Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 14:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Als
Kære Læser

Ønske til debat - JydskeVestkysten koblingsteori mellem hash og hårde stoffer

JydskeVestkysten skriver i sin leder;

"Ingen andre steder i Europa ryges der så meget hash blandt unge, som i Danmark. Misbrugskonsulenter og gadearbejdere har længst råbt vagt i gevær.

Hash er ofte er første skridt ad en beskidt vej, der fører til unges misbrug af kokain, lightergas og hård narkotika." ©JydskeVestkysten | Banegårdspladsen | 6700 Esbjerg

Følger der på grund af hashrygning en trang, en tilbøjelighed eller en markant forhøjet risiko for at bruge og herefter misbruge andre stoffer, specielt af kokain, lightergas og hård narkotika?

Er der argumenter imod?

med venlig hilsen
http://www.benneke.dk

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
lol... jeg har røget hash i snart 3-4 år, og jeg har ikke rørt lightergas endnu. Det er spild af lightergas at sniffe det, så hellere tænde joints med lortet :P

Og jeg bruger udelukkende hallucinogener og alkohol... de andre stoffer siger mig egentlig ikke noget som helst.

Min brug af hallucinogener har hash intet med at gøre. Jeg begyndte at interessere mig for hallucinogener, da jeg begyndte at læse om hvordan man brugte kaktus, svampe og DMT engang (f.eks. indianere). Det virkede interessant, og jeg sprang stille og roligt ud i det.

Denne verden giver én en mulighed for at udforske sig selv (og er desuden rigtig spændende), og man føler sig renset psykisk og fysisk. Disse tre ting er grunden til at jeg tager hallucinogener. Hvordan hash har en forbindelse med dette, kan jeg på ingen måde se.

Så jeg har kun én ting at sige til regeringen og pressen: I aner ikke hvad i taler om.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Det har intet med hashen at gøre, at nogle begynder på hårdere sager. Hvis man har nysgerrigheden/lysten til at prøve hash, har man i forvejen også nysgerrigheden/lysten til at prøve andre ting. Det er som regel bare hash, man prøver først, fordi det er nemmest at få fat i, og det ikke lyder så skræmmende, når man ikke ved så meget om stoffer. Ligthergas sniffer man kun, hvis man er selvdestruktiv eller vil have en eller anden rus, men ikke kan få fat i hash. Det er min mening.

Titel:
Medlem

Heroinmisbrug fra hashmisbrug

ikke

Hashmisbrug til heroinmisbrug

De fjolser regner baglæns.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Interessant at de skelner mellem "kokain" og "hård narkotika" :?:

Som PsyGoa pointérer, så falder interessen for alternative rusmilder til alkohol oftes sammen med interessen for at ryge hash (som jo er et udemærket, og forholdsvist frittilgængeligt alternativ!)...

Benneke skrev:
en markant forhøjet risiko for at bruge og herefter misbruge andre stoffer

Hvad mener du helt præcist med dette?
Umiddelbart kunne det læses, som om at et forbrug af et andet rusmiddel (end "statsnarko'en") automatisk fører til et misbrug...

Medlem

Kære Dextrose

JydskeVestkysten skriver;

Det er b.la et af mine spørgsmål i mit læserbrev som refleks på JydskeVestkysten påstand;"Hash er ofte er første skridt ad en beskidt vej, der fører til unges misbrug af kokain, lightergas og hård narkotika"

Følger der på grund af hashrygning en trang, en tilbøjelighed eller en markant forhøjet risiko for at bruge og herefter misbruge andre stoffer, specielt af kokain, lightergas og hård narkotika?

Jeg kan ikke undslå mig for den tanke, at det ville være befordrende for debattens saglighed, at udbede JydskeVestkysten et præcist svar på, hvori koblingen mellem hash og hårde stoffer antages at bestå?

MERE INFO HER; Fælles kamp - læserbreve til brug; http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... ht=benneke
Det er så denne kobling vi diskutere....Håber at du forstår nu :D

http://www.benneke.dk

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Græder en stille tåre over at denne gamle løse påstand stadig hives frem som fakta i det 21. århundrede.

HASH - Det store gatewaydrug, fra uskyldig førstegangsryger til blodtørstig junkie over en weekend

Lærer folk for fanden aldrig at se lidt mere nuanceret og fordomsfrit på tingene !
Man kan ikke bare give et stof skylden for noget, uden at se på hvad indgangsvinkel brugeren har til stoffet
Hvad er årsagen til de bruger stoffet og hvilken effekt er det de vil have ud af stoffet?

Eksempelvis hvis dit liv er noget lort, og du prøver på at fortrænge det, er hash ikke et særlig godt middel til det, her er alkohol og heroin meget mere effektive. Og hvis fortrængning er formålet, vil man nok søge videre end hashen

Tilgengæld kan man lide at være høj eller skæv på hash eller pot,
altså nyder man rusen af netop disse stoffer, kan jeg ikke se nogen fornuft i at man pr. automatik skulle have trang til at prøve stoffer som har en fundamentalt anderledes rus, eks. Kokain som blir nævnt

Kender mange som har haft et mangeårigt sundt forbrug af hash, og som ikke rører andet end alkohol og hash, og hvorfor skulle de det, da det tilfulde dækker deres behov for at blive for at kople af, komme tættere sammen, feste eller hvad man nu bruger stimulanter til.

Jeg har selv haft en mere eksperiment lysten indstilling da jeg begyndte at prøve stoffer. Men det er en individuel ting og ikke en ting jeg kan give tjald æren for

Personligt tror jeg mit eget misbrug startede med smør og rugbrød, tog det i en årrække, faneme flere gange på om dagen da det stod allerværst til, inden jeg blev hooked på skrappe ting som koffein og nikotin, og gik helt fra rugbrødet igen

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Hvorfor er det altid hash der bliver hængt ud på den måde ? I 9 ud af 10 tilfælde (tror jeg), starter narkomanen med alkohol. Men nej nej, alkohol er jo ikke narkotika, fordi det skader jo ikke kroppen på samme måde :?: Det er noget pis at fyre af, alkohol ER narkotika på samme måde som ecstasy og heroin, bare lovligt. Faktisk skader alkohol kroppen langt mere end f.eks heroin (det er alle side effekterne ved heroin der skader) Der er jo 100.000 vis af menesker der lever et ganske almineligt liv, selvom de ryger en bønne dagligt. Men er må nok sige at jeg er lidt skramt over hvor mange unge der tager hårdere narkotika. Det skal I lade vær med.

Min holdning til rusmidler er ganske enkle enten eller. Enten skal det hele være forbudt, eller også skal alt være lovligt. Det er jo logik for burhøns. De steder i verden (f.eks Norge, Sverie og Grønland) hvor alkohol er svært tilgængelig, eller dyrt, finder folk på de sindsygeste ting, for at blive beruset. F.eks har hørt om folk på Grønland der har hældt husholdnings sprit i et par gummistøvle, for der efter at sidde med dem på indtil alkoholen er trængt igemmen huden. Eller putte en tampon op i røven (ved ikke om den er sand, men en historie fra Norge) væddet i sprit. For ikke at tale om hjemme brændt, der gør folk blinde. Det viser jo bare folk finde på når de ikke kan købe 15 øl i netto for 40 kr.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Orbit Earth
Her er hvad Erowid har at sige om denne myte:
http://www.erowid.org/plants/cannabis/c ... th13.shtml

Konklusionen kan koges ned til :
In short, there is no inevitable relationship between the use of marijuana and other drugs. This fact is supported by data from other countries.

Citat:
THE FACTS

Most users of heroin, LSD and cocaine have used marijuana. However, most marijuana users never use another illegal drug.

Over time, there has been no consistent relationship between the use patterns of various drugs. 83
As marijuana use increased in the 1960s and 1970s, heroin use declined. And, when marijuana use declined in the 1980s, heroin use remained fairly stable.

For the past 20 years, as marijuana use-rates fluctuated, the use of LSD hardly changed at all.

Cocaine use increased in the early 1980s as marijuana use was declining. During the late 1980s, both marijuana and cocaine declined. During the last few years, cocaine use has continued to decline as marijuana use has increased slightly.
In 1994, less than 16% of high school seniors who had ever tried marijuana had ever tried cocaine - the lowest percentage ever recorded. In fact, as shown below, the proportion of marijuana users trying cocaine has declined steadily since 1986, when a high of more than 33% was recorded.

Proportion of Marijuana Users Ever Trying Cocaine

High School Seniors, 1975-1994 84

1975: 19%1980: 27%1985: 31%1990: 22%
1976: 19%1981: 28%1986: 33%1991: 22%
1977: 20%1982: 27%1987: 30%1992: 18%
1978: 22%1983: 28%1988: 26%1993: 17%
1979: 25%1984: 29%1989: 23%1994: 16%

In short, there is no inevitable relationship between the use of marijuana and other drugs. This fact is supported by data from other countries. In the Netherlands, for example, although marijuana prevalence among young people increased during the past decade, cocaine use decreased - and remains considerably lower than in the United States. Whereas approximately 16% of youthful marijuana users in the U.S. have tried cocaine, the comparable figure for Dutch youth is 1.8 percent. 85 Indeed, the Dutch policy of allowing marijuana to be purchased openly in government-regulated "coffee shops" was designed specifically to separate young marijuana users from illegal markets where heroin and cocaine are sold. 86

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland
At sige at folk der ryger hash ender som narkomaner, er som at sige at folk der drikker i ny og næ, ender som alkoholikere. Så det er noget pis at fyre af!! Selv om det så skulle være tilfældet, burde man så ikke have retten til selv at beslutte hvad man gør med sin krop??

Jeg bliver sur, når jeg hører alle de forpulede fordomme, der er omkring folk der kan lide at ryge en lille fed engang imellem. Og det at vores lovgivning kriminaliserer folk, der bruger hash som et nydelsesmiddel, netop på grund af disse fordomme, viser bare at det er en flok uvidende ignoranter der styrer det her land. Det er ihvertfald sådan at jeg ser det.

No drug, not even alcohol, causes the fundamental ills of society. If we're looking for the source of our troubles, we shouldn't test people for drugs, we should test them for stupidity, ignorance, greed and love of power.

P. J. O'Rourke

In our memories
Brugeravatar

Benneke skrev:
JydskeVestkysten skriver;

Det er b.la et af mine spørgsmål i mit læserbrev som refleks på JydskeVestkysten påstand;"Hash er ofte er første skridt ad en beskidt vej, der fører til unges misbrug af kokain, lightergas og hård narkotika"

Jeg kan ikke undslå mig for den tanke, at det ville være befordrende for debattens saglighed, at udbede JydskeVestkysten et præcist svar på, hvori koblingen mellem hash og hårde stoffer antages at bestå?

MERE INFO HER; Fælles kamp - læserbreve til brug; http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... ht=benneke
Det er så denne kobling vi diskutere....Håber at du forstår nu :D

Kære Benneke.

Dette besvarer overhovedet ikke mit spørgsmål, vedr. din formulering!

/Dex

Titel:
Insane psychedelia user!

Du har nok taget det "kære" til dig Dex :lol:

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Verden
De fleste der kører motorcykel har nok kørt cykel som børn, men det betyder ikke at alle der kører cykel som børn kører motorcykler som voksne.

Læste jeg et eller andet sted, og det passer jo meget godt.

Titel:
Dedikeret medlem

har røget i godt et års tid nu, hver dag i perioder, men mest på basis à 1-3 gange om ugen..

Har aldrig rørt kokain eller lightergas..

og har ALDRIG planer om at røre ved lightergas, måske kokain for at prøve(??)

Og for at sætte artiklerne med ideen at hash fører til heroin misbrug, i perspektiv med, at allufælge fører til kriminalitet.. hvis i kan følge min tanke da

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Verden
Det er faktisk det samme som jeg og Anjin-san skriver ovenover.

Titel: Forklar
Medlem

Kære Dextrose

Det er bare et spørgsmål - svar bare på det. Hvordan du kobler det med statsnarko er mig en gåde - forklar

med venlig hilsen

Michael Benneke

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Det gør der jo ikke. Og hvis der gør, er det, fordi hash købes samme steder som andre stoffer.

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
fuck mand... er der nogen der er klar på at købe noget lightergas-narko i føtex og bare fyre den herre meget af i aften? Eller bare noget deo, mand.. vi skal bare være lamme! :roll:

Sorry for off-topic... kunne ikke lade vær :D

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Ali, der er nok nogle københavnere, der føler sig trådt over tæerne nu. :)

Medlem

Nej vel

Derfor svar jeg avisen sådan her:

Refleks - Synspunkt

JydskeVestkystens version må afvises som uholdbare

Det var chokerende læsning, JydskeVestkystens leder bød på 26-03-04 .

Jeg citerer: "Ingen andre steder i Europa ryges der så meget hash blandt unge som i Danmark. Misbrugskonsulenter og gadearbejdere har længst råbt vagt i gevær. Hash er ofte det første skridt ad en beskidt vej, der fører til unges misbrug af kokain, lightergas og hård narkotika".

Det er der en del argumenter imod!

For det første må man gøre sig klart, at værdien af avisens vidnesbyrd er stærkt begrænsede, hvis meningen er, at de skal ligge til grund for vidtrækkende konklusioner af almen gyldighed.

JydskeVestkystens teori angår jo ikke enkeltpersoner. Hævdelsen er langt stærkere, nemlig at hashbrug som sådan indebærer en betydelig risiko for at føre til hårde stoffer for alle.

Men at konkludere fra ‘nogen’ til ‘ofte’ eller ‘alle’ er uholdbart, hvis ikke man kan underbygge hævdelsen med andet og mere end en lederskribents udsagn.

Hvis man som JydskeVestkysten uspecificeret og uden angivelse af årsagssammenhænge hævder, at hash fører til hårde stoffer, overforenkler man sagen.

Et komplekst spørgsmål reduceres til en diffus antagelse. På uholdbar vis ses bort fra andre vigtigere variabler, såsom alkohol og tobak i almindelighed, og tidlig debut i særdeleshed.

JydskeVestkysten er blind overfor mange andre variable, generaliserer og bruger fordomme til at underbygge påstande, man på forhånd er forlovet med.

Der er en uhyre stærk statistisk korrelation mellem hash og misbrug af kokain, lightergas og hård narkotika, men ikke nogen årsagssammenhæng. Men dette betyder ikke, at hash medfører misbrug af kokain, lightergas og hård narkotika.

Hashbrug i sig selv er ikke bestemmende for om andre stoffer vil blive brugt; hashbrug er heller ikke bestemmende for graden af progression til andre stoffer, hvis og når det måtte ske og ej heller for hvilke stoffer, som måtte blive brugt.

For langt, langt de fleste er hash ikke en station på vejen til hårde stoffer, men en endestation, hvorfra vejen går tilbage til alkohol og tobak.

Talrige undersøgelser viser, at den største indikator for senere misbrug af hårde stoffer ikke er brug af hash, men tidlig debut med alkohol og tobak og vedvarende storforbrug af disse legale rusmidler.

JydskeVestkystens overforenklede version af koblingsteorien mellem hash og hårde stoffer må afvises som uholdbare.

Ellers diskuterer man for og imod et blålys.

JydskeVestkystens positioner virker ikke her videre gennemtænkte

Med venlig hilsen

Michael Benneke
Løkken 22
6400 Sønderborg

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]