Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 14:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Hakkebakkeskoven
Hej

En af mine venner er blevet ret interesseret i absinth og har valgt at lave noget selv.
Planen er at ekstraktere thujon fra 10-20 g malurt vha. husholdningssprit og blande ekstraktet med 35 cl. Reiner alkohol (96%).
Derefter iblandes mynte, fennikel, kanel, stjerneanis, grøn anis og måske lidt flere krydder/farveurter.
Denne blanding får lov til at stå i et døgns tid og destilleres (fy fy) derefter ved ca. 40°C vha. et hjemmelavet destillationsapparat med et akvarievarmelegme som varmekilde. Blandingen køres derefter igennem et aktivt kulfilter og lidt flere farvende urter og 35 cl. vand (destilleret?) tilsættes for at bringe alkoholprocenten ned på 48% og den samlede volume op på 70 cl.
For at for alkoholprocenten skal kunne blive så høj, kræves der selvfølgelig at alt mesket bliver destilleret fuldt ud, så ingen alkohol forbliver tilbage. Dette kan måske blive et problem?

Kommer thujonen med over i det destillerede absinth eller forbliver den i mesket pga. den lave destillationstemperatur?

Vil det ikke frembringe absinthens louche, når vandet tilsættes EFTER stjerneanisen og den grønne anis er tilsat?

Frembringer de 4% vand i den rene Alkohol på 96% ikke louchen med det samme urterne tilsættes?

Kom endelig med rettelser til denne plan, hvis I mener der er brug for det.

Halifaxxx, kom til tasterne :D og det gælder også jer andre :P

Vh J

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Nashet skrev:
Denne blanding får lov til at stå i et døgns tid og destilleres (fy fy) derefter ved ca. 40°C vha. et hjemmelavet destillationsapparat med et akvarievarmelegme som varmekilde.

Hvad er det du vil destillere ? Kan ikke tænke mig at der kommer særlig meget vand eller ethanol ud af det ved 40°c.

Men det er måske heller ikke det du vil gøre ?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg forstår ikke hvor du vil hen med det her... Vil i destillere når i har ekstraheret urterne i 96% sprit? Så kan jeg ligeså godt fortælle jer med det samme at i ikke vil kunne destillere det til en højere procent. Og hvorfor bruge husholdningssprit (93%) til ekstraktionen når i har 96% som kan drikkes (håber jeg)?

Jeg ville gøre sådan:

1) Esktrahere malurt og andre urter i de 35 cL 96% alkohol i den tid der var nødvendig
2) Filtrere urterne fra
3) Tilsætte yderligere 35 cL rent vand for at få en hel flaske på 48%

Drop det der destillationsfis når i i forvejen er i besiddelse af ren alkohol.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: in fantasyland
Fenriz: hehe tror han skulle følge dit :wink:

Titel:
Medlem

Citat:
Nashet skrev:
Denne blanding får lov til at stå i et døgns tid og destilleres (fy fy) derefter ved ca. 40°C vha. et hjemmelavet destillationsapparat med et akvarievarmelegme som varmekilde.

Hvad er det du vil destillere ? Kan ikke tænke mig at der kommer særlig meget vand eller ethanol ud af det ved 40°c.

Men det er måske heller ikke det du vil gøre ?

Jo, det er det jeg vil gøre. Destillere blandingen af reiner alkohol og urter.
Jeg har hørt/læst at resultatet bliver en del mere velsmagende, hvis alkohol/urteblandingen destilleres og urterne ikke bare filtreres fra.
En rigtig absinth er, så vidt jeg ved, destilleret efter malurten + smagsurter er kommet i. Vil gerne lave et produkt der er lidt tættere på en rigtig absinth end de der lammedrikke med vodka og malurt.

Citat:
Jeg forstår ikke hvor du vil hen med det her... Vil i destillere når i har ekstraheret urterne i 96% sprit? Så kan jeg ligeså godt fortælle jer med det samme at i ikke vil kunne destillere det til en højere procent. Og hvorfor bruge husholdningssprit (93%) til ekstraktionen når i har 96% som kan drikkes (håber jeg)?

Ja, den lille klump "malurt-resin", der kommer ud af husholdningsspirt-ekstraktionen skulle blandes i den rene alkohol, for at undgå noget at den klamme smag. Jeg har hørt, at det skulle hjælpe, men måske er jeg fejlinformeret.

Citat:
1) Esktrahere malurt og andre urter i de 35 cL 96% alkohol i den tid der var nødvendig
2) Filtrere urterne fra
3) Tilsætte yderligere 35 cL rent vand for at få en hel flaske på 48%

Trin 3... Kommer absinthens louche ikke frem, hvis man tilsætter så meget vand sammen med anis og grøn anis? Hvordan kan man få disse urter blandet i sammen med vandet uden at frembringe en louche?

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Okay.... Det der sker når du destillerer er at de vandopløselige ting bliver i vandet og de spritopløselige i spritten som er destillatet.

For det første vil destillationen være nytteløs, da der ikke ER nogen vandopløselige stoffer fra urterne i 96% spritten som skal skilles fra.

For det andet kan du ikke ikke destillere 96% sprit (som er den øverste teoretiske grænse for alkohol%) på den måde du vil gøre det. Den med akvarievarmeren laver 18% mæsk til 45% sprut og færdigt arbejde.

Og for det tredje så er der ingen grund til først at ekstrahere i sprit, og så ekstrahere i sprit igen, det burde være nok med en gang.

Hvis du tror at produktet bliver renere af en destillation, så sker der da ikke noget ved det, men du kan godt droppe det aktive kulfilter da der ikke er tale om nogen gæring og derfor vil der ikke dannes fuselolier (som filteret fjerner).

Titel:
Medlem

ok, mange tak for svarene. det satte mange ting på plads, men min tanke var, at mange af biterstofferne osv. ville forblive i mesken og at det derfor ville forbedre smagen en del, hvis jeg destillerede det.

Er det mon stadig drikkeligt, hvis det ikke destilleres og hvorfor bliver en rigtig absinth så overhovedet destilleret, hvis det ikke er nødvendigt?

Nogen der ved noget om absinthens louche? Jeg ved at det skyldes en blanding af anisens olie og vandet. Kommer absinthens louche ikke frem, hvis man tilsætter vand sammen med anis og grøn anis?
Nogen der kan slå det fast?

Vh

Titel:
In our memories
Brugeravatar

drikkeligt.... hmmm nej det smager af røv på den måde!!!

Hvis det skal smage godt vil jeg fraråde dig at bruge malurt overhovedet.

køb jer en flaske Hapsburgh istedet :D

Titel:
Medlem

Ok, så lad mig stille et nyt og kortere spørgsmål. Hvordan tror I man kan lave en velsmagende absinth MED malurt? Selvfølgelig ikke super kvalitets absinth, men dog velsmagende.

Jeg har en flaske 96% ren ethanol til rådighed + malurt og alle krydderurterne der indgår i en alm. absinth, dvs. anis, fennikel, kanel osv.

Vh

Titel:
Medlem
Brugeravatar

hej..

ikke for noget men det lyder lidt som om du ikke helt har styr på de forskellige trin.. så kommer lige med et par kommentarer.. :-)

Mæsk..
hvis du vil lavde din egen alkohol er der lige et par ting såsom, brug aldrig bagegær, da det ikke er rent og kan gi methanol i den færdige "sprit". brug kun vingær og tilsæt svovlpulver.

drop alt om korn kartoffler mm da det smager af lort og skal ha aktivkul og giver for lavt udbytte..

brug vand, sukker og vingær og gærnæringssalte. tilsæt saften fra et æble så det er lidt partikler som gæren kan klæbe til. gær så længe som muligt min 10%

16g sukker giver 1% i 1 L dvs 1600g i 10 L, giver 10% :-)

når den så er klar til af destillere hælder du f.eks. sunquick solbær saftevand i og så destillerer den og du får en sprit med solbærsmag.

den sprit du laver skal være på min 60 % da du ellers ikke kan opløse thujonen (det er derfor absinten bliver grumset når der tilsættes vand, den fælder ud)

destillationsapperat..............................
varmelegme, akvarie,, øh.........nå.. hvis du mener...? vil bare sige at du kan lige så godt lave et ordentlig et med det samme. feks af en gammel trykkoger som er perfekt til formålet ;-)

her kommer lige et par opskrifter.... (DE ER TYVSTJÅLDET FRA BOGEN "BRÆNDEVINSGRISEN á 1947")

Absint (orginal fransk opskrift)
5g fennekelfrø
5g isop
5g kristtjørnblade
5g lakridsrod tørret og skåret
5g malurt tørret og skåret
4g anisolie
1L ren sprit
3dage og filtres

Absint
150g anis
100g fennekel
75g bitter mandler
75g sassasfras (komm. indeholder jo safrol :-))
50g korriander
20g malurt
10g peppermynte
7L alkohol
trækker 8 dage filtreres
opløs 800g sukker i 1,5 L vand og tilsæt det så..

jeg har ikke prøvet disse opskrifter endnu men tror den sidste er en der rykker pga safrolen :-)

har også hørt det med at det skulle være muligt at destillere efter at man har tilsat malurten, hvis det er rigtig så skal kogepunktet for thujon være under 78 grader..

lykke til med brygget

Titel:
Medlem

Tak for svaret, "1RB The Best".. Især det med louchen, som jeg nu ved er en fældningsreaktion, så vidt jeg kan se.. dette stemmer bare ikke helt overens med hvad jeg tidligere har hørt.
På mange absinth-handlende hjemmesider står der, at louchen opstår pga. anis + vand. Jeg har også læst, at en absinth uden anis ikke bliver grumset, når vandet tilsættes.

Jeg har ikke tænkt mig at lave noget alkohol selv, da jeg har denne pragtfulde flaske 96% ethanol til formålet, men tak for opskriften alligevel :)
Hvis jeg blander mine 35 cl. ethanol med 35 cl. vand, får jeg 70 cl. 48 % spirt. det var planen at blande absinthen ned på denne måde.
Hvis jeg gør dette, vil thujonen vel ligge sig i bunden af flasken, når alkoholprocenten kommer under 60%. Det var ikke meningen. hehe.
Skal alkoholprocenten så holdes over 60%? der findes da absinther på under 60%... Hvordan kan dette lade sig gøre?

Det med trykkogeren ville jeg gerne have uddybet lidt mere, hvis nogen har mod på det.

Sassasfras... Hvor kan jeg finde denne plante? Er den ulovlig i DK eller kun i USA? Mulig at opstøve på nettet?

Destillationen kommer til at give problemer, hvis jeg laver et destillationsapparat, der ikke varmer mere end 40°C, da thujon, i følge erowid, har et kogepunkt på 201°C og et flashpunkt (?) på 64.4°C. Hvordan fik man så thujon'en med over i absinthen i gamle dage?

Vh

Titel:
Medlem
Brugeravatar

ang. dest.app. så vil jeg se om jeg ikke kan kigge et par billeder ind senere.

egen citat "har også hørt det med at det skulle være muligt at destillere efter at man har tilsat malurten, hvis det er rigtig så skal kogepunktet for thujon være under 78 grader.. " UPS...

det var hvis en tanketorsk, det er vil muligt at den jo også er opløslig i spritdampene :D

Citat:
Skal alkoholprocenten så holdes over 60%? der findes da absinther på under 60%... Hvordan kan dette lade sig gøre?

tror at det hænger sammen med at i "gamle dage" var der et meget højer indhold af thujon. disse er jo ikke lovlige mere. måske hænger det sammen med opløsligheden..?

Citat:
Sassasfras... Hvor kan jeg finde denne plante? Er den ulovlig i DK eller kun i USA? Mulig at opstøve på nettet?

for et par år siden forhørte jeg mig hos den lokale helseshop og hun kunne skaffe det hjem men jeg syntes det var for dyrt, kan ikke lige huske helt men mener 150 for 50g. mener den er lovlig men må ikke anvendes til fødevarer :D :D

og den kan også købes over nettet, men har ikke lige et link..

Citat:
På mange absinth-handlende hjemmesider står der, at louchen opstår pga. anis + vand. Jeg har også læst, at en absinth uden anis ikke bliver grumset, når vandet tilsættes.

det er ikke utænkligt at du har ret. for ved eftertanke så gør pernod det jo også..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]