Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 20:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: NA???
Junior medlem

Geografisk sted: Odense
Hejza.....

Nu har jeg så diskuteret lidt med trold om at bringe dette emne op.... Og vi har begge to lige været i behandling, oveni købet det samme sted.... Og det har hjulpet mig meget, jeg er clean nu fra alle stoffer, og er meget glad for det indtil videre..... Det jeg/vi godt ku tænke os at vide er hvordan ser I på sygdomsbegrebet som NA stiller det op? I starten kan jeg huske at jeg troede det var en sekt, eller hvad man kan kalde det, men bentter mig meget af de tilbud de har idag, og er egentlig glad for det.... Får det i hvert fald bedre for hver dag der går.... Nå, men er spændt på hvad i andre syntes om NA.... Er der evt nogen andre der har benyttet sig af det, eller er alle totalt modstandere af det??? Jeg ved i hvert fald at det hjælper mig hver dag, men jeg har så også haft et decideret misbrug af stoffer, og det er jo ikke alle der har det.... Nå, det var vist det....

Pas på jer selv

Titel: Re: NA???
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Jeg ved ikke ret meget om dem, men plejer de ikke at sige man kun kan blive clean ved gå til deres møder osv? At man er NØDT til at være en del af fællesskabet?

Hvis de gør det, så er jeg uenig. Selvfølgelig er der nogle mennesker der kun kan blive clean med hjælp fra andre, men for mig må det optimale klart være selvhjælp (og evt. lidt psykologhjælp, hvis det bliver nødvendigt.)

Der er en gut fra min klasse der har været til NA's gruppemøder, og han er ihvertfald ikke blevet clean, hvilket blot viser at man skal have den rette indstilling.

Mvh. Psyko

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
Har været en enkelt gang inde i NA og tager helt sikkert også til møder der igen...Efter sådan et møde får man en hel del at tænke over oveni og aftnen derpå har man bestemt ikke lyst til at tage stofferm syntes jeg i hvert fald ikke.. De siger ikke at man kun kan blive clean ved at gå til deres møder o.sv men de siger derimod at man kun kan blive clean hvis man ønsker det og hvis man selv har den rigtige indstilling til det... NA har faktisk et godt udgasngspunkt og de hjælper en igennem de såkaldte "12 trin" men dog kun hvis man ønsker det... NA er en grupppe mennesker som selv er/ har været misbrugere, og derfor snakker alle med en stor erfaring dernede. og de siger vel alle sammen at de aldrig var blevet clean hvis NA ikke havde været de for dem. og hvis man vil ud med facts til andre til møderne skal man ha været clean i en længere periode... Syntes at NA er en meget god ide´ og at det lyder til at være meget fornuftig snak der kommer på bordet til møderne (det meste af det.) De mener som, de fleste misbrugscentre i øvrigt også mener, at man bliver clean på sin egen indstilling, MEN man kan ikke gøre det udelukkende alene... NA mener så i modsætning til misbrugscenterne at man godt kan holde sig clean selv på "knoerne" de første 30 dage...

Syntes at NA er en udemærket ide´ :idea: men det er ikke sikkert at det er noget for alle... Jeg har eksempelvis kun valgt at gå til møder en gang imellem og ikke hverken dagligt eller hver anden dag....

Titel:
Junior medlem

Jeg er da glad for at høre lidt om hvad i andre syntes, og er især glad for at der er andre der gør brug af det også..... fedt......

Titel:
Tidligere holdmedlem

en kammerat af mig er på et sted der har noget med NA at gøre, han siger at de ikke vil tillade ham at tage melatonin, selvom han har søvnbesvær.....det syntes jeg virker noget indsnævret!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The Strip, Las Venturas!
fordi man ikke kan styre sit misbrug af en slags narko burde man vel ikke at stoppe med alle slags.. kun dem man ikke kan styre..

Titel:
Tidligere holdmedlem

Korrekt, men min brok går mere på at de kvalificerer melatonin som narko.

Eller din kommentar havde måske ikke noget med min at gøre?

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
A.MUS skrev:
De mener som, de fleste misbrugscentre i øvrigt også mener, at man bliver clean på sin egen indstilling, MEN man kan ikke gøre det udelukkende alene...

Det er nu også sjældent man gør noget "helt alene"...Det eneste jeg opponerer imod, er den ide om at det kun kan lade sig gøre med hjælp fra et behandlingssystem, det være sig NA, et misbrugscenter eller en psykolog. Selvfølgelig er der nogle mennesker, der er nødt til at tale med andre, men det behøver ikke gælde for alle.

Er der ikke også noget med at man ikke må snakke om specifikke stoffer? Det tror jeg personligt ville pisse mig af...I det hele taget virker andre folks dårlige erfaringer ikke ret meget på mig.

-Psyko

Titel:
Tidligere holdmedlem

Jjeg er ganske overbevist om at flertallet herinde intet ville få ud af diverse gruppe møder, samtaler med eksnarkomaner, misbrugskonsulenter, etc. da vi simpelthen ved mere om det end dem.

Vi har en helt anden tilgang til stoffer end gennemsnittet, og hvis jeg nogensinde skulle få brug for professionel hjælp er det eneste jeg kunne forestille mig en dygtig psykiater.

Jeg ville aldrigt nogensinde kunne sidde i en cirkel med diverse bumser( no offence, siger ikke at narkomaner=bumser, men jeg siger at bumser ofte=narkomaner) og høre på hvordan at Johnny startede med at tage amfetamin og ecxtacy, til fester, og så begyndte at tage det på hverdage, eller hvordan Lars på 32 der har drukket bajere dagligt siden han var 12, indtil han så prøvede heroin og blev afhængig af det.

Mit stofforbrug er så milevidt fra deres, og mine problematikker med det kan slet ikke sammenlignes.

Det er jo ikke pga. uvidenhed om stoffers farlighed at vi gør det. Vi ved hvad vi går ind til, og ved hvilke chancer man må tage, og hver gang at vi tager noget har vi et valg!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hej Mizz J

Når du siger "sygdomsbegrebet som NA stiller det op", formoder jeg du mener den antagelse at afhængighed er en uhelbredelig sygdom som man må lære at forholde sig konstruktivt til. Hvis du mener noget andet, så må du lige rette mig... Men:

Jeg ser det sygdomsbegreb jeg tror du snakker om som værende en ret brugbar model for nogle mennesker, men jeg tror ikke på at den dybest set er sand. Jeg vil til enhver tid fastholde at afhængighed/misbrug er noget der kommer som følge af psykiske problemer, og at man ved at løse disse kan fjerne behovet for den eller de ting man nu misbruger. For mig at se kan sygdomsmodellen bruges hvis ikke man er i stand til at løse de tilgrundsliggende problemer, eftersom modellen svjv giver nogle redskaber til at leve med problemerne uden at tage stoffer(eller hvad det nu var man lavede), men hvis man er ude efter at løse sine problemer, må man gå ud over hvad denne model kan tilbyde.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg er meget enig med Yeti. Jeg bryder mig heller ikke om at man kalder misbrug for "sygdom" hverken hos narkomaner eller alkoholikere. Jeg mener at det fjerner ansvaret for misbruget hos det enkelte menneske. Hvis det er en sygdom, har man ingen ansvar for sit misbrug, lige så lidt som en diabetes-patient har skylden for sin sygdom. Det kan sikkert hjælpe nogen at tænke sådan, og hengive sig til "behandlingen" med de 12 trin (som er meget religiøse!), men som jeg ser det, er det kun symptom behandling. Den virkelige grund til misbruget bliver ikke opklaret, og personen vil derfor aldrig kunne vende tilbage til at bruge stoffer/alkohol igen.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Some where in Dk
Jeg tror da godt at nogen kan få noget godt ud af NA møder, men som Thujoin også siger så vil jeg også mene at den måde jeg omhandler stoffer er anderledes idet at jeg har læst meget herinde, og ved en del mere om stoffer end de fleste andre stofbrugere/misbrugere. Men jeg er tilgengæld af den overbevisning at nogen er født med en slags afhængigheds "gen", og de nok ender i misbrug om det så er hash,alkohol eller "hårde" stoffer, jeg tror i hvert fald der er nogen der er noget mere disponerede for misbrug end andre. Men det er også bare min mening...:wink:

Mhv Zachyon

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg er ikke af den overbevisning, at der findes et afhængigheds-gen... Jeg er overbevist om, at vi, alt efter hvordan vores personlighed er skruet sammen, har forskellige drifter og behov... nogle større end andres. Mennesker kommer i forskellige styrker og mentale tilstande... sådan er dét jo... men vores biokemiske system fungerer på samme måde.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Some where in Dk
Minimal Animal skrev:
Jeg er ikke af den overbevisning, at der findes et afhængigheds-gen... Jeg er overbevist om, at vi, alt efter hvordan vores personlighed er skruet sammen, har forskellige drifter og behov... nogle større end andres. Mennesker kommer i forskellige styrker og mentale tilstande... sådan er dét jo... men vores biokemiske system fungerer på samme måde.

Jeg tror også jeg har formuleret det lidt forkert, men jeg er af den overbevisning at nogle folk har noget nemmere end andre ved og blive afhængige, og til dels nok også p.g.a at de ikke har særlig meget viden om det de laver, jeg har da fået et helt andet forhold til stoffer efter jeg er begyndt og læse herinde. Jeg tror bare nogen har nogle start forudsætninger der gør at de har meget nemmere ved og ende i misbrug.

Mhv Zachyon

Titel:
jeg har ikke lige så meget tid til og skive i dag . men det er meget spænde og hører deres holdning til na og nakomani som en sygdom. det her hjalpe mig helt utroligt meget og mange milion ander verden over. jeg vil lige skive nåde mere når jeg komme hjem til århus ..

hilsen trold

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
hej trold, godt at høre fra dig. :)

håber at du får noget ud af det derovre, det lyder det også som om du gør.

Faktisk synes jeg psychedelia.dk er virkelig et godt sted både til at hjælpe med at stoppe og få hjælp til at stoppe, da mange personer herindefra måske selv har haft et stort forbrug og kan fortælle om hvordan og hvorledes det fungerer på en anden måde end f.eks. en eller anden læge, men det er selvf. meget forskelligt.

Men synes det er godt at der er en side der varetager de ting...

/Xp3rt

Titel:
Junior medlem

Jeg tror altså det er ligemeget hvor meget man ved om stoffer, er du narkoman, så er du narkoman.... Og det tror jeg ikke at man kan løbe fra.... Jeg kan i hvert fald ikke... Også selvom jeg altid har været meget sat ind i tingene i forhold til andre brugere.... Og en rettelse, i na snakker vi ikke om hvor meget eller hvor lidt vi har taget, men fokuserer på løsninger i stedet for problemer, det handler om her og nu, og de følelser man er i på lige præcis det tidspunkt man er til møde, og man må gerne snakke om stoffer, det er bare ikke sådan at vi sidder og fortæller om hvor blæste vi var i sidste tilbagefald, men deler vores styrke håb og erfaring med hvordan man gør for at holde sig clean, for det er jo det det handler om for os.... Og jeg har da prøvet mange forskellige psykiatere, psykologer, behandlere og lignende, men syntes at NA har hjulpet mig bedst idet at man får den vildeste opbakning i at fortsætte med at holde sig clean... Jeg er selvfølgelig ked af at jeg ikke kan ta psychedeliske stoffer, men det kan jo også være at jeg en eller anden dag kan, jeg ved bare at jeg ikke tør at sætte mit liv over styr en gang til der jeg ved hvor tændt jeg bliver efter mit hovedstof når jeg først tar et eller andet stemningsændrende..... Så derfor vælger jeg at lade være lige på nuværende tidspunkt.... Og NA er der noget religion i, men du bestemmer helt selv hvad du vil tro på, om det så er et træ der står ude i din baghave.... Pointen er at du tror på at der er noget større end dig selv..... Og det gør alle vel mere eller mindre..... Men det kan godt være skræmmende at komme til NA møde for første gang, jeg troede at jeg var kommet til en religiøs sekt, men det er jo hvad man gør det til...... Ta det du kan bruge, og lad resten ligge.........

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Mizz J skrev:
Ta det du kan bruge, og lad resten ligge.........

Ja nemli, og ingen siger at du behøver at følge NA´s koncept 100% Det er beskrevet at du skal, men ingen får ondt i røven over at du kører det på din egen måde. Dog anbefaler jeg at man så holder sin mund med dette, og ikke kommentere din clean time, så du ikke manipulere med dine venner i NA, og for den sags skyld dig selv. Ingen siger at du behøver at dele noget som helst, eller fejre noget, og derfor kan du da drikke en øl eller andet hvis du føler at dettte ikke tænder din indvendige afhængighed. Det eneste rigtige krav fra NA er at du ønsker en afhængighedsfri tilværelse..ellers er der ingen pointe i at komme der.. Du kan f.eks. ikke fejre nogen clean time hvis du drikker lidt i ny og næ, eller tager stoffer som du ikke ser er dit problem.. Men så kan man jo fejre det for sig selv... Måske føler du at, det er lidt hjernevask til dine første par møder... MEN KOM TILBAGE, DET VIRKER :wink: Håber ikke at blive misforstået af de andre NA´er her på sitet. grunden til at vi i NA siger at alle stoffer er bandlyst inkl. alkohol er fordi at det ofte tænder din afhængighed.. Men du må gøre hvad du vil. Det vigtigste er at man dukker op til møder hvis man ønsker at stoppe med sit hovedstof.. Det hjæper bare at lytte.. Alle stoffer er KLART NOK bandlyst for at undgå tilbagefald, og vil du følge de andre er man oftest også villig til at smide de andre stoffer.. For du er jo ikke afhængig af dem. Det er i bund og grund et skide godt alternativ.

Det er nok ikke noget for mange her på psychedelia, men vi kan og vil kun hjælpe dem der vil hjælpes.. Det er hele pointen med at komme der..

Og til mizz J: JA K´s choice kunne måske ramme en del her på psychedelia, med "Not an Addict" for de fleste mener sikkert at de ikke er "an addict" selvom de er det.. Pas på selvbedrag venner!!

Tak til mig, og min omverden :P

Senest rettet af A.MUS 07 maj 2005 22:55, rettet i alt 4 gange.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Thujoin skrev:
Jjeg er ganske overbevist om at flertallet herinde intet ville få ud af diverse gruppe møder, samtaler med eksnarkomaner, misbrugskonsulenter, etc. da vi simpelthen ved mere om det end dem.

Vi har en helt anden tilgang til stoffer end gennemsnittet, og hvis jeg nogensinde skulle få brug for professionel hjælp er det eneste jeg kunne forestille mig en dygtig psykiater.

Jeg ville aldrigt nogensinde kunne sidde i en cirkel med diverse bumser( no offence, siger ikke at narkomaner=bumser, men jeg siger at bumser ofte=narkomaner) og høre på hvordan at Johnny startede med at tage amfetamin og ecxtacy, til fester, og så begyndte at tage det på hverdage, eller hvordan Lars på 32 der har drukket bajere dagligt siden han var 12, indtil han så prøvede heroin og blev afhængig af det.

Mit stofforbrug er så milevidt fra deres, og mine problematikker med det kan slet ikke sammenlignes.

Det er jo ikke pga. uvidenhed om stoffers farlighed at vi gør det. Vi ved hvad vi går ind til, og ved hvilke chancer man må tage, og hver gang at vi tager noget har vi et valg!

Og i øvrigt er dette noget af det værste sludder jeg nogensinde har hørt

Titel:
Tidligere holdmedlem

Sandeligt flot argumenteret :roll: :roll:

hvad med at putte lidt kød på i stedet for bare at sige du syntes det er noget sluddder?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 42 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]