Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 22:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Choice of NP?
Junior medlem

Hi.

Jeg er blevet ret overvirret over hvad der står ligger bag navnet "Naptha"? Det bruges i læng på engelske sider og hvis det opvarmes lidt først, er det meget lovprist til a/b ekstrakter af eph. alkoider og lign., men hvad dækker det over?

Jeg troede det kunne købes under navnet "mineralsk terpentin" i detailhandlen, men så så jeg CC's svar i en anden post:

Citat:
Hvis du har anvendt mineralsk terpentin(som det hedder i detailhandelen), kan du IMO blot kassere det mislykkede forsøg. Mineralsk terpentin er for urent til a/b-ekstraktion, da det indeholder forskellige stoffer, hvoraf nogle er tungtflygtige og sundhedsskadelige(aromaterne)...

Hvad ville være et godt valg af NP (som er let tilgændelig) til ekstrakt af lign. alkoider? Xylene eller tolueno? Men kan det overhoved købes rent? Har stadig ikke støt på det endnu.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Min eneste preference til brug af terpentin er tilbage i knallerttiden, hvor hænderne skulle rengøres. Men jeg husker da tydeligt hvorledes der kom en fedthinde på hænderne bagefter.
"Fedtet" må jo bestå af noget tungtflygtigt materiale, som kan restere i det færdige produkt, hvis det anvendes til s/b-ekstraktion. Især hvis den upolære fase med alkaloider inddampes.

Man kan jo tjekke for "fordampningsrenheden", ved at hælde lidt terpentin ud på f.eks. et spejl.
Er der slet ingen inddampningsrest tilbage på spejlet - ja, så kan det anvendes til omtalte formål!

Jeg har ingen erfaring med anvendelse af eksempelvis toluen og xylen, dog tror jeg at de er for upolære til alkaloider, set i forhold til det meget anvendte dcm/methylenchlorid, chloroform og diethylether.
Af de nævnte vil jeg nok selv anvende ether, pga lav toxicitet og stor tilgængelighed i detailhandelen.

BTW: Naphta bruges i flæng på engelsk og kan dække over mange forskellige produkter af råoliedestillater. Jeg har selv anvendt naphta i organisk syntese, men i dette tilfælde var det en defineret sammensætning af alifatiske kulbrinter med et defineret kogepunktsinterval.

-CC

Titel:
Junior medlem

Jeg ved ikke om det er mig, men jeg er skrækslagen for at bruge ether. Er det er ikke ekstremt brandfarligt (og sprængfarligt) og der skal tages mange forholds regler?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Man skal jo altid tage sig sine forholdsregler ved arbejde med kemikalier.
Hvis man træffer de fornødne sikkerhedsforanstaltninger ved arbejde med ether, er det ikke farligere, end så meget andet;

-Arbejd kun med ether udenfor og undgå åben ild og gnistdannelse. Aldrig under emhætten i køkkenet, da en lille gnist kan rasere køkkenet+meget mere!

-Brug kun ny ether! Gammel ether kan danne eksplosive peroxider ved kontakt med f.eks. statisk elektricitet.

-Derudover sund fornuft, som alle organiske solventer kræver, ikke mindst ethanol...heh :wink:

-CC
[/b]

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Monkey Island
*CC* Kan du komme nærmere ind på hvordan peroxiderne dannes?

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Oxidering vel..?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Ja, det er en oxidation med luftens ilt hvor der dannes en ustabil og reaktiv O-O binding.

Man kan stabilisere ether med et eller andet, kan bare ikke huske hvad(sølv?), men det kan sikkert sagtens googles :wink:

-CC

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg har kigget lidt på hhv. mineralsk terpentin og rensebenzin fra Borup kemi. På mineralsk terpentin står der "Naphta(råolie), hydroafsvovlet tung, (<0,1 benzen)", mens rensebenzin er "hydroafsvovlet let, afaromatiseret, (<0,1% benzen)".

Mineralsk terpentin er CAS-nr. 64742-82-1 , rensebenzin 92045-53-9.

Er der nogen som kan forklare forskellen på hydroafsvovlet let og tung? Hvad betyder det at rensebenzinen er "afaromatiseret"? Og er disse produkter egnede til a/b-ekstraktion?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Hej Ionium og velkommen til :wink:

Undskyld det sene reply...

Det plejer ikke at være velanset, bare at slynge noget ud i luften, men jeg gør det nu alligevel, uden at være 100% sikker :oops:

"Naphta(råolie), hydroafsvovlet tung, (<0,1 benzen)", vil jeg mene indeholder diverse terpener og evt. pinener, som mineralsk terpentin nu gør, som gør opløsningen "tungere" mht. de større forbindelser, på molvægtsbasis.

"hydroafsvovlet let, afaromatiseret, (<0,1% benzen)", er den traditionelle rensebenzin med n-heptan som hovedbestanddel. Afaromatiseret, betyder at alle aromater, såsom terpener og evt. også pinener, er fjernet.
Det gør opløsningen lettere og øger fordampningen, da heptan er mere flygtigt end aromaterne plejer at være, og dermed efterlader en potentielt mindre inddampningsrest.

Som sagt, ved jeg det ikke 100%, men jeg synes selv mit bud er rigtig godt :D

Alm. rensebenzin har jeg set brugt til fjernelse af giftstofferne i bl.a. HBWR- og morning gloryfrø. Desuden kan heptanen godt bruges til udrystningsekstraktion - i hvert fald til fedtstoffer. Jeg ved ikke om det er optimalt til alkaloider...men prøv at søge på de rigtige sider, der primært omhandler syntese og oprensning af diverse substanser.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Halløj, og tak for svaret! Jeg glemte vist i farten at skrive naphta ud for rensebenzinen også. Den fulde tekst fra Borup Kemi's MSDS for renzebenzin er denne:
Citat:
Naphtha (råolie), hydroafsvovlet let, afaromatiseret (<0.1% benzen)

Jeg ved ikke om det gør nogen forskel i forhold til dit svar(?).

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]