Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jun 2025 15:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Coffein
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Hejsa folkens... nu har jeg så gjort det igen...

Jeg ved godt at coffein ikke lige er det groveste i denne verden men nu har jeg sq gjort det igen og vil egentligt gerne lige vide hvad der her rysteri går ud på...

Jeg har været rimeligt hærdet kaffedrikker og har så ikke drukket det i lang tid...

Så her i dag følte jeg mig lidt træt og havde en god kaffetrang så jeg drak 2 kander....

og nu sidder jeg så her og ryster helt vildt og føler mig temmeligt hyperaktiv og urolig...

kan der ske noget ved det her ?

har efterhånden gjort det et par gange og det er sq ret forstyrende...

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Tæt på Roskilde
så vidt jeg ved er det først omkring de 10g koffein

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Hehe fino :P

Drak engang 4 kander hvor jeg ikke kunne sove og var vågen i omkr. 52 timer... det er sq lidt sært hehe

men nu er kaffe jo ikke voldsomt eller noget... spekulerede bare lidt over det...

Titel: Re: Coffein
Junior medlem

Lungefisk skrev:
Så her i dag følte jeg mig lidt træt og havde en god kaffetrang så jeg drak 2 kander....

Kunne mindre ikke have gjort det? ;)

Jeg har været solid kaffedrikker i lang tid men har skåret ned da kaffen var blevet en vane og jeg ikke var så meget i stand til at nyde den som jeg er nu hvor jeg drikker det en gang i mellem og faktisk kan få et kick af det :).

Jeg har aldrig haft rysteture men har haft nogle halvsære tømmermænd efter vodka redbull branderter, hvor jeg simpelthen tror at kroppen (og hjernen) reagerer på ALT for meget koffein.

Alting med måde :)

Mvh.

MORF

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Periferien af Århus
heh... for et par uger siden tog jegen cold turkey fra kaffe..

har gennem et par år drukket mindst en kande dagligt.. til sidst så havde jeg hovedpine hvis jeg ikke fik min morgenkaffe..

da jeg stoppede gil jeg også med 3 dages konstant hovedpine

Titel:
Dedikeret medlem

jep den lethale dose ligger på 8-12 g REN koffein, afhængig af hvor stor du selvfølgelig er!

Så afhængig af hvor sort du laver din kaffe skal du ikke frygte så meget ved blot 2 kander..

Har oplevet noget lignene det samme på guaranin :roll:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Puha... synes overhovedet ikke kaffe smager godt, men synes derimod det dufter rigtig godt. Den der smag.. er det bare noget man vænner sig til, lidt på samme måde som dengang man var yngre og ikke kunne lide rødvin? (Hvilket jo har ændret sig, efterhånden som man er blevet ældre ;) )

Titel:
Dedikeret medlem

jaaa, men nogen kan lide det lige fra starten.. vi har jo også alle syntes øl smagte grimt engang så at sige :P

Titel:
In our memories

jeg må indrømme at jeg synes at almindelig sort maskin kaffe, smager rædselsfuldt.. skal det være almindeligt kaffe, så skal det laves på stempelkande. Og det kan helt klart også betale sig at købe en lidt dyrere kaffe.

Og skal det være helt perfekt, så en gang friskmalede bønner, til en gang cappuchino og så lige en gang revet chokolade på toppen :) uha det er lækkert.

Mælken i cappuchino'en gør også at, man får knapt så dårlig mave.

Titel:
Kaospilot

Geografisk sted: (Inaktiv)
@Tjille: Du fortjener titlen "Kaffeæstetiker" her på boardet. Jeg må tage hatten af for din respekt for den dystre mokka.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
sorn skrev:
jaaa, men nogen kan lide det lige fra starten.. vi har jo også alle syntes øl smagte grimt engang så at sige :P

Nix, ikke her; Da jeg var lille ville jeg altid smage hvis min far fik en øl :lol:

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Kaffe er godt efter at man har spist, det skulle virke som en svag modgift mod forskelige giftstoffer som man kan pådrage sig iløbet af dagen eller igennem maden.

En Kop om dagen er kun godt sq jeg mene...

Men hvis det er for energi så er Guarana langt bedre og med fære bivirkninger...

Selv bruger jeg forskelige andre ting for at få energi, ginseng, russisk rod, rosenrod, grøn te, gotu kola,
lang og jeg har skrevet den i min tråd "daglige rutine".

Mvh. Astral

Titel:
Medlem

Astral skrev:
Men hvis det er for energi så er Guarana langt bedre og med fære bivirkninger...

Altså, nu er guaranin faktisk identisk med koffein trods tidligere tvivl herom, så derfor at anbefale guarana i stedet for kaffen er lidt omsonst.

Kilde: Dewick, PM. Medicinal Natural Products 2nd ed. s. 396.

Titel:
In our memories

Nu er det en lidt anden form for koffein i guarana, end der er i kaffe, som giver betydeligt færrere bivirkninger

Titel:
Medlem

TJiLLe skrev:
Nu er det en lidt anden form for koffein i guarana, end der er i kaffe, som giver betydeligt færrere bivirkninger

Nej, det er det ikke. Koffein er koffein, og der er koffein i både guarana og kaffebønner, dog er der større mængde koffein i guarana end i kaffe.
De indeholder også begge både theophyllin (bruges mod astma) og theobromin (som også findes i chokolade), dog er der større mængder af disse i guarana end i kaffebønner. Der er flere aktive stoffer i kaffebønner end i guarana som f.eks. nicotinsyre (vitamin B3), der bliver dannet ud fra trigonellin som produkt af ristningen.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
@Astral: Det lyder spændende det med at coffein neutraliserer visse giftstoffer fra maden. Det kan måske forklare at så mange mennesker har lyst til en kop kaffe efter maden.
En andne forklaring kan være, at det sætter fordøjelsen i vejret. Når man er meget mæt, letter det at drikke kaffe. Jeg tror det stimulerer maven til at arbejde hurtigere.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem

Hvis koffein nedbryder giftstofferne for en, så bliver man jo nærmest livs-afhængig af kaffe på længere sigt. Idet du måske overflødig-gøre dit imunforsvar/mavens enzymer(??) er ikke den store biolog, men vil være muligt? Vil da ihvertfald gerne lige høre fra en klogere en

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
sorn skrev:

nix, øl har altid smagt godt i min mund, rødvin derimod kan jeg kun drikke, hvis det er den helt rigtige - ikk enoget med den helt dyre, det er bare langt langt de fleste vine jeg ikke kan døje... kaffe drikker jeg med stor velbehag, men det har været en tilvænningsprocess, der startede på efterskole :D

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
sorn skrev:
Hvis koffein nedbryder giftstofferne for en, så bliver man jo nærmest livs-afhængig af kaffe på længere sigt. Idet du måske overflødig-gøre dit imunforsvar/mavens enzymer(??) er ikke den store biolog, men vil være muligt? Vil da ihvertfald gerne lige høre fra en klogere en

Nej jeg tror bestemt ikke at maven holder op med at producere enzymer, eller at imunforsvaret bliver svækket. Men man kan blive afhængig af koffeinen, så man i et stykke tid efter man er holdt op med at drikke kaffe, kan føle sig ekstra træt. Jeg drikker selv 3-5 kopper kaffe om dagen, men i perioder har jeg holdt pauser, og der oplever jeg at det tager 2-3 dage før end min krop har vænnet sig til at leve uden kaffen.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I am everywhere
Tjahh, jeg har nu en temmelig skræmmende oplevelse med kofein.
Jeg havde drukket tæt på næsten tom mave, og var ikke helt på toppen, men istedet for at gå hjem begyndte jeg at spise kofeinpiller, og i min brandert fik jeg efterhånden konsumeret over et halvt glas.
Jeg er dog ret sikker på at dette ikke hjalp mig... Tværtimod.

Det endte med at jeg fik det rigtigt rigtigt dårligt, ja faktisk tror jeg aldrig, jeg har oplevet at have det så dårligt fysisk før.
Jeg kastede op, bogstaveligt talt hele natten, tilsidst var der kun galle, men opkastrefekserne fortsatte. På et tidspunkt troede jeg, at jeg skulle dø. Hele dagen efter havde jeg det virkeligt dårligt. Ikke tømmermænd, snarere voldsomt influensaagtigt + mavesmerter. Og flere dage efter havde jeg det faktisk lidt underligt.

Alkoholen havde selvfølgelig sin skyld, men jeg tror nu hovedparten af symptomerne skyldtes en kofeinforgiftning, da jeg aldrig har oplevet noget lignende på alkohol før.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]