Converge2pi skrev:
Verden er dybt, seriøst FUBAR, og den pæne overflade er meget tynd. Det skal du være villig til at se, aktivt opsøge, og forstå hele tiden. Pessimism of the intellect.
Du si'r altså mennesker generelt bare er nogle svin?
Converge2pi skrev:
Samtidigt skal man være bevidst omkring, at det altid har været sådan. Og at det faktisk - bizzart nok - er ved at blive bedre.
Nja, nu er det jo ikke for at være pedantisk, men begår du ikke selv samme fejl nu som dem der si'r alting bli'r værre? For hvis tingene altid har været på samme måde, hvorfor sku' de så ændre sig lige nu?
Converge2pi skrev:
Det er faktisk et af de store universalier ved menneskers måde at tænke på, bevidste mennesker opnår ofte, som de bliver ældre, en følelse af, at nu bliver det værre og værre, og snart må
gå helt galt.
Hvordan ska' jeg så tolke det du sagde lidt tidligere i denne tråd, hvor du sagde at du forventede at usa ville krakke inden for få år? Ska' det forstås som en reel bekymring, eller bare dig der bli'r ældre?

Jeg er dog ikke specielt Uenig med det følgende du siger her (set over et længere perspektiv altså. For i et kortere perspektiv mener jeg kurven for tiden går nedad i takt med en voksende højre-ekstremisme (mit eget indtryk af verdens-gangen er mere at den bølger op og ned, og at vi sagtens ka' være på vej mod en meget dyb enkelt-bølgedal selvom den store trend stadig er opad-gående.)):
Converge2pi skrev:
Men faktisk bliver det store billede generelt bedre. Et eksempel er Vietnam - dengang tog det 5år før der overhovedet kom ordentlige protester, og Vietnam var faktisk meget mere brutalt og tåbeligt end Irak. Nu er Irak krigen næsten blevet undermineret inden den begyndte, og nogen år efter er krigsfortalerne meget, meget hårdt pressede. Dette skyldes i primær grad internettet, voksende niveauer af uddannelse og levestandard, samt der generelt er flere folk som du eller jeg, der bliver politisk aktive, på autoritets-kritisk niveau.
Ja, afskaffelsen af ene-vælden til fordel for folkeligheden var en go' ting

Det lignede jo heller ikke noget at en person ku' kalde sig konge, og diktere hvad andre måtte og ikke måtte, bare fordi han var rig nok til at ku' købe flere soldater end alle andre, hehe. Nej, demokratisk kontrol af diverse magt-midler er en nødvendighed for en fredelig verden