Hejsa.
En AeroKloner er en luft/vand drevet "kloningsmaskine". [img]images/smiles/icon_rolleyes.gif[/img]
En plast kasse m/låg ca.15l.
En akvarie iltsten/iltslange limes fast på bunden, luftforsynings slangen føres ud gennem et tætsluttende hul øverst i kassen.
Et passende antal huller bores i plast låget, i en størelse så det passer til en stump haveslange. ca. 15-25 huller jævnt fordelt, ca7-9cm. mellemrum.
Så skal der en stump haveslange(ca.7cm.)i hvert hul, den må gerne gå lidt stramt ned i hullet. Hvis man skærer røret op på langs så er det nemmer at få stiklingen ug uden at beskadige de spæde rødder.
Fyld plast kassen ca. halvt med rent vand UDEN gødning, sæt låget på og tilslutte luftforsynings slangen til en akvarie luftpumpe. Hvis temperaturen er for lav der hvor "kassen" står kan man putte et akvarie varmelegme i, stillet til 25 grader celcius.
Så er det faktisk bare at snitte et skud af planten på ca. 10-15cm. skære sideskud af og putte skudet ned i røret, røret skal justeres sådan at enden af skudet er ca. 1-2cm. over vandet når det bobler (enden af skudet må IKKE komme i berøring med vandet).
5-7 dage efter skulle de små være parat til at plante ud i et medie efter eget valg. (jord/perlite, rockwool eller leganødder).
Jeg har taget et par billeder da jeg lavede min "KloneMaskine", her er et link til dem.
Billed serie.Da jeg selv lige har lavet den så kan jeg desværer ikke fortælle om den levet op til mine (måske lidt for høje) forhåbninger til den.
Men jeg fyldte da 10 stiklinger i den så snart den var færdig, det er 2 dage siden og de ser stadig helt friske ud. Så helt galt kan det ikke være [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img] men det må tiden jo vise. [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
[ 01 Maj 2001: Besked ændret af: TallMan ]
[ 01 Maj 2001: Besked ændret af: TallMan ]