Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 15:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
In our memories

Jyllands-Posten, Indland - Offentliggjort 7. september 2004 08:49 - opdateret 09:35

Forskere: Vi drikker fordi vi er blåøjede
Hvis nordeuropæere drikker sig fra sans og samling til selskabeligheder, så er det måske deres geners skyld.

Norske og amerikanske forskere har set nærmere på den særlige nordiske tilbøjelighed til at drikke sig stangstiv i selskabelige og sociale sammenhænge, og de når frem til, at den kan forklares med nordboernes arvemasse, skriver Berlingske Tidende.
Nordboerne er ifølge forskerne tilpasset et koldt klima og barske omgivelser og er derfor blevet socialt reserverede. Samtidig er deres øjne ofte blå, og blåøjede er ifølge flere undersøgelser mere generte end brunøjede.

Forskerne mener, at disse genetiske omstændigheder kan forklare, hvorfor tæt druk til selskaber er blevet en social norm i det blåøjede Nordeuropa.

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2603890/

Berlingske Tidende tirsdag den 7. september 2004

Vi drikker fordi vi er blåøjede

Af Jens Ejsing
Blåøjede nordeuropæeres gener gør dem mere generte end brunøjede sydeuropæere. Det kan måske forklare, hvorfor nordboere drikker sig voldsomt berusede til selskaber, mens sydeuropæere holder igen med de våde varer.

Hvis nordeuropæere drikker sig fra sans og samling til selskabeligheder, så er det måske deres geners skyld.
Norske og amerikanske forskere har set nærmere på den særlige nordiske tilbøjelighed til at drikke sig stangstiv i selskabelige og sociale sammenhænge, og de når frem til, at den kan forklares med nordboernes arvemasse.

Nordboerne er ifølge forskerne tilpasset et koldt klima og barske omgivelser og er derfor blevet socialt reserverede. Samtidig er deres øjne ofte blå, og blåøjede er ifølge flere undersøgelser mere generte end brunøjede.

Forskerne mener, at disse genetiske omstændigheder kan forklare, hvorfor tæt druk til selskaber er blevet en social norm i det blåøjede Nordeuropa. Helt anderledes end i Sydeuropa, hvor der er flere brunøjede, og hvor alkohol nydes i mere moderate mængder ved sammenkomster.

»Hvis en genert person deltager i en social situation med alkohol, så har vedkommende en tilbøjelighed til at kontrollere sin generthed med alkohol. Også ud over det punkt, hvor vedkommende slapper af og har det rart,« siger forskeren Eric Nævdal, der arbejder på henholdsvis Princeton University i USA og Norges Landbrukshøgskole.

Han understreger, at det ikke er sådan, at alle blåøjede er generte og derfor drikker igennem til selskaber.

»Men der er en genetisk impuls, der trækker i en bestemt retning,« forklarer han.

De brunøjede lærer det

I deres arbejde har forskerne set nærmere på Norge, Sverige og Finland. Ikke Danmark. Eric Nævdal er derfor forsigtig med at konkludere, om også blåøjede danskere har det med at dåne af generthed og alkohol, når de er i byen.

»Men den genetiske impuls er formentlig også til stede i Danmark,« siger han.

Ifølge forskernes beregninger vil en mere integreret europæisk fremtid i første omgang føre til, at nordboerne vil gøre som sydeuropæerne og skrue ned for det selskabelige drikkeri. Siden vil de vende tilbage til deres gamle drikkemønstre og få selskab af sydeuropæerne, der vil tage den nordiske kultur med selskabelighedsdruk til sig.

http://www.berlingske.dk/viden/artikel:aid=479642/

Medlem

Geografisk sted: København
Jeg ved ikke om jeg skal tro det er dårlig forskning eller blot dårlig journalistik. Hvilke forskere? Hvordan er de gået frem? Sociologisk eller virkelig naturvidenskabeligt/genetisk? Hvad er deres præcise resultat(er)?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
http://www.princeton.edu/~enaevdal/Pdff ... r%20IV.pdf

Det lyder nu stadig ret latterligt..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
dEEP skrev:
og blåøjede er ifølge flere undersøgelser mere generte end brunøjede.

Tror jeg nu ik helt på du :lol:

Titel:
Medlem

Geografisk sted: København
Interessant undersøgelse dybt bundet i matematiske antagelser. Ifølge deres beregninger vil vores drikkevaner brede sig sydpå og ud over hele EU. Hvad matematik ikke kan fortælle os...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I lærkens land
da jeg læste den artikel på vej til skole var jeg sq næsten færdig af grin.. det er da noget at det mest useriøse jeg har læst i lang tid, sådan noget kan jeg slet ikke tage seriøst lige meget hvor mange stalistikker de kommer med.

jeg håber virkelig ikke at det er sådan nogle undersøgelser vores skatte penge går tiil !!!!

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Er det mon ikke bare endnu en af den slags artikler der er lidt "smarte" at trykke,. Sådan; inddragelse af løse forskningsresultater, til at underbygge en lidt "vild" tese, så Hr. og Fru Danmark har noget at snakke om over deres lille småborgerlige middagsmåltid med rødvinen, fordi de ikke har andet indhold i deres liv?

;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]