Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 08:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Kære alle

Jeg ved godt at I ikke er nogen telefonbog for journalister der leder efter kilder, men nu tillader jeg mig alligevel at henvende mig.
Jeg sidder på radioprogrammet Klubværelset på P1 - Danmarks Radio, der beskæftiger sig med ungdomskultur og flere gange tidligere har lavet udsendelser, der har berørt diverse former for bevidsthedsregulering. Vi har bl.a. lavet en udsendelse om den fødekæde der går fra at et nyt stof kommer i omløb til det bruges, beskrives i medierne og derefter bliver forbudt (eksemplet var Salvia Divinorum) og vi er blevet anklaget for at reklamere for ecstacy, fordi vi prøver at vise hvordan vores generation bruger og forholder os til verden og dermed også stoffer. (Gamle programmer kan høres på vores hjemmeside: dr.dk/p1/klub)

I næste uge sætter vi fokus på rave-kulturen og dens myter; er technoen død, hvad blev der af de store raves, hvordan var det at deltage i den største subkultur i 90'erne, hvad gør techno-kulturen anderledes end de andre subkulturer som f.eks hip hop etc. Og i den sammenhæng kommer vi altså ikke uden om stofferne.

Om det er mediernes abnorme fokus på miljøet, der har gjort at techno og stoffer synes at hænge uløseligt sammen, er én af de ting, man kunne tage op. Derudover forestiller vi os, at man kan komme ind på udviklingen ift. technoens/ravets tilknytning til stoffer, hvordan påvirkede mediernes stof-image ravekulturen, er der hold i det image, er det stadig ecstacy der er moderne at bruge i dag osv.
Så jeg leder altså efter én, der er lidt inde i techno-miljøet og som vil fortælle om udviklingen af stoffer i rave-miljøet. I dén sammenhæng er det selvfølgelig forståeligt, hvis man gerne vil være anonym.

I er derfor mere end velkomne til at sende en mail til mig på mahg@dr.dk, eller ringe på 3520 4397

På forhånd tak for hjælpen og med venlig hilsen

Marie Hougaard

Titel:
Insane psychedelia user!

Må jeg foreslå http://www.housemusik.dk, de har også et forum og jeg vil tro der er større chance for at finde en, som rigtigt er inde i miljøet og elektronisk musik end her :) I ville jo ikke få meget ud af at interviewe en tilfældig idiot som har været i Amar Bio et par gange.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
hvornår bliver det sendt? :D

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

prøv trancetunnel.dk

Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
@P1 Klubværelset:

Indledningsvis vil jeg lige nævne at jeg generelt har stor respekt for de programmer, som I sender på P1. Det er blevet til mange fine stunder efterhånden.

Dog vil jeg indskyde, at det program I diskede op med, omkring LSA-sagen, var under lavmålet. Det var programmet "Orientering". Her er et internt link, der viser vores reaktioner på det nævnte program. Jeg beklager den hårde tone i kritikken (selvom der jo ikke er noget dybt personligt i dén, som sådan):

http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?p=133131

Men ok, det kan vi jo ikke blive ved med at køre rundt i - jeg ville bare videregive kritikken, fordi jeg af princip mener, at dét er vigtigt.

Når det er sagt, så vil jeg henstille til at du opsøger sider som omhandler elektronisk musik, så vinklen primært bliver dette, og ikke stoffer.

Her tænker jeg på sider som f.eks. http://www.housemusik.dk og http://www.electrobeat.dk . På sidstnævnte skulle du have en god chance for at opsøge folk som både er godt inde i scenen, og som også tager den seriøst.

Fortsat held og lykke med programmet.

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
@Dextrose: Dét var egentlig en ret ligegyldig kommentar. ;)

@P1 Klubværelset:

En lille tilføjelse.

Jeg ser frem til en veldokumenteret, og saglig udsendelse, som tager sit journalistiske fag seriøst, og på en objektiv, interesseret måde skildrer en kulturstrømning i samfundet.

Medlem

Citat Jespar
"Her tænker jeg på sider som f.eks. http://www.housemusik.dk og http://www.electrobeat.dk . På sidstnævnte skulle du have en god chance for at opsøge folk som både er godt inde i scenen, og som også tager den seriøst."

Jeg kan så sige at Electrobeat.dk ikke vil tillade emnet i dets nuværende form, vi tillader simpelthen ikke emner der knytter elektronisk musik og stoffer yderligere sammen.

Det virker helt klart på mig, som om dette radio program vil gøre dette (igen igen) - i det hele taget, skal man snakke om interessante ting vedrørende elektronisk musik så kan jeg godt finde på emner som er bedre end "hvad har stoffer med tægno at gøre?" eller "Techno - Hot or not?" - disse emner hører til i hestebladet Penny, eller noget andet dum teenie litteratur.

Ihvertfald har jeg INGEN tiltro til medierne overhovedet, og deres manglende evne til at rekruttere folk til interviews.
Noget dette emne fint er udtryk for.... Fokus MÅ jo ligge på stoffer, og ikke Elektronisk musik som sådan når man som udgangspunkt rekrutterer på psychedelia.dk og ikke på andre mere vedkommende sites.

Det stinker langt væk af "nu skal vi lave et program om rave kulturen, vi har 1 uge til at samle materiale så vi kan holde showet kørende" - end en indsats hvor der vil blive arbejdet seriøst på at afdække hvad denne kultur overhovedet indeholder, og hvordan den virker.

Men nej, for Hr og Fru Danmark er det MEGET vigtigere at snakke om stoffer og elektronisk musik - end at lære noget om hvad elektronisk musik har at byde på.

Faktum er at Hr og Fru Danmark ikke ville kunne kende forskel på et ambient release og et trance release om så deres liv afhængte af det.

Hilsen

Bart / Krell :: Electrobeat.dk

Titel:
Junior medlem

Tak for jeres mange svar.

Blot for en god ordens skyld vil jeg orientere om, at programmet, der varer 45 minutter, langt størstedelen af tiden kommer til at handle om rave-kulturen generelt, og derfor også i allerhøjeste grad naturligvis også kommer ind på musikken. Fordommen om mediernes uklædelige trang til kun at ville belyse stofferne i kulturen kommer altså desværre ikke til at gå i opfyldelse i dette program.

Vi synes ikke, det vil være objektivt eller troværdigt at lave et program om rave-kultur i 45 minutter uden at nævne stoffer... Derfor leder vi stadig efter en, der i et omkring 8-10 minutters indslag kan give indsigt i dén del af rave-kulturen.

med venlig hilsen

Klubværelset/Marie

Titel:
Medlem

P1 Klubværelset skrev:
Tak for jeres mange svar.

Derfor leder vi stadig efter en, der i et omkring 8-10 minutters indslag kan give indsigt i dén del af rave-kulturen.

med venlig hilsen

Klubværelset/Marie

Tror i virkelig at kun 1 person kan give indsigt i den del af rave-kulturen, og at denne indsigt kan danne basis for at folk får et objektivt billede vedrørende stoffernes rolle i rave-kulturen ?

Det lyder ikke ret seriøst i mine ører, og det har ikke ændret min opfattelse af at i ikke løfter ansvaret for at formidle information på et sådant niveau at man får et nuanceret billede af hvad stoffernes rolle spiller i det i kalder rave-kulturen.

Faktisk vil i nok opleve en betydeligt anderledes holdning til de ting alt efter hvem i spørger.
Der er store forskelle imellem de forskellige scener der findes indenfor Elektronisk musik....

Det er ikke 1 samlet rave-kultur mere (det har det ikke været MEGET længe) - men snarere flere forskellige sub kulturer der har hver deres scene, moral, filosofi og musik. (og ofte har de ikke meget til overs for hinanden heller).

House
Trance
Electronica

osv osv.

Der er stor forskel på om man snakker med 18 årige weekendnarkomaner der tager til Hardstyle Fest på Fantasy i Tarp, eller med house folk der hygger sig på Culture Box - eller aldrende electronica folk.

Forskellen er lige så stor som den man ser imellem 1950er Rock N Roll pensionister og hårdkogte Black Metal fans.
Udviklingen indenfor elektronisk musik er eksploderet ud i mange scener, for længe siden.
Scenerne er forskellige fra hinanden.

Med andre ord - At lade 1 person udtale sig om det emne, giver hverken et objektivt, nuanceret eller journalistisk troværdigt billede om noget som helst.

Det i faktisk spørger om er stoffers rolle indenfor musik generelt - Så bredt er det. Nogle musikstile nydes sammen med visse stoffer - Smag og behag - Ligesom rødvin går godt til rødt kød, og hvidvin er godt til fisk - imens Sushi måske nydes bedst med et glas vand!

Jeg vil ikke anbefale nogen at samarbejde med dette radioprogram - Ikke så lang tid deres indgangsvinkel er som den er.

MVH

Bart / Krell :: Electrobeat.dk

Titel:
In our memories

Jeg siger bare stoffer(mest psychedeliske), musik(bl.a. elektronisk), indsigt og evolution. Nu for fanden,.. bevidsthedsevolution, indre rejser, før/i stedet for at sende raketter til månen. Indsigt til krigsnørderne...

Ha' en super kærlig og indsigtsfuld dag, til Krell og journalister, og alle psychedelikkere :)

PS. http://www.maps.org + http://www.lsd.info

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
renset for offtopic

Titel:
Dedikeret medlem

P1 Klubværelset skrev:
Fordommen om mediernes uklædelige trang til kun at ville belyse stofferne i kulturen kommer altså desværre ikke til at gå i opfyldelse i dette program.

Jeg taler vist på de flestes vegne når jeg siger, at dette ikke er en fordom, men nærmere reglen end undtagelsen.

/Laden

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg vil give Bart 100% ret.
Medierne har ødelagt SÅ meget for os i forvejen.

Fatter ikke hva journalister får ud af det her..

Hvis jeg tænker tilbage på hvordan vi psykonauter har fået frataget vores ret til at udforske psyken og vores interesser gennem tiden, og så stiller det i perspektiv til hvor stor en del af skylden medierne bærer for dette, så får jeg sku næsten brækfornemmelser!

I er nogle svin overfor os!
Jeres semi-seriøsitet hvad angår research, og jeres manipulerende evne til at få os til at ligne samfundets jubel-nare, skulle jo afsløres og hades mere end vores interesser bliver misbilliget.

For mig er i lidt den udgave af ham den dumme men forkælede dreng i skolegården der altid fik lærernes tiltro.

Marie.. Du ved udemærket godt at så snart i nævner ordet "stoffer", så skruer Hr. og Fru. DK op og lytter øre og væmmes ved vores kultur.
Du må så være den dumme drengs kæreste?

Jeg vil ligesom Bart ikke anbefale jer at støtte det her!

/Cope

Titel:
Dedikeret medlem

Hey... nu sender de udsendelsen! Den bliver sikkert genudsendt eller kan høres fra P1 siden.

/Laden

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
infected cope > det var noget af en anklage, jeg opfatter p1 som et af de mest objektive mediestationer i danmark, hvis nogen skal lave udsendelser om noget jeg gerne vil have så objektivt som muligt ville jeg da foretrække p1

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Laniakea Supercluster & The Surrounding Area
hva.. kommer det på nettet ?

en jeg kender hørte det og han synes sku ik det var noget at råbe hurra for, personen der blev interview'et havde ik for mange brikker at flytte rundt med..

men anyways, ku godt tænke mig selv at høre det :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 8000 Botanical Dimensions
ConfusioN skrev:
hva.. kommer det på nettet ?

Ja, jeg tror, det bliver lagt op på http://www.dr.dk/p1/klub efter næste program på tirsdag.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Copenhouse
(Jeg har på nuværende tidspunkt endnu ikke hørt programmet)

Uha sikke en fjendtlighed overfor en mulighed for netop at nuancere billedet af rave-kulturen og stofbrug - hvad hr. og fru Danmark så konkluderer, er op til dem selv, påvirket af deres værdier. Hr og fru Danmark er jo kun "fjendtlige" fordi de ikke er bedre informeret, og fordi deres værdier, og deres kultur, er en anden end vores.

man kan ikke skabe fred med andet end åben dialog. Husk det - for det er POLITIKERNE som har sat mundkurv på disse forhold, meget længe.

Ved at ulovliggøre, ved at sende usande pressemeddelelser ud til medierne, osv osv osv. Vi kender det ift LSD, MDMA, cannabis, whatever drug.

Selvfølgelig har Urban f.eks. været slemme til at lukke lort ud. Ekstra Bladet ligeså, men slap dog af overfor en P1 journalist som forsøger at gøre sit bedste.

I har jo netop dér chancen for at give ham nogle korrekte informationer.

Titel:
Dedikeret medlem

olipower skrev:
(Jeg har på nuværende tidspunkt endnu ikke hørt programmet)

Uha sikke en fjendtlighed overfor en mulighed for netop at nuancere billedet af rave-kulturen og stofbrug - hvad hr. og fru Danmark så konkluderer, er op til dem selv, påvirket af deres værdier. Hr og fru Danmark er jo kun "fjendtlige" fordi de ikke er bedre informeret, og fordi deres værdier, og deres kultur, er en anden end vores.

man kan ikke skabe fred med andet end åben dialog. Husk det - for det er POLITIKERNE som har sat mundkurv på disse forhold, meget længe.

Ved at ulovliggøre, ved at sende usande pressemeddelelser ud til medierne, osv osv osv. Vi kender det ift LSD, MDMA, cannabis, whatever drug.

Selvfølgelig har Urban f.eks. været slemme til at lukke lort ud. Ekstra Bladet ligeså, men slap dog af overfor en P1 journalist som forsøger at gøre sit bedste.

I har jo netop dér chancen for at give ham nogle korrekte informationer.

http://www.psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?t=11059

Sidste gang P1 forsøgte sig med at viderbringe informationer til Hr. og Fru Danmark, var resultatet, mildest sagt, ikke noget at råbe hurra for. Derfor er der denne indstilling overfor mediernes fremstilling, af noget, som kan relateres til stoffernes verden. Om det så er DR, Berlingske eller what ever, har der ikke været noget positivt resultat. Måske kommer det om 50 år, måske ikke. Faktum er, at det eneste der skaber glæde hos befolkning, er, når medierne fremstiller stoffer på en negativ måde (forbud, restriktioner osv.).

Senest rettet af DeF 01 sep 2005 12:06, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Copenhouse
Stoffer er sgu også noget værre noget ...

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.... Synes nogle.

=)