ikke er så firkantet som man tror det er. Psychedeliske stoffer kan ændre én for livet, ingen tvivl om det, og det kan hjælpe en på vej mod sine inderste mål og til at finde ægte værdier frem. << (http://www.psychedelia.dk/ - under den rubrik der hedder "filosofi")

Se, det lyder også undelukkende tiltalende på mig, hvis jeg da vel at mærke kunne være sikker på at der vitterlig var tale om en bevidsthedsudvidelse og ikke bare en illusion. Nu kan man jo godt diskutere begrebet "illusion". For hvem siger det ikke er mig, der befinder mig i illusionen og den psykedeliske, der oplever det sande? Om ikke andet så tyder det på, at jeg befinder mig i virkeligheden, for det er den tilstand, alle altid vender tilbage til efter sin rus - og det tyder ikke på at man har taget noget med derfra eller hvad? Der her er nok det mest spændende spørgsmål: Når nu du har oplevet den bevidsthedsudvidende tilstand, er der så noget du har erfaret der, som du kan bruge - en større viden om dig selv eller afklaring af hvad dit sind indeholder? Eller er det bare en fantastisk oplevelse som ender sammen med rusen?

For måske er det rigtigt. Måske var urmennesket ligesom indianerne og deres svampe/katuser/meskalin stærkt engageret i at opnå åbenbarringer gennem deres rus.Som jeg kan forstå er det den tanke Gordon Wasson og andre har fremført. At fortidens mennesker udviklede sproget, kulturen og relgionen gennem brugen af diverse psykedeliske stoffer? Men jeg har min tvivl

Fred være med det.... jeg elsker dig...kom nu ikke for sent i seng... og spis noget, du er så mager...
Mysser
/Rune

Titel:
Medlem

For det første vil jeg sige at hallucinationerne er det mindst betydningsfulde for mig under et svampetrip. Jeg er udemærket godt klar over at de ting jeg ser ikke vil være der næste dag. Det eneste hallucinationerne gør for mig er at jeg kan få lidt sjov ud af f.eks. at se en cowboy ride rundt i gulvet, eller jeg kan sidde og nyde farverne og mønstrene.

For mig er det vigtigste ved at svampetrip alle de tanker man får. Jeg ser verden fra en helt anden vinkel. Med hensyn til at tage noget med fra trippet.. Flere gange når jeg har trippet er jeg kommet til at tænke over ting der i min hverdag har været et problem for mig. Når jeg så tænker over det mens jeg er på svampe kan jeg se tingene fra en helt anden synsvinkel og tit bliver de ting fuldstændig ligegyldige og er egentlig slet ikke noget der burde være et problem. Disse tanker tager jeg så op efter trippet og ofte finder jeg ud af at det bare er noget jeg har gjort til et problem, og derefter er det ikke længere noget der bekymrer mig.

Det er rigtigt at der er folk der får psykoser efter at have været på svampe, men sådan er det jo med alle oplevelser. Enhver oplevelse der er kraftig nok kan give anledning til en psykose, men hvis man er nogenlunde psykisk stabil tror jeg overhovedet ikke man skal frygte at få en psykose.

Jeg har desværre ikke tid til at skrive mere..

PS: Jeg synes det er dejligt at se at en person der er imod stoffer som ikke er så fordomsfuld men kigger på alle sider af sagen!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Citat:
Hvis jeg har forstået det korrekt, så forhindrer psilocybin genoptagelsen af serotonin - dvs ved at blokere for genoptagelsen af serotonin tilbage til den nervecelle, som frigiver stoffet, får disse midler nervecellerne til at frigive endnu mere serotonin - nøjagtig ligesom det er ideen med lykkepiller.

Det lyder lidt somom din ven roder et par ting sammen på det her punkt..
Psilocybin virker ikke på transport-protein-receptorerne som lykkepiller (ssri), men som en partiel agonist på de post-synaptiske serotoninreceptorer.
Kort sagt efterligner psilocybin måden serotonin virker på.

Citat:
Nå, men så er der også snakken om bivirkninger, hvor det hævdes at det er muligt der forekommer flash back lang tid efter -kortvarige genoplevelser af rusen. Som jeg forstår det må det være en ubalance i hjerne, der ufrivilligt rammer de pågældende, så de igen oplever hallucinationer, hvilket betyder at visse må indlægges på psykiatrisk - og at der afhængig af situationen kan udvikles psykotiske tilstande.

Fashbacks er ikke nogen ubalance i hjernen men udelukkende et psykisk fenomen, det er også kaldet "post traumatisk stress syndrom" og kan forekomme efter traumatiske oplevelser som et trip også kan være.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg må give Timekiller ret i at flashbacks kan være noget psykisk, men jeg har altså også haft direkte hallucinationer efter et stærkt trip. Det er aldrig noget der irriterer mig, for det får mig til at føle at jeg ikke er alene. Selvom det godt kan virke lidt skummel.

Mht. Brevet synes jeg ikke han er særlig negativ... Nærmere rationel...

Men der er kun én måde at overbevise ham om at det er et ok stof.. Og du ved hvad der skal til :P

Han skal bare lige prøve et skærkt psykoaktivt sto og så skal han nok ændre mening :wink:

Men hvis han er kritisk indstillet ligesom én af mine venner er det, så er det er svær kamp at kæmpe, for de er svære at overbevise, fordi de ikke selv har prøvet det og ofte tror man bliver hjernevasket af stoffet og derfor falder med på vognen der gør at man synes det samme som ham der prøvede at overbevise.
Så er spørgsmålet jo så bare om det ikke er deres egen hjerne der hjernevasker dem eller hvad? Hvem skulle ellers gøre det? En højere magt som de ikke tror på?

Sorry.. Lidt sent for Cope.. Anne og Lotte har været der og han burde sove nu 8)

/Cope

Titel:
Medlem
Brugeravatar

TimeKiller skrev:
Fashbacks er ikke nogen ubalance i hjernen men udelukkende et psykisk fenomen, det er også kaldet "post traumatisk stress syndrom" og kan forekomme efter traumatiske oplevelser som et trip også kan være.

Det vil jeg da også kalde en ubalance i hjernen. Det er et fænomen som kun forekommer ved ekstreme udsættelser for psyken, og altså ikke forekommer normalt, desuden aftager det over tid (som regel). Derfor må der nødvendigvis være tale om en ubalance. Psyken er jo også en del af den kemiske aktivtet i hjernen.

Derudover er jeg i og for sig meget enig med ham Rune, men blot fordi, at der ikke skulle være tale om "ægte" bevidsthedsudvidelser, kan man jo sagtens bruge det til noget. Det kan på sin vis sammenlignes med at læse en bog, som jo heller ikke er "ægte", men alligevel er dens indhold ikke ligegyldigt.

The brain - Your No. 1 Entertainer

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Lemmy skrev:
. Psyken er jo også en del af den kemiske aktivtet i hjernen.

Tja, det er der jo så ikke nogen der har bevist endnu...

Personligt, selvom jeg er ret naturvidenskabeligt minded, så vælger jeg at tro på, at psyken ikke er helt beregnelig.

Og hvis psyken bare er ren kemisk aktivitet, så kan det vel lige så godt være flashbacket/trippet, der er den egentlige balance. Der er jo teorier der siger, at hjernen er et filter, der fjerner de inputs, som ikke er nødvendige for overlevelse (feks er høresansen egentlig skarp nok til at registrere molekyler/atomer, der rammer imod de fine små hår i øret men da det vil være pænt generende i dagligdagen og ikke giver os en overlevelsesfordel, så bliver de inputs sorteret fra af interneuroner) og så giver det jo egentligt ret meget mening at kroppens egentlige tilstand ikke er den, der præsenteres for os som værende virkelighed...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

noname skrev:
Tja, det er der jo så ikke nogen der har bevist endnu...

Personligt, selvom jeg er ret naturvidenskabeligt minded, så vælger jeg at tro på, at psyken ikke er helt beregnelig.

Selvfølgelig skal man passe meget på med at simplificere psyken, for den forekommer som en ret kompleks sag. Men det mener jeg nu heller ikke, at man gør ved at tænke i kemiske baner - et så hurtigt og samtidsvirkende system giver jo uanede muligheder af outputs.

Men at psyken fx påvirkes, når kroppen mangler væske, mener jeg er et godt eksempel på den samvirkende psyke og resterende hjerne. Psyken får en vandsøgende adfærd, når lav væskebalance registreres på "lavere niveau" - altså en påvirkning fra hypofysen op til frontallappen - fjernes forbindelsen, fjernes også iniviativet til at gå ud og tage et glas vand.

noname skrev:
Og hvis psyken bare er ren kemisk aktivitet, så kan det vel lige så godt være flashbacket/trippet, der er den egentlige balance.

Det har du helt ret i. Men som du selv er inde på, filtrerer hjernen. Jeg tror ikke det udelukkende er for at undgå at det generer, men simpelthen fordi at hjernen ellers ville "brænde sammen" (meget billedligt talt), hvis der skulle behandles alle de indtryk. Jeg ved ikke om der findes nogle forsøg med, hvad et neuron kan klare af kontinuerlig synapseaktivitet, men jeg mindes, at nogle maniske patienter kan rammes af demens - kunne man forestille sig, at neuroner er blevet "overbelastet"? Så filtreringen skal måske ses som en forsvarsmekanisme i hjernen, så den får det mest (for den) hensigtsmæssige arbejdsniveau. Om trippet/flashbacket så er et glimt af virkeligheden, er på hjernens niveau her ligegyldigt, det er stadig uhensigtsmæssigt (derfor normalt frafiltreret) - en ubalance.

I en absolut søgen efter en "sandhed", vil det selvfølgelig være nødvendigt ikke at lade sig begrænse af hjernens filtrering, og lade lukket land være lukket land. Men det kan blive fatalt, hvis det lukkede land ikke indeholder noget svar, og man i sin søgen får ødelagt det da hensigtsmæssige filtreringssystem. Dermed ikke sagt at man derfor ikke skal søge, man skal blot tage sine forholdsregler. Men Columbus fandt jo Amerika :D

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Lemmy skrev:
TimeKiller skrev:

Det vil jeg da også kalde en ubalance i hjernen. Det er et fænomen som kun forekommer ved ekstreme udsættelser for psyken, og altså ikke forekommer normalt, desuden aftager det over tid (som regel). Derfor må der nødvendigvis være tale om en ubalance. Psyken er jo også en del af den kemiske aktivtet i hjernen.

Post Traumatic Stress Disorder (PTSD) skyldes at den traumatiske oplevelse ligger ubearbejdet i (under)bevidstheden. Der er forskellige symptomer på PTSD, "flashbacks" er en af dem, og dækker over en genoplevelse af den traumatiske oplevelse. Flasbacks bliver ofte tricket af en lignende oplevelse eller tankemønster. For eksempel hvis man har været ude for en volsom bilulykke, og så på et senere tidspunkt kører forbi det samme sted som ulykken foregik, kunne det f.eks. frembringe et flasback af ulykken.
Så hvis du mener at hukommelsen kan være en ubalance i hjernen, så har du vel ret..
Men så er der jo slet ikke brug for ordet "psyke" da det hele burde kunne forklares kemisk..
Uanset hvad, så er flashbacks ikke en kemisk ubalance i hjernen som stoffet i sig selv har været skyld i, hvilket jeg tror var hvad Rune mente..

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Har travlt så jeg har ikke læst hele topic men.
Jeg havde i lang tid også svært ved at stole på mine oplevelser, men når man erfare at to personer kan havde præcis samme oplevelse på et stof. Når man oplever energioverførsel af en eller anden form, ja så har man sku svært ved at blive ved med at tvivle..

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
noname skrev:
Og hvis psyken bare er ren kemisk aktivitet, så kan det vel lige så godt være flashbacket/trippet, der er den egentlige balance. Der er jo teorier der siger, at hjernen er et filter, der fjerner de inputs, som ikke er nødvendige for overlevelse (feks er høresansen egentlig skarp nok til at registrere molekyler/atomer, der rammer imod de fine små hår i øret men da det vil være pænt generende i dagligdagen og ikke giver os en overlevelsesfordel, så bliver de inputs sorteret fra af interneuroner) og så giver det jo egentligt ret meget mening at kroppens egentlige tilstand ikke er den, der præsenteres for os som værende virkelighed...

Det er sgu interessant! Hvor anerkendte er disse teorier? Er det noget, der er en større enighed om blandt forskere, eller er der tale om teorier á la "Holocaust har aldrig fundet sted" som enkelte historikere til stadighed er tilhængere af?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Altså det med høresansen er ganske kendt, jeg har nogle flere eksempler i samme dur, som jeg nok skal finde frem senere, men lige nu skal jeg vist bare i seng, var alt for tidligt oppe iflg mit interne ur...

Teorierne derimod ved jeg faktisk ikke hvor anerkendte er, men jeg er stødt på dem et par gange. Jeg tror ikke det bliver nemt for mig at finde nogle referencer, men hvis jeg skulle snuble over det en dags tid skal jeg nok sige til...

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Det med at man kan sanse langt dybere på trip har jeg oplevet. På et LSD trip hvor jeg stod og så op på den mørke stjernehimmel oplevede jeg, at jeg kunne stille skarpt på de enkelte stjerner med skiftevis synssansen og høresansen. Ikke dem begge to på en gang - det ville forstyrre koncentrationen... Men med øjnene fik jeg sendt informationer om stjernernes historie (jeg så deres skabelse), og med ørene.... kunne jeg høre dem! Det er svært at forklare hvad deres lyd gjorde ved mig, men jeg var lamslået over hvad jeg fik adgang til.
Jeg tror det ville være alt for stressende og energikrævende for vores hjerne, hvis vi skulle gå rundt til hverdag og lægge mærke til hvor dybt vi kan sanse. Derfor har vi et filter som tjener til at gøre os mere robuste og overlevelsesdygtige. Hvis man hele tiden havde alle antenner ude, ville man aldrig få taget sig sammen til de almindelige hverdags-ting såsome at skaffe mad, arbejde osv.

Hilsen Fanny

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg tror ikke man skal se psyken og hjernen hver for sig, da det lader til at mange ser psyken som en eller anden metafysisk bestanddel og hjernen som noget mere mekanisk. De afhænger af hinanden og påvirker. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at psyken er gemt inde i hjernen og er skabt af neuroner og deres samspil, men det samspil fungerer så komplekst og på et plan, der er ud over den fattevne som videnskaben kan kontemplere. Jeg tror på at psyken kan påvirkes gennem hjernen, men det går også den anden vej. F.eks. kan visse følelser påvirke hjernen, som så påvirker andre steder i kroppen. Psykosomatiske symptomer kaldes det vist. F.eks. kan man få "sommerfugle i maven", hvis man er nervøs eller anspændt, fordi man imødekommer noget ukendt og/eller fordi fremtiden i den givne situation, er usikker.

Det psykiske og det fysiske arbejder sammen og er skabt af hinanden - det er blot to sider af samme sag. Ødelægger du hjernen, ødelægger du også psyken eller bevidstheden som dermed er evnen til at tænke og omvendt, ødelægger du psyken, ødelægger du også hjernen. Den umiddelbare forskel er at man ikke kan påvirke psyken fysisk, altså direkte påvirkning, men der kan naturligvis komme psykiske efterreaktioner, efter en fysisk hændelse.

Min pointe er, at svampe går ind og ændrer kemisk, som så ændrer psykisk, men da hjernen er en del af det psykiske, kan man altså ikke skelne mellem den normale tilstand og den nuværende tilstand - det eneste man dog kan konkludere, og det sker ud fra hukommelsen, som dog er intakt, er at der er en forskel. Hvis man, fra man var spæd, var blevet givet en lille dose psilocybin, så plasmakoncentrationen var konstant, tror jeg at dét ville være den virkelighed, som var den normale, og noget der afviger, unormalt.

Man skal dog også huske på at gennem sensorisk input, ændres psyken og også hjernen og da sanserne ændres gennem psykedeliske stoffer, så som psilocybin, ændres den input variant også, og der sker dermed også andre kognitive processer end normalt. Den kognitive proces er naturligvis også påvirket, så det er ikke alene pga. det ændrede sensoriske input. Men man skal derfor også forstå, at psykoser eller flashbacks ikke er stoffets skyld, men er psykens måde at arbejde med den oplevelse der er sket. Nok kan oplevelsen være kraftig, men hvis man undertrykker de følelser eller tanker, kan det netop føre til de lidelser, som er så kendte. Jeg tror ikke på, at alle de lidelser man har kendskab til, er direkte lidelser, ligesom hepatitis eller kræft, men er forskellige symptomer på tillærte reaktioner og tidligt indprogrammeret adfærd. Forskellen er blot, at man altid har kontrollen over det man gør, så hvis man gør noget forkert, kan man altid ændre det. Der kan selvfølgelig være følelser eller tanker, beslægtet med en sådan oplevelse, der er blevet undertrykt så kraftigt, at man bevidst ikke kan mærke dem, men det betyder ikke at de ikke eksisterer - de manifesterer sig blot i underbevidstheden og lærer os efterhånden reaktioner og adfærd, og at tackle lignende situationer. Som eksempel er mange angstneuroser ikke direkte sygdomme, men er reaktioner på ubevidste og undertrykte følelser. Og som bekendt kan følelser være alt lige fra sorg, vrede, frygt og had til glæde, latter, stolthed og jalosi, så det er et bredt samspil mellem mange faktorer. Så længe man blot husker, at "lidelsen" (som jeg ikke bryder mig meget om at kalde en lidelse), er symptomet og ikke årsagen. Årsagen er det ubevidste og kan ændres, så man er aldrig permanent skadet eller lider af en uhelbredelig psykisk lidelse.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
Jeg vil mene, at der en markant forskel på, om man har en opfattelse af, at sanserne skærpes i et trip, eller om de rent faktisk gør det. Noname, det du skriver om høresansen lyder plausibelt. Men er det ikke at tage munden lidt for fuld, hvis man mener, at alle sanseindtryk på et trip er en 'ufiltreret' sandhed?
Lidt kringlet at sætte ord på, håber I forstår...?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Jo det er absolut ikke et bevis for, at det er sådan det er. Det gør bare teorien mere plausibel, hvilket man jo absolut ikke skal kimse af...

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg er overbevist om at sanserne bliver skærpet på trip. En anden sans som er en stor kilde til nydelse er lugtesansen. Evnen til at skældne dufte/lugte fra hinanden bliver kraftigt forstærket på et trip. F.eks. kan det være helt fantastisk at bruge røgelse (ikke den billige!) på trip. Duften bliver meget forstærket af trippet og mere "ren" og man kan mærke hvad den gør ved hele kroppen. Lugtecenteret er direkte koblet til det limbiske system i hjernen, hvilket gør at dufte helt ucencureret bliver oversat til følelser.
Er man til rødvin kan det også anbefales at drikke et enkelt glas og nyde alle de forskellige duft/smagskomponenter den indeholder.

Hilsen Fanny

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]