Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jun 2025 13:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Hej, psychedelia

Jeg sad lige og læste emnet "Hvordan får jeg min ven ud af psykriatisk afdeling?" om hamps ven, og så kom jeg til at tænke på, hvor mange af jer, der har været/ kender nogen, der har været sindssyge, om man vil, pga. stoffer.

Jeg kender selv en gut, der er i hashafvænning nu, og en anden god ven var for et års tid siden psykotisk depressiv i et par måneder, selvom jeg langt fra er sikker på, at det var fremprovokeret af narko (det er godt nok min egen diagnose - han var ikke i behandling)

Derudover kendte jeg en person, dvs. jeg kendte ham kun meget overfladisk, som efter flere års misbrug af anaboler og ecstasy for nyligt voldtog en 13-årig pige og begik selvmord kort efter.

For nogle er det sikkert indlysende, men jeg synes stadig, det er skræmmende, at der så mange tosser i narkomiljøet. Det er en noget risikabel hobby - ikke mindst fordi de fleste af os mener, at vi ved, hvad vi laver.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Citat:
For nogle er det sikkert indlysende, men jeg synes stadig, det er skræmmende, at der så mange tosser i narkomiljøet. Det er en noget risikabel hobby - ikke mindst fordi de fleste af os mener, at vi ved, hvad vi laver.

Det er jo spørgsmålet om hvad der kom først: hønen eller ægget....
Jeg tror der er mange som er tossede i forvejen, som bliver tiltrukket af narkomiljøet. Derfor tror jeg ikke det nødvendigvis er stofferne som kan fremprovokerer psykoser. De bliver allerhøjest fremskyndet af dem.

Jeg kender ingen raske og sunde mennesker som er gået ned efter f.eks. at tage psykedeliske stoffer.

Men nu skriver du "narko", og det er jo et bredt emne. Anabolske steroider kan godt gå ind og rode med psyken i den agressive retning, så her vil jeg tro, at raske mennesker godt kan gå hen og blive ustabile.

Iøvrigt vil psykisk ustabile mennesker nok i størrere omfang end folk som er i balance, have en tendens til at misbruge stoffer, og derfor bringe sig selv i endnu mere ubalance.

Hilsen Fanny

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Jeg er principielt enig, men fandt lige nedenstående ting:

Fanny skrev:
Jeg kender ingen raske og sunde mennesker som er gået ned efter f.eks. at tage psykedeliske stoffer.

Det er jo spørgsmålet hvordan du definerer sund og rask. Jeg vil mene, at de fleste har et eller andet i dem, der kan give anledning til en psykisk krise i forbindelse med indtag af (psykedeliske) stoffer.

Mvh. Psyko

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Mars
Jeg kender kun EN person som har fået en psykose,
Og han var meget ustabil i forvejen.. Han blev indlagt på den lukkede efter han bare havde røget hash!!
(kender ham ikk sådan vildt godt)
Så kan man så spørge sig selv om hvem der er så fucking dum at sælge en mand hash, som tror at jesus lever inden i ham.. ?

Jeg tror ikke på at stoffer gør folk sindsyge!
Folk der får psykoser osv, har problemer i for vejen!

Jeg mener, Hvem af jer har nogensinde hørt om en person som har levet et rigtig godt liv uden de store psykiske problemer, som er blevet sindsyg?

Titel:
Medlem

Fanny skrev:
Citat:

Dette gør jeg desværre. Personen var godt igang med gymnasiet matematisk linje, og var generelt en meget fornuftig person. Han endte dog på psyk pga. en forkærlighed for MDMA, hvor han tilbragte 2 år med forfølgelsesvanvid, og 1 år i noget beskyttet bolig-ting. Han er heldigvis ved at være ovre det nu, og er lige flyttet i egen lejlighed, hvilket er ret utroligt, da han i en alder af xx år (kan ikk huske alder, men omkring en 18 år) ikke engang turde være alene på hans værelse (inden han blev indlagt).
Ved desværre ikke hvilke mængder han indtog, og hvilken HR der blev fulgt (nok ingen).

Senest rettet af stingray 25 nov 2004 17:53, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tæt på Kongebyen
Jeg kendte en der gik i psykose (evighedstrip) og er indlagt nu på psykiatrisk. og har en kammerat der blev fucked af sin søster og havnede der oxo efter at have været på metadon og FX'er, og det er helt sikkert noget der gør mig ked af det, for jeg har aldrig selv, haft problemer med stofferne, mig selv i den omfang at det har været nødvendigt, jeg går oxo ALTID rundt og smiler, og tager aldrig et trip hvis jeg er sur

Titel:
Medlem
Brugeravatar

stingray skrev:
Fanny skrev:
Citat:

Dette gør jeg desværre. Personen var godt igang med gymnasiet matematisk linje, og var generelt en meget fornuftig person. Han endte dog på psyk pga. en forkærlighed for MDMA, hvor han tilbragte 2 år med forfølgelsesvanvid, og 1 år i noget beskyttet bolig-ting. Han er heldigvis ved at være ovre det nu, og er lige flyttet i egen lejlighed, hvilket er ret utroligt, da han i en alder af 19 år ikke engang turde være alene på hans værelse (inden han blev indlagt).
Ved desværre ikke hvilke mængder han indtog, og hvilken HR der blev fulgt (nok ingen).

Nu tror jeg heller ikk fanny tænker på det samme som dig!
Hvis du tager MDMA, meget tit er der self en chance for at få nogen psykiske meen, Ligesom at hvis du ryger hash tit mister du din hukomelse..
MDMA/Speed er tit forbundet med tvangstanker hvis det bliver MISBRUGT.

Titel:
Medlem

Er usikker på mængden og hyppigheden af hans MDMA forbrug, men mit gæt er, at det var rimelig stort, eftersom han brændte sig så voldsomt.

Men udover det, var han jo sund og rask, og ingen fortilfælde af psykoser i familien.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Greve
stingray skrev:
Fanny skrev:
Citat:

Dette gør jeg desværre. Personen var godt igang med gymnasiet matematisk linje, og var generelt en meget fornuftig person. Han endte dog på psyk pga. en forkærlighed for MDMA, hvor han tilbragte 2 år med forfølgelsesvanvid, og 1 år i noget beskyttet bolig-ting. Han er heldigvis ved at være ovre det nu, og er lige flyttet i egen lejlighed, hvilket er ret utroligt, da han i en alder af xx år (kan ikk huske alder, men omkring en 18 år) ikke engang turde være alene på hans værelse (inden han blev indlagt).

MDMA er ikke et psykedelisk stof

Titel:
Medlem

Det er en uendelig diskussion at starte, hvorvidt MDMA er psykedelisk eller ej, og i bund og grund også ligegyldig i denne sammenhæng, eftersom Anjin-san spørger efter skader ved brug af "STOFFER", ikke psykedelika.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Psyko skrev:
Jeg er principielt enig, men fandt lige nedenstående ting:

Fanny skrev:

Det er jo spørgsmålet hvordan du definerer sund og rask. Jeg vil mene, at de fleste har et eller andet i dem, der kan give anledning til en psykisk krise i forbindelse med indtag af (psykedeliske) stoffer.

Mvh. Psyko

Ja, de fleste af os har noget i os som kan give anledning til psykiske kriser. Men det vil jeg ikke definerer som sygt. Snarere tværtimod.
At opleve en krise i sin psyke kan være tegn på at man er igang med at udvikle sig og åbne sig for nye erkendelser. For hver gang vi ændrer os, er der noget gammelt i os som skal give slip. Det kan føles som en sorg eller en angst, fordi man giver slip på noget kendt til fordel for noget nyt.

Psykedeliske stoffer kan være kraftige katalysatorer for erkendelser som fører til, at man bryder med gamle bindinger og holdninger. Derfor kan det medfører eksistentielle kriser.

Da jeg skrev at jeg ikke kendte nogle sunde mennesker som var gået ned efter at have taget psykedeliske stoffer, mente jeg at jeg ikke kendte nogle som var blevet definitivt gakgak, som Anjin san skrev om. Men jeg kender da en del, som oplevede en "krise" hvor de pludselig måtte tage en masse ting i deres liv op til revision. Dette er ikke sygt. Det er mental oprydning.

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Kan ikke være mere enig Fanny!
Der er forskel på en psykose og en "krise"
Tror de fleste mennesker har oplevet at de tager en masse tanker op til eftertanke på psykedelika, positive som negative, og ud fra disse tanker vil der altid komme en konklusion..

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Fanny skrev:
Psykedeliske stoffer kan være kraftige katalysatorer for erkendelser som fører til, at man bryder med gamle bindinger og holdninger. Derfor kan det medfører eksistentielle kriser.

Jeg stiller mig tvivlene overfor hvorvidt dette altid er godt eller ønskeligt, men selvfølgelig lærer man somregel noget af de "dårlige tider."

-Psyko

Titel:
Insane psychedelia user!

Fanny ->

Psykiske sygdomme har tit rødder i kriser, hvis man ser bort fra mere alvorlige psykiske lidelser som f.eks. skizofreni, bi-polar depression (manio) osv. hvor sygdommen ikke nødvendigvis er opstået pga. en krise eller andre psykiske faktorer. Psykiske lidelser som depression, angstneurose, PTSD og OCD og diverse personlighedsforstyrrelser er lidelser, der som regel afspejler sig i nogle kriser man har haft i livet som man reagerer efter og som ender i en neurose, dvs. en psykisk sygdom.

Det kan også være at en psykedelisk oplevelse har været så ubehagelig at man fortrænger den ved at skabe sin fantasiverden, hvor den del af oplevelsen man er angst for, ikke eksisterer. Det vil undertiden også blive vurderet som en psykotisk tilstand.

Så en krise kan i den grad udvikle sig til noget sygt og så må du kalde det mental oprydning eller hvad du vil, men jeg tror godt nok man vil ærgre sig, hvis man aldrig kommer sig over sin krise og det får konsekvenser for resten af ens liv.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
ændret

Senest rettet af DyrMedBønner 17 jul 2005 15:21, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!

Madpilot skrev:
Jeg har ikke fået sat ord på hvad det er jeg fejler, så hvis nogen kan hjælpe mig med det ville det være rart.

Man kan godt blive så depressiv at man bliver psykotisk, men jeg tror nu mere det lyder som en slags kombination af nogle problemer der trækker ned, men som du har ignoreret, men undertiden har udviklet sig til en depression, ikke mindst fordi du ikke lytter til dig selv, og tager til technofest og sniffer amf og æder kix når du har det dårligt, men nok også pga. kombinationen af nogle stoffer, der hver især ikke er alt for gode at tage for ofte. Jeg skulle dog umiddelbart ikke mene at et hashforbrug på 2-3 gange om måneden skulle udløse en hashpsykose, men det er klart at din situation i høj grad bliver forværret når du ryger fede, selv om du føler dig depressiv.

Citat:
Jeg tror at det stof der er mest usundt for hjernen er ecstacy og speed, kan det passe? Jeg har opfattelsen af at lsd og svampe ikke giver lige så meget mindfuck som de øvrige stoffer.

Jeg tror stofferne kan være lige usunde på hver sin måde, men jeg tror bare E og amf har ry for at være mest usunde fordi det er muligt at tage den type stoffer en del oftere end det er at tage hallucinogener. Der er masser der tager kix eller sniffer amf hver weekend og tror ikke der er så mange der tager noget som LSD eller svampe, så det handler i bund og grund nok om størrelsen af forbruget. En anden ting er jo også at stimulanserne virkelig tærer hårdt på kroppen og udmatter en psykisk en del mere end hallucinogenerne, som også tæller oven i. Hjernen har under alle omstændigheder ikke godt af at blive sat i allerhøjeste gear alt for ofte og det tror jeg dem der har fået problemer med stoffer som amf og E, er gode eksempler på.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Jeg har en veninde der i starten af min narko-karriere var i behandling hos Rindom. Hun blev vist aldrig indlagt, men diagnosen var så vidt jeg ved "hashpsykose" (det skal lige siges at hun gerne røg 10 store abegrotte-joints om dagen, udover stimulanser og diverse psychedelics).

Værre stod det til med en pige jeg var sammen med for et par år siden, hun havde været indlagt på Nordvangs lukkede afdeling 6 gange, og var blevet diagnoseret "skizofren". (Hun så spøgelser, og sådan noget er ikke særlig sjovt).

Jeg er ikke selv tilhænge af at sætte folk i bås, jeg tror ikke rigtig på definitionen "psykose". I det sidste tilfælde, tror jeg nemt hun kunne have rodet sig ud af det uden medicinsk behandling, men et par års heftig bedøvelse med benzoer og decideret antipsykotisk medicin har vist fået hende ned på baseline igen.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Citat:
Treasure skrev:
Psykiske lidelser som depression, angstneurose, PTSD og OCD og diverse personlighedsforstyrrelser er lidelser, der som regel afspejler sig i nogle kriser man har haft i livet som man reagerer efter og som ender i en neurose, dvs. en psykisk sygdom.

Du får det til at lyde som om, at alle psykiske kriser som regel vil "ende dårligt" ved at man får en permanent psykisk lidelse. Min holdning til det menneskelige sind er, at det grundlæggende er bygget sundt op, og hvis vi arbejder med det og ikke imod det, vil vi udvikle os på en hensigtsmæssig måde. Derfor synes jeg det er en temmelig nedslående holdning du giver udtryk for, hvis du mener at kriser bør undgåes fordi de bare vil udvikle sig til permanente skader.
Er det ikke lidt at fornægte livet og stikke hovedet i busken?

Citat:
Så en krise kan i den grad udvikle sig til noget sygt og så må du kalde det mental oprydning eller hvad du vil, men jeg tror godt nok man vil ærgre sig, hvis man aldrig kommer sig over sin krise og det får konsekvenser for resten af ens liv.

That´s the game of life, my friend... 8)

Hvis meningen med livet bare var, at vi skulle sidde på en lyserød sky og synes at alting var perfekt i sin stilstand, så ville det se ganske anderledes ud (eller det ville nok slet ikke være, idet vi alle befandt os i Nirvana :lol: ). Men livet er fyldt med problemer som skal løses og tråde som skal udredes.

Din holdning giver mig lidt et billede af, at man hellere bør afholde sig fra at arbejde på at udrede kriser, da det vil kunne udløse en psykisk sygdom, lidt ala følgende eksempel:
"Uha nej, jeg må hellere lade være med at se på, at jeg blev svigtet som barn, for hvis jeg får krise over de tanker jeg kommer til at tænke, ved at åbne op for hukommelsen, vil det jo bare sætte sig som en permanent skade!"

Livet skal udfoldes, åbnes og udforskes.
Kriser er korsveje hvor vi har mulighed for at erkende nye ting og ændre os.
De er en del af den bevægelse som livet udgører.

Hilsen Fanny

Titel:
Junior medlem

Jeg er helt enig med Fanny!

Men f.eks. igår efter at have set TV2 udsendelsen om 5-meo dmt (eller hvad det hedder), blev jeg så paranoid at jeg slettede de poster herinde jeg kunne finde som jeg havde lavet. Nu kan jeg godt se det var TÅBELIGT, men dem som læste min historie om medicin afhængighed forstår mig måske.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Århus
Hmm.. Kender faktisk ingen der er "gået ned" på denne hobby..

Men dette skyldes nok at jeg ikke kender så mange som deler min interresse.. Må faktisk indrømme at jeg næsten er "on my own", på det område.. :/

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]