Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 01:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Jeg begyndte på en længere videregående uddannelse for ca. et halvt år siden, og besluttede mig dengang for at stoppe helt med at ryge den fede mens jeg læste. Men det skulle vise sig at være naivt af mig at tro at jeg bare lige kunne stope med det. Og som det er nu, kan jeg stadig ikke se den helt store pointe i at stoppe/skære ned på mit forbrug selvom det til tider ligger på 1 j om dagen, og tit et par gram i weekenderne. For det går sq okay henne i skolen. Selvfølgelig fatter jeg mere når jeg ikke har røget dagen før, men generelt synes jeg selv at jeg lærer meget.
Men jeg synes bl.a. at jeg har læst forskellige steder, at man glemmer det man lærer når man er skæv, når tch'en kommer ud af systemet. Og det ville jo ikke være særlig fedt at holde op med at ryge til næste år, og så ikke fatte en brik af hvad der sker... :shock:

Hvis nogen har en mening om dette, så tøv ikke med at dele den..

Hygge..

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Hvis jeg var dig, ville jeg stoppe helt med hashen, ligesom jeg selv har gjort. Det gør meget mere ved din indlæring, end du kan mærke, og det er faktisk lige meget, om du går i skole, eller om du bare går derhjemme. Du lærer ikke særlig meget, du erfarer ikke særlig meget, og du udvikles derfor ikke særlig meget. Det er, som om du "starter forfra", hver gang du ryger en fed. Hvis bare du ryger en gang om ugen, er du aldrig helt dig selv, og du bliver mere gnaven og umotiveret i hverdagen af at ryge meget hash. Når du ikke har røget i 2-3 uger, begynder dit liv at blive sjovere. Det er min mening.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Jeg er selv i samme situation, er bare færdig om et halvt år.. og der skal ingen tvivl herske om at jeg skulle have stoppet hverdagsrygningen, - sagde det forresten også til mig selv før jeg startede...men sådan gik det ikke.. Men jeg lover dig for at de første par uger måske er lidt svære uden røg, men hey løb en tur eller drik noget kaffe..det skal nok udligne sig selv, bare brug din krop til noget i stedet for at chille din dag væk!! (ps jeg skriver her i dobbeltmorale :!: )

Titel:
Medlem

Mange tak for svarene!

@PsyGoA
Jeg kan godt nikke genkendende til de ting du siger. Og jeg er overhovedet ikke i tvivl om, at man lærer mere jo mindre man ryger. Og omvendt. Men problemet er bare, at det sådan set går ok og at der ikke er noget som jeg synes er surt eller uoverskueligt ved min uddannelse. Og jeg har sådan set heller ikke noget problem med at lave en masse lektier selvom jeg er skæv. Men jeg vil nødigt gøre noget meget dumt, og vil derfor gerne høre så mange meninger som muligt. Men tak for din mening, den er selvfølgelig taget til overvejelse.

@killahkristian
Citat:
og der skal ingen tvivl herske om at jeg skulle have stoppet hverdagsrygningen,
Spændende at høre fra en der selv har prøvet det. Men er det fordi du har 'glemt' tingene igen, eller fordi tingene er sværere at forstå når man er skæv?

Citat:
bare brug din krop til noget i stedet for at chille din dag væk!!

Det er heller ikke sådan at jeg chiller hele dagen væk, vi snakker 1 j efter skole, så man kan slappe lidt af og være frisk igen om aftenen. Men kan du relatere til det, og holder det ikke i længden, eller..? Men mange tak for dit indlæg! Håber du svarer igen!

Hygge y'all

edit fejl...

Titel:
Dedikeret medlem

har dog aldrig været helt hverdags ryger, kun i weekenderne.. Men efter jeg stoppede for 3 mdr siden inde i mit htx ophold er tingene begyndt at blive MEGET nemmere at forstå.. Mit problem der så er opstået, er jeg ikke er så træt om aftenen og sjældent kan falde i søvn før midnat (12-3) selvom jeg ligger mig ned kl 10 om aftenen.

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

hverdags rygning kan ikke anbefales... rQg hverdag hele sommerferien + et par maaneder fQr... er stadig bonghjernet efter det (rQg et par pinde hver dag)

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
Jeg har testet det lidt, for lige at se om det virkelig er som folk siger. Jeg har følt mig "dum" nogle gange, efter jeg har røget - men jeg har aldrig rigtigt røget en weekend op til en uge hvor jeg skulle i skole. Så jeg brugte fredagen for tre uger siden, til lige at teste det oralt. Jeg fik sovet ud, og jeg havde det godt nok dagen efter. Indlæring var faldet lidt, men ikke noget bemærkelsesværdigt.

En uge efter røg jeg fredag - samme effekt... men jeg tog mig så en joint til om lørdagen, og det er der tingene begyndte at gå galt.

Jeg følte mig ganske enkelt dum og tomhjernet... koncentrationen var faldet brat, og jeg skulle bruge utrolig meget energi på at forstå noget. Jeg må indrømme, at jeg endelig fattede ting, hvis jeg virkelig ønskede det, men det brugte for meget af min energi.

Konklussion: Det er fedt, men ikke det værd. Jeg går tilbage til min gamle regel om, at jeg kun ryger i ferierne.

I weekenderne kan man sagtens tage andre stoffer - for de virker jo ikke ligesom hash. Da svampesæsonen f.eks. var inde, trippede jeg gerne hver weekend, og gerne flere gange om ugen i ferien... for at være ærlig, så påvirkede det ikke min indlæring - men på den anden side, så kunne jeg godt mærke at jeg havde brug for en pause, hvilket jeg også tog til sidst.

Det er min erfaring med det... man lærer ikke meget af andres erfaringer, men mest af sine egne. Du står pt. i en situation, hvor du kun behøver at stoppe i en måneds tid, for at se hvordan det påvirker din indlæring... udnyt det, og beslut dig bagefter. Det er den bedste måde (men selvfølgelig er det altid bedst at stoppe).

Held og lykke.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Jeg har egentlig klaret mig fint i skolen, men kan sagtens mærke at dagen efter en god røgdag er man helt klart, ikke nær så veloplagt som ellers..
Da jeg startede på uddannelsen røg jeg joints og bong hver dag, tit også i frikvaterene fik jeg en lille spliff...i år har jeg været skæv i skolen et par enkelte gange, men ryger når jeg har fri.. i de sidste par mdr. har jeg prøvet så vidt som jeg nu kunne at ryge en enkelt eller to POT joints om dagen, og kan klart mærke forskel..egentlig ser jeg ikke noget større problem med at du ryger en enkelt joint om dagen - hvis du vel og mærke får lavet dine ting!

Titel:
Medlem

Mange tak for svarene alle sammen. Jeg tror bare at jeg tager tingene som de kommer, uden at tænke for meget over det. Selvf. vil jeg ikke gå op i forbrug, men måske ned. Men det er da betryggende at vide at det er muligt at gennemføre en videregående uddannelse selvom man er glad for rygeren. :) Ville hade at være nødt til at blive skinhellig hvad det angår.

- Peace out 8)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: odense
Jeg er også kommet til at ryge fast her det sidste halveår, har røget hverdag sådan ca.
Jeg holder nu pause her i jule-ferien, pågrund af jeg skal til religions eksamen her d.6 januar, det har været lidt svært og jeg savner føelsen og hyggen, for jeg er træt af at drikke og være fuld.
Jeg vil osse skære ned efter ferien, og lad det kun ske i enkle weekenderne og ferie. Men jeg har så meget lyst til at ryge her til Nytår (lige gøre en enkelt undtagelse), skal være sammen med en masse venner der osse ryger, og det vil de osse gerne gøre den dag, så jeg ved ikke om jeg burde holde mig væk eller ej, men det nok det smarteste.
Måske kunne jeg osse bare drikke lidt meget og så bare ryge lidt...

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere
Hvis man ryger hver eneste weekend, et par gange om ugen, eller måske endda hver dag, så beder man selv om det.
Der er absolut ingen tvivl om, hvorvidt det er skadeligt i et sådant omfang, hvad angår indlærings- og koncentrationsevne samt hukommelsen i nogen udstrækning.
At ryge så meget er et misbrug af cannabis. Og der går altså mere end bare en nattesøvn på at genoprette skaden - der går faktisk forholdsvis lang tid, desværre.

Der er jo også en del andre ulemper, ud over det med det uhensigtsmæssige ift. skole/studie. Jeg kan nævne, at jeg havde en kæreste der røg en del mere end jeg, dvs. nogle gange om ugen og hver eneste weekend, samt hvad der kom af alkohol der ud over - og hun var sgu ikke den mest aktive person! Man bliver i sagens natur små-doven og er ikke så initiativrig som ellers, selvom man ofte nægter at indse dette selv. Jeg har også selv været der...

Min (og alle andre mennesker ved deres fornufts fulde brug) pointe er: Alt med måde.
Ryger man mere cannabis end hjernen kan tåle for at fungere ordentligt i uddannelsessituationer etc. - eller ryger man på de gale tidspunkter, - bør man skære ned, eller planlægge/placere sine rygedage anderledes..

END

Titel:
Medlem

Hey... Har haft en del tid til at tænke over det her nu, og har fundet frem til, at jeg skal stoppe med at ryge så meget som jeg gjorde før, den tid hvor der er noget at lave henne i skolen. Jeg var lege ved at få en hashpsykose i går, og det er vist nok et tegn på at man skal sære ned :roll: .. ej seriøst, det var totalt underligt og ubehageligt og jeg er glad for at det gik over igen. Og når jeg tænker tilbage, så er der en masse som jeg ikke helt har styr over mht. skolen, og jeg tror det er fordi jeg var efterskæv det meste af tiden. Og det er ikke så godt, når man tænker på at jeg skal til eksamen i næste måned.. Så konklussionen må være, at det altid er nemt at være bagklog.. eller noget..

- Peace

Titel:
Insane psychedelia user!

Jeg har tænkt over noget skræmmende på det sidste, jeg synes i hvert fald at jeg kan ane en sammenhæng.

Ser I, jeg går på HTX. Og HTX har det største frafald af alle de gymnasiele uddannelser. På første år droppede der 3 ud af min klasse, 2 af dem røg jævnligt hash, den tredje havde haft nogle psykiske problemer. Her på andet år så er der droppet 2 ud allerede, begge hashrygere. Og vi er en del som har været til samtale med inspektøren med trussel om udsmidning hvis vi ikke laver et vidst antal manglende ting inden en bestemt dato. Såvidt jeg lige kan huske så var vi 8, hvoraf at 5 af os ryger jævnligt, resten er vidst bare naturligt dovne og tar ikke deres skolegang seriøst.

Jeg synes det lyder sært hvis at det bare er tilfældigheder. Vi reagerer jo alle forskelligt på cannabis, det lyder som om at nogen sagens kan fungere optimalt, men det er ikke tilfældet for mig. Jeg får et langt større søvnbehov, føler mig træt i dagtimerne, og kan ikke rigtigt koncentrere mig eller tage mig sammen til noget. Så i mit tilfælde synes jeg at cannabis og skolegang er en meget dårlig combination og jeg agter at holde mig fra stoffet det næste lange stykke tid.

Titel:
Dedikeret medlem

selvfølgelig er der sammenhænge ...

det er bare ikke særlig smart at skulle lærer nogle ting, hvis man samtidigt skal vænne sig til hash'ens langtidsvirkninger. men hvis man ikke er langtsomt opfattende og sløv i forvejen, tror jeg ikke det er et problem, men hvis man i forvejen har svært ved at magte presset, så skal det jo nok gå galt.

Men jeg har sgu også set for mange der dropper ud, grunden til jeg ikke selv gjorde det på hhx, var nok at jeg heletiden holdt overblik, selvom man er stenet kan man godt have overblik... og alle dem jeg kender som har droppet deres uddannelse siger selv at de har mistet overblikket - indirekte.

Grunden til at droppe ud er ofte af man føler det er røvkedeligt, det er bøwhlet med fravær ol. og økonomiske situationer. samt røvsyge lærer der bare ikke vil give en en chance.

Det hele virker håbløst, men hvis man har overblik og ser fremad, tror jeg godt de fleste kan se det er åndsvagt at droppe ud fra noget man er begyndt på.

og i bund og grund er det ikke hashen skyld, men folk selv fordi de ikke reagere på deres krop/hjernes signaler om at de er ved at miste overblikket.

Titel:
Site Webmaster
Brugeravatar

nu har jeg jo lige røget mén hvis jeg forstår Smurfs post rigtigt gir jeg ham ret...

Man kan sagtens være under uddannelse og samtidig også ryge fede... selv hverdag skulle kunne lade sig gøre så længe man ikke dovner den af men gør en indsats for at klare det. Jeg går kun på folkeren (10.) og har en del problemer i især matematik men jeg gør hvad jeg kan ved at få nogle xtra ark af min lærer som jeg så sidder non timer engang imellem og laver. Det gir en del og gør at jeg kan følge med de andre. Min lærer er oss pissefed og accepterer at jeg ikke laver ret mange afleveringer osv osv... tror han er klar over mit problem....

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lolland Falster
Jeg vil kun sige det kan godt lade sig gøre at gennemfører en videregående uddannelse imens man fyrer den fede. Jeg gennemførte selv HTX her i sommers og jeg røg hash hver eneste dag stort set og jeg taler ikke kun om enkelt joint, nej det var bonger hver dag 3 - 5g alt efter hvor mange der kom og besøgte mig.
Jeg vil så også lige pointere at mine karakter kunne nok godt ha været bedre hvis jeg ikke havde røget.

Hvis elsamenspapirene skal bruges til noget bagefter så lad være med at ryge, det vil 100% gavne karakterne og hvorfor tage en eksame hvis man ikke kan bruge den til noget. Det vil være lidt trist at komme til sidste år og se der ikke er nogen mulighed for at består.
Det var virkeligheden for 2 af dem jeg gik i klasse med.

Titel:
Dedikeret medlem

netop.... det tager jo sin tid at ryge en masse hash.... hehe

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: spatielt promiskuøs
Citat:
Jeg vil kun sige det kan godt lade sig gøre at gennemfører en videregående uddannelse imens man fyrer den fede. Jeg gennemførte selv HTX her i sommers

Ikke for at være pedantisk, men HTX er en ungdomsuddannelse/gymnasial uddannelse ikke en videregående. :)

Titel:
Dedikeret medlem

lidt forskelligt hvad folk kalder den.. vil selv sætte den som opbyggelse til vidergående (åbnende), hvoraf den ene af mine studie vejleder kalder det "vidergående" :?

Titel:
Dedikeret medlem

det er en gynasial ungdomsudannelse ligesom HHX og gymnasiet.-..

men hovedsagen er at så længe ens færdigheder ikke bliver for ringe, så kan alt lade sig gøre, uanset hvad folk laver.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]