For meget computerspil hvilket føre til søvnmangel, kan jeg huske alt for godt fra min tid i 8-9 klasse i folkeskolen, er så en 2-3 år siden nu og spiller stort set aldrig mere.. Men dengang var spillet Counter-Strike også et hit, hvor jeg og en fra klassen fik mange nætter til at vare ud til engang kl 3-5 om morgenen, hvorefter man så næsten ikke kunne sove i tanken om at man skulle op kl 7 igen..
Over et længere forløb med disse sengetider endte jeg så med at desideret sove i skolen og efter skolen så jeg fik rykket min døgn-rytme MEGET voldsomt.. altså var oppe når jeg tog i skole, delvist i skolen, også hjem og sove til aftensmaden hvor man så ellers var ved at "vågne" op og klar til endnu en nats spillen... Dette liv fortsatte vel et par mdr. indtil jeg fik en samtale på skolen (hvor min lære først tilsyneladende havde opdaget jeg sov i timerne, efter 3-4 mdr!...) hvilket så resulterede i min far fik den ide at trække vores inet kl 22 hver aften.. Problemet var så min døgnrytme ikke vendte sig om lige på samme tid igen, idet man var vandt til at gå på shell kl 2-3 stykker om natten hvor alle aktiviteterne man normalt lavede, foregik!
Men har det på fornemmelsen mange "unge" folkeskole nørder (forstå det som i vil) den dag i dag hvor stort set alle har internet, sidder langt ud på natten og spiller dette spil, som også er ret så vanedannende
Og til Hr. Madpilot, der spurgte efter hvad "insomia" var, betyder det søvnløshed/søvnbesvær i let oversættelse..
»søvnløshed - insomnia; sleeplessness.[/i]